بصیرت 1-99 سایت: پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
وبلاگ صفرزاده- https://safarzade.blog.i
شنبه5/7/ 1404 برابر 4- / ربیع الثانی 1446-مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح --استاد سالک
جلسه99- -1 بحث بصیرت وآگاهی بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) بصرو نظر و استبصر-بصیرت صدق رمزاصلی وحقیقی پیروزی- غلبه ملتها تکیه برایمان وبصیرت
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لالله رب العالمین
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
اللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طویلا
الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین، والیهود والظالمین و استغفرالله لى و لکم. اللهم احفظ وانصر قائدنا الخامنه ائ اللهم انصر من نصره واخذل من خَذَلَهُ
- بحث ما محوریت موضوع بصیرت وعلم
- سوره اعراف آیه إِنَّ الَّذينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ (201)
- تا زمانى كه از خدا نبريدهايم، وسوسههاى شيطان با ياد او و توبه قابل جبران است، «مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا»
- ولى بريدن از خدا سبب افتادن در دام شيطان و سلطهى او مىشود كه قابل جبران نيست. «حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلالَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّياطِينَ أَوْلِياءَ»
- كلمهى «مس»، به معناى اصابت و برخورد كردن همراه با لمس كردن است. «طائِفٌ»، به معنى طواف كننده است، گويا وسوسههاى شيطانى همچون طواف كنندهاى پيرامون فكر و روح انسان پيوسته گردش مىكند تا راهى براى نفوذ بيابد.
- وسوسهى شيطان، گاهى از دور است، «فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ»، گاهى از طريق نفوذ در روح و جان، «فِي صُدُورِ النَّاسِ»، گاهى با همنشينى، «فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ»، گاهى هم از طريق رابطه و تماس. «مَسَّهُمْ»
- شيطان، به سراغ انسانهاى با تقوا و مؤمن هم مىرود. «إِنَ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ»
- شيطانها براى انحراف، پيوسته در حال گشت و طوافند. «طائِفٌ»
- گاهى ممكن است علما، مربّيان و مصلحان، مورد تماسهاى مشكوك براى القاى خط انحرافى قرار گيرند كه بايد هشيار باشند و در مسير خواستههاى دشمن قرار نگيرند و به خدا پناه ببرند. إِذا مَسَّهُمْ ... تَذَكَّرُوا
- ياد خدا، به انسان بصيرت مىدهد و او را از وسوسهها نگاه مىدارد. «تَذَكَّرُوا، مُبْصِرُونَ»
- متّقى، به خدا توجّه كرده و شيطانشناس و آگاه است. اتَّقَوْا ... تَذَكَّرُوا
- گناهكاران و گرفتاران شيطان، كورند و نجات يافتگان از دامهاى ابليس، بينايند. «مُبْصِرُونَ»
- اگر افراد جامعه از نظر اخلاقى، سياسى، اقتصادى و نظامى، پاك و متّقى باشند، رفت و آمدها وتماسها با شيطان صفتان كارساز نخواهد بود. «تَذَكَّرُوا، مُبْصِرُونَ»
- 2. مؤمنان كه شيطان با آنان تماس مىگيرد، ولى آنها متذكّر شده ونجات مىيابند. «إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا»
- عِباد خدا، در آيه ديگرى با ويژگىهاى ايمان وتوكّل، معرّفى شدهاند كه شيطان را بر آنان تسلّطى نيست. «إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَلى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ» البتّه شيطان وسوسه مىكند و تماس مىگيرد، ولى آنان متذكّر شده و مقاومت مىكنند. «إِنَ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا»
- براى اولياى خدا، غفلت عارضى است، «إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا» ولى براى گروهى، اخلاص عارضى است. إِذا غَشِيَهُمْ ... مُخْلِصِينَ
- در مرحله دوم تماس مىگيرد. «مَسَّهُمْ طائِفٌ»
- مؤمن، همين كه با شيطان و وسوسه او روبرو شود، متذكّر مىشود. «إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا» ولى منافق فريب مىخورد. «غَرَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ»
- گاهى تماس مىگيرد ولى نفوذى ندارد. «مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ»
- مؤمن در صورت تماس با شيطان، متذكر ياد خدا مىشود، «مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا» امّا منافق كه از مرحله تماس به مرحله سلطهپذيرى شيطان رسيده، ديگر متذكر هم نمىشود. «فَأَنْساهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ»
- ورود و نفوذ وسوسه «فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطانُ»، «أَلْقَى الشَّيْطانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ» اما نسبت به عموم مردم، ورود و نفوذ وسوسه در دل و جان آنهاست. «يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ» البته نه به شكل سلطه بر دل انسان به گونهاى كه راه گريزى از آن نباشد. زيرا قرآن در آيهاى ديگر مىفرمايد: «إِنَ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ» هنگامى كه شيطانها به سراغ افراد باتقوا مىروند تا از طريق تماس، آنان را وسوسه كنند، آنان متوجه شده و اجازه نفوذ نمىدهند.
- اهم مطالب فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ» را به اش باید توجه کنیم
- قال امیرالمومنین علی علیه السلام - 154 و من خطبة له ع يذكر فيها فضائل أهل البيت وَ نَاظِرُ قَلْبِ اللَّبِيبِ بِهِ يُبْصِرُ أَمَدَهُ وَ يَعْرِفُ غَوْرَهُ وَ نَجْدَهُ دَاعٍ دَعَا وَ رَاعٍ رَعَى فَاسْتَجِيبُوا لِلدَّاعِي وَ اتَّبِعُوا الرَّاعِيَ قَدْ خَاضُوا بِحَارَ الْفِتَنِ وَ أَخَذُوا بِالْبِدَعِ دُونَ السُّنَنِ وَ أَرَزَ الْمُؤْمِنُونَ وَ نَطَقَ الضَّالُّونَ الْمُكَذِّبُونَ نَحْنُ الشِّعَارُ وَ الْأَصْحَابُ وَ الْخَزَنَةُ وَ الْأَبْوَابُ وَ لَا تُؤْتَى الْبُيُوتُ إِلَّا مِنْ أَبْوَابِهَا فَمَنْ أَتَاهَا مِنْ غَيْرِ أَبْوَابِهَا سُمِّيَ سَارِقا- نهج البلاغة، ص: 216
- وَ نَاظِرُ قَلْبِ اللَّبِيبِ بِهِ يُبْصِرُ أَمَدَهُ - و دل مرد خردمند را ديدهاى است كه بدان پايان كار خويش نگرد،
- وَ يَعْرِفُ غَوْرَهُ وَ نَجْدَهُ دَاعٍ دَعَا وَ رَاعٍ رَعَى - و به ژرفى و بلندى آن راه برد. دعوت كنندهاى خواند، و اميرى حكومت راند.
- فَاسْتَجِيبُوا لِلدَّاعِي وَ اتَّبِعُوا الرَّاعِيَ قَدْ خَاضُوا بِحَارَ الْفِتَنِ - پس دعوت كننده را پاسخ دهيد و فرمانروا را فرمان بريد! به درياهاى فتنه درشدند،
- وَ أَخَذُوا بِالْبِدَعِ دُونَ السُّنَنِ - و بدعتها را گرفتند، و سنّتها را وانهادند.
- وَ أَرَزَ الْمُؤْمِنُونَ - مؤمنان به گوشهاى رفتند،
- وَ نَطَقَ الضَّالُّونَ الْمُكَذِّبُونَ - و گمراهان دروغزن به زبان آمدند و سخن گفتند.
- نَحْنُ الشِّعَارُ وَ الْأَصْحَابُ وَ الْخَزَنَةُ وَ الْأَبْوَابُ - ما خاصگان، و ياران، و گنجوران نبوّت، و درهاى رسالتيم.
- وَ لَا تُؤْتَى الْبُيُوتُ إِلَّا مِنْ أَبْوَابِهَا فَمَنْ أَتَاهَا مِنْ غَيْرِ أَبْوَابِهَا سُمِّيَ سَارِقا- در خانهها جز از درهاى آن نتوان در شد، و آن كه جز از در، به خانه در آمد به دزدى سمر شد.
- داع دعا، و راع رعا، فاستجيبوا للدّاعى و اتّبعوا الرّاعى.
- خواننده خوانده است و شبانى شبانى كرده، پس اجابت كنيد مر خواننده را، و پيروى كنيد شبان را. يعنى كسى هست كه خوانده شما را براه حقّ و اطاعت و فرمانبردارى حق تعالى كه سبب رستگارى شما گردد، و كسى هست كه شبانى شما كند و تربيت كند شما را و بآن راه ببرد و بآن مطلب رساند پس شما اجابت كنيد آن خواننده را
- و متوجّه شويد بسوى آنچه خوانده، و پيروى كنيد آن تربيت كننده را تا برساند شما را بآن. و مراد به «خواننده» ممكن است كه حضرت رسالت پناهى صلّى اللّه عليه و آله باشد كه تمام امّت خود را خوانده براه حقّ، و مراد «بشبان تربيت- كننده» امام عصر باشد كه از براى تربيت اهل آن عصر مقرّر شده و هر كه پيروى او كند برسد به آن چه خوانده شده بسوى آن،
- و ممكن است كه مراد به «خواننده» حق تعالى باشد و به «تربيت كننده» هر يك از حضرت رسالت پناهى و حضرات أئمه معصومين صلوات اللّه و سلامه عليهم أجمعين هر يك در عصر خود،
- و ممكن است كه مراد به «خواننده و شبان» هر دو يك كس باشد كه مردم را براه حق خوانده و تربيت ايشان كند و ببرد هر كه را اطاعت او كند بآن راه، و مراد بآن حضرت رسالت پناهى و خلفاى معصومين او باشد صلوات اللّه و سلامه عليهم هر يك در عصر خود، و بر هر تقدير مراد اينست كه شما مهمل واگذاشته نشدهايد بلكه خوانده شدهايد بسوى راهى، و تربيت كننده مقرّر شده از براى شما، پس بايد كه متوّجه آن راه شويد و اطاعت كنيد تربيت كننده را تا بسعادت ابدى و فيروزى سرمدى فايز گرديد. شرح آقا جمال الدين خوانسارى بر غرر الحكم، ج4، ص: 14
- اهم مطالب فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ» را به اش باید توجه کنیم
- انسانها به ویژه مومنین همیشه در معرض حملات و نقشه های شیطانی جنی وانسانی قرار گرفته اند .لذا قرآن می فرماید : وسوسه های شیطانی ، در اطراف فکر واندیشه وتعقل وروح انسان پیوسته در حال طواف و گردش هست با هدف انحراف از صراط مستقیم توحید و ولایت , تلاش می کنند انسان را آلوده با انواع فساد کنند وانسان را به انحراف کشانند .
- اصولا : در جوامع مومنبن هر کس در هر مرحله ای از ایمان ودرهر سنی دچار وسوسه های شیطانی شده است ومی شود, وخواهد شد. البته این وسوسه ها با تحریکه خصوصا درسن جوانی بیشتر است؛ گرفتار می شود. هرکسی را به یک راهی
- دستگاهای تبلیغاتی بیگانه (اینترنشنال) و (بی بی سی) و ........ همگی در خدمت شیطان بزرگ هستند وعلیه دین – آزادی؛ حقوق بشر ؛ ج !! و....جنگ نرم - جنگ روانی؛ جنگ اقتصادی ؛ جنگ فرهنگی ؛ جنگ انجام می دهند ؛ که در 16- تا 24 جلسه لازم دارد تا این جنگ تبین شود. در خدمت شیطان – ولی قران بر همه این جنگ ها برتری دارد.
- راه نجات چیست؟ تا فرار کنیم از شیطان = سرمایه گذاری روی مسله تقوی است. وَ تَناجَوْا بِالْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُون.... اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم