جلسه 81- -بحث بصیرت وآگاهی بصیرت  در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت  سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام بصرو نظر و استبصر- صدق رمزاصلی پیروزی امید آفرین -

سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/

نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad 

وبلاگ صفرزاده-  https://safarzade.blog.i

شنبه -مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح --استاد سالک  مولود حضرت امام جواد علیه السلام بر شما مبارک

جلسه 81- -بحث بصیرت وآگاهی بصیرت  در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت  سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام بصرو نظر و استبصر- صدق رمزاصلی پیروزی امید آفرین -

بسم الله الرحمن الرحیم  الحمد لالله رب العالمین

اللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین، والیهود والظالمین و استغفرالله‌ لى و لکم. اللهم احفظ وانصر قائدنا الخامنه ائ اللهم انصر من نصره واخذل من خَذَلَهُ

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم--- بصیرت صدق رمزاصلی پیروزی امید افرین -

 

  1. تبریک ده فجر به ویژه یوم الله 22بهمن 57 وپیروزی مستضعفین بر مستکبرین وپیروزی خون بر شمشیر – وانفجار نور و دعوت به حضور راهپیمایی 22 بهمن –  وتبریک میلاد منجی عالم حضرت مهدی علیه السلام
  2. قال الله تعالی : وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثين‏.. ترجمه  مراد از مستضعفان در اين آيه، با توجّه به مجهول بودن فعل «اسْتُضْعِفُوا»، كسانى هستند كه خود در اين امر نقش نداشته و استكبار آنها را به استضعاف كشيده باشد.- حكومت جهانى مستضعفان و حمايت از مظلومان تاريخ، اراده وخواست الهى است. «نُرِيدُ»
  3. ونمکن لهم  آ یه 6 - القصص : 6 وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ نُرِيَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما كانُوا يَحْذَرُون‏ ترجمه اهم مطلب  قدرت واراده -
  4. دو آیه 5- 6 سوره قصص یک قانون کلی ودر شکل صیقه مضارع ومستمر بیانشده است  بنابر این اختصاص به زمان بنی اسراییل  - قوم فراعنه ندارد  در همه زمان ها ساری وجاری است .

 

  1. مستکبران میخواهند که حکومت وحکمرانی را در اختیار خود گیرند ولی اراده خداوند بر آن است که  در اختیارمستضعفین قرار دهد.

 

  1. پنچ امری در این زمینه بیان می کند  که با هم ارتباط نزدیک دارد

 

  1. الف - ما می خواهیم آنها مستضعفان را مشمول نعمت خود قرار دهیم نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ- (ب )- ما می خواهیم آنها را پیشوایان نماییم - وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً. (ع )- ما می خواهیم انهارا وارث و وارثان حکومت ویران حضرت مهدی قرار دهیم ونجعلهم الوارثین. وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثين‏ (غ )-آیه ... وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ نُرِيَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما كانُوا يَحْذَرُون‏ اینکه انچه دشمنان (مستضعفین)  از آنهابیم وترس داشته باشند تمام نیروهای خود را در مسیر ضد انها بسیج کرده بودند قدرت خداوند ند ولشکر حق را به آنها نشان دهیم  ( ک )- جند فرعون وجنوده دشمن هر قدر بزرگ باشد، از مؤمنان هراس و وحشت دارد. «ما كانُوا يَحْذَرُونَ‏»

 

  1. در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و22بهمن هر پنج امر به محوریت امام خمینی ره ودر تداوم آن درشروع 47 سالگی اتفاق افتاده - » اين روزهاى تلخ سپرى مى‏شود تللک نداولها بین الناس... ،40 آل عمران.
  2.  آیات فوق = بیان = یک قانون کلی برای همه اعصار و قرون و همه زمانها است .وهمه اقوام وجمعیت ها است . واینها همه یک بشارتی است بر پیروزی خون برشمشیر و پیروزی حق وباطل
  3. اینها همه یک بشارتی است برهمه اقوام و انسانهای آزاده و خواهان حکومت عدل و برچیده شدن ظلم وتجاوز وستم..
  4. قال علی بن ابیطالب علیه السلام  - و قال: قال أبو عبد الله جعفر بن محمد الصادق (عليه السلام): «قال أمير المؤمنين (صلوات الله عليه): لتعطفن‏ علينا الدنيا بعد شماسها عطف الضروس على ولدها» -هر آينه مهربان خواهد شد بر ما دنيا بعد از چموشى آن مهربانى ضروس بر بچه خود، «ضروس» شتر بدخوئى را گويند كه دندان بگيرد دوشنده خود را، و مراد اينست كه دنيا بعد از سركشى كه با ما دارد مانند اسب چموشى كه نگذارد كه كسى سوار آن شود مهربان خواهد شد مانند مهربانى ضروس بر بچه خود، يعنى نهايت مهربانى چه ممانعت آن از دوشيدن از راه كمال شفقت آنست بر ولد خود

ثم قرأ (عليه السلام): وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ* وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ‏، الآية.

  1. حدیث قال علی در تفسیر آیه شیخ طوسی ره درمورد صدق می فرمایند :هم ال محمد ..یبعث الله مهدیهم  جهدهم  فیغیرهم  ویزل عدوهم ..  این گروه ال محمد صلی الله علیه وآله وسلم هستند که خداوندآنهارا بعد از فشارو زحمت که به آنها وارد می شود بر می گزیند وانها را عزت می دهد ودشمنان آنهارا ذلیل و خوار می گرداند. وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ‏ درغيبت شيخ از امير المؤمنين عليه السّلام روايت ميكند كه در تفسير اين آيه فرمود: اينان كه در زمين ضعيف گشته‏اند آل پيغمبرند كه خداوند مهدى آنها را برانگيزد تا آنان را عزيز و دشمنانشان را ذليل گرداند.
  2. برسی لغت مستضعف در فشار است ولی ساکت نیست  وتسلیم هم نمی شود
  3. انواع مستضعف  استفاده از خطبه 189 فکری؛ اقتصادی؛ اخلاقی ؛ سیاسی ، حقوقی ؛ اجتماعی ، مستضعف بر وزن کتاب  - معنی مصدری دارد  اصل به معنی سر کشی و چمو شی  حیوان است . در مورد انسانها ی سر کش و عصیانگر بکار رفته است .حیوان سرکش وانسان عصیانگر عطف بر وزن فتح به معنی ساختن یک چیزی است
  4. این کلید واژه  گاهی - گاهی باعن معنی انصراف از ماده  به شتر کج خلق می گویند که فرد را گاز می گیرد.
  5. آینده به ما باز می گردد وبه قدرت الهی مخالفان ما سر کوب  وحکومت به دست صالحان است . الأنبياء : 105 وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُون‏
  6. در یک جمع بندی با برسی در آیات و کلمات نورانی حصرت علی علیه السلام  عمق بصیرت و رهبرحکمرانی وحکومت را در محوریت اهل بیت علیه السلام وبیان اینکه آینده از ما است با سرکوبی سرکشان و طاغیان عالم ؛ نشان داده می شود 
  7. وما هم اکنون ؛ شاهد دو مسئله‏اساسی هستیم  الف = تحقق حکومت مستصعفان در قرن حاضر با انقلاب اسلامی ایران ونور افشانی درپهنه جهان ورسیدن به قلهای بلند علمی ؛ حا کمیتی ؛ سیاسی با پشتیبانی مردم با بصیرت میباشد .ب =  افول و رکود سلطه گران عالم که وسر کردگی آمریکا وهم پالگی های آمریکا ومزدورانش اسراییل غاصب و اروپا می باشیم   که در جدول حاکمیت و حکمرانی و حکومت آینده اسلام ناب محمدی  می باشد ؛ واین وعده خداوند است وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً (81)

 

  1. عوامل سه گانه پیروزی حق بر باطل - 1- ورود صادقانه  وصمیمانه در کارها  2- تکیه بر قدرت پروردگارولاغیر 3- اعتماد به نفس ودرک هر گونه اتکا و وابستگی  به دیگران  - اجْعَلْ لي‏ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصيراً
  2. بیان نمونه های صدق در تاریخ تا کنون  . نهج البلاغة قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام قَدْرُ الرَّجُلِ‏ عَلَى قَدْرِ همتهِ وَ صدقهُ عَلَى قَدْرِ مُرُوَّتِهِ وَ شَجَاعَتُهُ عَلَى قَدْرِ أَنَفَتِهِ وَ عفت هُ عَلَى قَدْرِ غَيْرَتِه صدق حق است. وحق بر قراراست. ظلم پایدارنبوده است .
  3. نمونه عالی آن = حکومت جهانی حضرت مهدی صدق است و رمزاصلی پیروزی که پیروزی حق بر باطل است.
  4. صدق وادی امن است : امام صادق عليه السلام در مورد «أَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ» فرمودند: «انا اوّل مَن آمن و صدق‏ بانّك لا تُرى»، من اوّلين ايمان آورندگان باشم به اين كه ذات الهى قابل ديدن نيست‏
  5. صدق مقصد انسان است «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيم» و لذا مى‏گويد «رَبِّ أَدْخِلْنى مُدْخَلَ صدق‏» (اسراء/ 80) خدايا دخولم وارد شدنم ورودم صادقانه باشد در ورود خط را گم نكنم آغاز كارم درست باشد «وَ أَخْرِجْنى مُخْرَجَ صدق‏» (اسراء/ 80) پايان كارم هم ... ورودى و خروجى‏ام هر دو صادقانه باشد.
  6. صاحب صدق : مبناى قوانين و سنّت‏هاى خداوند در نظام هستى، صدق‏ و عدل است. «وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صدقاً وَ عَدْلًا»
  7. الزاهد فی صدق  حتی : معجزه، دليل صدق‏ نبوّت است. «فَأْتِ بِها إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ» فرعون با ابراز اين سخن حقّ، اراده باطلى داشت و كسى را بالاتر از خود نمى‏دانست.
  8. نجات انسان در راستی است بیان خاطره ساوک  کرباسچی خلقت فطرت خداون بر صدق آفریده است  صدق بالاترین  سیاست ها در دنیا وآخرت  صدق روی دست تمام سیاست هی عالم است : «اللهم ارزقناتوفيق الطاعه و بعدالمعصيه و صدق‏ النيه و عرفان الحرمه واكرمنا»
  9. قال علی الصدق سیف الله فی ارضه  وسما ءه ترجمه صد ق در نیت واعمالت هرچه بیشر باشد  ارزش آن  بیشتر اشت . على نشسته است. حضرت رسول دست به پيشانى على (علیه السلام) ماليد. حديثش در بحار، جلد 43
  10. رسول صدیق عرق پيشانى او را گرفت و به عنوان تبرك به خودش ماليد و بعد عرق خودش را گرفت و به پيشانى على ماليد. عاليترين صدق‏ و صفا و عاليترين محبت و مودت را پيغمبر نسبت به على داشت. اما على نگفت: «فُزْتُ وَ رَبِّ الْكَعْبَهِ» نگفت رستگار شدم.
  11. کتاب مصباح الهدی آقای جوادی ص 349 در مورد صدق مظالعه فرمایید
  12. نتیجه و جمع بندی صدق عامل اصلی ارتقاء امر اجتماعی  و پویایی بصیرت عمیق است  در تمام عرصه های زندگی فردی اجتماعی  صدق را بکار ببندیم اگر دولت مردان با مردم صادق باشند نظام پیش رفت چشم گیری در بر دارد .دومین رمزپیروزی به خدای بزرگ  حضرت امیر المومنین در اکثر خطبه های خود کلمه صدق را بکارمی بردند، نطق اللسان بها عبارة عن صدق‏ خفي أنه‏الخالق البارئ المصور له الاسماء الحسني ليس كمثله شي‏ء إذ كان الشي‏ء من مشيته‏
  13. چند نکته مهم رمز پیروزی  امید آفرین
  14. عرفا می گویند راه سبعه راه صدق است با صادقین باشید تا اهل صدق شوید  چرا به دلیل
  15. الف = ابتدای راه صدق است  الذی جاء  وصدق به اولیک هم وَ الَّذِي‏ جاءَ بِالصدق وَ صدق بِهِ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ‏ زمر/ 33
  16. انها پرهیز کارانند آخرراه هم صدق است إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ «54» فِي‏ مَقْعَدِ صدق‏ عِنْدَ مَلِيكٍ‏ مُقْتَدِرٍ «55»همانا پرهيزكاران در باغ‏ها و (كنار) جوى‏ها هستند. در جايگاهى راستين، نزد فرمانروايى مقتدر.
  17. هر که به صدق رسد - در جایگاه راستی نزد فرمانروای با اعتدارهر که به صدق رسد جزء متقین است

متقی  نفسش تسبیح – خوابش عبادت - سعی مشکور - عملش مقبول

  1. پیروبحث صدق  اولین رمز پیروزی امید آفرین
  2. قال علی علیه السلام = الصدق عز -راستگویی سبب عزت وشکست نا پزیری است
  3. قال علی علیه السلام = الصدق صلاح کل شی والکذب فساد کل شی
  4. رمز پیروزی امید آفرین قوام با همت ؛ شجاعت ؛ عفت  ؛ غیرت ؛ وبحوریت صداقت است
  5. نتیجه = رمز پیروزی امید آفرین قوام با همت ؛ شجاعت ؛ عفت  ؛ غبیرت ؛ وبحوریت صداقت  است

که بر خورداراز فرهنگ اخلاص – اصلاح خود – صبر واستقامت وعلم وبصیرت است .وجوانمری وعزت است   

  1. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید