سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
وبلاگ صفرزاده- https://safarzade.blog.i
شنبه -مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح --استاد سالک
مولود حضرت امام جواد عليه السلام بر شما مبارک
- 1/ 6/ 404 برابر 29صفر 1447
- بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم
- جلسه96 - 2-بحث بصیرت وآگاهی بصیرت در قران ونهج البلاغه - موضوع جلسه ضرورت بصیرت سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی عليه السلام بصرو نظر و استبصر- بصیرت صدق رمزاصلی پیروزی –
- موضوع بحث رشد وآگاهی ؛ بصیرت الفت و هدایت با اهل بیت است.
- جمعبندی جلسه96 - 1= باید با بصیرت وآگاهی و ولایت پذیری در جهت نابودی باطل واحیاء حق قدم برداشت.
- نیجه نامه نهج البلاغه وآیه سوره حدید ما را به سمتی گرایش می دهد که: حرکت امام خمینی رحمت الله علیه در تداوم راه انقلاب و پیرویت امام خامنه ایمد ظله العالی محو باطل واحیاء حق نایب می باشند
- النساء : 59 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلا
- تكرار فرمانِ «أَطِيعُوا» رمز تنوّع دستورهاست. پيامبر گاهى بيان احكام الهى مىكرد، گاهى دستور حكومتى مىداد ودو منصب «رسالت» و «حكومت» داشت. قرآن گاهى خطاب به پيامبر مىفرمايد: «أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ» آنچه را نازل كردهايم براى مردم بيان كن. و گاهى مىفرمايد: «لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِما أَراكَ اللَّهُ» ميان مردم بر توجه به حق و باطل ملاک زندگی سعادت مندی است.
- قرآن درباره مفسدان، مسرفان، گمراهان، جاهلان، جبّاران و ... دستور «لا تُطِعْ»* و «لا تَتَّبِعْ»* مىدهد. بنابراين موارد «أَطِيعُوا» بايد كسانى باشند كه از اطاعتشان نهى نشده باشد و اطاعتشان در تضادّ با اوامر خدا و رسول نباشد.
- حسينبن ابىالعلاء گويد: من عقيدهام را دربارهى اوصياى پيامبر واينكه اطاعت آنها واجب است، بر امام صادق عليه السلام عرضه كردم، حضرت فرمود: آرى چنين است، اينان همان كسانى هستند كه خداوند دربارهى آنان فرموده: أَطِيعُوا اللَّهَ ... و همان كسانىاند كه دربارهى آنها فرموده: إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ ... وَ هُمْ راكِعُونَ
- مردم بايد نظام اسلامى را بپذيرند و از رهبران الهى آن در قول و عمل پشتيبانى كنند. «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» است، آميخته است. «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ»
- سلسله مراتب در اطاعت بايد حفظ شود. «اللَّهَ، الرَّسُولَ، أُولِي الْأَمْرِ»
- اولىالامر بايد همچون پيامبر معصوم باشند، تا مانند پيامبر اطاعت از آنان، لازم و بىچون وچرا باشد. شناخت حق و باطل ملاک وزندگی سعادت مندی اطاعت . «أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ» أَطِيعُوا ... مِنْكُمْ -
- نشانهى ايمان واقعى، مراجعه به خدا و رسول، هنگام تنازع و بالا گرفتن درگيرىهاست و اطاعت در شرايط عادّى كار مهمّى نيست. «فَإِنْ تَنازَعْتُمْ»
- يكى از وظايف حكومت اسلامى ايجاد وحدت و حلّ تنازعات است. فَإِنْ تَنازَعْتُمْ ...
- دين كامل بايد براى همهى اختلافها، راه حل داشته باشد. «فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ»
- پذيرش فرمان از حكومتهاى غير الهى و طاغوت، حرام است. «فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ»
- اگر همهى فرقهها، قرآن و سنّت را مَرجع بدانند، اختلافها حل شده، وحدت و يكپارچگى حاكم مىشود. «فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ»....إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ ...
- برنامه عملى اسلام بر اساس برنامه اعتقادى آن است. أَطِيعُوا ... إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ به عبارت ديگر ايمان به خدا و قيامت، پشتوانهى اجرايى احكام اسلام و مايهى پرهيز از نافرمانى خدا و رسول است.
- دورانديشى و رعايت مصالح درازمدّت، ميزان ارزش است. «أَحْسَنُ تَأْوِيلًا»
- ابتدا راه حقّ را نشان دهيد، سپس راه باطل را نفى كنيد. فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ ... يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ
- بين ولايت و فقاهت رابطهى تنگاتنگ است. اولوالامر بايد اهل استنباط باشند. أُولِي الْأَمْرِ ... يَسْتَنْبِطُونَهُ
- و: ارتباط سياسى با ولايت. «وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ»اطاعت مطلق نسبت به خداوند، پيامبر و اولى الامر. «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ»
- خداوند، نام و ياد پيامبرش را گرامى داشته است. در قرآن، به درود و صلوات بر پيامبرش فرمان داده است: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً»
- نام او را در بسيارى از آيات در كنار نام خودش آورد است، «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ»* در اذان، شهادت به رسالت او را در كنار شهادت به وحدانيّت خودش قرار داده است. «اشهد أن لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله» و در تشهد هر نماز، نيز اين شهادتين را تكرار كرده است.
- 2 اطاعت در میدان عمل اهمیت دارد
- واز مهمترین از مسایل اسلامی مساله رهبری می باشد.
- چون مرجع واقعی مسلمین است . وهمچنین به حاکم وحکمران و مالک تکوینی جهان هستی است . بنابر این هرگز حا کمیت ومالکیت باید بفرمان خدا باشد و اطیعوا الله و..
- پیروی از رسول اعظم ص پیامبری که معصوم است - ازروی هوا و هوس سخن نمی گوید
- پیامبری که نماینده خدا روی زمین است . منصب وموقعیت را خداوند به او داده است . فرمانبرداری وامتپال امراز پیامبر همان در مورد فرمان پروردگار است .
- در مرحله سوم اطاعت از اولی الامر است .
- بحث اطاعت و الامر از از مهمترین بحث مفسران است . واز قبیل ( تفیر المناردانشمند مصری)
- اولی الامر از نگاه اسناد اهل سنت عبارت است از ارتش -فرماندهان نیروی مسلح – دانشمندا وعلما-
- حدیث = اطاعت از امام وامامت = حکمت نهج البلاغه وَ تَرْكَ الْكَذِبِ تَشْرِيفاً لِلصِّدْقِ وَ الْإِسْلَامَ أَمَاناً مِنَ الْمَخَاوِفِ وَ الْإِمَامَةَ نِظَاماً لِلْأُمَّةِ وَ الطَّاعَةَ تَعْظِيماً لِلْإِمَامَةِ (449/ 4). و فرض كرده ترك دروغ را از براى تشريف راستى، يعنى بلند مرتبه گردانيدن راستى يعنى از براى اين كه ظاهر شود بر مردم بلندى مرتبه راستى و فرض كرده امامت را از براى انتظام أحوال أمّت، چه ظاهرست كه انتظام احوال هيچ گروهى بىفرمانفرمائى نشود
- و فرض كرده طاعت را از براى تعظيم امامت يعنى فرض كرده طاعت و فرمانبردارى امام را در آنچه فرمايد از براى تعظيم مرتبه امامت و اظهار بزرگى آن. و الطّاعة تعظيما للامامة...
- در امان در برابر ترس ها – اطات از امام را برای نظم ونظام امت واطاعت و فرمان برداری از امام مسلمین برای تعظیم وتحکیم مقام امام قرار داده است
- اهم مطالب = مقدمه این حدیث = بیان بخش مهم از فلسفه احکام اسلامی است که در بیست بخش خلاصه شده است
- بخش 18 موضوع اسلام در برابر ترس ها امان همان سلام کردن است
- بخش19 = موضوع -= امامت را برای نظم ونظام امت قرار داده والامته نظاما
- بخش 19 وبخش 20 حقیقت به منزله ضمانت اجراء برایبخش 18 هست واجرای قوانین الهی وامنیتی در جامعه محقق یابد.حدیث قالت فاطمه .. عدالت را براى ارتباط دلها، و اطاعت ما را اساس نظام امّت، و امامت ما را باعث ايمنى از تفرقه، و العدل تنسيقا للقلوب و طاعتنا نظاما للملّة و إمامتنا أمانا للفرقة و الجهاد عزّ للإسلام که بخش 20 اطاعت و فرمانبری
- جمعبندی = اطاعت با علم وهمکاری مردم عامل اصلی .. امامت است مثل اتحاد مردم بعد از دفاع مقدس و جنگ 12 روزه است که به شکست غاصب جنایت کار تبدیل می شود .که باید همواره در سایه ولایت حفظ شود
- حدیث = اطاعت از امام وامامت = حکمت نهج البلاغه - برسی این خطبه از اهم امور است .
- اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم