شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص :215 آیا در کجا و از کدام شیعه عارف یا عامی شنیده اید که در ذات و صفات و افعال حضرت باری جلت عظمته شریکی قائل باشند.

کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی

سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/

صفرزاده-  https://safarzade.blog.ir

نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad

بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ‏ الرَّحِيمِ‏

«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ

کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی

  1. شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص :215
  2. آیا در کجا و از کدام شیعه عارف یا عامی شنیده اید که در ذات و صفات و افعال حضرت باری جلت عظمته شریکی قائل باشند.  یا در عبادت پروردگار معبود دیگری را در نظر داشته باشند.
  3. یا در کتب اخبار و احادیث شیعه دیده اید که در باب اصول و فروع و عقاید دستوری از بزرگان دین و ائمه و پیشوایان شیعه راجع بآثار طرق شرک ی که عرض نمودم رسیده باشد.
  4. اما راجع بشرک  خفی و اقسام طرق آن از قبیل عمل ریا ئی که برای خوش آیند و جلب نظر مردم عملی را بنمایند یا علاقه و امید باسباب پیدا نمودن اختصاص به شیعیان تنها ندارد.
  5. بلکه شیعه و سنّی همگی در عالم اجسام گرفتارند که بواسطه عدم معرفت و دانش و تزکیۀ نفس و توجه کامل گاهی فریب وساوس شیطانی خورده عمل ریا ئی می کنند یا سراپا غرق در اسباب می شوند و از اطاعت حقّ بیرون رفته و در اطاعت شیطان وارد می گردند.
  6. اگر چه در معنی شرک  بحق آورده بنابر آنچه عرض شد ولی از نوع شرک  مغفور است و البته قابل عفو و اغماض می باشد بمختصر توجّهی روحیّۀ آنها عوض می شود. ص :215
  7. پس از چه راه شما شیعیان را مشرک  می دانید و امر را بر عوام مشتبه می نمائید چنانچه الحال اشاره فرمودید.
  8. حافظ- تمام فرمایشات شما صحیح است ولی عرض کردم خود شما هم اگر دقت فرمائید تصدیق خواهید فرمود که حاجت از امامان خواستن و توسّل بآنها نمودن خود شرک  است چون ما احتیاجی بواسطه بشری نداریم هر زمان که توجهی بحق نمائیم نتیجه حاصل می گردد.
  9. داعی- خیلی محلّ تعجب است که مثل شما عالم منصف فکور چرا باید تحت تأثیر عادات اسلاف بدون تحقیق قرار گرفته و چنین بیانی بفرمائید.
  10. گویا جناب عالی خواب بودید و یا توجهی بعرایض داعی نداشتید که بعد از ذکر این مقدمات و گفتار که تشریح مطالب نمودم باز می فرمائید حاجت از امامان خواستن شرک  است.
  11. عزیزم مگر مطلق حاجت خواستن از خلق شرک  است اگر چنین باشد پس تمام خلایق مشرک ند و ابدا موحّدی یافت نگردد.اگر حاجت طلبیدن از خلق و تقاضای کمک نمودن از آنها شرک  باشد-پس انبیاء چرا از خلایق کمک می طلبیدند-خوب است آقایان قدری در آیات قرآن مجید دقت فرمائید تا کشف حقیقت بر شما بشود.
  12. آوردن آصف تخت بلقیس را نزد سلیمان
  13. مقتضی است بآیات 38 تا 40 سورۀ 27(نمل)توجه نمائید که می فرماید قٰالَ یٰا أَیُّهَا الْمَلَؤُا أَیُّکُمْ یَأْتِینِی بِعَرْشِهٰا قَبْلَ أَنْ یَأْتُونِی مُسْلِمِینَ- قٰالَ عِفْرِیتٌ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقٰامِکَ وَ إِنِّی عَلَیْهِ لَقَوِیٌّ أَمِینٌ- قٰالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتٰابِ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ فَلَمّٰا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قٰالَ هٰذٰا مِنْ فَضْلِ رَبِّی (1)ص :216
13-
  1. 1) جناب سلیمان بحضار مجلس گفت کدامیک از شما تخت بلقیس را پیش از آنکه نزد من آید و تسلیم امر من شود خواهید آورد از آن میان عفریت جن گفت من چنان در آوردن تخت او قادر و امینم که پیش از آنکه تو از جایگاه(قضاوت)خود برخیزی آن را بحضور آورم-و آن کس که به بعض از علم کتاب الهی دانا بود(یعنی آصف بن برخیا که دارای اسم اعظم بود)گفت که من پیش از آنکه چشم بر هم زنی تخت را بدینجا آورم چون سلیمان سریر را نزد خود مشاهده کرد گفت این توانائی از فضل خدای من است.
  2. بدیهی است تخت بلقیس با آن عظمت را از منازل طولانی قبل از چشم برهم زدن نزد سلیمان آوردن کار مخلوق عاجز نیست و مسلّم است که این امریست بر خلاف عادت و جناب سلیمان با علم باینکه این عمل قدرت خدائی می خواهد-از خداوند درخواست آوردن تخت را ننمود.بلکه از مخلوق عاجز تقاضای حاجت و کمک نمود.و از حاضرین مجلس خود خواست که آن تخت با عظمت را برای او حاضر نمایند پس خود این تقاضا نمودن جناب سلیمان از مخلوق عاجز که کدامیک از شما می توانید با قوۀ خدا دادۀ بشما این امر را عملی نمائید و تخت بلقیس را قبل از آمدن خودش نزد من حاضر نمائید.
  3. می رساند مطلق حاجت خواستن از خلق شرک  نمی باشد خداوند دنیا را دار اسباب قرار داده شرک  هم امر قلبی است اگر کسی را که حاجت از او می طلبد خدا و یا شریک خدا نداند ابدا مانعی ندارد تقاضای حاجت از او بنماید.
  4. چنانکه این عمل نزد عموم متداول است که پیوسته بدر خانۀ زید و بکر و عمرو می روند و تقاضای کمک می کنند بدون آنکه اسم خدا را بر زبان آورند.
  5. پس اگر مریضی درب منزل طبیب و دکتر برود و بگوید آقای دکتر بدادم برس درد و مرض مرا کشت آیا این مریض مشرک  است.!
  6. اگر غریقی در میان دریا  فریا د بزند مردم بدادم برسید نجاتم بدهید بدون اینکه نام خدا را ببرد مشرک ست.!
  7. یا اگر ظالمی مظلوم بی گناهی را تعقیب نمود،مظلوم رفت در خانه وزیر اعظم گفت آقای وزیر بدادم برس دستم بدامنت من جز تو امیدی ندارم مرا از دست این ظالم نجات بده مشرک ست.!
  8. اگر دزدی بخانۀ کسی بقصد جان یا مال یا ناموس او برود و او در بالای بام از همسایگان خود طلب کمک نماید و رسما بگوید ای مردم بدادم برسید نجاتم بدهید و ابدا اسم خدا را در آن ساعت بزبان جاری نکند مشرک ست.
  9. قطعا جواب منفی است و احدی از عقلا این نوع از مردم را مشرک  نمی خوانند و اگر مشرک  بخوانند یا نادانند و یا غرض ورزی نموده اند.! ص :217
  10. آقایان محترم انصاف دهید مغلطه کاری ننمائید جامعۀ شیعه عموما متفق اند اگر کسی آل محمّد را خدایان خود بداند یا آنها را شریک در ذات و صفات و افعال خدائی بداند قطعا مشرک ست و ما از آنها بیزاری می جوئیم.
  11. اگر شما شنیده اید شیعیان در گرفتاریها می گویند یا علی ادرکنی-یا حسین ادرکنی معنای آن این نیست که یا علی الله ادرکنی-یا حسین الله ادرکنی.
  12. بلکه چون دنیا دار اسباب است که ابی الله ان یجری الامور الاّ باسبابها آن خاندان جلیل را وسیله و اسباب نجات می دانند و بوسیلۀ آنها توجّه بخدای متعال می جویند.
  13. حافظ- چرا مستقلا از خدا طلب حاجت نمی نمایند که بدنبال وسیله و واسطه می گردند.
  14. داعی- توجّه استقلالی ما در طلب حوائج و دفع هموم و غموم نسبت بذات یگانۀ پروردگار محفوظ است.
  15. ولی قرآن مجید که سند محکم آسمانی است ما را هدایت می نماید که با وسیله باید بدرگاه با عظمت او رفت چنانچه در آیه 39 سوره 5(مائده)می فرماید: یٰا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّٰهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ (1)
  16. .
  17. آل محمد وسایط فیض حق اند
  18. ما شیعیان آل محمّد سلام اللّه علیهم اجمعین  را مستقل در حلّ و عقد امور نمی دانیم بلکه آنها را عباد صالحین و واسطۀ فیض از مبدء فیّاض می دانیم و توسّل ما بآن خاندان جلیل بر حسب دستور رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم می باشد.
  19. حافظ- در کجا نبی مکرم صلّی اللّه علیه و سلّم دستور توسّل بآنها را داده و از کجا معلوم شده که مراد از وسیله در آیه آل محمّدند.
  20. داعی- در بسیاری از اخبار امر فرموده که برای نجات از مهالک متوسّل بعترت و اهل بیت من شوید. ص :218
34-
  1. 1) ای اهل ایمان از خدا بترسید(و بوسیلۀ اولیاء حق)توسل جوئید بخدای متعال یعنی با وسیله بدرگاه با عظمت او بروید تا بنتیجۀ کامل برسید.
  2. حافظ- ممکن است از آن اخبار اگر در نظر دارید برای ما بیان فرمائید.
  3. داعی- اما اینکه فرمودید از کجا معلومست که مراد از وسیله عترت و اهل بیت پیغمبرند اکابر علماء شما از قبیل حافظ ابو نعیم اصفهانی در نزول القرآن فی علیّ و حافظ أبو بکر شیرازی در ما نزل من القرآن فی علیّ و امام احمد ثعلبی در تفسیر خود نقل می نمایند که مراد از وسیله در آیۀ شریفه عترت و اهل بیت پیغمبرند چنانچه اخبار بسیاری از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم در این باب رسیده.
  4. و ابن أبی الحدید معتزلی که از اشراف علماء شما می باشد در ص 79 جلد چهارم شرح نهج البلاغه خطبۀ حضرت صدیقۀ کبری فاطمۀ زهرا سلام اللّه علیها را در قضیّۀ غصب فدک در حضور مهاجر و انصار نقل نموده که در اول خطبه بی بی مظلومه اشاره بمعنای این آیه می فرماید باین عبارت«و احمد الله الذی لعظمته و نوره یبتغی من فی السماوات و الارض الیه الوسیله و نحن وسیلته فی خلقه» (1)
  5. «اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید