کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
صفرزاده- https://safarzade.blog.ir
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
- «اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
- کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
- شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص470
- و نیز ابن ماجه در ص 92 جزء اول سنن و ترمذی در صحیح و ابن حجر در حدیث ششم از چهل حدیثی که در فضایل امیر المؤمنین علیه السلام در صواعق نقل نموده از امام احمد و ترمذی و نسائی و ابن ماجه-و امام احمد بن حنبل در ص 164 جلد چهارم مسند و محمد بن یوسف گنجی شافعی در باب 67 کفایت الطالب از جزء چهارم مسند ابن سماک و معجم کبیر طبرانی-و امام ابو عبد الرحمن نسائی در خصائص و سلیمان بلخی حنفی در باب 7 ینابیع الموده از مشکاة همگی از جیش بن جنادة السلولی روایت نموده اند که در سفر حجة الوداع در عرفات رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود علیّ منّی و انا من علیّ و لا یؤدّی عنّی الاّ انا او علیّ (1).
- و سلیمان بلخی حنفی در باب 7 ینابیع الموده از زوائد مسند عبد اللّه بن احمد بن حنبل مسندا از ابن عباس نقل نموده که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم بامّ سلمه(امّ المؤمنین) رضی اللّه عنها فرمود علیّ منّی و انا من علیّ لحمه من لحمی و دمه من دمی و هو منّی بمنزلة هارون من موسی یا امّ سلمة اسمعی و اشهدی هذا علیّ سیّد المسلمین (2).
- حمیدی در جمع بین الصحیحین و ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه نقل می کنند که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود علیّ منّی و انا منه و علیّ منّی بمنزلة الراس من البدن من اطاعه فقد اطاعنی و من اطاعنی فقد اطاع اللّه (3).
- محمد بن حریر طبری در تفسیر و میر سید علی همدانی فقیه شافعی در مودت هشتم از مودة القربی از رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم نقل می نمایند که فرمود انّ اللّه تبارک و تعالی أید هذا الدّین بعلیّ و انّه منّی و انا منه و فیه انزل أ فمن کان علی بیّنة من ربّه و یتلوه شاهد منه (4).
- 1) علی از من است و من از علی هستم و از من کسی اداء نمی کند(یعنی وظیفه مرا انجام نمی دهد که تبلیغ بخلق است)مگر خودم یا علی.
- 2) علی از من است و من از علی هستم گوشت و خون او از من است و او از من بمنزلۀ هارون است از موسی ای ام سلمه بشنو و شهادت بده که این علی سید و آقای مسلمین است.
- 3) علی از من است و من از علی هستم و علی از من بمنزلۀ سر است از بدن کسی که اطاعت کند او را مرا اطاعت نموده و کسی که مرا اطاعت کند خدا را اطاعت نموده.
- 4) بدرستی که خداوند تبارک و تعالی تأیید نموده است این دین را بعلی(علیه السلام)زیرا که او از من است و من از او هستم و در او نازل گردیده آیه شریفه(20 سوره 110 هود)که خلاصه معنی آنکه پیغمبر از جانب خدا دلیلی روشن مانند قرآن دارد با گواهی صادق(مانند علی علیه السلام) که بتمام شئون وجودی گواه صدق رسالت است.
- و شیخ سلیمان بلخی حنفی باب 7 ینابیع المودة را اختصاص باین موضوع داده
- باین عنوان که الباب السابع فی بیان انّ علیّا کرّم اللّه وجهه کنفس رسول اللّه صلّی اللّه علیه و سلم و حدیث علیّ منّی و انا منه (1). ص :470
- و در این باب بیست و چهار حدیث بطرق مختلفه و الفاظ متفاوته از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم نقل می نماید که فرمود علی بمنزلۀ نفس من است و در آخر باب حدیثی از مناقب از جابر نقل می کند که گفت شنیدم از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم که فرمود در علی خصالی هست که اگر یکی از آنها برای مردی بود کافی بود برای فضل و شرف او و آن خصال عبارت است از فرموده های آن حضرت درباره علی از قبیل من کنت مولاه فعلیّ مولاه-و قوله علیّ منّی کهارون من موسی-و قوله علیّ منّی و انا منه و قوله علیّ منّی کنفسی طاعته طاعتی و معصیته معصیتی.و قوله حرب علیّ حرب اللّه و سلم علیّ سلم اللّه.و قوله ولیّ علیّ ولیّ اللّه و عدوّ علیّ عدوّ اللّه.و قوله علیّ حجّة اللّه علی عباده و قوله حبّ علیّ ایمان و بغضه کفر.
- و قوله حزب علیّ حزب اللّه و حزب اعدائه حزب الشیطان و قوله علیّ مع الحقّ و الحقّ معه لا یفترقان-و قوله علیّ قسیم الجنّة و النار.و قوله من فارق علیّا فقد فارقنی و من فارقنی فقد فارق اللّه.و قوله شیعة علیّ هم الفائزون یوم القیمة (2). ص :471
14-
- 1) باب هفتم در بیان اینکه علی مثل نفس رسول خدا می باشد و حدیث علی از من است و من از علی هستم.
- 2) هر کس را من مولای او هستم پس علی مولا(و اولی بتصرف در امر او)می باشد علی از من مثل هارون است از موسی-علی از من است و من از علی هستم. علی از من مثل نفس من است اطاعت او اطاعت من است و معصیت او معصیت من است جنگ با علی جنگ با خداست صلح و آشتی با علی صلح و آشتی با خدا است دوست علی دوست خدا و دشمن علی دشمن خداست-علی حجة خداست بر بندگان او-دوستی علی ایمان است و دشمنی او کفر است گروه و جمعیت علی گروه و جمعیت خدا است و گروه دشمنان علی گروه شیطان است-علی با حق است و حق با اوست و از هم جدا نمی شوند-علی قسمت کننده بهشت و دوزخ است-کسی که از علی جدا شد از من جدا شده و کسی که از من جدا شد از خدا جدا شده-شیعیان علی رستگارانند روز قیامت.
- در آخر باب خبر دیگری از مناقب نقل می نماید که مفصّل است در خاتمۀ آن می فرماید:اقسم باللّه الذی بعثنی بالنبوّة و جعلنی خیر البریّة انّک لحجّة اللّه علی خلقه و أمینه علی سرّه و خلیفة اللّه علی عباده (1).
- از این قبیل اخبار در صحاح و کتب معتبرۀ علماء شما بسیار رسیده که از نظرتان گذشته یا بعدها مطالعه خواهید فرمود و تصدیق خواهید نمود که اینها تماما قرینۀ این مجاز است پس کلمه(انفسنا)دلالت واضحی بر شدت ارتباط و اتحاد علی علیه السلام بحسب کمالات نسبی و حسبی و خارجی علما و عملا دارد.
- و شما چون اهل علم و دانش هستید و ان شاء اللّه از عناد و لجاج دور می باشید باید تصدیق نمائید که این آیۀ شریفه خود دلیل قاطعی است بر اثبات مرام و مقصود ما و از همین آیه جواب سؤال دوم شما هم داده می شود.
- زیرا وقتی ما ثابت نمودیم که علی علیه السلام در جمیع کمالات باستثناء نبوت خاصه و نزول وحی با خاتم الانبیاء صلی اللّه علیه و آله و سلّم بحکم آیۀ انفسنا شریک بوده آنگاه می دانیم که از جمله کمالات و مقامات و خصائص آن حضرت أفضل بودن بر جمیع صحابه و امت می باشد نه همان افضل بر صحابه و امت بوده است بلکه بهمین دلیل آیۀ شریفه و هم بحکم عقل و نقل بایستی افضل بر انبیاء و از تمام امت و صحابه باشد بدون استثناء چنانچه رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم افضل بر تمام انبیا و امت بوده است.
- چون پیغمبر افضل بر انبیاء است علی هم افضل از آنها می باشد
- شما وقتی کتب معتبرۀ خودتان از قبیل(احیاء العلوم)امام غزّالی و شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی و تفسیر امام فخر رازی و تفسیر جار اللّه زمخشری و بیضاوی و نیشابوری و دیگران از علماء را مطالعه نمائید می بینید که از رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم حدیثی نقل می نمایند که آن حضرت فرموده علماء امّتی کأنبیاء بنی اسرائیل (2). ص :472
22-
- 1) قسم بآن خدائی که مرا بنبوت مبعوث گردانیده و بهترین خلقم قرار داده بدرستی که تو (یا علی)حجة خدائی بر خلق او و امین او بر سرّ او و خلیفۀ خدا بر بندگان او می باشی.
- 2) علماء امت من مثل و مانند انبیاء بنی اسرائیل اند.
- و در خبر دیگر فرموده علماء امّتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل (1).
- آنگاه انصافا تصدیق خواهید نمود جائی که علماء این امت بواسطه آنکه علمشان از سر چشمۀ علم محمّدی است مانند یا افضل و بهتر از انبیاء بنی اسرائیل باشند حتما علی بن أبی طالب علیه السّلام که منصوص است بگفتار رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم بنابر آنچه اکابر علماء خودتان نقل نموده اند که فرمود انا مدینة العلم و علی بابها-و انا دار الحکمة و علیّ بابها (2)افضل از انبیاء می باشد و هرگز در آن شک و تردید نمی نمائید و از خود علی علیه السلام وقتی سؤال این معنی را نمودند ببعضی از جهات افضلیت اشاره فرمود.
- سؤالات صعصعه از علیّ(ع) در علة افضل بودن از انبیاء و جواب آن
- در روز بیستم ماه مبارک رمضان سال چهلم هجرت که آثار مرگ بر آن حضرت ظاهر شد در اثر ضربت شمشیر زهر آب داده ای که اشقی الاولین و الآخرین- (نظر بخبری که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم داده بودند) عبد الرحمن بن ملجم مرادی بر فرق سر مبارکش وارد آورده بود فرمود بفرزندش امام حسن علیه السّلام شیعیانی که بر در خانه اجتماع نموده اند اجازه دهید بیایند مرا ببینند وقتی آمدند اطراف بستر را گرفتند و آهسته بحال آن حضرت گریه می نمودند حضرت با کمال ضعف فرمودند سلونی قبل ان تفقدونی و لکن خفّفوا مسائلکم (3)اصحاب هر یک سؤالی می نمودند و جوابهائی می شنیدند.
- از جمله سؤال کنندگان صعصعة بن صوحان بود که از رجال بزرگ شیعه و از خطباء معروف کوفه و از روات بزرگی است که علاوه بر علمای شیعه کبار از علمای خودتان حتی صاحبان صحاح روایتهای او را از علی علیه السلام و ابن عباس نقل نموده اند. ص :473
- و در نقل و ترجمۀ حالات او علمای بزرگ خودتان از قبیل ابن عبد البر در استیعاب
30-
- 1) علماء امت من افضل و بهتر از انبیاء بنی اسرائیل اند.
- 2) من شهرستان علم و خانه حکمتم و علی دروازۀ آن می باشد.
- 3) سؤال کنید از من هرچه می خواهید قبل از آنکه مرا نیابید و لکن سؤالهای خود را سبک و مختصر کنید.
- و ابن سعد در طبقات و ابن قتیبه در معارف و دیگران مشروحاتی نوشته و او را توثیق نموده اند که مردی عالم و فاضل و صادق و متدیّن و از اصحاب خاص علی علیه السلام بوده
- صعصعه عرض کرد اخبرنی انت افضل ام آدم مرا خبر دهید شما افضل هستید یا آدم حضرت فرمودند تزکیة المرء لنفسه قبیح-قبیح است که مرد خود را تعریف و تزکیه بنماید و لکن از باب و امّا بنعمة ربک فحدث (1)می گویم انا افضل من آدم من از آدم افضل هستم عرض کرد و لم ذلک یا امیر المؤمنین بچه دلیل افضل از آدم هستی حضرت بیاناتی فرمود که خلاصه اش اینست که برای آدم همه قسم وسایل رحمت و راحت و نعمت در بهشت فراهم بود فقط از یک شجره گندم منع گردید و او منتهی نشد و از آن شجره منهیّه خورد و از بهشت و جوار رحمت حق خارج شد.
- ولی خداوند مرا از خوردن گندم منع ننمود من بمیل و اراده خود چون دنیا را قابل توجه نمی دانستم از گندم نخوردم.
- کنایه از آنکه کرامت و فضیلت شخص در نزد خدا بزهد و ورع و تقوی است هر کس اعراض او از دنیا و متاع دنیا بیشتر است قطعا قرب و منزلت او در نزد خدا بیشتر و منتهای زهد اینست که از حلال غیر منهی اجتناب نماید.
- عرض کرد انت أفضل أم نوح قال انا افضل من نوح شما افضل هستید یا نوح فرمود من افضل هستم از نوح عرض کرد لم ذلک چرا شما افضل هستید از نوح فرمود نوح قوم خود را دعوت کرد بسوی خدا اطاعت نکردند بعلاوه اذیت و آزار بسیار بآن بزرگوار نمودند تا درباره آنها نفرین کرد ربّ لا تذر علی الارض من الکافرین دیّارا (2).
- «اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ