شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص360 در جواب خبری که أبی بکر و عایشه محبوب پیغمبر بودند

کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی

سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/

صفرزاده-  https://safarzade.blog.ir

نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad

بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ‏ الرَّحِيمِ‏

«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ

کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی

شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص360

  1. در جواب خبری که أبی بکر و عایشه محبوب پیغمبر بودند
  2. داعی- این حدیث علاوه بر آنکه از موضوعات و مجعولات بکریون است با احادیث ثابتۀ مسلّمۀ عند الفریقین معارض است فلذا مردودیت آن ثابت می باشد.
  3. در این حدیث از دو جهت باید امعان نظر نمود اول از جهت ام المؤمنین عایشه و دوم از جهت خلیفه أبی بکر.
  4. امّا در محبوبیّت عایشه بطریقی که أحب زنان باشد نزد رسول خدا اشکال است چون که عرض کردم معارض است این قول با احادیث صحیحۀ ثابته ای که در کتب معتبرۀ فریقین(شیعه و سنّی)ثبت گردیده.
  5. شیخ-  با کدام أخبار معارض است ممکن است بیان نمائید تا مطابقه نموده قضاوت عادلانه نمائیم.
  6. داعی- احادیث بسیاری از طرق علماء و روات شما بر خلاف گفتۀ شما دربارۀ حضرت صدیقۀ کبری امّ الائمّة النجباء فاطمة الزهراء سلام اللّه علیه ا وارد است.
  7. فاطمه بهترین زنان عالم است
  8. از جمله حافظ ابو بکر بیهقی در تاریخ و حافظ ابن عبد البر در استیعاب و میر سید علی همدانی در مودة القربی و دیگران از علمای شما نقل نموده اند که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم مکرر می فرمود فاطمة خیر نساء امتی یعنی فاطمه بهترین زنان امت من است.
  9. امام احمد بن حنبل در مسند و حافظ ابو بکر شیرازی در نزول القرآن فی علی نقل می نمایند از محمّد بن حنفیّه ازامیر المؤمنین علیه السلام و ابن عبد البر در استیعاب ضمن نقل حالات فاطمه سلام اللّه علیه ا و خدیجه ام المؤمنین از عبد الوارث بن سفیان و ابو هریره-و ضمن حالات خدیجه ام المؤمنین از ابو داود نقلا از ابو هریره و انس بن مالک-و شیخ سلیمان بلخی حنفی در باب 55 ینابیع الموده و میر سید علی همدانی در مودت سیزدهم از مودة القربی از انس بن مالک و نیز بسیاری از ثقات محدثین بطرق خود از انس بن مالک روایت نموده اند که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود خیر نساء العالمین اربع مریم بنت عمران و آسیه بنت مزاحم و خدیجة بنت خویلد و فاطمة بنت محمد علیهم السلام  (1) ص :360
  10. خطیب در تاریخ بغداد نقل می نماید که رسول خدا این چهار زن را بهترین زنان عالم بحساب آورده آنگاه فاطمه را در دنیا و آخرت بر آنها تفضیل داده.
  11. محمد بن اسماعیل بخاری در صحیح و امام أحمد بن حنبل در مسند از عایشه بنت ابی بکر نقل می نمایند که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم بفاطمه فرمود یا فاطمة ابشری فان الله اصطفیک و طهرک علی نساء العالمین و علی نساء الاسلام و هو خیر دین (2)
  12. و نیز بخاری در ص 64 جزء چهارم صحیح و مسلم در باب فضائل فاطمه در جزء دوم صحیح و حمیدی در جمع بین الصحیحین و عبدی در جمع بین الصّحاح الستّه و ابن عبد البر در استیعاب ضمن حالات حضرت فاطمه علیها السّلام و امام احمد در ص 282 جزء ششم مسند و محمّد بن سعد کاتب در جلد دوم طبقات ضمن فرموده های رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم در مرض و بستر و بیماری و در جلد هشتم در نقل حالات بی بی فاطمه(علیها السّلام)ضمن حدیث طولانی(که وقت مجلس اجازه نقل آن را نمی دهد)مسندا از عایشه ام المؤمنین نقل نموده اند که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود یا فاطمة أ لا ترضین ان تکونی سیدة نساء العالمین یعنی آیا تو راضی نیستی که سیدۀ زنان عالمین باشی.
  13. و ابن حجر عسقلانی این عبارت را ضمن حالات بی بی در اصابه نقل نموده است- یعنی تو بهترین زنان عالمین هستی-. ص :361
  14. و نیز بخاری و مسلم در صحیحین خود و امام ثعلبی در تفسیر و امام احمد حنبل در مسند و طبرانی در معجم الکبیر و سلیمان بلخی حنفی در باب 32 ینابیع المودّه
13-
  1. 1) بهترین زنان عالمین چهارند مریم دختر عمران آسیه دختر مزاحم خدیجه دختر خویلد فاطمه دختر محمد صلّی الله علیه و آله سلم.
  2. 2) ای فاطمه مژده و بشارت باد تو را که خداوند برگزیده تو را و پاکیزه گردانیده است بر زنان عالمیان عموما و بر زنان اسلام خصوصا و اسلام از همه دینی بهتر است.
  3. از تفسیر ابن ابی حاتم و مناقب و حاکم و وسیط و واحدی و حلیة الاولیاء حافظ ابو نعیم اصفهانی و فرائد حموینی-و ابن حجر مکّی در ذیل آیه چهاردهم صواعق از احمد-و محمد بن طلحه شافعی در ص 8 مطالب السئول-و طبری در تفسیر- و واحدی در اسباب النزول-و ابن مغازلی شافعی در مناقب-و محب الدین طبری در ریاض-و مؤمن شبلنجی در نور الابصار-و زمخشری در تفسیر-و سیوطی در در المنثور- و ابن عساکر در تاریخ-و علامۀ سمهودی در تاریخ المدینه-و فاضل نیشابوری در تفسیر- و قاضی بیضاوی در تفسیر-و امام فخر در تفسیر کبیر-و سید ابی بکر شهاب الدین علوی در ص 22 تا 23 باب اول رشفة الصادی من بحر فضائل بنی النبی الهادی از تفسیر بغوی و ثعلبی و سیرۀ ملا و مناقب احمد و کبیر و اوسط طبرانی و سدی- و شیخ عبد اللّه بن محمد بن عامر شبراوی شافعی در ص 5 کتاب الاتحاف از حاکم و طبرانی و احمدجلال الدین سیوطی در احیاء المیت از تفاسیر ابن منذر و ابن ابی حاتم و ابن مردویه و معجم الکبیر طبرانی-و ابن ابی حاتم و حاکم-بالاخره عموم اکابر علماء شما(باستثناء عدّۀ قلیلی از متعصّبین و پیروان امویها و دشمنان اهل بیت)از ابن عباس(حبر امت)و دیگران نقل نموده اند که وقتی نازل شد آیه 22 سوره 42(شوری) قُلْ لاٰ أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبیٰ وَ مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِیهٰا حُسْناً (1)جمعی از اصحاب عرض کردند یا رسول اللّه من قرابتک الذین فرض اللّه علینا مودّتهم قال صلی الله علیه وآله وسلم علیّ و فاطمة و الحسن و الحسین- یعنی نزدیکان شما کیانند که خدا واجب گردانیده است مودت و دوستی آنها را بر ما(یعنی در این آیه شریفه)فرمود آنها علی و فاطمه و حسن و حسین اند-و در بعضی از اخبار دارد و ابناهما یعنی پسران آنها.
  4. از این قبیل اخبار در کتب معتبرۀ شما بسیار رسیده که وقت مجال نقل همه آنها را نمی دهد و در نزد علمای شما این معنی بحدّ شیاع رسیده. ص :362
17-
  1. 1) بگو(بامت)من از شما اجر رسالت جز این نخواهم که مودت و محبت مرا در حق خویشاوندان من منظور دارید-و هر که کار نیکو انجام دهد ما بر نیکوئیش بیفزائیم.
  2. اقرار شافعی بوجوب حب اهل البیت
  3. تا آنجا که ابن حجر متعصّب هم در ص 88 صواعق و حافظ جمال الدّین زرندی در معراج الوصول و شیخ عبد اللّه شبراوی در ص 29 کتاب الاتحاف و محمّد بن علی صبان مصری در ص 119 اسعاف الراغبین و دیگران از امام محمّد بن ادریس شافعی که از أئمه أربعة شما و رئیس و پیشوای شافعیها می باشد نقل نموده اند که می گفت:
  4. یا اهل بیت رسول الله حبّکم …..فرض من اللّه فی القرآن انزله …..کفاکم من عظیم القدر انّکم …..من لم یصلّ علیکم لا صلاة له (1)
  5. اینک از آقایان محترم با انصاف سؤال می کنم آیا خبر یک طرفه ای را که شما نقل نمودید با این همه اخبار صحیحۀ صریحۀ متفق علیه فریقین(شیعه و سنی)که از حد احصاء خارج است مقابله می کند.
  6. آیا عقل قبول می کند که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم کسی را که خداوند در قرآن. مجید مودت و محبت او را بر مردم فریضه قرار داده بگذارد و دیگران را بر او ترجیح دهد.
  7. آیا تصور هوا و هوس در آن حضرت می رود که بگوئیم روی هوای دل عایشه را که هیچ دلیلی بر افضلیت او نیست(جز آنکه همسر رسول خدا و امّ المؤمنین بوده مانند سایر زنان پیغمبر)از فاطمه ای که در قرآن مجید خدای متعال مودّت و محبّت او را فریضه و واجب قرار داده و آیۀ تطهیر در شأن او نازل و افتخار ورود در مباهله را بحکم قرآن باو داده بیشتر دوست دارد.
  8. شما خود می دانید که انبیاء و اولیاء در پی هوای نفس نمی رفتند و جز خدا کسی را نمی دیدند مخصوصا رسول خدا خاتم الانبیاء صلی اللّه علیه و آله و سلّم که حقیقت حبّ فی اللّه و بغض فی اللّه بوده است و قطعا دوست نمی داشته مگر کسی را که خدا دوست داشته و دشمن نمی داشته مگر کسی را که خدا دشمن داشته. ص :363
25-
  1. 1) ای اهل بیت رسول خدا محبت و دوستی شما واجب گردیده از جانب خدا-که در قرآن نازل شده(اشاره بآیه فوق می باشد)کفایت می کند در عظمت قدر شما(آل محمد)آنکه هر کس بر شما صلوات نفرستد نماز او قبول نخواهد شد.
  2. چگونه فاطمه ای که خدا محبّت و مودّت او را فریضه قرار داده می گذارد و دیگری را بر او ترجیح می دهد پس قطعا اگر فاطمه سلام اللّه علیه ا را دوست داشته برای آن بوده که محبوبیّت الهی داشته.
  3. آیا عقل باور می کند که آن حضرت ترجیح دهد در محبت فردی از افراد زنان خود را بر کسی که خود می فرمود خدا او را برگزیده و محبّتش را بر مردم فریضه قرار داده.
  4. یا باید این همه اخبار صحیحۀ صریحۀ را که مورد قبول اکابر علماء فریقین می باشد و با آیات قرآن مجید تأیید گردیده رد بنمائید یا این خبری را که بیان نمودید از موضوعات مسلّمه بدانید تا تناقض از بین برداشته شود.
  5. و اما دربارۀ خلیفه ابی بکر که فرمودید آن حضرت فرموده احبّ مردان در نزد من ابی بکر می باشد مغایرت دارد با اخبار بسیار معتبری که از طریق روات ثقات و علماء بزرگ خودتان نقل گردیده که محبوب ترین مردان امت نزد پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم علی علیه السلام بوده است.
  6. علی(ع)محبوبترین مردان نزد پیغمبر بوده اشاره
  7. چنانچه شیخ سلیمان بلخی حنفی در باب 55 ینابیع الموده از ترمذی نقل می کند از بریده که گفت کان احبّ النساء الی رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فاطمة و من الرجال علی علیه السلام (1)
  8. و نیز محمّد بن یوسف گنجی شافعی در باب 91 کفایت الطالب مسندا از امّ المؤمنین عایشه نقل نموده که گفت ما خلق الله خلقا کان احبّ الی رسول اللّه صلی الله علیه وآله وسلم من علیّ بن أبی طالب(علیه السلام ) (2) آنگاه گوید این حدیثی است که روایت نموده او را ابن جریر در مناقب خود و ابن عساکر دمشقی در ترجمه حالات علی علیه السّلام.
  9. و نیز محی الدین و امام الحرم احمد بن عبد اللّه شافعی در ذخایر العقبی از ترمذی نقل می نماید که از عایشه سؤال نمودند که کدام یک از مردم نزد رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم محبوب تر بودند گفت فاطمه گفتند از مردها چه کس محبوبتر بود نزد آن حضرت گفت زوجها علی بن أبی طالب یعنی هم سرش علی ابن أبی طالب.
33-
  1. 1) محبوب ترین زنان نزد پیغمبر فاطمه و از مردان علی علیه السلام بود.
  2. 2) خلق نفرموده خداوند خلقی را که محبوب تر باشد بسوی رسول اللّه صلّی الله علیه و آله سلم از علی ابن أبی طالب(ع). ص :364
  3. و نیز از مخلص ذهبی و حافظ ابو القاسم دمشقی از عایشه نقل می نماید که گفت ما رأیت رجلا احبّ الی النبی صلی اللّه علیه و آله و سلّم من علیّ و لا احبّ الیه من فاطمة (1).
  4. و نیز از حافظ خجندی از معاذة الغفاریه نقل می نماید که گفت مشرف شدم خدمت رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم در منزل عایشه و علی علیه السلام در خارج منزل بودند.بعایشه فرمود ان هذا احب الرجال الیّ و اکرمهم علیّ فاعرفی حقّه و اکرمی مثواه (2)
  5. و نیز شیخ عبد اللّه بن محمد بن عامر شبراوی شافعی که از اجله علماء شما می باشد در ص 9 کتاب الاتحاف بحبّ الاشراف و سلیمان بلخی در ینابیع و محمد بن طلحه شافعی در ص 6 مطالب السئول از ترمذی از جمیع بن عمیر نقل می کنند که گفت با عمّه ام نزد ام المؤمنین عایشه رفتیم من از او سؤال نمودم از محبوب ترین اشخاص نزد رسول خدا عایشه گفت از زنها فاطمه و از مردان شوهرش علی بن أبی طالب.
  6. همین خبر را میر سید علی همدانی شافعی در مودت یازدهم مودّة القربی نقل نموده با این تفاوت که جمیع گفت از عمّه ام سؤال کردم و جواب شنیدم. ص :365
  7. و نیز خطیب خوارزمی در آخر فصل ششم مناقب از جمیع بن عمیر از عایشه این خبر را نقل نموده است.
  8. و نیز ابن حجر مکّی در آخر فصل دوم از صواعق بعد از نقل چهل حدیث در فضل علی علیه السلام از ترمذی از عایشه نقل نموده که گفت کانت فاطمة احب النساء الی رسول الله صلّی الله علیه و آله سلم و سلم و زوجها احب الرجال الیه (3) (! ندیدم مردی را محبوب تر باشد بسوی رسول خدا از علی و نه محبوب تر باشد بسوی آن حضرت از فاطمه. 2) این علی محبوب ترین مردان است بسوی من و گرامی ترین آنها بر من پس بشناس حق او را و گرامی بدار منزلت او را. 3) محبوب ترین زنان نزد پیغمبر فاطمه و از مردان شوهرش علی علیه السلام بود. «اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید