کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
صفرزاده- https://safarzade.blog.ir
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص381
- و محی شریعت ناصر ملت و دین مروج احکام سید المرسلین ثقة الاسلام و المسلمین فرید دهر و وحید عصر حضرت آقا سید علی اکبر دامت برکاته که از طرف مرحوم ناصر الدین شاه قاجار بلقب(اشرف الواعظین)ملقّب گردیده اختصاص یافته.
- و این راد مرد بزرگ که قریب هشتاد سالست پرچم دار توحید بوده و با کمال شهامت و از خودگذشتگی با قدرت و نفوذ نامتناهی خود در پیش آمدهای گوناگون و مخصوصا حوادث نیم قرن اخیر و دست اندازیهای مختلف روزگار در مقابل اعادی دین و بیگانگان پیوسته با ثبات قدم و استقامت کامل در ترویج دین مبین مجاهدتها نموده و خدمات شایان تمجید ایشان در نشر احکام و جلوگیری از منهیّات و حفظ ظواهر شریعت مطهّره و ابلاغ حقایق و اشاعۀ معالم مورد تصدیق دوست و دشمن بوده.
- بیانات سحرآمیز و تأثیر کلمات آن بزرگوار اظهر من الشّمس و مورد توجه خاص و عام و علمای اعلام و مراجع تقلید در ازمنۀ مختلف بوده است.
- مخصوصا حجج اسلام آیات اللّه العظام مرحمت و غفران پناه مراجع تقلید و نوابغ روزگار مرحوم حجّة الاسلام حاج میرزا محمّد حسن شیرازی بزرگ(مجدّد مذهب سید البشر علی رأس المائة الثّالثة عشر)و حاج میرزا حبیب اللّه رشتی و حاج شیخ زین العابدین مازندرانی و حاج میرزا حسین حاج میرزا خلیل طهرانی و آقا سید محمّد کاظم یزدی طباطبائی و حاج شیخ فتح اللّه شریعت اصفهانی و آقا سید اسماعیل صدر اصفهانی و آقا میرزا محمّد تقی شیرازی قدّس اللّه اسرارهم زیاده از حد ابراز لطف و محبت دربارۀ آن بزرگوار مرعی داشتند.
- بالاخص در این عصر مشعشع که ریا ست فرقۀ ناجیۀ امامیّه با فقیه اهل بیت عصمت و طهارت سیّد الفقهاء و المجتهدین آیة اللّه فی الأرضین نابغة الدّهر حضرت آقا سید ابو الحسن اصفهانی متّع اللّه المسلمین بطول بقائه در دار العلم نجف اشرف می باشد شکل(9) شکل(10)
- که الحق در علم و فضل و دانش پژوهی و حسن سیاست توانسته است لوای انا مدینة العلم و علی بابها-را در برابر یک دنیا مخالف بالای کاخ ناسوت برافرازد - ص :137- مرحوم آیة اللّه آقا سید ابو الحسن اصفهانی قدّس سرّه القدّوسی شکل(9) - ص :138- جوازنامه مرحوم آیة اللّه اصفهانی قدّس سرّه القدّوسی شکل(10) ص :139
- و تا ما وراء بحار احکام اسلام را نشر دهد و سبب ورود جمع کثیری از ارباب ملل و نحل در حوزۀ اسلام و مذهب حقّه جعفریّه گردد (1) در نهم ماه ذی الحجّه 1365 قمری در کاظمین در سن 88 سالگی پس از سی سال ریا ست و زعامت مسلمین جهان برحمت ایزدی پیوست و با تشییع جنازه عمومی عجیبی که بعد از مرحوم شیخ مفید اعلی اللّه مقامه نظیر نداشته بنجف اشرف حمل و در حجرۀ جنب در صحن مقابل ایوان طلا بآرامگاه ابدی سپرده شد رضوان اللّه علیه.).
- و نیز استاد الاساتید آیة اللّه العظمی آقای حاج شیخ عبد الکریم حائری یزدی مد ظلّه العالی که مدیریت با عظمت سازمان مدارس عالیه علوم الهی قم بآن وجود مقدّس اختصاص دارد (2) در هفدهم ذی القعده 1355 قمری در قم برحمت ایزدی پیوست و در مدرس بالای سر دفن گردید رحمة اللّه علیه.
- زیاده از حدّ تصور والد بزرگوارم را مورد توجه و تأیید قرار داده اند شکل(11). و پیوسته در توقیعات مبارکه با عنوان سیف الاسلام ایشان را مخاطب ساخته برای آنکه مشاهده می نمایند که با نیروی خلل ناپذیر شمشیر برّنده زبان و نیش خامه و بنان کاخ کفر و إلحاد و زندقه و فساد را خراب و از جهاد در راه دین و فداکاری در اعلاء کلمتین و نشر احکام و بسط مذهب حقّه خودداری ننموده.
- و با نفوذ و قدرت خدا داد آنی از قلع و قمع ملحدین و نابود کردن مرامهای مسموم مخالفین اسلام آسوده ننشسته و علی رغم اعادی داخلی و خارجی که برای محو و جلوگیری از مقاصد حقّ ایشان کوشا بودند بر اریکه عزت إلهی برقرار و دائما دین و ملّت اسلام را عموما و مذهب حقّۀ جعفری را خصوصا حامی و خدمتگذار بوده و می باشند (3) 3) در 21 شهر شعبان سال 1351 قمری در سن 83 سالگی در کرمانشاهان برحمت ایزدی پیوست بعد از سه روز تعطیل عمومی جنازه آن مرحوم باتفاق خود داعی حمل بعتبات عالیات و با تشییع عموم طبقات اهالی کربلا از علمای اعلام و تجار و اصناف و دستجات ملی در رواق مطهر پشت سر حضرت سید الشهداء ارواحنا فداه(جنب قبر جد بزرگوارش سید ابراهیم مجاب-پهلوی درب مقبره سلاطین قاجار)بآرامگاه ابدی قرار گرفت شکل(13)و(14)و(15).
- )شکل(12).
- خلاصه الی الحال این سلسلۀ جلیله در طهران و اطراف بنام سادات شیرازی و عابدی و مجابی در خدمتگزاری بشرع و شریعت برقرار و با مجاهدتهای طاقت فرسا انجام وظیفه نموده و در مقابل کارشکنیها و تهمتهای مخالفین ثابت و از بوتۀ امتحان بخوبی بیرون آمدند. ص :140
- این بود مختصری از مفصل حالات و شرح زندگانی این سلسله جلیله که سؤال مرحوم آیة اللّه حاج شیخ عبد الکریم حائری یزدی قدّس اللّه سرّه شکل(11) ص :141- ص :142
- مرحوم خلد آشیان آقای اشرف الواعظین شیرازی قدّس سرّه با برادر و فرزندان خود شکل(12) ص :143- ص :144- حمل جنازۀ مرحوم اشرف الواعظین شیرازی با تشییع عموم ملّت کرمانشاه بعتبات عالیات شکل(13) ص :145- ص :146
- استقبال و تشییع جنازۀ مرحوم آقای اشرف الواعظین با تعطیل عمومی در کربلای معلّی موقع ورود بصحن مطهر امام حسین علیه السّلام شکل(14) - ص :147
- مادّۀ تاریخ وفات مرحوم آقای اشرف الواعظین شیرازی طاب ثراه
- چرا از خامه بوی عود و مشک عنبرین آمد ...... یقین در وصف گلزار إمام هفتمین آمد
- شهی کش چرخ از بهر رکوعش تا ابد شد خم ...... مهم کز فرش تا عرشش بتسخیر نگین آمد
- محمّد عابد آن نسل بلافصل شه کاظم ...... که عصر خود چو جدش شاه زین العابدین آمد
- حریم او بشیراز ار پناه دردمندان شد ..... نگر کحل البصر خاکش بچشم زائرین آمد
- هزار افزون گذشته گر ز سال رحلتش-نسلش ..... پی ترویج دین مأمور ربّ العالمین آمد
- از آن تاریخ فرزندان او سادات شیرازی ..... علمداران اسلامی یکایک در زمین آمد
- بهر دور از تشیّع یا تسنّن هر یکی از جان ..... نهان و آشکارا در پی تبلیغ دین آمد
- زمان بگذشت تا شد فتحعلی شه خسرو ایران ..... بشیرازش نظر از مهر چشم دوربین آمد
- بدید آنجا است یک اختر ز برج زهرۀ زهراء ...... مجابی واعظ آن درّ درخشان ثمین آمد
- بد او سیّد حسن فرزند آن علامۀ عظمی ..... که اسماعیل نام آن فقیه المسلمین آمد
- شهش طهران طلب بنمود کز درک حضور وی ...... برد فیضی که از دربار ربّ العالمین آمد
- سپس کوشید بر ترویج دین جدّ پاک خود ..... بتعظیم شعائر گوئیا حصنی حصین آمد
- ز آثارش یکی تأسیس منبر شد در این طهران ..... شبیه و تکیه ها تبدیل وعظ واعظین آمد
- پس از او قرّة العینش که بد ارشد بفرزندان ..... چو سید قاسم بحر العلومش جانشین آمد
- بدی او جامع المعقول و المنقول آن بحری ...... که علمش رشحه ای از علم میر متقین آمد
- ز بعدش پرچم منبر مهین سیّد علی اکبر ..... گرفت از باب و اشرف ز اوّلین تا آخرین آمد
- رئیس خاندان پاک آن سادات شیرازی ...... برزم دشمنان چون ذو الفقار آتشین آمد
- بعصر وی اعادی را نه جرئت بر تظاهر شد ..... جلوگیری ز منهیاتش از حقّ آفرین آمد
- پی ترویج دین اقدس جدّ منیر خود ...... ز جان کوشا بصبح و شام با عزمی متین آمد
- بگفتا عارف یک دل بتاریخ وفات او ..... بر اشرف نک بیا احسان نجزی المحسنین آمد
- شکل(15)(1351 قمری) ص :148
- فرمودید چرا بایران آمدند و برای چه آمدند که بطور خلاصه عرض نمودم.
- هدف و مقصد این خاندان جلیل از زمان جناب سیّد امیر محمّد عابد و سیّد ابراهیم مجاب فرزندان امام کاظم موسی بن جعفر علیهما السّلام که تقریبا هزار و صد سال می شود خدمت گذار بدین و شریعت اسلام بوده و با در نظر گرفتن آیه 39 سوره 33(احزاب) اَلَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسٰالاٰتِ اللّٰهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لاٰ یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللّٰهَ وَ کَفیٰ بِاللّٰهِ حَسِیباً (1) آن کسانی که می رسانند پیغامهای خدای را بدون کتمان و از او می ترسند و نمی ترسند از احدی مگر از خدای تعالی پس ذات پروردگار کفایت کننده است مقاصد ترسندگان از او را. بر مسند تبلیغات برقرار و بدون ترس و خوف با ثبات و استقامت کامل و اتکاء بحق خلفا عن سلف انجام وظیفه داده اند.
- «مذاکرات که باینجا رسید آقا سید عبد الحیّ بساعت نظر کرده فرمودند خیلی» «از شب گذشته چنانچه اجازه فرمائید بقیۀ صحبتها بماند برای فردا شب ان شاء اللّه زودتر» «می آئیم که وقت بیشتری برای صحبت داشته باشیم داعی با تبسم و روی باز موافقت نموده» «بعد از صرف چای و تنقل از اقسام تنقلات هندی برخاستند با صمیمیت و وداد آنان را» «بدرقه نمودیم».
- «اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ