جلسه97 - 1-موضوع بحث امروز - آگاهی و رشد بصیرت امت مودت است.

 

سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/

نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad 

وبلاگ صفرزاده-  https://safarzade.blog.i

شنبه -مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح --استاد سالک  

مولود حضرت امام جواد عليه السلام  بر شما مبارک

- 15/ 6/ 404 برابر 13ربیع الاول 1447

- بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم

جلسه97 - 1-بحث بصیرت  وآگاهی بصیرت   در قران ونهج البلاغه - موضوع جلسه ضرورت بصیرت   سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی عليه السلام  بصرو نظر و استبصر- بصیرت  صدق رمزاصلی پیروزی –

 

  1. موضوع بحث امروز - آگاهی و رشد بصیرت امت مودت است.
  2. بحث مودت در بستر رشد بصیرت فرد وجامعه و حکومت در رستای رشد وتعالی می باشد
  3. ایام تبریک وتهنیت بمناسبت 1187 سالگرد امامت حضرت مهدی موعود علیه السلام و ایام پیش رو 1500 میلاد خجته با سعادت ونورانیت حضرت محمد ابن عبدالله صلی الله علیه وآله وسلم  وهمچنین هفته وحدت برشما بزرگواران مبارک بادا وان شاالله بتوانیم مورد توجه خضرت وقبولی اعمال نا قابلمان  وعنایت مقدس روز افزون وبنیه هایش روز به روز قوی ترگردد.

 

  1. در جلسه گذشته  پیرامون سه مطلب وسه مساله مهم جهت رشد بصیرت وآگاهی وبیداری پیرامون ولایت  ..اطاعت و مودت صحبت کردیم و از آیات و نهج البلاغه  در موضوع مودت را هم اکنون مورد توجه قرار می دهیم .

 

  1. سوره شورا آیه 23 ذلِكَ الَّذي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبادَهُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً  إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏ وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فيها حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ (23) اين همان چيزى است كه خداوند بندگانش را كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده‏اند به آن نويد مى‏دهد! بگو: «من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏كنم جز دوست‏داشتن نزديكانم [= اهل بيتم‏]؛ و هر كس كار نيكى انجام دهد ، بر نيكى‏اش مى‏افزاييم؛ چرا كه خداوند آمرزنده و سپاسگزار است. (23)
  2. در سوره طور آيه 40 مى‏خوانيم: «أَمْ تَسْئَلُهُمْ أَجْراً  فَهُمْ مِنْ مَغْرَمٍ مُثْقَلُونَ» مگر از مردم مزدى درخواست كردى تا پرداخت آن برايشان سنگين باشد. - اگر در آيه ديگر مى‏بينيم كه مزد رسالت را مودت اهل قربى مى‏داند، «إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي‏ الْقُرْبى‏» براى آن است كه پيروى و تبعيّت اهل‏بيت، براى خود مردم سودمند است نه پيامبر،
  3. زيرا در جاى ديگر مى‏خوانيم: «قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ» آرى كسى كه اهل‏بيت را دوست دارد از آنان اطاعت مى‏كند و اطاعت از آنان اطاعت از پيامبر و خداست.
  4. * پاداش من محبّت اهلبيت من است. «إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي‏ الْقُرْبى‏»
  5. بارها در قرآن اين سخن به ميان آمده كه انبيا از مردم مزد و پاداشى نمى‏خواستند، در سوره‏ى شعرا از آيه 100 تا 180 اين مطلب از قول پيامبران مختلف 5مرتبه درسوره شعرا و 5 مرتبه در سورهای دیگر تكرار شده است، امّا پيامبر اسلام در دو مورد تقاضاى اجر و مزد كرده است: يك بار فرمود: «قُلْ‏ لا أَسْئَلُكُمْ‏ عَلَيْهِ‏ أَجْراً  إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي‏ الْقُرْبى‏» من مزدى جز مودت اهل بيتم از شما نمى‏خواهم.
  6. و بار ديگر در آيه 57 سوره‏ى فرقان فرمود: «قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلى‏ رَبِّهِ سَبِيلًا» من براى رسالتم از شما مزدى نمى‏خواهم، جز آن كه مى‏خواهد راهى به سوى خدا انتخاب كند.
  7. ذلِكَ‏ الَّذِي‏ يُبَشِّرُ اللَّهُ‏ عِبادَهُ‏ الَّذِينَ‏ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‏ قُلْ‏ لا أَسْئَلُكُمْ‏ عَلَيْهِ‏ أَجْراً  إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي‏ الْقُرْبى‏ وَ مَنْ‏ يَقْتَرِفْ‏ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ‏ فِيها حُسْناً إِنَ‏ اللَّهَ‏ غَفُورٌ شَكُورٌ «23»
  8. اين مزد معنوى نيز در دو تعبير آمده است. يك بار مى‏فرمايد: من هيچ مزدى نمى‏خواهم جز آنكه هر كه خواست راه خدا را انتخاب كند، «إِلَّا مَنْ شاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلى‏ رَبِّهِ سَبِيلًا»
  9. و يك بار در آيه مورد بحث كه مى‏فرمايد: «لا أَسْئَلُكُمْ‏ عَلَيْهِ‏ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي‏ الْقُرْبى‏» بنابراين مزد رسالت دو چيز است: يكى انتخاب راه خدا و ديگرى مودت قربى‏. جالب آنكه در هر دو تعبير كلمه «إِلَّا» مطرح شده است، يعنى مزد من تنها همين مورد است.
  10. در حديث مى‏خوانيم كه امام حسن عليه السلام در ذيل جمله‏ى «وَ مَنْ‏ يَقْتَرِفْ‏ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ‏ فِيها حُسْناً» فرمود: «اقتراف الحسنة مودتنا اهل البيت» كسب نيكى، مودت ما اهل بيت است.
  11. 1- بشارت خداوند بس بزرگ و عظيم است در مودت ودوستی آل البیت. «رَوْضاتِ الْجَنَّاتِ- ما يَشاؤُنَ- الْفَضْلُ الْكَبِيرُ- ذلِكَ‏ الَّذِي‏ يُبَشِّرُ اللَّهُ‏ عِبادَهُ‏»
  12. 2- نشانه بنده خدا ايمان و عمل صالح است. «عِبادَهُ‏ الَّذِينَ‏ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‏» عِبادَهُ‏ الَّذِينَ‏ آمَنُوا وَ عَمِلُوا ... عمل وعمل صالح مودت ودوستی ال البیت است .
  13. 4- مودت قربى مصداق روشن ايمان و عمل صالح است. يُبَشِّرُ اللَّهُ‏ عِبادَهُ‏ الَّذِينَ‏ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‏ قُلْ‏ لا أَسْئَلُكُمْ‏ ... إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي‏ الْقُرْبى‏
  14. خداوند مزد خود را به مردم اعلام كند. قُلْ‏ لا أَسْئَلُكُمْ‏ ...
  15. 6- مودت بدون معرفت امكان ندارد. (پس مزد رسالت قبل از هر چيز شناخت اهل بيت پيامبر است سپس مودت آنان) «إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي‏ الْقُرْبى‏»
  16. 7- مودت بدون اطاعت، ريا و تملّق است. (پس مودت قربى يعنى اطاعت از آنان) «إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي‏ الْقُرْبى‏»
  17. 8- قربى معصومند. زيرا مودت گناهكار نمى‏تواند مزد رسالت قرار گيرد. «إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي‏ الْقُرْبى‏»
  18. (كلمه «فى» رمز آن است كه جايگاه مودت تنها اهل‏بيت است.) «فِي‏ الْقُرْبى‏»
  19. 10- مودت فى القربى، راهى براى كسب خوبى‏هاست. «إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي‏ الْقُرْبى‏ وَ مَنْ‏ يَقْتَرِفْ‏ حَسَنَةً»
  20. 11- مودت اهل بيت عليهم السلام، برجسته‏ترين حسنه است. «الْمَوَدَّةَ فِي‏ الْقُرْبى‏ وَ مَنْ‏ يَقْتَرِفْ‏ حَسَنَةً»
  21. 12- مودت قربى حسنه است. «مَنْ‏ يَقْتَرِفْ‏ حَسَنَةً»
  22. 13- مودت قربى سبب دريافت پاداش بيشتراست. «نَزِدْ لَهُ‏ فِيها حُسْناً»
  23. 14- دوستى اهل بيت پيامبر، زمينه‏ى دريافت مغفرت است. إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي‏ الْقُرْبى‏ ...إِنَ‏ اللَّهَ‏ غَفُورٌ
  24. 15- خداوند قدردان كسانى است كه به وظيفه خود در مودت اهل بيت عمل مى‏كنند. «إِنَ‏ اللَّهَ‏ غَفُورٌ شَكُورٌ»
  25. خداوند براى «ذى القربى» هم مقام معنوى را سفارش كرده «قُلْ‏ لا أَسْئَلُكُمْ‏ عَلَيْهِ‏ أَجْراً  إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي‏ الْقُرْبى‏» و هم پشتوانه اقتصادى را. ما أَفاءَ اللَّهُ ... لِذِي الْقُرْبى‏
  26. پیرامون بحث ولایت و ولایت پذیری  که موجب رشد بصیرت و نیز موضوع اطاعت  از خداوندو رسولش و ایمه الاطهار علیهم السلام  مورد توجه قرار دادیم .
  27. الان پیرامون مودت و مسایلی را مطرح نمایم 
  28. مودت اهل بیت علیهم السلام  پاداش رسالت  پیامبر صل الله علیه وآله وسلم است .
  29. نکته مهم = هیچ قانونی در برابر قانون الهی وجود ندارد واصولاحق قانون گذاری مختص حضرت حق است. و مالک  وحاکم ناظر و شارع وشاهد حقیقی اوست 
  30. بنابر این نفی تشریع دیگران مطرح است .
  31. دلیل = در حالی که خالق  ومالک اصلی  ومدیر عالم هستی تنها خداوند است. وحق قانون گذاری نیز مخصوص ذات پاک اوست . لذا هیچ کسی بدون اذن او نمی تواند  در قلمرتشریعات او دخالت کند.لذا هر چه در برابر تشریعات  خدا باشد باطل است.
  32. تکته دیگر = بیان عظمت این پاداش بزرگ احدی نداند جز او . ذلک بشارت الهی (یبشر الله)  رنج ها وسختی ها در صراط توحید و ولایت  و- ولایت پذیری  واطاعت  وامتثال امر از خداوند ورسولش و الی الامر  ومبارزه با هوی نفس وجهاد در برابر آنها سخت نیا ید.
  33. وبخاطر پاداش عظیم  توان ونیروی بیشتری در  ایفای نقش بر فراز زندگی برای رسیدن بقرب الهی پیدا می کند.
  34. دوستی ذی القربا  به وسیله ولایت وقبول رهبری ایمه و حضرات  معصومین علیهم السلام  در حقیقت  تداوم خط رهبری می باشد وادامه ولایت الهیه است .قبول نبوت است . که سبب سعادت دنیا وآخرت انسان می شود.
  35. نکته مهم ..پاداش ما هم در اطاعت و پیروی و مودت و ولایت مداری و تداوم خط رهبری تنها بر پروردگار عالمیان است 
  36. درسوره شعرا، 5 بار آیه مودت آمده از جمله آیه 109 ما اسیلکم من اجر فهو لکم ان اجری الا رب العالمین - وَ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلى‏ رَبِّ الْعالَمينَ (109) 16- مبلّغ دينى نبايد از مردم توقّع مادّى داشته باشد و از آنان چيزى درخواست كند. (اخلاص، شرط نفوذ كلام است). «ما أَسْئَلُكُمْ‏ عَلَيْهِ‏ مِنْ‏ أَجْرٍ»
  37.  كسى كه بر خدا توكّل كند، مى‏تواند از مردم بى‏نياز باشد. ما أَسْئَلُكُمْ‏ ... إِنْ‏ أَجْرِيَ‏ إِلَّا عَلى‏ رَبِ‏ الْعالَمِينَ‏.
  38. اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید