سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
وبلاگ صفرزاده- https://safarzade.blog.i
شنبه 4/12/1403- 23 شعبان 1446-مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح --استاد سالک مولود حضرت امام جواد علیه السلام بر شما مبارک
جلسه38- -بحث بصیرت وآگاهی بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام بصرو نظر و استبصر- بصیرت صدق رمزاصلی وحقیقی پیروزی
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لالله رب العالمین
اللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً
- الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین، والیهود والظالمین و استغفرالله لى و لکم. اللهم احفظ وانصر قائدنا الخامنه ائ اللهم انصر من نصره واخذل من خَذَلَهُ
- تبریک خجسته میلاد حضرت مهدی علیه السلام برای ورود ماه مبارک رمضان
- بصیرت صدق رمزاصلی وحقیقی پیروزی امید آفرین
- نهج البلاغة قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ همتهِ وَ صدقهُ عَلَى قَدْرِ مُرُوَّتِهِ وَ شَجَاعَتُهُ عَلَى قَدْرِ أَنَفَتِهِ وَعفتهُ عَلَى قَدْرِ غَيْرَتِه..
- اولین مورد صدق وصداقت است: بصیرت صدق است رمزاصلی وحقیقی پیروزی امید آفرین
- خدواند بزرگ با آیات فراوان در قرآن : رمز پیروزی را چنین می فرمایند : هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَليم ( الحديد : 3)
- آیات گوناگون مطرح شده است، مانند: «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ»، «لا إِلهَ إِلَّا هُوَ»، «لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ»، «لا إِلهَ إِلَّا أَنَا»، ولى در هيچ كدام آنها مثل آيةالكرسى در كنار شعار توحيد، صفات خداوند مطرح نشده است.
- در این رستای توحید با تلاوت وحتم قرآن در یک موضوع پیش ببریم ماه مبارک رمضان
- الان در حال حاضر 265 شبکه خصم در جنگ روانی ما مواجه هستیم. به گزارش مشرق، حسن عابدینی بعد از ظهر امروز در آئین تکریم و معارفه مدیرکل صداوسیمای استان کردستان اظهار کرد: دشمنان تمام توان خود را علیه انقلاب بهکار گرفتهاند به گونهای که ۲۹۸ شبکه فارسی زبان و دهها شبکه کردی و ترکی ضد نظام تاسلامی برنامه تولید و پخش میکنند..
- قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ علیه السلام: و لا يمكن الفرار من حكومتك فرازي از دعاي كميل مصباحالمتهجد، ص 844.
- هدف این بحث با توکل وبصیرت وبا تمام اندیسه خداوند را شاهد و حاکم و ناظر بدانیم بلکه ببینیم . تفاوت خیلی است اگر چه دانستن آن احتیاج مقدمه است. در نتیجه قسمت اول هیچ گاه گمراه نمی شود.
- حضرت امیرالمومنین (علیه السلام)در خطبه 2 نهج البلاغه می فرمایند. مِنْ خُطَبِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام مَا ذَكَرَ بَعْدَ انْصِرَافِهِ مِنْ صِفِّينَ أَحْمَدُهُ اسْتِتْمَاماً لِنِعْمَتِهِ وَ اسْتِسْلَاماً لِعِزَّتِهِ- وَ اسْتِعْصَاماً مِنْ مَعْصِيَتِهِ- وَ أَسْتَعِينُهُ فَاقَةً إِلَى كِفَايَتِهِ إِنَّهُ لَا يَضِلُّ مَنْ هَدَاهُ-
- از سخنرانيهاى امير المؤمنين (علیه السلام) است براى محمّد بن طلحة بعد از برگشتن از جنگ صفين، خداوند متعال را سپاسگزارم براى تمام گردانيدن نعمتش و فرمانبردارى در برابر بزرگوارى و عزتش و نگاهداشتن از نافرمانيش و از او كمك مىطلبم براى احتياجى كه به بىنياز گردانيدنش دارم زيرا كسى را كه او هدايت نمايد گمراه نمىشود
- از سخنرانيهاى امير المؤمنين (علیه السلام)است براى محمّد بن طلحة بعد از برگشتن از جنگ صفين، خداوند متعال را سپاسگزارم براى تمام گردانيدن نعمتش و فرمانبردارى در برابر بزرگوارى و عزتش و نگاهداشتن از نافرمانيش و از او كمك مىطلبم براى احتياجى كه به بىنياز گردانيدنش دارم زيرا كسى را كه او هدايت نمايد گمراه نمىشود : وَ لَا يَئِلُ مَنْ عَادَاهُ وَ لَا يَفْتَقِرُ مَنْ كَفَاهُ- فَإِنَّهُ أَرْجَحُ مَا وُزِنَ وَ أَفْضَلُ مَا خُزِنَ- وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ شَهَادَةً مُمْتَحَناً إِخْلَاصُهَا مُعْتَقَداً- مُصَاصُهَا- نَتَمَسَّكُ بِهَا أَبَداً مَا أَبْقَانَا
- و كسيرا كه دشمنى كرده فرمانش را انجام ندهد راه نجات نيست و كسى را كه بىنياز گرداند نيازمند نخواهد شد، زيرا بىنياز گردانيدن او زيادتر است از هر چيزى كه با آن برابر و هم وزن شود و بهتر است از هر چيزى كه پوشيده گردد.
- شهرت به توحید ریشه اصلی همه چیز است . رمز پیروزی و رمز رشد بصیرت . حضرت (علیه السلام)می فرمایند : اثاره این مسئله در وجود من امیر المومنین است.
- شهادت این مسئله به مقام رضا رسیدن است َ.شهادت این مسئله در به مقام تسلیم حضرت حق است .رسیدن به مقام رضا شعار است باید به مرحله شعور رسید. که می فرمایند: إِنَّمَا أَنَا عَبْدٌ مِنْ عَبِيدِ مُحَمَّدٍ صل الله علیه وآله وسلم . که بزرگان فرمایند تا عبد عبد نشود عند نمی شود.
- نکته بعد در رمز این شهادت موجب ترد ودوری از شیطان است . تابه مقام مخلَصین برسد. حضرت موسی فرمایند درمخلِص شیطان می تواند ورد کند ولی در مخلَص ورود ندارد.
- نکات مورد بحث 1- 206 مورد حضرت امیر المومنین (علیه السلام) پیرمون خداشناسی در نهج البلاغه سخن گفته است.
- که یکی از خطبه های حضرت (علیه السلام)همین خطبه 2 نهج البلاغه است. که میفرمایند: أَحْمَدُهُ اسْتِتْمَاماً لِنِعْمَتِهِ وَ اسْتِسْلَاماً لِعِزَّتِهِ- موضوعهای قابل توجه در علم وفلسفه ، کلام ، حکومت ؛ که نظرت آکادمی ها هم تا کنون به سطح نظرات حضرت نرسیده اند.در حکمرانی سیاسی:
- لذا در حکمرانی های سیاسی در کلام حضرت باید وارد شد. بصیرت صدق و رمزاصلی وحقیقی پیروزی امید آفرین مواردی را شامل می شود. 1-شناخت 2-.شناخت در ارتقاع فقه سیاسی والف بای. فقه سیاسی 3-.روش رسیدن به فقه سیاسی 4- . تمرین چون پنج وقت نماز چه اثری دارد؛خواندن نماز و سوره حمد .. خضرت آیت الله بهجت در ایاک نعبد و ایاک نستعین تامل داشتند وبه کلمه اهنا الصراط مستقیم که می رسیدن منقلب می شدند؛
- 5-. نکته بعد: درتداوم همه این مو.ارد است.
- نکته بعد 3 موضوع مهم 1- در تقضای افزایش وتکمیل ونعمت های الهی حضرت قانع نبودند ودنبال افزایش وتکمیل نعمت های خدا درخواست داشتند
- 2-- اصل تسلیم قدرت او وتسلیم قدرت الهی مرحوم آیت الله طالقانی شب 22 بهن خدمت حضرت امام رسیدند با اصرار در شکستن حکومت نظامی فردا دولت بختیار باعث خونریزی مردم می شود اصرار ، اصرار که مردم کشته نشوند خضرت امام ره علیه در جواب آیت الله طالقانی فرموده بودند اگر دستور باشد چه کنیم حضرت امام تسلیم امر ومشیت الهی بودن وهمچنین مقام معظم رهبری مد ظله العالی
- 3- حفظ ونگهداری خودمان از گناه وخطاء .. دختر زیبا می بینم ؛ پول ، مال دنیا ؛ پست ومقام . هواس های نفسانی بدنمان می لرزد..
- در این جا چند مسئله مطرح است . که اول باید حمد خدارا به جا آوریم که خداون به توفیق شکر گذاری عنایت فرموده وبلاتر از شکر در جه حمد وشپاش خداوندی است که حمد او شکر اورا در پی دارد و با شکر آمیخته است . که موجب افزایش نعمت های الهی می شود که آیه قرآن این مطلب را تاید می کند
- نکته بعد موجب افزایش نعمت الهی است که در سوره ابراهیم ایه 7 امده است : وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي لَشَديدٌ (7)
- نکته بعد – در رمز پیروزی هرکاری را برای عبودیت انجام می دهیم این عبودیت رمز پیروزی است چو رزمندگان ما که تسلیم برخدا بودند که در آیه 112سوره بقره آمده است : بَلى مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (112)
- نکته بعد از دریافت رمز پیروزی وجلب رضای حق امداد های غیبی خداوند را دیافت خواهیم کرد . «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ» بچه های جبهه وقتی که به بن بست می رسیدند می گنتند بیایم جمع شویم یک توسل به حضرت زهراعلیها السلام پیدا کنیم این تسلیم در امر عبودیت خدا را می رساند.
- نکته بعد وقتی انسان خودش را صد در صد تسلیم خدا می کند این انسان بی نیاز ترین آدم هاست . هیچ وابستگی به غیر او ندارد . در کلید واژه صمد را واخواهی کنید ببینید عمق الله الصمد عمق سراسر نیاز به حضرت حق وسراسر بی نیازی به غیر حق . اما در شب علی اقدامهم حضرت على عليه السلام در خطبه متقین 183در وصف پارسايان سرا سر تسلیم مىفرمايد: «اما الليل فصافون اقدامهم» آنان شبها در حال قيام و شب زندهدارىاند، آنان عابدان شب، و شيران روزند. آنها فرش می شوند و حضرت على عليه السلام در وصف پارسايان مىفرمايد: «اما الليل فصافون اقدامهم» آنان شبها در حال قيام روی پاهاشان می ایستند و شب زندهدارىاند، آنان عابدان شب، و شيران روزند. ودر آخر می فرمایند اینها فرش می شوند و اظهار عجز به درگاه الهى ودر محضر خدا.
- نکته 4- بندگاه خدا استعانت به در گاه خدا همیشه سر مشق زندگی شان است . َ أَسْتَعِينُهُ فَاقَةً إِلَى كِفَايَتِهِ إِنَّهُ لَا يَضِلُّ مَنْ هَدَاهُ ...«مِنْهُم سُجود لا يَركَعُونَ وَ رُكوعٌ لايَنْتَصِبُونَ وَ صافُّونَ لا يَتَزايَلُونَ و مُسَبِّحُونَ لايَسْئمُونَ» عدّهاى از آنان همواره در ركوعاند و سجود، وصف كشيدگان و تسبيح گويان بدون خستگى سر مشق زندگی شان است.
- نکته 5- در رمز پیروزی عنایت های الهی شامل یک گروه ویک دسته انسانها می شود. در کلام امیرالمومنین
- انسانها دو دسته هستند الف دسته وگروه اول کسانی که از ظرفیت و درون خودشان برای جمیع نعمت های الهی بهره می برند . وَ لَا يَئِلُ مَنْ عَادَاه - إِنَّهُ لَا يَضِلُّ مَنْ هَدَاه... ب - دسته وگروه دوم : پشت کردن به خدا و دشمن خدا هستند : وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَواهُ بِغَيْرِ هُدىً مِنَ اللَّهِ إِنَ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ. من از خودم واز شما بزرگوارا ن سوأل میکنم که ما جزء کدام دسته هستیم .
- 6- نکته بعد – از طرف حضرت حق هزگز نیازمند نمی شوم !!! پس گیر نیازمندی من در کجاست ؟ جواب 1- در توکل حضرت حق است نتیجه این سه اصل از قدرت واختیار وانتخاب انسان است که مخالفت با خدا نکنید وبا خدا قهر نکنید !!! 2- هیچ کسی قدرت خدا را ندارد . هیچ کسی اختیارخدا را ندارد. هیچ کسی انتخاب خدا را ندارد. هیچ کسی قدرت مقابله با خدا را ندارد. ذلیخا همه درها را بست ، قفل کرد. چه کسی قفل درب را برای یوسف باز کرد ؟ إِذَا أَرَادَ اللَّهُ أَنْ تَرْجِعَ جَذَبَ الْهَوَاءُ الرِّيحَ وَ جَذَبَ الرِّيحُ الرُّوحَ فَرَجَعَتْ إِلَى الْبَدَن---فَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى أَنْ يُرْسِلَ مِنْهَا شَيْئاً أَخْرَجَهُ إِمَّا جُنُوباً فَجَنُوبٌ وَ إِمَّا شِمَالًا فَشَمَالٌ وَ إِمَّا صَبَاءً فَصَبَاء ---فَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى أَنْ يُرْسِلَ مِنْهَا شَيْئاً أَخْرَجَهُ إِمَّا جُنُوباً فَجَنُوبٌ وَ إِمَّا شِمَالًا فَشَمَالٌ وَ إِمَّا صَبَاءً فَصَبَاء---فَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى أَنْ يُرْسِلَ مِنْهَا شَيْئاً أَخْرَجَهُ إِمَّا جُنُوباً فَجَنُوبٌ وَ إِمَّا شِمَالًا فَشَمَالٌ وَ إِمَّا صَبَاءً فَصَبَاء- فاذا اراد الله بشی ّ ماهى - را فرمود تا زمين را برداشت و هر شهرى روى يك پولك آن قرار گرفت، و چون خدا خواهد آن شهر را بلرزاند ماهى را فرمايد تا آن پولك را بجنباند، و اگر آن پولك بلند كند زمين بفرمان خدا وارو شود.
- 3- علم خدا به همه چیز احاطه دارد الهى سستى مىكند و در ارتكاب زشتىها كه نهى فرمود شتاب دارد، از خدا يارى مىخواهيم، و از گناهانى كه علم خدا به آنها احاطه دارد و كتابش آنها را بر شمرده و ثبت كرده، طلب آمرزش مىكنيم: علم خداوندى كه كمترين نارسايى نداشته، و كتابى كه چيزى را وانگذاشته است. الْحَمْدُ لِلَّهِ الْوَاصِلِ الْحَمْدَ بِالنِّعَمِ وَ النِّعَمَ بِالشُّكْرِ نَحْمَدُهُ عَلَى آلَائِهِ كَمَا نَحْمَدُهُ عَلَى بَلَائِهِ وَ نَسْتَعِينُهُ عَلَى هَذِهِ النُّفُوسِ الْبِطَاءِ عَمَّا أُمِرَتْ بِهِ السِّرَاعِ إِلَى مَا نُهِيَتْ عَنْهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ مِمَّا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُهُ وَ أَحْصَاهُ كِتَابُهُ عِلْمٌ غَيْرُ قَاصِرٍ وَ كِتَابٌ غَيْرُ مُغَادِرٍ وَ نُؤْمِنُ بِه
- کلام حضرت دلیل براستعانت ازخداست فَإِنَّهُ أَرْجَحُ مَا وُزِنَ وَ أَفْضَلُ مَا خُزِنَ- كسى را كه او هدايت نمايد گمراه نمىشود و كسيرا كه دشمنى كرده فرمانش را انجام ندهد راه نجات نيست و كسى را كه بىنياز گرداند نيازمند نخواهد شد، زيرا بىنياز گردانيدن او زيادتر است از هر چيزى كه با آن برابر و هموزن شود و بهتر است از هر چيزى كه پوشيده گردد.
- هر آنچه که کشت کنی آنردر آخرت برداشت می کنی.. «الدُّنْيَا مَزْرَعَهُ الْآخِرَهِ» (مجموعه ورام، ج 1، ص 183) دنيا مزرعه آخرت است، يعنى اينجا كاشت و آنجا برداشت. در قيامت براى هر روز از ايام عمر، 24 خزينه و انبار باز مىشود و ساعاتى را كه انسان در آن كار خير نكرده به صورت خزينه خالى مىبيند و تأسفى غير قابل وصف مىخورد. «فيناله من الغبن و الاسف على فواتها حيث كان متمكّناً من ان يملأها حسنات ما لا يوصف» وقتی که ما را در زیر خاک کنند درب خزینه را با می کنند.
- نکته ای که در آنجا قابل توجه است بر خدمت شهدا ما چه جوابی خواهیم داشت. که در دنیا چه کردیم که در آخرت جواب دهیم
- آخرین نکته : کسانی که برخدا تکیه کنند بی ثواب درآخرت نمی توانند باشند . خیلی وظیفه ما سنگین است . باید با شیطان مبارزه کرد .
- رمز پیروزی در دنیا وآخرت درخطبه 87 متقین نهج البلاغه آمده که به چند مورد آن اشاره می شود. فَإِنَّهُ عَزِيمَةُ الْإِيمَانِ وَ فَاتِحَةُ الْإِحْسَانِ- وَ مَرْضَاةُ الرَّحْمَنِ وَ مَدْحَرَةُ الشَّيْطَانِ- وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ....-
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم