جلسه 79- -بحث بصیرت وآگاهی بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام بصیرت در امانت داری ورد امانت-

  1. سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
  2. نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad 
  3. وبلاگ صفرزاده-  https://safarzade.blog.i
  4. شنبه 6/11/ 1403مطابق 24 رجب المرجب 1446مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح --استاد سالک  شهادت  امام کاظم علیه السلام   تسلیت مولود حضرت امام جواد علیه السلام   وعید مبعث بر شما مبارک باد
  5. جلسه 79- -بحث بصیرت وآگاهی بصیرت  در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت  سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام   بصیرت در امانت داری ورد امانت-
  6. بسم الله الرحمن الرحیم  الحمد لالله رب العالمین
  7. اللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً
  8. الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین، والیهود والظالمین و استغفرالله‌ لى و لکم. اللهم احفظ وانصر قائدنا الخامنه ائ اللهم انصر من نصره واخذل من خذله
  9. موضوع بحث این جلسه – جمهری السلامی نزد ما امانت الهی است.
  10. شهادت  امام کاظم علیه السلام تسلیت  عرض می کنم.
  11. کلامی از امام الْكَاظِمِ علیه السلام قَالَ‏ إِنَ‏ أَهْلَ‏ الْأَرْضِ‏ لَمَرْحُومُونَ مَا تَحَابُّوا- وَ أَدَّوُا الْأَمَانَةَ وَ عَمِلُوا بِالْحَق‏- و از امام كاظم علیه السلام است كه مردم زمين مورد رحمت باشند تا دوست هم باشند وامانت را بپردازند و بحق عمل كنند و از امام ششم پرسيدند از تفسير قول خدا عز و جل (آيه آخر سوره السبأ) راستى كه ما پيشنهاد كرديم امانت را تا آخر آيه كه چه پيشنهاد شد بر آنها و چه را آدمى بدوش خود گرفت و مقصود چه باشد؟ فرمود: همان امانت ميان مردم، و اين هنگامى بود كه آفريده‏ها را آفريد.
  12. ترجمه – همه مردم روی زمین مشمول رحمت الهی خواهند شد مادامی که باین سه اصل عمل کنند 1- دوستار هم باشید 2- امانت را ادا کنند 3- ودر عمل پیرو حق و عدالت باشند.
  13. قران مجید در این راستا در سوره مبارکه جمعه می فرمایند : محمد رسول الله والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم . انجام دو ما موریت  با دوشمنان با شدت برخورد کنید وبا دوستان با مهر بانی عمل کنید وحدت را حفظ ودوستار همدیگر باشند.
  14. انقلاب اسلامی امانت دست ماست  آنرا حفظ کنیم – سالم نگهداریم وبه آیندگان بسپاریم =إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ‏ إِلى‏ أَهْلِها وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ سَمِيعاً بَصِيراً «نساء58» خيانت به امانت، علامت نفاق است. در حديث است: به ركوع و سجود طولانى افراد نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى و امانتدارى آنان بنگريد. «1»
  15. در روايات متعدّد، منظور از امانت، رهبرى جامعه معرّفى شده كه اهلش اهل‏بيت عليهم السلام مى‏باشند. اين مصداق بارز عمل به اين آيه است.
  16. امانت سه گونه است: الف: ميان انسان وخدا. (وظايف و واجباتى كه بر انسان تعيين شده است.) «3» ب: ميان انسان و ديگران. (اموال يا اسرار ديگران نزد انسان) ج: ميان انسان و خودش. (مثل علم و عمر و قدرت كه در دست ما امانتند.)
  17. – لازمه  اداء امانت و آن تلاش برای رشد بصیرت با شناخت دقیق حق وعدالت ومروج وعمل کننده آن باشیم . كسى كه امانت‏ را خيانت كند. «لَا دِينَ‏ لِمَنْ لَا عَهْدَ لَهُ» (بحارالانوار/ ج 69/ ص 198) اگر كسى به امانت خيانت كند، حتى حديث داريم به ركوع و سجد نگاه نكنيد. اداء و نگهداری و رد امنت او توجه داشته باشید.
  18. از طرفی بعث در 27 رجب را تبریک عرض می کنم که بعث نبی اکرم صلی الله علیه وسلم نزد ما امانت است
  19. در کلام الله قرآنی که در نزد ما امانت است می فرماید: - وآخَرينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ وَ هُوَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ (سوره جمعه/3)
  20. هدف بعث پیامبر صلی الله علیه وسلم ... در سه امر است .
  21. 1- یتلوا علیه آیاته = جنبه مقدماتی دارد تلاوات آیات الهی است
  22. 2- امردوم یزکیهم تزکیه وتهذیب نفس
  23. 3- ویعلم الکتاب والحکمه = تعلیم کتاب دو  هدف بزرگ را تشکیل می دهد.
  24. نتیجه 1- پیامبر صلی الله علیه وسلم آمده است تا انسانهارا درزمینه علم ودانش – اخلاق وعمل پرورش دهد –تا باین وسیله این دو سعادت انسان بسوی خدواند و به مقام قرب الهی نایل آید .
  25. نتیجه 2- اخلاق زاییده علم است همان گونه که علم زایده اخلاق است در نتیجه اصالت تربیت را روشن می کند
  26. نتیجه 3- فرق کتاب وحکمت یک احتمال ؛کتاب = اشاره به قرآن است . وحکمت اشاره به سخنان پیامبر صل الله علیه وآله وتعلیمات او که(سنت) نام دارد – احتمال دیگر- کتاب اشاره به اصل دستورات اسلام عزیز است . حکمت اشاره به فلسفه واسرار آن دارد.
  27. نکته = حکمت در اصل یعنی منع کردن از منهی واصلاح است .حکمه بروزن فعله ؛ معنی معرفت علمي است در حدي که نافع باشد -علمی که کاربردی باشد -نوعی حکم که سستی در آن نیست(مخصوص افاده نوع ، يعني دلالت بر نوع معنائي ...

 

 

  1.  اورا محاره  کردن در مسیرصحیح ..
  2. ذکر کتاب وحکمت پشت سر هم  اشاره به دو سر چشمه بزرگ شناخت یعنی وحی – وعقل بوده باشد.
  3. یا به تعبیردیگر احکام آسمانی وتعلیمات اسلام که از وحی الهی سر چشمه میگیرد و با ترزوی عقل قابل در ک وسنجش است .
  4. ضلال مبین = نشانه عمق نداشتن علم بصیرت است. و اشاره در این جاهلیت است.
  5. نکته = این آیه که نازل شد. سوال کردند، که اینها چه کسانی هستند – وآخَرينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ وَ هُوَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ (سوره جمعه/3)
  6. از پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلم راجع باين آيه پرسش شد دست خود را بشانه سلمان‏ زد و فرمود اين است و هم‏نژادانش سپس فرمود اگر دين در ثريا آويزان باشد مردانى از فارس بدان دست يابند. وَ رَوَى أَبُو هُرَيْرَةَ أَنَّ نَاساً مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ ص قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ هَؤُلَاءِ الَّذِينَ ذَكَرَ اللَّهُ فِي كِتَابِهِ وَ كَانَ سَلْمَانُ إِلَى جَنْبِ رَسُولِ اللَّهِ فَضَرَبَ ص يَدَهُ عَلَى فَخِذِ سَلْمَانَ فَقَالَ هَذَا وَ قَوْمُهُ وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَوْ كَانَ الْإِيمَانُ مَنُوطاً بِالثُّرَيَّا لَتَنَاوَلَهُ رِجَالٌ مِنْ فَارِسَ‏
  7. در خطبه 33 نهج البلاغه حضرت امیر المومنین علیه اسلام= إِنَّ اللَّهَ [سُبْحَانَهُ‏] بَعَثَ مُحَمَّداً ص وَ لَيْسَ أَحَدٌ مِنَ الْعَرَبِ‏ يَقْرَأُ كِتَاباً وَ لَا يَدَّعِي نُبُوَّةً فَسَاقَ النَّاسَ حَتَّى بَوَّأَهُمْ مَحَلَّتَهُمْ وَ بَلَّغَهُمْ مَنْجَاتَهُمْ فَاسْتَقَامَتْ قَنَاتُهُمْ وَ اطْمَأَنَّتْ صَفَاتُهُم‏
  8. خدا محمّد صلی الله علیه وآله وسلم را برانگيخت و از عرب كسى كتابى نخوانده بود، و دعوى پيامبرى نكرده بود. محمّد صلی الله علیه وآله وسلم مردم را به راهى كه بايست كشاند، و در جايى كه بايد نشاند، و به رستگارى رساند، تا آنكه كارشان استوار و جمعيّتشان پايدار گرديد.
  9.  اهم مطالب ای خطبه
  10. 1- این خطبه به عصربعثت پیامبر وظهور انقلاب اسلامی در جزیره العرب اشاره دارد.
  11. 2- بیان شرایط جاهلیت وزندگی انها در گرداب شرک وبت پرستی  - جنگ وخون ریزی
  12. 3- در سنن ترمزی آمده است که روزی پیامبر صل الله علیه وآله  مشرکان قریش را مخاطب قرار داد و فقال النبى صلى اللّه عليه (و آله) و سلم: يا معشر قريش لتنتهن أو ليبعثن اللّه عليكم من يضرب رقابكم بالسيف على الدين قد امتحن‏ اللّه‏ قلبه‏ على‏ الإيمان‏، قالوا: من هو يا رسول اللّه؟ فقال له أبو بكر: من هو يا رسول اللّه؟ و قال عمر: من هو يا رسول اللّه؟ قال: هو خاصف النعل و كان أعطى عليا عليه السلام نعله يخصفها، قال: ثم التفت الينا على عليه السّلام فقال: إن رسول اللّه صلى اللّه عليه (و آله) و سلم قال: من كذب عليّ متعمدا فليتبوأ مقعده من النار،
  13. سوال کردند از رسول الله این شخص کیست -  ابو بکر سوال کرد – عمر سوال کرد از رسول الله که  این شخص کیست  حصرت فرمودند هم خاصف النعل – او کسی است که مشغول وصله کردن کفش است .ان علی علیه السلام است .  رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله خطاب به قريش، فرمود: يا از اين تصميمى كه گرفته‏ايد دست برداريد، و يا اينكه منتظر باشيد تا خداى تعالى كسى را بر شما مسلّط كند و با شمشير دينى كه در نيام دارد گردنهاى شما را بزند و او كسى است كه حق تعالى دل او را به پذيرش ايمان آزمايش كرده است.
  14. در جای دیگر آمده که پرسيدند: آن شخص «ابو بكر» است؟! فرمود: نه. پرسيدند: آن شخص «عمر» است؟! فرمود: نه. پرسيدند: پس او كيست؟ فرمود: آن كسى كه در آنجا جلوس كرده و كفش را وصله مى‏زند. همان موقع على عليه السّلام كفش رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله را وصله مى‏زد. راوى گويد: حضرت على عليه السّلام پس از بيان ماجرا، بسوى ما توجهى كرد و فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرموده است: كسى كه بطور عمد دروغى به نقل از من جعل كند، جايگاه او از آتش دوزخ پر خواهد شد.

اللهم صل علی محمد وآله وسلم و عجل فرجهم

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید