جلسه 94 – بصیرت در ایمان وصبر = استقامت وماعندالله باقی- ما عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ وَ لَنَجْزِيَنَّ الَّذينَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ

سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/

نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad 

وبلاگ صفرزاده-  https://safarzade.blog.i

شنبه -مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح --

استاد سالک  مولود حضرت امام جواد علیه السلام  بر شما مبارک-

4/ 5/ 404 برابر 1صفر 1448

جلسه94 - -بحث بصیرت  وآگاهی بصیرت   در قران ونهج البلاغه -

موضوع جلسه ضرورت بصیرت   سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام  بصرو نظر و استبصر- بصیرت  صدق رمزاصلی پیروزی -

بسم الله الرحمن الرحیم  الحمد لالله رب العالمین

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

اللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین، والیهود والظالمین و استغفرالله‌ لى و لکم. اللهم احفظ وانصر قائدنا الخامنه ائ اللهم انصر من نصره واخذل من خَذَلَهُ

  1. جلسه 94 – بصیرت در ایمان وصبر = استقامت
  2. وماعندالله باقی- ما عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ وَ لَنَجْزِيَنَّ الَّذينَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ (نحل/96)
  3. جز خداوند و ايمان به او، همه چيز فانى است، «كُلُّ شَيْ‏ءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ» و چيزى كه فانى است نمى‏تواند براى هميشه ثمر دهد، ولى هر كارى كه رنگ خدايى دارد ابدى است، «ما عِنْدَكُمْ‏ يَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ‏ باقٍ‏» آرى، رنگ خدايى ثابت است و ساير رنگ‏ها از بين‏ رفتنی «عِنْدَ اللَّهِ‏ باقٍ‏» نحل، 96.
  4. 1- جز خدا، هيچ‏كس و هيچ چيز باقى نيست. ما عِنْدَكُمْ‏ يَنْفَدُ ...
  5. 2- دل كندن از ماديات و پيوسته به خدا و پايدارى بر تعهدات و وفاى به عهد، نياز به صبر و مخالفت با هواى نفس دارد. «وَ لَنَجْزِيَنَ‏ الَّذِينَ‏ صَبَرُوا»
  6. 3- دل كندن از دنيا، محروميّت نيست كاميابى است. «وَ لَنَجْزِيَنَ‏ الَّذِينَ‏ صَبَرُوا»
  7. 4- هيچ مشترى بهتر از خدا نيست، چون جنس معمولى يا پست را هم به قيمت گران مى‏خرد. «بِأَحْسَنِ‏ ما كانُوا يَعْمَلُونَ‏»
  8. كار كه براى خدا شد، باقى و پا برجا مى‏ماند، چون رنگ خدا به خود گرفته و كار اگر براى خدا نباشد، تاريخِ مصرفش دير يا زود تمام مى‏شود. قران مى‏فرمايد: «ما عِنْدَكُمْ‏ يَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ‏ باقٍ‏» و هيچ عاقلى باقى را بر فانى ترجيح نمى‏دهد و با آن معامله نمى‏كند.
  9. 2. دنيا فانى است، عبورگاه است نه توقفگاه. «ما عِنْدَكُمْ‏ يَنْفَدُ» توجه آنچه نزد شماست
  10. زندگی پاکیزه در گرو چیست ؟ درگرو علم و بصیرت  و ایمان است.
  11. 1-عبادت را توام با بصیرت  وتنها برای قرب اللهی  قابل ستایش است. که به آثارش آرامش وآسایش است .
  12. دلیل = آنچه نزد شما است فانی واز بین رفتنی است هیچ چیز باقی نمی ماند الا او... لذا اگر می خواهی باقی بمانی باید عبد او گردی که تا عبد ، عبد نشود عند نمیشود .و عبد وعند شدن با - صبر واستقامت - در آدم باعلم وبصیرت است.   
  13. بصیرت در ایمان وصبر واستقامت نکته پیرامون این سه شرط- پرهیز کاری (تقوای) به و استقامت (صبر) در برابر شهوات و زرق وبرق دنیا ماده ممکن نیست صبر واستقامت بدون ایمان بخدا بقا ودوام ندارد .
  14. حدیث آثار ایمان واستقامت در راه خدا  حکمت 176 آلة الرّياسة سعة الصّدر. آلت و افزار رياست و سركردگى گشادگى و فراخى سينه است يعنى رئيس و سركرده بايد كه وسعت خلقى داشته باشد و زود دلتنگ نشود و بدخوئى نكند كه آن باعث رميدن مردم از او گردد و سركردگى و رياست او صورت نبندد.
  15. اوّل عبادت و بندگى حقّ تعالى انتظار گشايش است بصبر كردن يعنى اوّل عبادات بحسب فضيلت و افضل آنها اين است كه كسى در بلا صبر و شكيبائى كند و انتظار گشايش كشد و ممكن است‏ مراد خصوص صبر بر غيبت اعلى حضرت صاحب- الزّمان صلوات اللّه و سلامه عليه باشد كه عظيم‏ترين بلاهاست از براى مؤمنين و انتظار كشيدن گشايش بظهور آن حضرت صلوات اللّه و سلامه عليه. اوّل العبادة انتظار الفرج بالصّبر.
  16. برد باری وتحمل و سختیها  ابزار ریاست است. سعه صدر به مدیریت بر می گردد ومسامحه به تر تر کت مدیت
  17. حدیث –1/37 استقامت پشتکار و پیشتازان در بحرانها وفتنه ها بنور الله حین-
  18. 1 ويژگى‏ها و فضائل امام على عليه السّلام‏-آن گاه كه همه از ترس سست شده، كنار كشيدند، من قيام كردم، و آن هنگام كه همه خود را پنهان كردند من آشكارا به ميدان آمدم، وآن زمان كه همه لب فرو بستند، من سخن گفتم، و آن وقت كه همه باز ايستادند من با راهنمايى نور خدا به راه افتادم. 37 و من كلام له ع يجري مجرى الخطبة و فيه يذكر فضائله- عليه السلام- قاله بعد وقعة النهروان‏ فَقُمْتُ بِالْأَمْرِ حِينَ فَشِلُوا وَ تَطَلَّعْتُ حِينَ تَقَبَّعُوا وَ نَطَقْتُ‏ حِينَ‏ تَعْتَعُوا وَ مَضَيْتُ بِنُورِ اللَّهِ‏ حِينَ‏- یطلع = گردن گشیدن- قبع = پنهان شدن  سردر لاک خود فروبردن
  19. در مقام حرف و شعار- صدايم از همه آهسته‏تر بود امّا در عمل برتر و پيشتاز بودم، زمام امور را به دست گرفتم، و جلوتر از همه پرواز كردم، و پاداش سبقت در فضيلت‏ها را بردم. همانند كوهى كه تند بادها آن را به حركت در نمى‏آورد، و طوفانها آن را از جاى بر نمى‏كند، َقَفُوا وَ كُنْتُ أَخْفَضَهُمْ صَوْتاً وَ أَعْلَاهُمْ فَوْتاً فَطِرْتُ بِعِنَانِهَا وَ اسْتَبْدَدْتُ بِرِهَانِهَا كَالْجَبَلِ لَا تُحَرِّكُهُ الْقَوَاصِفُ وَ لَا تُزِيلُهُ الْعَوَاصِف‏-
  20. برسی بعصی لغات =تطلعت= گردن کشیدن  - از ماده طلوع  - و تقبعوا – ماده قبع = سر در چیزی کردن در لاک خودفرورفتن
  21. حضرت  به چهار نکته اشاره دارند
  22. 1- درانجام وظیفه هنگامی که همه سست ، ناتوان بودند من قیام کردم  عین قیام حضرت امام خمینی  با بیان شرین و سخت  در دفاع از اسلام و رصد دشمن وزیر نظر گرفتن دشمن در شراپط سختی که دیگران از ترس یا ضعف سر در لاک خود فرو برده بودند
  23. 2- بیان حقایق ومسایل  مهم اسلامی – حقایق پیرامون – اجتماعی وسیاسی - معرفی دشمن واطلاع رسانی به مردم همانند بیانات حضرت خامنه ای
  24. 3- پیروزی درگروحرکت با نور الهی  - ونوریقین – بانور قران و وحی بدون ..
  25. 4 - زمام امور جریان حکمرانی؛ بدست حضرت رهبری رسید : واین به خاطر بصیرت  –ایمان – استقامت حضرت ایشان.... بود که اختیار کرده بودند فرمودند – با قوه الهی..
  26. مقدمه این خطبه = بیان فضایل حضرت است دربرابرطوفانها و استقامت حضرت علی علیه السلام
  27. نتیجه خطبه در صراط مستقیم  قرار گرفتن. بر سه موضوع متکی است.
  28. الف –صبرو واستقامت آدم باعلم وبصیرت   در سرط مستقیم  بر سه موضوع متکی است
  29. واستقامت آدم باعلم وبصیرت  وشکیبایی نیزریشه همه افراد صالح است  واستقامت آدم باعلم وبصیرت  بر اطاعت  وفرمانبرداری
  30. باء - واستقامت آدم باعلم وبصیرت  بر معصیت و گناه ونافرمانی
  31. جیم  - واستقامت آدم باعلم وبصیرت  بر معصیت از راه غلبه بردیگران
  32. نتیجه – بنابراین مومنین ونیکو کاران از نظر اعتبار خط توحید با هدف قرب الی الله  است واز نظر عمل در خط صبر واستقامت  قراردارند
  33. سوره  احقاق آیه 12 -  إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون‏ سخن حق، بايد اظهار شود، «قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ‏» استمرار و پايدارى بر آن باشد، «ثُمَ‏ اسْتَقامُوا» و همراه با عمل باشد. «بِما كانُوا يَعْمَلُونَ»
  34. آیه می فرماید1- به موقعيّت فعلى خود مغرور نشويم و صِرفِ اظهار ايمان را كافى ندانيم، بلكه استقامت بر آن و سرانجام و آينده را در نظر بگيريم. «قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ‏ ثُمَ‏ اسْتَقامُوا» (چنانكه حضرت يوسف پس از نجات از سختى‏ها و رسيدن به عزيزى مصر، فرمود: «تَوَفَّنِي مُسْلِماً وَ أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» خدايا! مرا مسلمان بميران و با نيكان محشور گردان)
  35. 2- ايمان به خدا، خوف از ديگران را از بين مى‏برد. رَبُّنَا اللَّهُ‏ ... فَلا خَوْفٌ‏ عَلَيْهِمْ‏
  36. 3- تنها كسانى از گذشته خود پشيمان نمى‏شوند كه همواره در راه خدا حركت مى‏كنند. رَبُّنَا اللَّهُ‏ ثُمَ‏ اسْتَقامُوا ... لا هُمْ‏ يَحْزَنُونَ‏
  37. در تفسیر علی ابراهیم..علم وعمل وعدالت  -تقوی – امیر المومنین  می فرمایند – علم عمل وتقوی وجهاد  واستقامت  در شرایط  سخت . در حکم رانی حضرت آمده  می توانیم  اینجا بگویم . اسْتَقامُوا ..بر ولایت – امام خامنه ای مد ظله..باشد
  38. بهترین پاداش بر کسانیکه  استقامت  وصبر و اطاعت از خداوند  میکنند پاداش می دهند – به احسن ما کانوا یعملون - پس امروز ما - واستقامت آدم باعلم وبصیرت  در اجرایی شدن فرمایشات حضرت آقا مقام معظم رهبی امام خامنه ای باشیم  چون امیرالمومنین علی علیه السلام
  39. در موضوع صبر حکمت 82  - علیکم صبر - الصَّبْرُ مِنَ الْإِيمَانِ بِمَنْزِلَةِ الرَّأْسِ مِنَ‏ الْجَسَدِ وَ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا صَبْرَ لَه‏ استقامت در برابر ایمان  - همچوسر بر تن – تن بی سر – فایده و دوام ندارد – ایمان بدون صبر هم فایده ودوام ندارد.

قال علی علیه السلام  = نامه 69  در مقدمه به ابن میثم بحرانی رحمته الله علیه  می فرمایند در نصایح واندرز = والاوامر ونوهی با هدف بهتر زیستن معنوی ومادی ودنیای است .= یک دوره علم اخلاق است.  که موجب سعادت دنیا وآخرت می شود  بلکه برای همه شیعیان است .

  1. 33 دستور  به ما.... می دهد  بدان كه بهترين مؤمنان كسى است كه جان و فرزند و مال خود را (در راه خدا) پيشاپيش بدهد، زيرا كه هر مالى (و كار نيكى) كه پيشاپيش فرستى براى تو اندوخته شود، و آنچه واگذارى خير آن را ديگرى برد. واعلم ان افصل المومنین افضلهم     من نفسه  واهله  وماله – فانک ما تقدم خیر یبق لک ذخره وما توفره یکن لغیرک وَ اعْلَمْ أَنَّ أَفْضَلَ الْمُؤْمِنِينَ أَفْضَلُهُمْ‏ تَقْدِمَةً مِنْ نَفْسِهِ وَ أَهْلِه‏ و ماله؛ فإنّك ما تقدّم من خير يبق لك ذخره، و ما تؤخّره يكن لغيرك خيره.- منظور از تقدیم تنها جهاد در راه خدا با جان ومال  واهل نیست . بل هر گونه خدمتی که انسان بتواند به آیین حق وبندگان خدا بکند واز جان ومال وخانواده خود مایه بگذارد را شامل می شود  مانند اصلاح ذات البین – شفاعت در نزد ظالمان  - بیماران- درد مندان  -       تعلیم وتربیت  مردم –صرف نظر کردن از خواسته های نفس – وماند اینها دلیل حضرت = هرچه از کارهای خیر را پیش بفرستی  برای تو ذخیره خواهد شد – فانک ما تقدم من خیریبق ذخره- انسان بصیر وآگاه  - در همه زمینه ها نگاهش به خداوند بزرگ ویوم المعاد است . بکوشیم چنین باشیم
  2. درپایان شاهد مثا ل َ ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ‏ مِنْ‏ خَيْرٍ تَجِدُوهُ‏ عِنْدَ اللَّهِ‏ هُوَ خَيْراً وَ أَعْظَمَ‏ أَجْراً وَ اسْتَغْفِرُوا اللَّهَ‏ إِنَ‏ اللَّهَ‏ غَفُورٌ رَحِيمٌ‏ «مزمل/20» شب زنده دارى، تلاوت قران، اقامه نماز، پرداخت زكات و قرض دادن به ديگران نمونه‏اى از كارهاى خير است. ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ‏ مِنْ‏ خَيْرٍ ...14- پيش از مرگ، كارهاى خير را براى خودتان ذخيره كنيد، يا به دست خود و يا از طريق وصيّت. «تُقَدِّمُوا»15- كارهاى خير ذخيره قيامت است. «وَ ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ‏ مِنْ‏ خَيْرٍ تَجِدُوهُ‏ عِنْدَ اللَّهِ‏»16- كارهاى خير نزد خدا محفوظ است و هرگز از بين نمى‏رود. «تَجِدُوهُ‏ عِنْدَ اللَّهِ‏»17- پاداش‏هاى خداوند از هر نظر چند برابر است. «هُوَ خَيْراً وَ أَعْظَمَ‏ أَجْراً»18- هيچ كس نبايد خود را از قصور و تقصير به دور بداند، زيرا با انجام همه تكاليف، باز هم به استغفار نياز داريم. «وَ اسْتَغْفِرُوا اللَّهَ‏»- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید