سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
- نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
- وبلاگ صفرزاده- https://safarzade.blog.i
- شنبه –1/10/ 1403مطابق 19جمادی الثانی 1446مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح --استاد سالک
- جلسه 75- -بحث بصیرت وآگاهی بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام
- بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لالله رب العالمین
- اللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً
- الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین، والیهود والظالمین و استغفرالله لى و لکم. اللهم احفظ وانصر قائدنا الخامنه ائ اللهم انصر من نصره واخذل من خذله –
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- خجسته میلاد حضرت فاطمه الزهراء سلام الله علیها ومیلاد حضرت امام خمینی رحمت الله علیه را تبریک عرض می کنم؛
- بیان حدیثی از حضرت صدیقه کبرا علیها السلام : از کتاب فرهنگ حدیث 57 سخنان حضرت مولف حجت السلام دشتی قالت فاطمه علیها السلام در فلسفه احکام آنحضرت در مسجد مدینه ِفرمدند ؛ خداوند ...عدل را برای استواری دلها واطاعت از اهل بیت علیهم السلام را برای نظام ونظم اجتماع یافتن ملت اسلام وامامت ما را برای ایمن ماندن از تفرقه – جدائى مؤمنان وجهاد را برای موجب عزت و شکست ناپزیری اسلام قرار داد ، وَ الْعَدْلَ تَنْسِيقاً لِلْقُلُوبِ وَ طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً لِلْفُرْقَةِ وَ الْجِهَادَ عِزّاً لِلْإِسْلَامِ –
- دومطلب مهم در کلام حضرت زهراء علیها السلام آمده است
- 1-امتصال امر از اهل بیت علیهم السلام سبب نظم وتنظیم ساختار ونظامات ، حکمرانی در بین ملت اسلام ؛
- 2-امامت ورهبری اهل بیت علیهم السلام در جامعه اسلامی و در بین ملت اسلام ، و قدرت واقتدار واحدی در میان مردم مسلمان و تامین امنیت و ایمن سازی که عدم تفرقه واختلاف در بردارد،
- 3-تا این نظام ونظم در میان امت بر مبنای هدف داری نظم آفرینش شکل واقعی پیدا کند ؛ ( رجوع شود به نامه 3/78 نهج البلاغه)
- 4- وَ طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ با عمق استراتژی مدریت الهی امامان علیهم السلام بشرط امتثال امر بر اساس اعتقادی قلبی در اداره جامعه نقش آفرین است .
- 5- در سایه مسولیت ومدیریت الهی امامان علیهم السلام امنیت جامعه اسلامی تضمین است ودر سایه ایمنی بخشی وعدم هر گونه تفرقه واختلاف از بین میرود (نظرتان را به نامه 50 آنحضرت جلب می کنم)
- 6- این بیان دقیق وعمیق الهی آنحضرت در بخث فلسفه احکام اسلامی ( خطبه حضرت زهراء علیها سلام در مسجد مدینه از کتاب سخنان فاطمه آقای دشتی حدیث 57 ) انسان را به مو ضوع = حکمرانی وحکومت وسرپرستی آن سوق می دهد به خطبه 36/91 مر جعه شود ؛
- حدیث خطبه 116 – خصائص النبی صل الله علیه وآله وسلم - اعتقادی سیاسی وروشنی افکار جهت بصیرت یابی جامعه در برابر شدن بر مشکلات - او را فرستاد تا حقّ را دعوت كننده راه باشد، و بر آفريدگان گواه باشد. او پيامهاى پروردگارش را رساند. نه سستى كرد و نه بازماند، و در راه خدا با دشمنان او جهاد كرد، نه ناتوان شد و نه عذرى آورد. پيشواى هر كه پرهيزگارى پيش گيرد، و ديده هركه هدايت پذيرد. - أَرْسَلَهُ دَاعِياً إِلَى الْحَقِ وَ شَاهِداً عَلَى الْخَلْقِ فَبَلَّغَ رِسَالاتِ رَبِّهِ غَيْرَ وَانٍ وَ لَا مُقَصِّرٍ وَ جَاهَدَ فِي اللَّهِ أَعْدَاءَهُ غَيْرَ وَاهِنٍ وَ لَا مُعَذِّرٍ إِمَامُ مَنِ اتَّقَى وَ بَصَرُ مَنِ اهْتَدَى
- مقدمه این خطبه در سه بخش تشکیل شده
- بخش اول = بیان خدمات ارزشمند حضرت پیامبر اکرم (صل الله علیه وآله وسلم) با هدف آماده سازی دلهای مخاطبین
- بخش دوم = آینه تاریکی در پیش مخاطبین که چند امر را در پی دارد
- 1- بی میلی ؛ سستی کردن ؛ در مقابل دشمن غدار خطرناک
- 2- ترک جهاد ومبارزه
- 3- عذر تراشی وبهانه گیری برای فرار از جهاد
- 4- زیر بار نرفتن مخاطبین
- 5- وبلاخره تسلط دشمن بر آنها
- بخش سوم = به دلایل فوق الذکر , پیش بینی آن حضرت مبنی بر تسلط حجاج بن یوسف ثقفی است و خیانط هایی که انجام میدهد؛
- قال علی علیه السلام = بصیرت امام علی علیه السلام نسبت به الف
- الف = جامعه ای که بر آنها حاکم است ومردمی سست عنصر؛ بی بصیرت – فریب دشمن را خرده ومطیع امام نمی باشند ، لذا گرفتاری هایی پیدا می کند؛
- بیان آینده ای تاریک بر این ملت ؛
- در این جلسه به بخش اول خطبه میپردازیم که رسالت این زمان است
- ارسله داعیا الی الحق و شاهداعلی علیه السلام..فبلغ رسالات ربه غیر وان ... جاهد فی الله اعداءه غیر واهن ...معذر – امام من القی وبصرمن..
- ترجمه- اعتقادی سیاسی وروشنی افکار جهت بصیرت یابی جامعه در برابر شدن بر مشکلات - = خداوند اول پیامبر را فرستاد النبی صل الله علیه وآله وسلم - او را فرستاد تا حقّ را دعوت كننده راه باشد، و بر آفريدگان گواه باشد. او پيامهاى پروردگارش را رساند. نه سستى كرد و نه بازماند، و در راه خدا با دشمنان او جهاد كرد، نه ناتوان شد و نه عذرى آورد. پيشواى هر كه پرهيزگارى پيش گيرد، و ديده هركه هدايت پذيرد. –
- اهم مطالب = 1- اوهرگز در جهاد کو تاهی نکرد 2- تشویق اصحاب برای جهاد است در راه خدا – در برابر جنایت کاران – 3- اعلام خطر آنحضرت در صورت سستی – ترک جهاد – ونوعی اتمام حجت بر آنها است ،
- 4- رسالت بزرگ پیامبر صل الله علیه وآله وسلم
- الف = دعوت به سوی حق با بصیرت نه کور کورانه وابلاغ فرمانهای پروردگار..
- ب = نظارت به حسن اجرای دستورات
- 1- درک معنی امامت و ولایت 1 تشریعی حضرت محمد بن عبدالله صل الله علیه وآله وسلم که هم دعوت بحق است وهم نظارت به اعمال انسانها وهم داعی وهم ناظر
- این مسولیت امروز روحانیت ودر راس آن وجود رهبری امام خامنه ای مد ظله العالی .
- 2- وصف پیامبر از زبان حضرت علی 1-الف = پیامبر بدون سستی به ابلاغ رسالت پروردگارش پرداخت .
2- ب = هرگز گوتاهی نکرد .
3- ج = در راه خدا با دشمنان بدون ضعف مبارزه نمود ؛
4- د = و بدون هیچ غذر وبهانه ای نیاورد؛
5- ن= او پیشوای پرهیزکاران امام رحمت بود
6- د= روشنی بخش چشم هدایت جویان است وبعدمن الهتدی
- نتیجه = رهبر ورهبران الهی جامعه اسلامی بر خوردار از بصیرت سیاسی ؛ اجتماعی وحکومتی باشند -
مشرف بوضع جامعه ومشکلات زدشمنی ها باشند ومتناسب با آن راههای برون رفت از آنها را برای مردم ترسیم وتبین کنند ونسبت به خطرات آینده هوشیاری های لازم را بدهند؛ پس باید آگاه وبصیر بود ؛
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
- نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
- وبلاگ صفرزاده- https://safarzade.blog.i
- شنبه –1/10/ 1403مطابق 19جمادی الثانی 1446مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح --استاد سالک
- جلسه 75- -بحث بصیرت وآگاهی بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام
- بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لالله رب العالمین
- اللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً
- الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین، والیهود والظالمین و استغفرالله لى و لکم. اللهم احفظ وانصر قائدنا الخامنه ائ اللهم انصر من نصره واخذل من خذله –
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- خجسته میلاد حضرت فاطمه الزهراء سلام الله علیها ومیلاد حضرت امام خمینی رحمت الله علیه را تبریک عرض می کنم؛
- بیان حدیثی از حضرت صدیقه کبرا علیها السلام : از کتاب فرهنگ حدیث 57 سخنان حضرت مولف حجت السلام دشتی قالت فاطمه علیها السلام در فلسفه احکام آنحضرت در مسجد مدینه ِفرمدند ؛ خداوند ...عدل را برای استواری دلها واطاعت از اهل بیت علیهم السلام را برای نظام ونظم اجتماع یافتن ملت اسلام وامامت ما را برای ایمن ماندن از تفرقه – جدائى مؤمنان وجهاد را برای موجب عزت و شکست ناپزیری اسلام قرار داد ، وَ الْعَدْلَ تَنْسِيقاً لِلْقُلُوبِ وَ طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً لِلْفُرْقَةِ وَ الْجِهَادَ عِزّاً لِلْإِسْلَامِ –
- دومطلب مهم در کلام حضرت زهراء علیها السلام آمده است
- 1-امتصال امر از اهل بیت علیهم السلام سبب نظم وتنظیم ساختار ونظامات ، حکمرانی در بین ملت اسلام ؛
- 2-امامت ورهبری اهل بیت علیهم السلام در جامعه اسلامی و در بین ملت اسلام ، و قدرت واقتدار واحدی در میان مردم مسلمان و تامین امنیت و ایمن سازی که عدم تفرقه واختلاف در بردارد،
- 3-تا این نظام ونظم در میان امت بر مبنای هدف داری نظم آفرینش شکل واقعی پیدا کند ؛ ( رجوع شود به نامه 3/78 نهج البلاغه)
- 4- وَ طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ با عمق استراتژی مدریت الهی امامان علیهم السلام بشرط امتثال امر بر اساس اعتقادی قلبی در اداره جامعه نقش آفرین است .
- 5- در سایه مسولیت ومدیریت الهی امامان علیهم السلام امنیت جامعه اسلامی تضمین است ودر سایه ایمنی بخشی وعدم هر گونه تفرقه واختلاف از بین میرود (نظرتان را به نامه 50 آنحضرت جلب می کنم)
- 6- این بیان دقیق وعمیق الهی آنحضرت در بخث فلسفه احکام اسلامی ( خطبه حضرت زهراء علیها سلام در مسجد مدینه از کتاب سخنان فاطمه آقای دشتی حدیث 57 ) انسان را به مو ضوع = حکمرانی وحکومت وسرپرستی آن سوق می دهد به خطبه 36/91 مر جعه شود ؛
- حدیث خطبه 116 – خصائص النبی صل الله علیه وآله وسلم - اعتقادی سیاسی وروشنی افکار جهت بصیرت یابی جامعه در برابر شدن بر مشکلات - او را فرستاد تا حقّ را دعوت كننده راه باشد، و بر آفريدگان گواه باشد. او پيامهاى پروردگارش را رساند. نه سستى كرد و نه بازماند، و در راه خدا با دشمنان او جهاد كرد، نه ناتوان شد و نه عذرى آورد. پيشواى هر كه پرهيزگارى پيش گيرد، و ديده هركه هدايت پذيرد. - أَرْسَلَهُ دَاعِياً إِلَى الْحَقِ وَ شَاهِداً عَلَى الْخَلْقِ فَبَلَّغَ رِسَالاتِ رَبِّهِ غَيْرَ وَانٍ وَ لَا مُقَصِّرٍ وَ جَاهَدَ فِي اللَّهِ أَعْدَاءَهُ غَيْرَ وَاهِنٍ وَ لَا مُعَذِّرٍ إِمَامُ مَنِ اتَّقَى وَ بَصَرُ مَنِ اهْتَدَى
- مقدمه این خطبه در سه بخش تشکیل شده
- بخش اول = بیان خدمات ارزشمند حضرت پیامبر اکرم (صل الله علیه وآله وسلم) با هدف آماده سازی دلهای مخاطبین
- بخش دوم = آینه تاریکی در پیش مخاطبین که چند امر را در پی دارد
- 1- بی میلی ؛ سستی کردن ؛ در مقابل دشمن غدار خطرناک
- 2- ترک جهاد ومبارزه
- 3- عذر تراشی وبهانه گیری برای فرار از جهاد
- 4- زیر بار نرفتن مخاطبین
- 5- وبلاخره تسلط دشمن بر آنها
- بخش سوم = به دلایل فوق الذکر , پیش بینی آن حضرت مبنی بر تسلط حجاج بن یوسف ثقفی است و خیانط هایی که انجام میدهد؛
- قال علی علیه السلام = بصیرت امام علی علیه السلام نسبت به الف
- الف = جامعه ای که بر آنها حاکم است ومردمی سست عنصر؛ بی بصیرت – فریب دشمن را خرده ومطیع امام نمی باشند ، لذا گرفتاری هایی پیدا می کند؛
- بیان آینده ای تاریک بر این ملت ؛
- در این جلسه به بخش اول خطبه میپردازیم که رسالت این زمان است
- ارسله داعیا الی الحق و شاهداعلی علیه السلام..فبلغ رسالات ربه غیر وان ... جاهد فی الله اعداءه غیر واهن ...معذر – امام من القی وبصرمن..
- ترجمه- اعتقادی سیاسی وروشنی افکار جهت بصیرت یابی جامعه در برابر شدن بر مشکلات - = خداوند اول پیامبر را فرستاد النبی صل الله علیه وآله وسلم - او را فرستاد تا حقّ را دعوت كننده راه باشد، و بر آفريدگان گواه باشد. او پيامهاى پروردگارش را رساند. نه سستى كرد و نه بازماند، و در راه خدا با دشمنان او جهاد كرد، نه ناتوان شد و نه عذرى آورد. پيشواى هر كه پرهيزگارى پيش گيرد، و ديده هركه هدايت پذيرد. –
- اهم مطالب = 1- اوهرگز در جهاد کو تاهی نکرد 2- تشویق اصحاب برای جهاد است در راه خدا – در برابر جنایت کاران – 3- اعلام خطر آنحضرت در صورت سستی – ترک جهاد – ونوعی اتمام حجت بر آنها است ،
- 4- رسالت بزرگ پیامبر صل الله علیه وآله وسلم
- الف = دعوت به سوی حق با بصیرت نه کور کورانه وابلاغ فرمانهای پروردگار..
- ب = نظارت به حسن اجرای دستورات
- 1- درک معنی امامت و ولایت 1 تشریعی حضرت محمد بن عبدالله صل الله علیه وآله وسلم که هم دعوت بحق است وهم نظارت به اعمال انسانها وهم داعی وهم ناظر
- این مسولیت امروز روحانیت ودر راس آن وجود رهبری امام خامنه ای مد ظله العالی .
- 2- وصف پیامبر از زبان حضرت علی 1-الف = پیامبر بدون سستی به ابلاغ رسالت پروردگارش پرداخت .
2- ب = هرگز گوتاهی نکرد .
3- ج = در راه خدا با دشمنان بدون ضعف مبارزه نمود ؛
4- د = و بدون هیچ غذر وبهانه ای نیاورد؛
5- ن= او پیشوای پرهیزکاران امام رحمت بود
6- د= روشنی بخش چشم هدایت جویان است وبعدمن الهتدی
- نتیجه = رهبر ورهبران الهی جامعه اسلامی بر خوردار از بصیرت سیاسی ؛ اجتماعی وحکومتی باشند -
مشرف بوضع جامعه ومشکلات زدشمنی ها باشند ومتناسب با آن راههای برون رفت از آنها را برای مردم ترسیم وتبین کنند ونسبت به خطرات آینده هوشیاری های لازم را بدهند؛ پس باید آگاه وبصیر بود ؛
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم