سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
وبلاگ صفرزاده- https://safarzade.blog.i
شنبه -مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح --استاد سالک
مولود حضرت امام جواد علیه السلام بر شما مبارک
- 11/ 5/ 404 برابر 8صفر 1448
جلسه95 - -بحث بصیرت وآگاهی بصیرت در قران ونهج البلاغه - موضوع جلسه ضرورت بصیرت سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام بصرو نظر و استبصر- بصیرت صدق رمزاصلی پیروزی –
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لالله رب العالمین
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
اللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین، والیهود والظالمین و استغفرالله لى و لکم. اللهم احفظ وانصر قائدنا الخامنه ائ اللهم انصر من نصره واخذل من خَذَلَهُ
- در قرآن کریم سخن از مقاومت در برابر زورگویان عالم است که مخالف یکتا پرسی هستند ولی موسی به قوم خود گفت بندگان مخلص خدا وارث زمین خواهندشد وخدا با صابران است - اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَ اصبروا إِنَ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ - وَ قالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِ فِرْعَوْنَ أَ تَذَرُ مُوسى وَ قَوْمَهُ لِيُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَ يَذَرَكَ وَ آلِهَتَكَ قالَ سَنُقَتِّلُ أَبْناءَهُمْ وَ نَسْتَحْيي نِساءَهُمْ وَ إِنَّا فَوْقَهُمْ قاهِرُونَ (127)
- 1- بخشى از مفاسد طاغوتها، به خاطر فساد اطرافيان است. «وَ قالَ الْمَلَأُ»
- 2- رژيمهاى باطل طاغوتى، در مواجه با حقّ و مردان حقّ، دچار تصميمهاى متضادّ و سردرگم مىشوند. لذا فرعون گاهى تصميم به قتل موسى مىگيرد، «ذَرُونِي أَقْتُلْ مُوسى» و گاهى او را آزاد مىگذارد تا آنجا كه مورد اعتراض اطرافيان قرار مىگيرد. «أَ تَذَرُ مُوسى وَ قَوْمَهُ» مصالح عمومى است. «لِيُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ»
- حذف پسران وحفظ زنان، يك سياست فرعونى است تا جوانمردى و غيرت از مردان رخت بربندد و زنان، ابزار برنامهها و سياستهاى آنان شوند. مثل سياست استعمارى امروز. «سَنُقَتِّلُ أَبْناءَهُمْ وَ نَسْتَحْيِي نِساءَهُمْ»جرم بزرگ فرعون، ادّعاى خدايى او، «أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلى» و كشتن كودكان بىگناه و زنده نگهداشتن دختران براى كنيزى بود. «سَنُقَتِّلُ أَبْناءَهُمْ وَ نَسْتَحْيِي نِساءَهُمْ»
- آنچه در نزد فرعون مطرح بود، ربوبيّت است، نه الوهيت و خالقيت، زيرا او ادعاى خالقيت نمىكرد و خود نيز الهه داشت؛ «وَ يَذَرَكَ وَ آلِهَتَكَ» و ساير كفّار نيز «اللَّهُ» را بعنوان خالق قبول داشتند، وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ* ... لَيَقُولُنَّ اللَّهُ*، بلكه ادعاى فرعون، رهبرى و حاكميّت مطلقه خودش بود، از اين روى موسى عليه السلام در جواب فرمود:
- سوره اعراف 128 - قالَ مُوسى لِقَوْمِهِ اسْتَعينُوا بِاللَّهِ وَ اصبروا إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقين- (أعراف:128)
- وعدههاى حتمى الهى * تبليغات منفى در او بى اثر است، چون دل به وعدههاى حتمى الهى داده است: «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ»
- قالَ مُوسى لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَ اصبروا إِنَ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ «128»
- 1- مژده به ياران -رهبر، در مواقع حسّاس، امّت را دلدارى مىدهد. قالَ مُوسى لِقَوْمِهِ ... حضرت موسى نابودى فرعونيان و تسلّط مؤمنان بر آنان را به يارانش مژده داد.
- 2- از عوامل پيروزى و بيمه شدن در برابر تهديدها، استمداد، توكّل، مقاومت و تقواست. «اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَ اصبروا» (هم از او كمك بگيريم و هم خود صبر كنيم.)
- 3- نابودى حكومتهاى ستمگر و جانشينى مؤمنانِ صابر، با اراده و مشيّت خداوند حتمى است. «يُورِثُها مَنْ يَشاءُ» «اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَ اصبروا إِنَ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ»
- 5-تقوی وصبوری استعانت از خداوند و صبورى، نمودى از تقوا و پرهيزكارى است. اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَ اصبروا ... وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ
- 6- اهل تقوا، هم در دنيا پايان نيك دارند، «يُورِثُها مَنْ يَشاءُ» و هم در آخرت، برندگان اصلىاند. «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ»
- 7- اميد به آيندهى روشن، وعدهى اديان الهى از جمله اسلام است. «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ»
- 5- مشكلات طبيعى و اجتماعى را بايد از راه طبيعى و با تدبير حل كرد، نه با اعجاز. (با توجه به آيه قبل «اصبروا»، و جمله: «بَعْدِ ما جِئْتَنا»
- نصرت يكى از وعدهها و سنّتهاى الهى، نصرت و دفاع از مؤمنين است و خداوند اين دفاع و حمايت را به عنوان يك حقّ، بر خود لازم فرموده است: «وَ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ» البتّه معناى دفاع و نصرت الهى، هميشه دفاع و نصرت فورى و كوتاه مدّت نيست، بلكه دفاع دراز مدّت را نيز شامل مىشود، زيرا در آيات ديگر مىفرمايد: «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ»* آرى، ممكن است در يك درگيرى و جنگ، مؤمنين به ظاهر شكست بخورند ولى اهداف و تفّكر آنان پيروز شود،
- چنانكه ابن ملجم، حضرت على عليه السلام را به شهادت رساند، ولى آيا خداوند او را حمايت كرد يا على عليه السلام را؟ نام على، فرزند على، كتاب على، مناجات على، عزّت على، شيعهى على و تفكّر على سرانجام به پيروزى رسيد.
- و در جاى ديگر مىخوانيم: «وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى» يا «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ»*
- عاقبت و سرانجام نيك، از آنِ متّقين و پرهيزكاران است. «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ»*--قالُوا أُوذينا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما جِئْتَنا قالَ عَسى رَبُّكُمْ أَنْ يُهْلِكَ عَدُوَّكُمْ وَ يَسْتَخْلِفَكُمْ فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ (129)
- 1- رفاه و امنيّت، اوّلين خواستههاى مردم از حكومتهاست. قالُوا أُوذِينا ...
- 2- مردم ضعيف الايمان، در هر شرايطى از انبيا توقّع رفاه دارند و در غير اين صورت از آنان نيز انتقاد مىكنند. قالُوا أُوذِينا مِنْ قَبْلِ ...
- 3- گاهى رهبران آسمانى، مورد انتقاد پيروان كمظرفيّت و كمتحمّل خود نيز قرار مىگرفتند. «قالُوا أُوذِينا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما جِئْتَنا»
- 4- اغلب مردم، سعادت و خوشى را در راحتى و آسايش مىپندارند و نبود آن را ناكامى مىدانند، غافل از آنكه اديان آسمانى براى تنظيم و جهت صحيح دادن به زندگى آمدهاند، نه برطرف كردن تمام مشكلات دنيوى مردم. مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما ...
- 5- مشكلات طبيعى و اجتماعى را بايد از راه طبيعى و با تدبير حل كرد، نه با اعجاز. (با توجه به آيه قبل «اصْبِرُوا»، و جمله: «بَعْدِ ما جِئْتَنا»
- 6- رهبر بايد انتقادها را بشنود و پيام اميدبخش بدهد. «عَسى رَبُّكُمْ»
- 7- ايمان به نظارت خداوند، مايهى دقّت و پرهيزكارى است. «يَسْتَخْلِفَكُمْ فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ»
- 8- حكومت بر مردم، وسيلهى آزمايش است، نه لذّتجويى. «فَيَنْظُرَ كَيْفَ»
- 9- مردم در قبال حكومت مسئولند و با آن آزمايش مىشوند. «كَيْفَ تَعْمَلُونَ» و نفرمود: «كيف أعمل»
- «قالُوا أُوذِينا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما جِئْتَنا» اى موسى! ما هم پيش از آمدن تو و هم پس از آن در رنج و شكنجه بودهايم.
- مقاومت برای رسیدن به قدرت الهی - قال موسی لقومه استعینوا – به قوم بنی اسراییل -
- به هدف قدرت -- جمع مردان مبارز وپسران آنها را بقتل وزنان انها را برای بهره کشی وخدمت نگهداشت
- به هدف قدرت -- این آیین هر استعماری نو وکهنه جهانی است. به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، از 7 اکتبر 2023 و با آغاز جنگ وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، دست کم 17400 کودک به شهادت رسیدهاند؛ یعنی به طور متوسط هر روز 30 کودک در حملات اشغالگران به غزه جان خود را از دست دادهاند. از این تعداد 15600 کودک شناسایی شده و هزاران کودک دیگر مفقود و زیر آوارها مدفون گشتند.
- به هدف قدرت -- اکنون شاهدیم که اسراییل غاصب مردمی که برای نجات خود از چنگال ظلم وبرای نجات خود چنین عمل می کنند شهید می کند
- مقاومت برای رسیدن به قدرت الهی تعجیل فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف – سرداران شهیدان 12 روز جنگ تحمیلی -- بر اساس اعلام رسمی در۱۲ روز جنگ اسرائیل علیه ایران ۳۵ فرمانده ارشد در بمباران های رژیم اسرائیل به شهادت رسیدند. اسامی ذکر شده بر اساس اعلام رسمی نهاد سپاه پاسداران -۱. سپهبد غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی رسول اعظم۲. سپهبد محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح۳. سپهبد حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی۴. سرلشکر امیرعلی حاجیزاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه ۵. سرلشکر مهدی ربانی، معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح ۶. سرلشکر غلامرضا محرابی، معاون اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح ۷. سرلشکر امیر مظفری نیا، فرمانده مرکز تسلیحات ویژه سپند وزارت دفاع ۸. سرلشکر محمد کاظمی، فرمانده اطلاعات سپاه ۹. سرلشکر محسن باقری، معاون اطلاعات سپاه ۱۰. سرلشکر محمد جعفر اسدی، معاون بازرسی کل قرارگاه خاتم الانبیاء۱۱. سرلشکر محمدرضا نصیر باغبان، نماینده فرماندهی در اداره اطلاعات سپاه ۱۲. سرتیپ داوود شیخیان، فرمانده پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه ۱۳. سرتیپ محمد باقر طاهرپور، فرمانده یگان پهپادی نیروی هوافضای سپاه ۱۴. سرتیپ مسعود شنعی، رئیس دفتر ستاد فرمانده سابق سپاه، سلامی ۱۵. سرتیپ خسرو حسنی، معاون اطلاعات نیروی هوافضای سپاه ۱۶. سرتیپ منصور صفرپور، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در منطقه تهران بزرگ ۱۷. سرتیپ امیر پورجودکی، معاون فرمانده شاخه پهپادی نیروی هوافضای سپاه ۱۸. سرتیپ مسعود طیب، از فرماندهان نیروی هوافضای سپاه ۱۹. سرتیپ جواد جرسرا، از فرماندهان نیروی هوافضای سپاه ۲۰. سرتیپ حسن محقق، معاون دوم اطلاعات سپاه پاسداران ۲۱. سرتیپ محمد سعید ایزدی، فرمانده لشکر فلسطینی نیروی قدس سپاه. ۲۲. سرتیپ محمد تقی یوسف وند، فرماندهی حفاظت اطلاعات سازمان بسیج ۲۳. سرتیپ مجتبی کرمی، جانشین فرمانده سپاه استان البرز ۲۴. سرتیپ اکبر عنایتی، معاون اجتماعی سپاه استان البرز ۲۵. سرتیپ علیرضا لطفی، معاون رئیس سازمان اطلاعات فرجا۲۶. سرتیپ بهنام شهریاری، فرمانده واحد انتقال سلاح نیروی قدس سپاه پاسداران۲۷. سرتیپ میثم رضوانپور، معاون اجتماعی سازمان بسیج۲۸. سرتیپ سید مجتبی معین پور، معاون فرمانده قرارگاه سپاه استان البرز۲۹. سرتیپ علی محمد مدداللهی، مشاور فرمانده نیروی هوافضای سپاه۳۰. سرتیپ عباس نوری، معاون پشتیبانی قرارگاه منطقهای جنوب غرب، نیروی زمینی ارتش ۳۱_سردار علی شادمانی فرمانده قرارگاه مرکزی خاتمالانبیا ۳۲_سردار سرتیپ دوم پاسدار حسن خوانساری _ معاون سپاه سیدالشهدا استان تهران ۳۳_سردار سرتیپ دوم پاسدار سهیل رستمیان_ قرارگاه سپاه سیدالشهدا استان تهران ۳۴_سردار سرتیپ دوم پاسدار سیروس مرادی _قرارگاه ستاد مرکزی سپاه سید الشهدا استان تهران۳۵_سردار سرتیپ دوم پاسدار سعید اصلانی _قرارگاه ستاد مرکزی سپاه سید الشهدا استان تهران-جمعا 3 سپهبد- 8 سر لشکر-23 سرتیپ درجاتشان عالی است متعالی گردد«إِنَّ رَحْمَهَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنْ الْمُحْسِنِينَ»««اللهم ارزقناتوفيق الطاعه«وَ جاهِدُوا فِى سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
- آیا با شهید شدن انقلاب تمام می شود - اصلا وابدا ما ومردم عزیزما در صجنه تا ظهور مهدی فاطمه علیهم السلام.
- البته ما تضعیف دولت کردیم – ولی مردم دربرابر براندازی نظام سلطه ایستاده اند خون می دهند شهید می دهند. دولت وام دار ملت است.
- وما در تاریخ شاهد وهم اکنون شاهد شکوفایی آن می باشیم - همچنین در دفاع مقدس – هدف پیروزی ج 11بر آمریکا واسراییل
- بیان سه راه حل عملی – در مقابل دشمنان از دید گاه قران
- والصبروا- استقامت پیشه کنید وشناخت دشمن و شناخت نقطه ضعف آنها. وعمل به موقع و نهراسیدن از تهدیدات دشمن – وحدت- ازمیدان بیرون نرفتز آن خداست– مثل شد اتحادی که بعد جنگ 12 روزه اسراییل خون آشام به ایران رسید در زمیه اخلاق و زمین پیروزی = ان الارض لله یورثها من یشاء من عباده - قال موسیلقومه استعینوا
- ذکر دلیل = سراسر جهان از آن خداست ومالک ان فرد مطلق خداوند است .والعاقبته للمتقین – تقوا پیشه کنید جمعبندی آیات 127- 128- 129 – مقدمه برخورد فرعون با قوم بنی اسراییل – قوم موسی علیه السلام الف = گفتگو بین فرعون و اشراف در حالت اعترض بفرعون نتیجه گفتمان - آیا مو سی علیه السلام وطرفداران او را به حال خو درها کنیم تا فساد کنند وتو وخدایانت را رها سازیم قال الملا من قوم فرعون
- بعد از شکست فرعون واطرافیانش در جریان سحره وفرعون او ضاع را آزاد گذشتند توانستد موسی واطرافیانش به تبلیغ دین موسی پر داختد - لذا آنها احساس خطر کردند فرعون از نفوذ وپیش رفت آنان بیمنا ک شد به شدت عمل فرعون در مقابل اعتراض اطرافیان گفت سی ابنایهم ونسایهم - ادعای فرعون انا ربکم الاعلی 24 نازعات 48 قصص- معلوم می شود مردم بزرگ ترین خدایشان فرعون بود اوج تبلیغ
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم