- کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
- سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
- صفرزاده- https://safarzade.blog.ir
- نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
- بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
- «اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
- کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
- شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص397
- ایمان علی علیه السلام از فطرت بوده نه از کفر
- علاوه بر آنکه علی اسبق از همه مسلمین ایمان آورد فضیلت دیگری برای او در این باب می باشد که اهمّ فضائل است و از خصائص مخصوصۀ او می باشد که اسلامه عن الفطرة و اسلامهم عن الکفر (3).
- علی امیر المؤمنین طرفة العینی میل بکفر و شرک ننمود بر خلاف عموم مسلمین و اصحاب که از کفر و شرک و بت پرستی بیرون آمده قبول اسلام نمودند(چون آن حضرت قبل از بلوغ بدعوت پیغمبر ایمان آورد)چنانچه حافظ ابو نعیم اصفهانی در ما نزل القرآن فی علی و میر سید علی همدانی در مودة القربی از ابن عباس نقل نموده اند که گفت و الله ما من عبد آمن باللّه الاّ و قد عبد الصنم الاّ علی بن أبی طالب فانّه آمن باللّه من غیر ان یعبد صنما (4). ص :397
- 1) کسی که تو را دوست بدارد مرا دوست داشته و کسی که مرا دوست دارد خدا او را دوست می دارد و کسی که خدا او را دوست بدارد داخل می کند او را ببهشت و کسی که تو را دشمن بدارد مرا دشمن داشته و کسی که مرا دشمن بدارد خدا او را دشمن داشته و داخل می کند او را بآتش.
- 2) و لکن اسبق از همه مردم از حیث اسلام و ایمان علی بن أبی طالب بوده است.
- 3) اسلام علی از فطرت و اسلام آنها از کفر بوده است.
- 4) سوگند بخدا ایمان نیاورد احدی از عباد(یعنی از امت)مگر آنکه بر بت ستایش نموده بود مگر علی بن أبی طالب علیه السّلام که آن حضرت ایمان آورد بخدا و قبول اسلام نمود بدون آنکه بصنم و بت ستایش کرده باشد.
- و محمّد بن یوسف گنجی شافعی در باب 24 کفایت الطالب باسناد خود از رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم نقل می نماید که فرمود سباق الامم ثلاثة لم یشرکوا باللّه طرفة عین علیّ بن أبی طالب و صاحب یاسین و مؤمن آل فرعون فهم الصدیقون-حبیب النجار مؤمن آل یاسین و حزقیل مؤمن آل فرعون و علیّ بن أبی طالب و هو افضلهم (1).
- چنانچه در نهج البلاغه است که خود فرموده فانّی ولدت علی الفطرة و سبقت الی الایمان و الهجرة (2).
- و نیز حافظ ابی نعیم اصفهانی و شافعی و دیگران از علمای خودتان مانند ابن ابی الحدید نقل نموده اند انّ علیّا لم یکفر باللّه طرفة عین (3)و امام احمد حنبل در مسند و سلیمان بلخی حنفی در ینابیع الموده نقل نموده اند از ابن عباس که بزمعة بن خارجه گفت انّه لم یعبد صنما و لم یشرب خمرا و کان اول الناس اسلاما (4).
- شما که می گوئید ایمان شیخین افضل از ایمان علی بن أبی طالب علیه السّلام بوده مگر این حدیث شریف را ندیده اید که ابن مغازلی شافعی در فضائل و امام احمد بن حنبل در مسند و خطیب خوارزمی در مناقب و سلیمان بلخی حنفی در ینابیع و دیگران از اکابر علماء شما از رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم نقل نموده اند که فرمود لو وزن ایمان علیّ و ایمان امّتی لرجح ایمان علیّ علی ایمان امّتی الی یوم القیمة (5). ص 398
18-
- 1) سبقت گیرندگان جمیع امم(در مسابقه ایمان و توحید)سه نفر بودند که شرک بخدا نیاوردند علی بن أبی طالب و صاحب یاسین و مؤمن آل فرعون که ایشانند راست گویان یعنی حبیب نجار مؤمن آل یس و حزقیل و مؤمن آل فرعون و افضل آنها علی بن أبی طالب بود.
- 2) من متولد شدم بر فطرت توحید و پیشی گرفتم بایمان و هجرت با رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم .
- 3) بدرستی که علی علیه السلام کافر نشد بخدا چشم بر هم زدنی.
- 4) علی علیه السلام هرگز سجده به بت نکرد و شراب نخورد و اول کسی که از مردم اسلام آورده و تسلیم شد بمقام رسالت او بود.
- 5) اگر ایمان علی را با ایمان امت من بسنجند ایمان علی بر ایمان امت من تا روز قیامت راجح خواهد بود.
- و نیز میر سید علی همدانی در مودة هفتم از مودة القربی و خطیب خوارزمی در مناقب و امام ثعلبی در تفسیر نقل نموده اند از خلیفۀ ثانی عمر بن الخطّاب که گفت شهادت می دهم که از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم شنیدم که فرمود لو انّ السموات السبّع و الأرضین السبّع و ضعن فی کفّة میزان و وضع ایمان علیّ فی کفّة میزان لرجح ایمان علی (1).
- و عبدی شاعر معروف-سفیان بن مصعب کوفی روی همین اصل ضمن اشعار خود گفته: اشهد باللّه لقد قال لنا …..محمّد و القول منه ما خفی …..لو انّ ایمان جمیع الخلق ممّن …..سکن الارض و من جلّ السماء …..یجعل فی کفّة میزان لکی …..یوفی بایمان علی ما وفی (2)
- علی علیه السلام افضل از جمیع صحابه و امت بود
- میر سید علی همدانی عالم عارف فقیه شافعی در کتاب مودة القربی اخبار بسیاری در این باب نقل نموده که افضلیت علی علیه السلام را با دلائل و براهین و احادیث صحیحه ثابت می نماید از جمله در مودت هفتم از ابن عباس(حبر امت) نقل می کند که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود افضل رجال العالمین فی زمانی هذا علی علیه السلام (3).
- و عقیدۀ اکثر علمای منصف خودتان بر افضلیت علی علیه السلام بوده چنانچه ابن ابی الحدید در ص 40 جلد سیم شرح نهج البلاغه آورده که کتابی از شیخ معتزله ابو جعفر اسکافی بدستم رسید و در آنجا نوشته بود که مذهب بشر بن معتمر و ابو موسی و جعفر بن مبشر و سایر قدماء علماء بغداد این بود که انّ افضل المسلمین علیّ بن أبی طالب
- 1) اگر هفت آسمان و زمین را در یک کفۀ ترازو بگذارند و ایمان علی را در کفه دیگر هرآینه ایمان علی رجحان و سنگینی می نماید بر آنها.
- 2) بخدا قسم شهادت می دهم که محمد رسول اللّه صلّی الله علیه و آله سلم برای ما بیانی فرمود که برای احدی مخفی نماند که اگر ایمان جمیع خلایق از اهل آسمان و زمین را در کفۀ ترازو بگذارند و ایمان علی علیه السلام را در کفۀ دیگر هرآینه ایمان علی بر همه رجحان پیدا می کند.
- 3) افضل مردان عالمیان در زمان من علی علیه السلام می باشد.
- ثمّ ابنه الحسن ثمّ ابنه الحسین ثمّ حمزة بن عبد المطلب ثمّ جعفر بن أبی طالب (1)الخ. ص :399
- و شیخ ما ابی عبد اللّه بصری و شیخ ابو القاسم بلخی و شیخ ابو الحسن خیاط(که شیخ متأخرین علماء بغداد بوده)عموما بر همان عقیدۀ ابو جعفر اسکافی بودند که(قول با فضلیّت علی علیه السلام باشد)و مراد از افضلیت آن بوده که گرامی ترین مردم بودند نزد خدا و ثواب آنها از همه بیشتر و منزلت آنها در روز جزا از همه بالاتر خواهد بود و بعد در آخر همان ص 40 شرح عقیدۀ معتزله را بنظم آورده و چنین گفته است.
- و خیر خلق الله بعد المصطفی …..اعظمهم یوم الفخار شرفا …..السیّد المعظم الوصیّ ….بعل البتول المرتضی علیّ …..و ابناه ثمّ حمزة و جعفر ….ثمّ عتیق بعد هم لا ینکر (2)
- شیخ- شما اقوال علماء را در اثبات افضلیت ایمان خلیفه ابی بکر رضی اللّه عنه اگر دیده بودید این بیانات را نمی نمودید.
- داعی- شما هم اگر از اقوال متعصّبین به بیانات محققین از علماء منصف خودتان رجوع می نمودید می دیدید که تمام آنها تصدیق بافضلیت علی علیه السلام دارند.
- برای نمونه مراجعه نمائید به ص 264 جلد سیم شرح نهج البلاغه معتزلی که همین بیان شما را از جاحظ نقل نموده که ایمان ابی بکر افضل از ایمان علی علیه السلام بوده آنگاه جوابی را که ابو جعفر اسکافی که از اکابر علماء معتزله و شیخ آنها بوده بر ردّ او داده مفصّلا ضبط نموده که با دلائل عقلیه و براهین نقلیه در صفحات چندی ثابت می کند که ایمان علی علیه السلام در کوچکی افضل از ایمان ابی بکر و تمام صحابه بوده است تا در ص 275 گوید که ابو جعفر گفته است انّنا لا ننکر فضل الصحابة و سوابقهم و لکنّنا ننکر تفضیل احد من الصحابة علی علیّ بن أبی طالب علیه السّلام (3)انتهی
- 1) افضل و برتر از همه مسلمین علی بن أبی طالب و پس از آن فرزندش حسن و پس از آن فرزندش حسین و پس از آن حمزه و پس از آن جعفر بن أبی طالب(معروف به طیار)بوده اند.
- 2) بهترین مردم بعد از رسول خدا و بزرگترین آنها در روز افتخار از حیث شرف سید بزرگوار وصی پیغمبر و شوهر بتول(فاطمه سلام اللّه علیها)علی مرتضی است و پس از آن دو فرزندش(حسن و حسین)و پس از آن حمزه و جعفر(طیار)بوده اند.
- 3) ما انکار فضل صحابه و سوابق آنها را نمی نمائیم و لکن انکار می نمائیم برتری احدی از صحابه را بر علی بن أبی طالب علیه السّلام.. ص :400«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ