سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
وبلاگ صفرزاده- https://safarzade.blog.i
شنبه 15/11/1403- 16 شعبان 1446-مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح --استاد سالک مولود حضرت امام جواد علیه السلام بر شما مبارک
جلسه82- -بحث بصیرت وآگاهی بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام بصرو نظر و استبصر- بصیرت همت صدق رمزاصلی پیروزی امید افرین -
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لالله رب العالمین
اللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً
الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین، والیهود والظالمین و استغفرالله لى و لکم. اللهم احفظ وانصر قائدنا الخامنه ائ اللهم انصر من نصره واخذل من خَذَلَهُ
تبریک خجسته میلاد حضرت مهدی علیه السلام برای ورود ماه مبارک رمضان
شنبه 15/11/1403- 16 شعبان 1446- 1191 سال پیش حضرت مهدی موعود (عج) در هنگام سپیده دم نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری متولد شد. این ولادت فرخنده در حدود ۵ سال پیش از به شهادت رسیدن یازدهمین پیشوای مسلمین حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) پدر بزرگوارشان بوده که در شهر سامرا
- بحث امروز = پیروزی رسیدن به قله یشر ساز حکومت جهانی وتمدن اسلامی است لذا باید پیرامون کتاب بشریت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و پیروزی امید آفرین آن حضرت ورسیدن تمدن اسلامی دقت داشته باشیم. اللهم عجل لولیک الفرج
- بر این اساس به چند نکته برای رسیدن تمدن اسلامی نظرتان را جلب می کنم که در حقیقت رموز پیروزی انقلاب اسلامی است .که در قرآن ونهج البلاغه به رسیدن فرج اقا و رسیدن به تمدن اسلامی رهنمود های قابل توجهی برای ما به ارمغان می آورد. که در پنج یا شش به حول قوه الهی در نکته های بیدار کننده ان شا الله گفته شود
- غیرت = به معنای حفظ ارزش
- جلوگیریاز تجاوز دیگران به حریم شخصی که نظر بیشتر آن در امور ناموسی مطرح است هرچه غیرت انسان بیشتر شود عفت او هم بیشتر خواهد بود .
- به تعبیر دیگرغیرت = هر گونه اهتمام ودفاع ودفاع از حقوق الهی وانسانی خویش است.
- عفت = بمعنای خود داری وحالت انز جار از ملاحظه صحنه های زشت
- نکته اول -صدق وصداقت قرآن مجید می فرمایند در سوره اسراء 80 وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْني مُدْخَلَ صدق وَ أَخْرِجْني مُخْرَجَ صدق وَ اجْعَلْ لي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصيرا- در سوره توبه التوبة : 57 لَوْ يَجِدُونَ مَلْجَأً أَوْ مَغاراتٍ أَوْ مُدَّخَلاً لَوَلَّوْا إِلَيْهِ وَ هُمْ يَجْمَحُون « معنای کلمات«مَلْجَأً»، پناهگاه است و «مَغاراتٍ»، جمع «مَغارة» به معناى غار. «مُدْخَلَ» راه پنهان و نقب گونهى زيرزمينى است. «يَجْمَحُونَ» از «جماح» به معناى حركت شتابانى است كه نتوان جلوى آن را گرفت، و به اسب چموش، «جموح» مىگويند.
- كلمهى «صدق» در فرهنگ قرآن، گاه در پى كلماتى مىآيد و مفهومِ شايسته، خوب و مناسب را مىرساند، مانند: «قَدَمَ صدق»، «مُدْخَلَ صدق»، «مُخْرَجَ صدق»، «لِسانَ صدق»، «وَعْدَ الصدق»، «مَقْعَدِ صدق» و «مُبَوَّأَ صدق». يعنى صدق و مطابق با واقع بودن، براى همه چيز ارزش است.وَ قُلْ رَبِ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صدق وَ أَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صدق وَ اجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصِيراً «80» و بگو: پروردگارا! مرا با ورودى نيكو و صادقانه وارد (كارها) كن و با خروجى نيكو بيرون آر و براى من از پيش خودت سلطه و برهانى نيرومند قرار ده.
- خواستههاى خود را در برابر خداوند به زبان بياوريم. «وَ قُلْ رَبِ» دعايى كه همراه با نماز و بعد از آن باشد، اثر بيشترى دارد. أَقِمِ الصَّلاةَ ... فَتَهَجَّدْ ... وَ قُلْ رَبِ ...دعا كردن را هم بايد از خدا آموخت كه چگونه بخوانيم وچه بخواهيم. وَ قُلْ رَبِ أَدْخِلْنِي ...يكى از اصول مديريّت، آيندهنگرى و دورانديشى است. «أَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صدق» مهمتر از آغاز نيك، پايان و فرجام خوب است. نبايد به آغاز شيرين دلخوشبود، بلكه بايد از خطر بدعاقبتى به خدا پناه برد. «أَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صدق»بدون دعا و استمداد از خدا و دريافت امداد الهى ممكن نيست. «رَبِ أَخْرِجْنِي» همهى امور به دست خداست و بايد از او مدد خواست «أَدْخِلْنِي أَخْرِجْنِي اجْعَلْ»كسب قدرت براى اهداف مقدّس ارزش دارد. «وَ اجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً» مؤمن، نصرت و امداد را تنها از خدا مىطلبد. «مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصِيراً»
- هر کاری با صدق وصداقت وراستی ودرستی باید ورود داشته باشد وتا آخر به صدق وصداقت ودر ستی نتیجه مطلوب دهد.
- علی علیه السلام حکمت – 47 = 2 نهج البلاغه حكمت 47 امير مؤمنان عليه السلام فرمود ارزش انسان بستگى دارد بهمت او و راستگوئى او بسته بمردانگى او و شجاعت او بسته به عظمت و شخصيت او و پاكدامنى او بسته بغيرت و ناموس خواهى او است (اوصاف بعدى و دومى در اين جملات هر چه قوىتر و بيشتر باشد اوصاف قبلى و اولى هم قوىتر و بهتر خواهد بود. نهج البلاغة قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ همتهِ وَ صدقهُ عَلَى قَدْرِ مُرُوَّتِهِ وَ شَجَاعَتُهُ عَلَى قَدْرِ أَنَفَتِهِ وَعفتهُ عَلَى قَدْرِ غَيْرَتِه
- چهار فضیلت مهم اخلاقی به رابطه چهار = موضوع مهم با چهار موضوع دیگر از صفات ان اشاره فر مودند
برسی چند لغت قَدْرِ همتهِ = تصمیم، عزم، اراده، خواست، سعی، کوشش، تلاش، قصد، اراده و عزم قوی، بلند طبعی. معنی همت در لغت نامه دهخدا: همه. اراده و آرزو و خواهش و عزم. قَدْرِ مُرُوَّتِهِ مروت ورز. [ م ُ رُوْ وَ وَ ] ( نف مرکب ) مروت ورزنده. دارای مروت و جوانمردی : خدایگان خردپرور مروت ورز بلندهمت و زایرنواز و حرمت دان.شَجَاعَتُهُ = معنی: دلیر، باشهامت، ترد، پردل. معانی دیگر: پر دل و جرات، با جرئت، شجاع، نترس، شجاعت هر کسی بی اعتنایی او به دنیاست وبا دوستی دنبا جمع نمی شود . آزادی خود را از دست نمی دهد. عفتهُ عَلَى قَدْرِ غَيْرَتِه = بیشتر برای حفط ناموساستفاده می شود.أَنَفَة : عزت نفس، بزرگوارى. ... - أنفةَ: اكراه داشتن، مناعت طبع داشتن، كسر شأن خود دانستن، عار آمدن (داشتن). عفتاز فضائل اخلاقی به معنای پاکدامنی، حالتی در وجود انسان است که آدمی را از انجام محرمات بازمی دارد. در علم اخلاق، عفت یکی از فضایل برتر اخلاقی ( ...غیرت، احساس مراقبت دلسوزانه مرد از خانواده خود است. مرد در خانواده وظیفه دارد امنیت، معیشت و دیگر نیازهایی را که از دستش بر می آید تامین کند.همت = منظور از همت دو چیز است - الف = تصمیماتی است که انسان برای انجام کارهای مهم میگیرد ب = تلاش های گسترده برای رسیدن به مقامهای عالی
- قال علی علیه السلام غرر الحکم - من شرف همته عظمت قیمته عنه عليه السلام : مَن شَرُفَت همتهُ عَظُمَت قِيمَتُهُ . امام على عليه السلام : هركه همتش والا باشد، ارزشش عظيم شود. فرصت، چون ابر مىگذرد. پس، فرصتهاى كار خوب را غنيمت شمريد.من شرفت همته عظمت قيمته.- هر كه بلند باشد همت او عظيم باشد قيمت او، «همت» بمعنى عزم است و عظيم بودن قيمت صاحب عزم بلند باعتبار اينست كه آن نشان علوّ نفس و شرافت آنست و ظاهرست كه قيمت و بهاى چنين كسى عظيم باشد بخلاف كسى كه عزم او بلند نباشد و بمراتب پست راضى شود كه اين نشان دنائت و پستى نفس اوست و قيمت او باندازه مرتبه او باشد.
- بلند مرتبه نكرده مردى را هيچ چيز مانند همت و عزم او، و پست مرتبه نكرده او را چيزى مثل شهوت و خواهش او.هیچ چیز مثل شهوت انسان را ذلیل نمی کند همت عکس شهوت است که چیچ چیز مثل همت انسان را بلندمرتبه نمی کند
- حضرت علیه السلام - انسان را هیچ چیز اورا مثل شهوت....پست نمی سازد و اگر نفس آدمى پست و دنيا پرست و اندر شهوت و نافرمانى باشد و نيروى متخيله را بخيالهاى فاسد و جز آن كشد كه مايه تيرهگى دل و بد سرشتى مغز است
- همت بلند دار که مردان روزگار..... از همت بلند به جایی رسیده اند
- غیرت = جوانمردی – مردانگی .... شایستگی ها است . که در یک انسان غیرتمند جمع می شود که شخصیت اورا تشکیل می دهد . بمعنی کرامت چیزی ؛ خود را برتر از آن دانستی است . اشاره حضرت به بی اعتنایی اززش مادی است.
- غیرته علی قدر همت - غیرت شهید سلیمانی الگواست ازبرای ما - هر چه همت باشد غیرت بیشتر شود مرد یا زن بی غیرت بدون چادر مملکت به باد می دهد
- حاج آقا حسین بهشتی در مرزعراق برای زیارت کربلا حاضر نشد صورت خانمش را در مرزعراقی ببیند واز زیارت کربلا صرف نظر کرد.
- بنابر این ارزش هر کس باندازه همت آن شخص است صداقت هر کس به اندازه شخصیت آن فرد است
- شجاعت هر کس به اندازه بی اعتنای و بی وابستگی به دنیا وامور مادیاست
- عفت هر کس به اندازه غیرت اوست.اوزیارت کربلا صرف نظر کرد.
- عفت = خوداری وعادت بر حفظ ارزش عفت يعنى باز ايستادن از حرامها شرم است يعنى شرم از خدا و گاهى از خلق نيز.سبب صلاح النّفس العزوف عن الدّنيا.سبب صلاح نفس و فاسد نشدن آن بىرغبتى در دنياست و بر گرديدن از آن.
- عمده مطالب -چهار فضیلت مهم اخلاقیبه رابطه چهار موضوع مهم با چهار موضوع دیگر از صفات انسانی اشاره فرمودند .برسی چند لغت = همت منظور از همت دو چیز است الف = تصمیماتی که انسان برای انجام کار های مهم میگیرد ب= تلاش های گسترده برای رسیدن به مقامات عالی
- قال علی علیه السلام فی غرالحکم = من شرفت همته عظمت قیمته هر کس که همت بالایی داشت باشد ارزش وقیمت ان کس زیاد تر است
- در کلام صدق پاداش نيكو و مقامى بلند : أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صدق يعنى پاداش نيكو و مقامى بلند دارند بواسطه اعمالى كه مقدم داشتهاند، بعضى گفتهاند منظور شفاعت حضرت محمّد است در قيامت
- از مجلسى (ره)- «قَدَمَ صدق» يعنى مزد خوب و مقام بلند به واسطه كردارى كه پيش فرستادهاند و بهترين آن ولايت ائمه معصومين است. از طبرسى (ره)- كه در باره شش تن هم نبرد در روز بدر نازل شده است:
- «صدق» يعنى صادق زبان ثابت است يعنى زبانى است كه ثابت باشد و اگر مكرّر خبر از يك واقعه بدهد بيك نحو بدهد بىتغيير و زياده و نقصان بخلاف دروغگو كه مكرّر خبر از يك واقعه كه بدهد نمىشود كه در خبر او اختلافات نباشد
- صدق بلال حبشی- چنان كه بلال حبشى كه موذّن حضرت مصطفى عليه السّلام بود در شهادتين سين گفتى، حضرت مصطفى صلّى اللَّه عليه و آله ويرا از آن باز نداشت كه ايمانى صادق و دلى پاك و آواى خوش داشت. تا بلال اذان نگفت صبح نشد
- صدق صلاح کل شی و کذب فساد کل شی منشی اصلاح جامعه صدق است .رمز پیروزی در صدق است . راه شیعه در صدق است
- در روايات شيعه و سنى آمده است كه مقصود از «الصَّادِقِينَ»، محمّد صلى الله عليه و آله و آلمحمّد عليهم السلام مىباشند.التوبة : 119 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقين
- برای آنها که در ظهور امام زمان عجله دارند- اين آيه به آنان پاسخ مىدهد كه عجله نكنيد، وعدهى الهى حتمى است. يونس : 48 وَ يَقُولُونَ مَتى هذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صادِقين
- چرا شما بهترين آفريننده را رها مىكنيد و به ديگران توجّه داريد؟ «تَذَرُونَ أَحْسَنَ الْخالِقِينَ» الواقعة : 87 تَرْجِعُونَها إِنْ كُنْتُمْ صادِقين
- صدق با علم وآثارهایش القمر : 55 في مَقْعَدِ صدق عِنْدَ مَليكٍ مُقْتَدِر –با علم وآثارهایش
- دوستى، همنشينى و همراهى با راستگويان، يكى از عوامل تربيت و جلوگيرىِ انسان از انحراف است. «اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ»اگرچه انسان صادق نباشد برود با صادقین رفیق شود.
- فرد متقی یک نفش تسبیح - فرد متقی یک نفش تسبیح – خوابش عبادت – سعیش مشکور – عملش مقبول حضرت حق است ابان بن تغلب گويد: امام صادق (علیه السلام) فرمود: نفس شخص اندوهگين بخاطر ستمى كه بر ما رفته بمنزله تسبيح (سبحان اللَّه گفتن) است، و اندوه او بخاطر ما عبادت است، و پرده پوشى اسرار ما جهاد در راه خداست. (15) الحجر : 45 إِنَّ الْمُتَّقينَ في جَنَّاتٍ وَ عُيُون
- جمع 4 جمله = وادی امن است صدق است که صدق امنیت میاورد . وَالَّذِى جَآءَ بِالصدق وَصدق بِهِ أُوْلئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ (زمر، 33) و كسى كه سخن راست و درست آورد و آن را تصديق كرد، آنانند همان تقواپيشهگان.
- صدق ملجع انسان است . نجات انسان درراستی است . النجات فی الصدق – صدق و راستى داراى ابعادى است: صدق در گفتار: «جاء بالصدق» (آيهى مورد بحث) بلاترین سیاست در دنیا صدق است . صدق در وعده: «انه كان صادق الوعد»
- بالا تر ین جلوه در زمین و آسمان صدق است صدق شهید است که ایشان را به آن در جه والامی رساند
- دو ملک صادق در طلوع صبح - صدق در عهد: «صدقوا ما عاهدوا اللّه عليه» صدق در عمل: «اولئك الّذين صدقوا»
- نتیجه عامل اصلی در ارتقاع ورشد شخصیت وبصیرت صدق است . و كسى كه در همهى مراحل، صداقت لازم را داشته باشد «صِدّيق» ناميده مىشود. باید تلاش کنیم به مرحله صدق برسیم - بصیرت صدق رمزاصلی پیروزی امید افرین - ان شا الله
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم