«سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/«
صفرزاده- https://safarzade.blog.ir
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
-«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
-مكيال المكارم در فوائد دعا براى حضرت قائم عليه السّلام ، ج.2.ص:38
- و من كلّ نفس تكفر إذا أصابها بؤس، و از نفسى كه چون سختى و رنج بيند كفر مىورزد،
- و من كلّ واصف عدل عمله عن العدل معكوس، و از هر توصيفكننده عدالتى كه عملش برعكس عدالت است،
- و من طالب للحقّ و هو عن صفات الحقّ منكوس، و از هر طلبكننده حقّى كه از صفات حق دور باشد،
- و من مكتسب إثم بإثمه مركوس، و از مرتكب گناهى كه در گناهش واژگونه است،
- و من وجه عند تتابع النّعم عليه عبوس، أعوذ بك و از چهرهاى كه هنگام تداوم نعمتها بر او عبوس و گرفته است. به تو پناه مىبرم
- من ذلك كلّه، و من نظيره و أشباهه و أمثاله، إنّك عليّ عليم حكيم» از همه اينها و از نظير و اشباه و امثال اين امور، به راستى كه تو والاى داناى حكيم هستى.مكيال المكارم در فوائد دعا براى حضرت قائم ( عليه السلام)، ج2، ص: 37
- شش: قنوت مولايمان ابو محمد امام حسن عسكرى عليه السلامكه در همان حديث روايت شده، و شيخ طوسى آن را در مستحبّات قنوت نماز وتر ذكر كرده، ولى از حديث مشار إليه معلوم مىشود و به دست مىآيد كه از دعاهاى مطلق باشد كه به وقت معيّنى اختصاص ندارند. سيّد ابن طاووس در مهج الدعوات گفته: «و او عليه السلامدر قنوت خود چنين دعا نموده و به اهل قم امر فرموده آن را بخوانند، هنگامى كه از موسى بن بغى شكايت كردند». اين قنوت را ان شاء اللّه تعالى در بخش آينده كتاب خواهيم آورد. السادس: قنوت مولانا أبي محمّد الحسن العسكري عليه السلام، المرويّ في الحديث المذكور، و قد ذكره الشيخ الطوسي (ره) فيما يستحبّ أن يزاد في قنوت الوتر، و يظهر من الرواية كونه من الدعوات المطلقة، الّتي لا تختصّ بوقت من الاوقات، و حال من الحالات، قال السيّد في مهج الدعوات: و دعا عليه السلامفي قنوته، و أمر أهل قم بذلك لمّا شكوا من موسى بن بغا، إنتهى.و سنذكره في الباب الآتي إن شاء اللّه تعالى شأنه.
- هفت: قنوت مولاى عزيزمان حضرت حجّت- عجل اللّه فرجه الشريف- كه در همان حديث آمده است: 1061- السابع: قنوت مولانا الحجّة، عجّل اللّه تعالى فرجه المروي في الحديث المذكور:
- اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد و أكرم أوليآئك بإنجاز وعدك –
- خدايا! بر محمد و آل محمد درود فرست و اوليائت را با منجّز نمودن وعدهات گرامى بدار،
- و بلّغهم درك ما يأمّلونه من نصرك، و اكفف عنهم بأس من نصب الخلاف عليك. - و آنها را به آنچه از يارىات اميد دارند برسان، و زيان كسانى را كه برخلاف تو برخيزند
- و تمرّد بمنعك على ركوب مخالفتك - از ايشان دور گردان، و اذيت كسى را كه بر ممنوعيّت ارتكاب مخالفتت سركشى نموده
- و استعان برفدك على فلّ حدّك - و با كمك عنايات و نعمتهاى تو
- و قصد لكيدك بأيديك - درصدد از هم گسستن حدّ تو برآمده
- و وسعته حلما لتأخذه على جهرة أو تستأصله على غرّة، و با همان نعمتهاى تو قصد نيرنگ با تو كرده از آنها بازدار، كه تو او را با بردبارى فرا گرفتهاى تا او را آشكارا برگيرى، يا درحالىكه مغرور شده باشد از ريشه برآورى،
- فإنّك اللّهمّ قلت و قولك الحقّ: كه البتّه اى پروردگار! تو فرمودهاى و فرمودهات حقّ است:
- حتّى إذا أخذت الأرض زخرفها و ازّيّنت «تا اينكه زمين سبزى و زينت به خود گرفت
- و ظنّ أهلها أنّهم قادرون عليها أتاها أمرنا ليلا أو نهارا - و اهل آن پنداشتند كه بر آن توان دارند، امر ما در شب يا روز آن را فرا رسيد،
- فجعلناها حصيدا كأن لم تغن بالأمس كذلك نفصّل الآيات لقوم يتفكّرون، پس آن را درو كرديم انگار كه ديروزش هيچ سبزهاى نداشته، اينچنين آيات را براى قومى كه انديشه كنند تفصيل مىدهيم»
- و قلت: فلمّا آسفونا انتقمنا منهم - و نيز فرمودهاى:
- و إنّ الغاية عندنا قد تناهت -«پس چون ما را به خشم آوردند، از آنها انتقام گرفتيم»
- و إنّا لغضبك غاضبون، و به راستى كه آخرين فرصت نزد ما به سر آمده و ما براى خشم تو غضبناك هستيم،
- و إنّا على نصر الحقّ متعاضبون، - و ما بر يارى حق همداستانيم
- و إلى ورود أمرك مشتاقون، و به آمدن فرمانت مشتاقيم
- و لانجاز وعدك مرتقبون، و براى تحقّق يافتن وعدهات در انتظاريم
- و لحلول وعيدك بأعدآئك متوقّعون. - و حلول عذابت را بر دشمنانت متوقّعيم.
- اللّهمّ فأذن بذلك و افتح طرقاته - بار الها! پس در آن امر ما را اذن بده و راههايش را بگشاى
- و سهّل خروجه و وطّئ مسالكه - و نحوه بيرون شدنش را آسان كن
- و اشرع شرايعه و أيّد جنوده - و زمينههاى پيمودنش را فراهم ساز و راههاى آيينهايش را بگشاى
- و أعوانه و بادر بأسك القوم الظّالمين، - و سپاهيان و ياورانش را تأييد فرماى و عذابت را به ستمگران زودتر برسان
- و ابسط سيف نقمتك على أعدآئك المعاندين، و شمشير نقمتت را بر دشمنان معاندت بگستران
- و خذ بالثّار إنّك جواد مكّار» و خونخواهى كن كه تو بخشنده بسيار مكركنندهاى. مكيال المكارم در فوائد دعا براى حضرت قائم ( عليه السلام)، ج2، ص: 38
- هشت: قنوت ديگرى نيز از همان حضرت در همان حديث آمده: قنوت مولاى ما حضرت صاحب الامر محمّد بن حسن عسكرى عليهما السّلام
- الف:اللّهمّ صلّ على محمّد و ال محمّد، و اكرم اولياءك بانجاز و عدك، - خدایا، بر محمد و خاندان محمد درود فرست، و با وفای به وعدهات، دوستانت را گرامی دار،
- و بلّغهم درك ما يأملونه من نصرك، - و به آنچه از حمایت تو امید دارند، به آنها عطا فرما،
- و اكفف عنهم بأس من نصب الخلاف عليك، - و ضرر کسانی را که با تو اختلاف میافکنند
- و تمرّد بمنعك على ركوب مخالفتك، - و با بازداشتن آنها از سوار شدن بر اسب در برابر تو، بر تو طغیان میکنند،
- و استعان برفدك على فلّ حدّك، - و از تو یاری میجویند تا مرزهایت را بشکنند،
- و قصد لكيدك بايدك، - و با دست خود نقشه تو را عملی کنند،
- و وسعته حلما لتأخذه على جهرة، - و تو آن را با صبر و شکیبایی گسترش دادهای تا آشکارا آن را بگیری،
- او تستأصله على غرّة، فانّك - یا ناگهان آن را از ریشه برکنی،
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم