- کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
- سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
- صفرزاده- https://safarzade.blog.ir
- نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
- بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
- «اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
- کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
- شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص321
- حدیث خلقت است که بطرق مختلفه نقل گردیده که از جمله امام احمد بن حنبل در مسند و میر سید علی همدانی شافعی در مودة القربی و ابن مغازلی شافعی در مناقب و دیلمی در فردوس بمختصر تفاوتی در الفاظ با سلسله روایات و اسناد صحیحه نقل می نمایند که پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود خلقت انا و علیّ من نور واحد قبل ان یخلق اللّه تعالی آدم باربعة عشر الف عام فلمّا خلق اللّه تعالی آدم رکّب ذلک النور فی صلبه فلم یزل فی شیء واحد حتی افترقا فی صلب عبد المطلب ففیّ النبوّة و فی علی الخلافة (1)
- من و علی از یک نور آفریده شدیم قبل از ایجاد آدم بچهارده هزار سال پس از خلقت آدم آن نور را در صلب آدم قرار داد پس بلا زوال با هم یکی بودیم تا در صلب عبد المطلب از هم جدا شدیم پس در من نبوت و در علی خلافت مقرر گردید. ص :321-
- حافظ ابو جعفر محمد بن جریر طبری متوفی سال 310 هجری در کتاب الولایة نقل می نماید که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم در اوایل خطبۀ غدیر خم فرمود و قد امرنی جبرئیل عن ربّی ان اقوم فی هذا المشهد و أعلم کلّ ابیض و اسود انّ علیّ ابن أبی طالب اخی و وصیّی و خلیفتی و الامام بعدی-آنگاه فرمود معاشر الناس ذلک فان الله قد نصبه لکم ولیا و اماما و فرض طاعته علی کل احد ماض حکمه جائز قوله ملعون من خالفه مرحوم من صدّقه
- (جبرئیل از جانب پروردگار مرا امر نموده که در این مکان قیام نمایم و آگاه کنم تمام سفید و سیاهان را که علی بن أبی طالب(علیه السلام)برادر من و وصی من و خلیفه من و امام بعد از من است ای جماعت مردم خداوند نصب نموده علی را بر شما ولی(یعنی اولی بتصرف)و امام و واجب نموده طاعت او را بر هر فردی،ممضی است حکم او و جائز است(از جانب خدای تعالی)قول او.ملعون است کسی که مخالفت نماید او را و مرحوم است کسی که او را تصدیق نماید.). ص :322
- 11 شیخ سلیمان بلخی حنفی در ینابیع المودة از مناقب احمد از ابن عباس (حبر امت)روایتی نقل می کند که علاوه بر نام خلافت مشتمل بسیاری از صفات مخصوصۀ آن حضرت است که هر یک علی حده قرینه ایست بر اثبات مقام خلافت آن حضرت
- لذا با اجازۀ آقایان تمام خبر را عرض می کنم تا حجّة تمام گردد و آقایان محترم بدانند که بعد از مقام رسالت خاتم الانبیاء صلی اللّه علیه و آله و سلّم مقام و مرتبۀ علی علیه السلام بالاترین مقامات است
- خلاصۀ کلام ابن عباس گوید که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود یا علی انت صاحب حوضی و صاحب لوائی و حبیب قلبی و وصیی و وارث علمی و خلیفتی و انت مستودع مواریث الانبیاء من قبلی و انت امین الله فی ارضه و حجة الله علی بریّته و انت رکن الایمان و عمود الاسلام و انت مصباح الدجی و منار الهدی و العلم المرفوع لاهل الدنیا یا علی من اتّبعک نجی و من تخلّف عنک هلک و انت الطریق الواضح و الصراط المستقیم
- و انت قاعد الغرّ المحجّلین و یعسوب المؤمنین و انت مولی من انا مولاه و انا مولی کل مؤمن و مؤمنة لا یحبک الا طاهر الولادة و لا یبغضک الا خبیث الولادة و ما عرجنی ربّی الی السماء و کلّمنی ربی الا قال یا محمد اقرأ علیا منّی السّلام و عرّفه انّه امام اولیائی و نور اهل طاعتی و هنیئا لک هذه الکرامة یا علی (1)
- (12) ابو المؤید موفق الدین اخطب خطباء خوارزم در ص 240 کتاب فضائل امیر المؤمنین علیه السّلام(چاپ سال 1313 قمری)ضمن فصل نوزدهم باسناد خود از رسول اللّه خاتم الانبیاء صلی اللّه علیه و آله و سلّم نقل نموده که فرمود
- در معراج وقتی رسیدم بسدرة المنتهی خطاب رسید ای محمّد خلق را آزمودی کدام کس را فرمانبردارتر دیدی نسبت بخود عرض کردم علی را قال صدقت یا محمد راست گفتی
- آنگاه فرمود فهل اتّخذت لنفسک خلیفة یؤدّی عنک و یعلم عبادی من کتابی ما لا یعلمون قال قلت یا رب اختر لی فان خیرتک خیرتی قال اخترت لک علیا(علیه السلام)فاتّخذه لنفسک خلیفة و وصیّا و نحلته علمی و حلمی و هو امیر المؤمنین حقا لم ینالها احد قبله و لیست لاحد بعده (2). ص :323
18-
- 1) یا علی تو صاحب حوض منی و صاحب لواء و پرچم منی و حبیب دل و وصی و وارث علم من و خلیفه منی و مستودع مواریث انبیاء و امین خدا و حجة پروردگاری بر تمام خلق توئی رکن ایمان و نگهبان اسلام و چراغ ظلمت و نور هدایت و علم بلند شده از برای اهل دنیا هر کس پیروی کند تو را نجات یابد و هر کس تخلف نماید هلاک شود توئی راه واضح و صراط مستقیم
- و توئی پیشوای سفیدرویان و سلطان مؤمنان و مولی و آقای کسی که من آقا و مولای او هستم و منم آقای هر مؤمن و مؤمنه دوست نمی دارد تو را مگر حلال زاده و دشمن نمی دارد تو را مگر حرامزاده خداوند مرا بآسمان نبرد و با من تکلم نکرد مگر آنکه فرمود یا محمد علی را از من سلام برسان باو اعلام کن که او امام دوستان من و نور مطیعان من است آنگاه حضرت فرمودند بعلی علیه السلام گوارا باد بر تو این کرامت یا علی.
- 2) آیا انتخاب خلیفه برای خود نموده ای تا مقاصد تو را بمردم برساند و تعلیم بدهد بندگان مرا از کتاب من آنچه نمی دانند عرض کردم پروردگارا هر کس را تو اختیار نمائی من آن را اختیار می نمایم خطاب آمد من اختیار نمودم برای تو علی را خلیفه و وصی و او را مفتخر بعلم و حلم خود نمودم و او است امیر مؤمنان بحق که نه در گذشته و نه در آینده احدی بمقام او نخواهد آمد.
- از این قبیل اخبار در کتب معتبرۀ شما بسیار است ولی آنچه در حافظه داشتم بعرضتان رسانیدم تا جناب حافظ بدانند که ما شاخ و برگ نمی دهیم بلکه عین واقع و حقیقت را می گوئیم فلذا بعضی از اکابر علماء منصف خودتان تصدیق این معنی را نموده اند مانند نظّام بصری-چنانچه صلاح الدین صفدی در وافی بالوفیات ضمن حرف الف ذیل حالات ابراهیم بن سیار بن هانی بصری معروف به نظّام معتزلی گفته است نص النبی صلّی الله علیه و سلم علی انّ الامام علیّ-و عیّنه-و عرفت الصحابة ذلک و لکن کتمه عمر لاجل ابی بکر رضی الله عنهما (1).
- متأسفانه ما درک زمان خاتم الانبیاء صلی اللّه علیه و آله و سلّم را ننموده ایم ولی امروز که می خواهیم راه حق را پیدا کنیم ناچاریم با توجه بآیات قرآنیه و اخبار صحیحۀ صریحۀ متفق علیه فریقین قضاوت کنیم.
- و قطعا هر کس محبوب خداوند بوده و با دلائل آیات قرآن مجید و اخبار متکاثرۀ متواتره ای که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم در زمان خود تقدّم علمی و فضلی باو داده و او را افضل و برتر از همۀ امت معرفی فرموده ما هم حقّا پیروی و اطاعت از او نمائیم.
- صراحت در لفظ خلافت و ولایت و وصایت در اخبار مندرجه در کتب معتبرۀ خودتان بسیار آمده علاوه از آنها چون علی علیه السلام مجموعه خصائص و فضائل است که در شبهای گذشته اشاراتی نمودیم که با پیغمبر خاتم در تمام خصائص باستثناء نبوت خاصه شرکت داشته و افضل از تمام امت بوده و طبق آیات قرآنیه و اخبار متکاثرۀ متواتره احدی از آحاد بشر بعشری از اعشار بلکه هزار یک از فضائل و کمالات آن بزرگوار نمی رسد.
- چنانچه خطیب خوارزمی در مناقب از جمهور نقلا از ابن عباس و محمّد بن یوسف گنجی شافعی در کفایت الطالب و سبط ابن جوزی در تذکره و ابن صبّاغ مالکی در فصول المهمّه و سلیمان بلخی حنفی در ینابیع المودّه و میر سید علی همدانی در مودّت پنجم از مودّة القربی از خلیفۀ ثانی عمر بن الخطّاب نقل نموده که همگی از رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم بمختصر پس و پیشی در الفاظ که فرمود لو انّ الریاض اقلام و البحر مداد و الجنّ حسّاب و الانس کتّاب ما احصوا فضایل علی ابن أبی طالب (2). ص :324
26-
- 1) نص نموده است رسول اکرمصلی الله علیه وآله وسم)بر امامت علی(علیه السلام)و تعیین نمود آن حضرت را بامامت و می شناختند صحابه این معنی را و لکن عمر بن الخطاب کتمان نمود امامت و خلافت علی را برای خاطر ابی بکر.
- 2) اگر درختان قلم گردند و دریا مرکب و جنیان حساب کننده و آدمیان نویسنده نمی توانند شماره کنند فضایل علی بن أبی طالب را چه خوش گوید شاعر پارسی. کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست که تر کنی سر انگشت و صفحه بشماری
- فلذا آن حضرت اولی و احق بمقام خلافت و جانشینی رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم بوده است.
- شیخ بازهم بصدا آمد.
- شیخ عبد السلام-(رو بحافظ محمد رشید نموده گفت) اجازه بدهید مختصری هم حقیر عرایضی بنمایم شما هم قدری تنفس و استراحت بنمائید(آنگاه رو بداعی نموده گفتند) صاحب هرگز ما منکر فضائل مولانا علی کرّم اللّه وجهه نیستیم و لکن انحصار دادن بآن جناب غیر معقول است چون که خلفای راشدین رضی اللّه عنهم صحابۀ خاصّ پیغمبر هر یک صاحب فضائل و همگی با هم برابر بودند
- شما تمام یک طرفه صحبت می نمائید ممکن است امر بر آقایان حاضرین و غائبین مشتبه شود و گمان نمایند امر چنانست که شما می فرمائید چنانچه اجازه می دهید قدری از آن احادیث که در فضائل آنها است ذکر نمائیم تا حق زیر پرده نماند.
- داعی- ما نظر خاص باشخاص نداریم فقط تابع عقل و علم و منطقیم ما یک طرفه صحبت نمی نمائیم آیات قرآنیه و اخبار صحیحۀ صریحۀ متفق علیه فریقین یک طرفه بما نشان می دهند و اما در موضوع صحابه هم خدا شاهد است حبّ و بغض جاهلانه در کار نیست تعصّب یک طرفه هرگز بکار نبرده و نخواهم برد و از آقایان حاضرین محترم نیز تقاضا می کنم هرکجا تعصّبی از داعی دیدند یا کلامی که توام با عقل و برهان و منطق نبود شنیدند ابراز لطف نموده یادآور شوند ممنون خواهم شد.
- احدی منکر فضل صحابه نیست ولی باید انتخاب افضل نمود
- و البته خیلی بجاست که احادیث مجمع علیه و مقبول الطرفین را بیان نمائید بجان و دل می پذیرم زیرا داعی منکر فضل صحابه پاک نیستم قطعا هر یک در محل خود فضیلتی داشته اند ولی باید افضل امت را که مورد قبول فریقین(شیعه و سنی)هستند بدست آورد چون صحبت ما در فاضل نیست چه آنکه فضلاء بسیارند بلکه باید فهمید چه کس افضل امت بوده بعد از رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم تا بحکم عقل و نقل او را مقدّم بدانیم و پیروی از او بنمائیم.
- شیخ- پس مقصود شما طفره می باشد چون که در کتابهای شما حتّی یک حدیث هم در فضائل خلفاء وجود ندارد چگونه باخبار متفق علیه استشهاد نمائیم. ص :325
- داعی- اوّلا این ایراد بخود شما برمی گردد که چرا شب اول بی مطالعه صحبت نمودید اگر نظرتان باشد این پیشنهادی بود که شب اول جناب حافظ سلمه اللّه نمودند که طیّ مذاکرات استشهاد ما بآیات قرآن مجید و اخبار مجمع علیه فریقین باشد دعاگو هم از جهت مطالعات بسیاری که در کتب معتبرۀ شماها داشتم قبول نمودم و بشهادت خودتان و تمام اهل مجلس از شب اول تاکنون از میزان قرار داد خارج نشدم و آنچه استشهاد نمودم بآیات قرآن مجید و اخبار صحیحۀ صریحۀ مندرجه در کتب معتبرۀ موثقین از علمای خودتان بوده و تا هر زمانی هم که این مجلس منعقد باشد و بفیض ملاقات آقایان نائل باشم ان شاء اللّه از این قرار داد تجاوز نمی نمایم.
- ثانیا شما وقتی این قرارداد را نمودید فکر ننمودید که خود زمانی دچار این محظور خواهید شد ولی دعاگو قرار داد را بهانه سخت گیری نمی کنم حاضرم اخبار صحیحۀ صریحۀ یک طرفۀ شما را که مجعول نباشد و با دلائل عقل و نقل موافقت نماید استماع نموده آنگاه ما و شما منصفانه قضاوت عادلانه نمائیم چنانچه مقابله با کثرت فضائل علی علیه السلام بنماید مورد قبول قرار دهیم.
- «اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ