- جلسه 78- -بحث بصیرت وآگاهی بصیرت نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام بصرو نظر و استبصر-

https://hosein128.irسایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -/

  1. نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad 
  2. وبلاگ صفرزاده-  https://safarzade.blog.i
  3. شنبه –29/10/ 1403مطابق 71 رجب المرجب 1446مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح --استاد سالک  مولود حضرت امام جواد علیه السلام بر شما مبارک
  4. جلسه 78- -بحث بصیرت وآگاهی بصیرت  در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت  سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام بصرو نظر و استبصر-
  5. بسم الله الرحمن الرحیم  الحمد لالله رب العالمین
  6. اللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً
  7. الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین، والیهود والظالمین و استغفرالله‌ لى و لکم. اللهم احفظ وانصر قائدنا الخامنه ائ اللهم انصر من نصره واخذل من خذله
  8. موضوع بحث این جلسه – مبارزه با یک جنگ ترکیبی
  9. پیروزی مقاومت فلسطین (حماس -وجهاد) بر اسرا ییل غاصب اعمال نظرات مقاومت  پزیرفتن آتشبس را تبریک میگویم مبارک اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  10. نکته مهم = رشد بصیرت واستقامت نیروهای مقاومت عامل اصلی در این پیروزی است
  11. صبر واستفامت پایدار ومقاومت با اهداف  شناخت دشمن  واتکاء. به نفس ونهراسیدن از ابزار های مخرب جنگی با پشتیبانی مردم و آزادگان جهان است .
  12. از کلام حضرت امیر المومنین در نهج البلاغه ...وَ إِنِّي مِنْ ضَلَالِهِمُ الَّذِي هُمْ فِيهِ وَ الْهُدَى الَّذِي أَنَا عَلَيْهِ لَعَلَى بَصِيرَةٍ مِنْ نَفْسِي وَ يَقِينٍ‏ مِنْ‏ رَبِّي‏ وَ إِنِّي إِلَى لِقَاءِ اللَّهِ لَمُشْتَاقٌ وَ [لِحُسْنِ‏] حُسْنِ ثَوَابِهِ لَمُنْتَظِرٌ رَاج ... 2 شجاعت و دشمن شناسى امام عليه السّلام‏ - به خدا سوگند! اگر تنها با دشمنان روبرو شوم، در حالى كه آنان تمام روى زمين را پر كرده باشند، نه باكى داشته، و نه مى‏هراسم. من به گمراهى آنان و هدايت خود كه بر آن استوارم، آگاهم، و از طرف پروردگارم به يقين رسيده‏ام، و همانا من براى ملاقات پروردگار مشتاق، و به پاداش او اميدوارم. لكن از اين اندوهناكم كه بى‏خردان، و تبهكاران اين امّت، حكومت را به دست آورند، آنگاه مال خدا را دست به دست بگردانند، و بندگان او را به بردگى كشند، با نيكوكاران در جنگ، و با فاسقان همراه باشند، زيرا از آنان كسى در ميان شماست كه شراب نوشيد و حد بر او جارى شد، و كسى كه اسلام را نپذيرفت امّا بناحق بخشش‏هايى به او عطا گرديد

 

  1. من از آن گمراهی که آنان در آن هستند وهد ایت خود که به آن استوارم کا ملا آگاهم وبصیرم وبه پروردگار یقین دارم
  2. ( به همین دلیل در مبارزه با گمراهان کمترین تردید را به خود را نمی دهم ) من مشتاق شهادت در ره پروردگارم وبه پاداش نیکی منتظروامیدوارم
  3. مقدمه این نامه برای مردم مصر بهمراه  مالک اشتر درسال 38 هجری نوشته شده  بعد از حمد وثنای الهی  وصفات خضرت حق  ودارای چهار بخش است 
  4. بخش اول = اختلافی که بعد از پیامبر اکرم درامرخلافت وافع شد  واینکه هرگز باور نمی کرد  مسلمانان سراغ کسی دیگر بروند زیرا او شایستگی  داشته باشد
  5. بخش دوم این نامه = بیم از خطراتی که از بیم خلافت در مسیر اصلی وجود داشت.
  6. نگاه کردم دیدم که اصل اسلام ودین محمد ص در خطر است – پا یمال  کردن حق را تحمل کردم  وبه یاری اسلام برخاستم و به پشرفت کار رسیدم و خداوند هم کمک کرد
  7. بخش سوم = معرفی دشمنان ( دشمن شناسی با بصیرت)  معاویه واطرافیانش = که با جمع  آوری  گروهی از فاجران  وسفیهان به ظلم وستم و فسق وگناه  پر داختند  با تمامشان مبارزه می کنم  اگر در روی زمین از آنها پر شود.
  8. بخش چهارم  حرکت آن حضرت با تشجیع وترغیب اصحاب  ویارانش به جهاد – واعلام خطر خطر می کند – که دشمن شهر های شما را یکی پس از دیگری می گیرد  بر خیزید وبا آن مبارزه کنید .
  9. هم نکات 1- با مطالعه این نامه وخطبه ها ، ایشان به عمق بصیرت حضرت پی می برد  وبا ید ما چنین با شیم .
  10. هر گز نباید در برار دشمان سکوت کرد وبا مبارزه با آنان ومجهز شدن با ابزار های لازم ونقشه کامل باید چنین ادامه داد ولو اینکه تمام جهان در مقابل ما به ایستند  وَ إِنِّي مِنْ ضَلَالِهِمُ الَّذِي هُمْ فِيهِ وَ الْهُدَى
  11. شجاعت توام با ایمان به هدف و مقصود می رسد به (عثمان بن حنیف) حضرت می فرمایند : بخدا سو گند اگر تمام عرب به پیکار من برخیزند من پشت به میدان  نبر نخواهم کرد، روايت شده است كه امير المؤمنين در نامه خود به سهل بن حنيف چنين مرقوم فرمود: سوگند به خدا، من در خيبر را با نيروى انسانى و قوه خوراك از جاى نكندم. بلكه با نيروى ملكوتى و نفسى كه به پرتو خداى خود نورانى بود كندم و من شعاعى از شعاع احمدم. به خدا سوگند، اگر تمام‏ عرب‏ براى جنگ با من پشت در پشت نهند از جنگ نمى‏گريزم‏- وَ اللَّهِ لَوْ تَظَاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلَى قِتَالِي لَمَا وَلَّيْتُ وَ لَوْ أَمْكَنَتْنِي الْفُرْصَةُ مِنْ رِقَابِهَا لَمَا بَغَيْتُ وَ مَنْ لَمْ يُبَالِ مَتَى حَتْفُهُ عَلَيْهِ سَاقِطٌ فَجَنَانُهُ فِي الْمُلِمَّاتِ رَابِطٌ
  12. در بیان دودلیل مطلب امیر المومنین علی علیه السلام  
  13. الف = من در مبارزه با آن گوراهان کمترین تردیدی ندارم بخود راه نمیدهم ، انیمن ضلالهم الذی ..
  14. ب = من مشتاق شهادتم وپاداش نیکش را منتظر وامید دارم؛
  15. نتیجه = پس دو عامل پیروزی شکست ناپذیری غرور آور است
  16. حضرت با دقت وشناخت وبصیرت عمیق باهدف شناخت دشمن ونقشه های او در میدان مبارزه با قدرت وافتدارا حاضر می شود ؛
  17. رمز پیروزی را شهادت در راه خدا می داندو در انتظار پاداشهای الهی می باشد؛
  18. نباید اجازه بدهیم حکومت بدست دولتهای سفیهانوفا جران بیفتد  بقول امام خمینی حکومت  نباید به دست نا اهلان بیفتد . لذا باید همیشه بیدار بود ,
  19. حضرت می فرمایند : عدوکم انْفِرُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ إِلَى قِتَالِ عَدُوِّكُمْ‏ وَ لَا تَثَّاقَلُوا إِلَى الْأَرْضِ فَتُقِرُّوا بِالْخَسْفِ - برای نبرد با دشمن خود کوچ کنید وزمین گیر نشوید (سستی وتنبلی به خود را ندهید) که زیر دست خواهید شد وتن به ذلت وخواری خواهید داد .     
  20. حوشیاری توام با علم وحلم  وبصیرت با دشمن وَ لَا تَثَّاقَلُوا إِلَى الْأَرْضِ
  21. آیه 38 توبه  یا الیها الذین آمنوا ما لکم  - ای کسانی که ... يا أَيُّهَا الَّذِينَ‏ آمَنُوا ما لَكُمْ‏ إِذا قِيلَ‏ لَكُمُ‏ انْفِرُوا فِي‏ سَبِيلِ‏ اللَّهِ‏ اثَّاقَلْتُمْ‏ إِلَى‏ الْأَرْضِ‏ أَ رَضِيتُمْ‏ بِالْحَياةِ الدُّنْيا مِنَ‏ الْآخِرَةِ فَما مَتاعُ‏ الْحَياةِ الدُّنْيا فِي‏ الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ‏ «38» مؤمنان نيز بايد گاهى مورد انتقاد و مؤاخذه قرار گيرند. يا أَيُّهَا الَّذِينَ‏ آمَنُوا ما لَكُمْ‏ ...
  22. كمال وافلاك مى‏شود. اثَّاقَلْتُمْ‏ ... (دنياطلب، كوتاه همّت است)
  23. ارزش و جايگاه انسان تا حدّى است كه دنيا براى او ناچيز است. «أَ رَضِيتُمْ‏»
  24. كسى‏كه آخرت را برتر از دنياى اندك بداند، به جبهه‏ى جنگ رو مى‏كند، نه دنيا. «إِلَّا قَلِيلٌ‏»
  25. شما كه اهل ايمانيد، چرا سستى؟ «يا أَيُّهَا الَّذِينَ‏ آمَنُوا»، سؤال همراه با توبيخ «ما لَكُمْ‏»، جهاد راه خداست «سَبِيلِ‏ اللَّهِ‏»، فرمانِ حركت «انْفِرُوا»، تهديد به عذاب «يُعَذِّبْكُمْ»، تهديد به جايگزينى «يَسْتَبْدِلْ»، تهديد به بى‏اثر بودن ترك جبهه از سوى شما «لا تَضُرُّوهُ» وتهديد به قدرت الهى. «وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ»
  26. آزار پيامبر، كفر است. تقابل » با «الَّذِينَ‏ آمَن«الَّذِينَ يُؤْذُونَ ُوا»
  27. از ديدگاه قرآن، دنياطلبى و دنياگرايى اگر سبب غفلت از آخرت و انحصار خواسته‏ها در دنيا باشد، نكوهيده است. اين نكته در آيات فراوانى مطرح شده است، از جمله: «يَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ»، «فَأَعْرِضْ عَنْ مَنْ تَوَلَّى عَنْ ذِكْرِنا وَ لَمْ يُرِدْ إِلَّا الْحَياةَ الدُّنْيا» و «أَ رَضِيتُمْ‏ بِالْحَياةِ الدُّنْيا»
    • دنيا، اندك و ناچيز است. «فَما مَتاعُ‏ الْحَياةِ الدُّنْيا فِي‏ الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ‏»
    • چرا به دنياى فانى و محدود، راضى مى‏شويد؟ «أَ رَضِيتُمْ‏ بِالْحَياةِ الدُّنْيا»

 دنياگرايى مانع آخرت‏طلبى است. «أَ رَضِيتُمْ‏ بِالْحَياةِ الدُّنْيا مِنَ‏ الْآخِرَةِ» -----------------

  1. ما با یک جنگ تر کیبی روبه روا هستیم چه باید بکنیم  - برای شکست جنگ ترکیبی و تهاجم ترکیبی علیه دشمن، مهمترین عامل، همراه سازی مردم با حاکمیت و جلب رضایت ملت است. امروز هیچیک از مسئولین، نارسایی هایی که موجب نارضایتی مردم شده است را انکار نمی کنند و معتقدند که باید صف معترضین از اغتشاشگران و عوامل دشمن را جدا دانست. اهتمام جدی برای رفع یا کاهش مشکلات موجود و اطلاع رسانی مستمر از میزان کارهای انجام شده برای حل مسائل و همچنین تشریح صادقانه محدودیت های موجود برای اقناع افکار عمومی و ایجاد اعتماد در مردم، یک ضرورت قطعی برای مقابله با جنگ ترکیبی است.

 

 اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید