کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
صفرزاده- https://safarzade.blog.ir
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
- قطعا حق زیر پرده نمی ماند فللّه الحجّة البالغة تاریخ گم نمی شود عاقبت در هر قوم و ملّتی مردمان پاک و منصف و بی غرض پیدا می شوند که حقایق را بنویسند مانند علمای منصف خودتان که نوشتند و در کتاب های خود ضبط نمودند و از زیر پردۀ استتار بیرون آوردند.
- ثانیا فرمودید چرا می گوئیم و می نویسیم بدیهی است این گفتنها و نوشتنها دفاعی است در مقابل حملات و تهمتهای گویندگان و نویسندگان بی مغز و مغرض و مفتری شما که جهت تفرقه مسلمین امر را بر برادران مسلمان بی خبر ما مشتبه می کنند و جامعۀ شیعیان مؤمن موحد را کافر و مشرک و ملحد معرفی می نمایند و این قبیل قضایا و وقایع تاریخی را از جعلیات شیعه جلوه می دهند و اذهان ساده را بنقل این نوع أکاذیب مشوب می نمایند.
- ما ناچاریم از حق مظلومانۀ خود دفاع نمائیم و به برادران روشن فکر مسلمان خود که در اقطار عالم متفرق اند نشان بدهیم که شیعیان اهل بیت رسالت یعنی پیروان علی و آل علی گویندگان لا اله الاّ اللّه محمّد رسول اللّه می باشند و درباره علی علیه السلام نمی گویند مگر آنچه رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود چنانچه شبهای گذشته با دلائل عقلیه و براهین نقلیه ثابت نمودیم که علی را بندۀ صالح خدا و خلیفه و وصی منصوص و برادر رسول خدا می دانیم و با هر عملی که برای غیر خدا باشد مخالفیم. ص :520
- می فرمائید چرا می گوئیم چه نتیجه دارد گفتن حقایق ما هم بشما می گوئیم نگوئید تا نگوئیم ننویسید تا ننویسیم دفاع از حق و حقوق واجبه لازم است ما نمی گوئیم ما را وادار بگفتن می نمائید همین امشب اگر شما نمی فرمودید اینها عقاید عوام شیعه است و حقیقتی ندارد داعی مجبور نمی شدم پرده بردارم و بآقایان برادران حاضر بفهمانم عوضی شنیده اند اینها عقاید عوام شیعه نیست بلکه اعتقاد علماء منصف سنّت و جماعت است چنانچه نمونه ای از آنها را بعرض رسانیدم ما جماعت شیعه که موحدین پاک هستیم جز عقاید صحیحه که مستند بکتاب و سنّت و عقل و اجماع باشد چیز دیگری نداریم.
- حافظ- این فرموده های شما موجب حیرت و تعجب است زیرا در کتاب های مهم علمای شیعه اخباری هست که بر خلاف کتاب و سنّت می باشد و کاملا باعث جسارت شیعیان و لاابالی شدن آنها در معاصی می شود و قطعا این قبیل اخبار از موضوعات است و مصرفی جز فساد اخلاق امت ندارد شماها هم منع از آنها نمی نمائید.
- داعی- خیلی تعجب است که جنابعالی مطالب را بدون ربط بیان می فرمائید خوبست از آن اخباری که بنظر شما جعل و موضوع و موجب فساد می باشد بیان فرمائید تا مطلب باز شود.
- اشکال در حدیث حب علی حسنه و من بکی علی الحسین وجبت له الجنة و جواب آن ص :521
- حافظ- آخوند ملا محمد باقر مجلسی اصفهانی که از علمای بزرگ شما است در بسیاری از مجلدات بحار الانوار نقلیاتی دارد که از جمله آنها که الحال در نظر دارم حدیث تعجب آوری است که از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم نقل می کند که فرمود حبّ علیّ حسنة لا یضرّ معها سیّئة (1)و نقل می نماید که آن بزرگوار فرمود من بکی علی الحسین وجبت له الجنة (2)و از این قبیل اخبار بسیار دیدم که سبب تولید فساد در امت است
- و همین اخبار موجب جسارت شیعیان و لا لاابالی گری آنها در معاصی می شود که هر نوع معصیتی را بنمایند بامید آنکه چون علی را دوست می دارند از آن معاصی بآنها ابدا ضرری نمی رسد یا مرتکب هر گناهی می شوند بخیال آنکه یک قطره اشک بر امام حسین علیه السّلام گناهان ما را پاک می کند و وارد بهشت می شویم وقتی امید بی حساب این اندازه در مردم زیاد شد رفته رفته موجب شیوع فحشاء و فساد اخلاق می شود چنانچه ما جماعت بسیاری از شیعیان می شناسیم که در تمام دوره سال غرق در معاصی هستند ایام عاشورا را مشغول عزاداری می شوند و می گویند این ده روز که تمام شد در اثر عزاداری از گناه بیرون می آئیم مانند روزی که از مادر متولد شدیم.
10-
- 1) دوستی علی(علیه السّلام)حسنه ایست که هیچ گناه(صغیره ای)باو ضرر نمی رساند.
- 2) کسی که گریه کند بر حسین(علیه السّلام)بهشت بر او واجب می شود.
- شیوع فحشاء در بلاد اهل تسنن
- داعی- أولا آقایان اشتباه بزرگی فرموده اید که شیوع فحشاء و یا لاابالی گری را که در بعض افراد شیعه ملاحظه نموده اید در اثر عقیده باین قبیل اخبار بحساب آوردید.
- اگر ارتکاب معاصی بعض افراد عوام شیعه مربوط باین قبیل احادیث است بفرمائید برادران اهل تسنن که معتقداتشان بمناسبت راهنمائی امثال آقایان!!بر خلاف این احادیث است چرا غرق در فحشاء و منکرات بلکه متجاهر در معاصی می باشند؟
- در بلاد اهل تسنن و شهرهای مهم آنها مانند مصر و اسکندریه و شام و بیت المقدس و بیروت و عمان و حلب و بغداد و بصره و عشّار و قصبات کوچک بسیار که داعی دیده ام و اکثریت بلکه تمام جمعیت در بعض شهرها و بلاد اهل تسنن اند مع ذلک در تمام قهوه خانه های عمومی از بزرگ و کوچک علنی و بر ملا اقسام قمار محرّم بین آنها شایع و جزء عادت ثانوی آنان قرار گرفته بعلاوه سایر فحشاء و منکرات زائد بر آنچه میان بعض از عوام شیعه هست بین آنها معمول است علنی و بر ملاء در تمام خیابانها و کوچه ها قمار بازی و شرب مسکرات و سازندگی و فاحشه خانه های رسمی و سایر فحشاء که از بیان آنها خجالت می کشم دائر است؟! ص :522
- اگر ما هم مانند شما خورده بین و بهانه جو بودیم می گفتیم علل شیوع فحشاء از زنا و لواط و شراب و قمار و غیره در میان برادران اهل تسنن و ایجاد تجرّی و لا لاابالی گری آنها بأحکام دین فتاوای بی جان امامان و فقهاء آنها می باشد از قبیل حکم طهارت سگ و حلال دانستن خوردن گوشت آن و طهارت منی و مسکرات و عرق جنب از حرام و نکاح اما رد در سفر و مقاربت با محارم بوسیله حریر و لفافه ای که بقضیب خود ببندند و امثال آنها که عوام را جری و لاابالی بمنهیات نموده اند؟!
- ولی فقهاء شیعه تمام آنها را حرام و از مرتکبین آنها تبری می جویند.
- حافظ- این نسبت ها اکاذیبی افسانه مانند است شما چه دلیلی بر گفتار خود دارید.
- اعتراف و انتقاد زمخشری از اهل تسنن
- داعی- شما خود می دانید ولی عمدا از روی ناچاری دفاع بما لا یرضی صاحبه می نمائید و الاّ کتب فقهیه خودتان که فتاوای فقهاء را آورده اند موجود است که وقت اجازه نقل تمام آنها را نمی دهد بقدری مطلب واضح و غیر عقلائی است که اکابر علماء خودتان هم غالبا در مقام انتقاد بر آمده اند برای نمونه لازم است مراجعه نمائید بآخر تفسیر کشاف ص 301 جلد سیم که جار اللّه زمخشری گوید:
- اذا سألوا عن مذهبی لم ابح به ..... و أکتمه کتمانه لی اسلم ..... فان حنفیّا قلت قالوا بأنّنی ..... ابیح الطّلا و هو الشّراب المحرّم ..... و ان مالکیّا قلت قالوا بأنّنی ..... ابیح لهم اکل الکلاب و هم هم ..... و ان شافعیّا قلت قالوا بأنّنی ..... ابیح نکاح البنت و البنت تحرم ..... و ان حنبلیا قلت قالوا بأنّنی ..... ثقیل حلولی یفیض؟؟؟ مجسم ..... و ان قلت من اهل الحدیث و حزبه ..... یقولون تیس لیس یدری و یفهم ..... تعجبت من هذا الزمان و اهله ..... فما احد من السن الناس یسلم ..... و اخّرنی دهری و قدم معشرا ..... علی انهم لا یعلمون و اعلم ..... و مذ افلح الجهال ایقنت انّنی ..... انا المیم و الایام افلح اعلم (1) ص :523
22-
- 1) اگر از من سؤال نمایند از مذهبم فاش نخواهم نمود تا سالم بمانم-زیرا اگر بگویم حنفی هستم می گویند شراب حرام را حلال می دانی-و اگر بگویم مالکی هستم می گویند گوشت سگ را مباح می دانی.و اگر بگویم شافعی هستم می گویند نکاح دختر را که(حرامست)حلال می شماری و اگر بگویم حنبلی هستم می گویند حلولی مذهب و مجسمه هستی و اگر بگویم اهل حدیث هستم می گویند گوساله است و نمی فهمد(یعنی اینها فتاوای فقهاء مذاهب اربعه می باشد بلکه نمونه ای از آنها می باشد) فوق العاده جای بسی تعجب است که در این زمان(و تمام زمانها)احدی از زبان مردم سالم نمی ماند. چکنم که روزگار مرا بعقب برده و گروهی نفهم را بروی کار آورده-همین که متوجه شدم جهال روی کار آمده اند بیقین دانستم که مانند شمع باید بسوزم و مردم از روشنائی من استفاده کنند و روزگار هر ناکسی را که بخواهد روی کار بیاورد.
- یک چنین عالم جلیل و مفسر نبیل می گوید من شرم دارم از آنکه خود را از اهل مذاهب اربعه معرفی نمایم!برای فتاوای فاسده و عقاید کاسدۀ آنها آنگاه آقایان انتظار دارید ما خود را تابع چنین مذاهب عجیبی معرفی نمائیم.
- بگذاریم و بگذریم برویم بر سر مطلب-ثانیا این نوع از اخبار که شما بیان نمودید از موضوعات شیعیان نیست بدو جهت.جهت اول آنکه مکرر عرض کردم شیعیان احتیاجی بجعل و وضع حدیث ندارند و جهت دوم آنکه در بسیاری از کتب معتبرۀ علمای بزرگ خودتان از این قبیل اخبار بسیار رسیده است.
- و اختصاص بعلامۀ مجلسی قدّس سرّه القدّوسی ندارد بلکه عموم شیعیان نقل نموده اند چون نمی خواهم خلاف عهد نموده فلذا اقوال عموم علماء شیعه را می گذاریم و نقل اقوال علماء خودتان را می نمائیم.
- در اسناد حدیث حب علی حسنة از کتب اهل تسنن و معنای آن - ص :524
- چنانچه همین خبری را که شما از بحار الانوار علامۀ جلیل القدر مجلسی نقل نمودید امام احمد بن حنبل در مسند و خطیب خوارزمی در آخر فصل ششم مناقب و سلیمان قندوزی حنفی در باب 42 ینابیع المودة و نیز ضمن باب 56 ص 180 از کنوز الدقایق شیخ عبد الرءوف المناوی المصری در ص 239 از مناقب السبعین حدیث 49 نقلا از فردوس دیلمی از معاذ بن جبل و میر سید علی فقیه همدانی شافعی در مودت ششم از مودة القربی و امام الحرم شافعی محب الدین ابی جعفر احمد بن عبد اللّه طبری در حدیث 59 از هفتاد حدیثی که در فضایل اهل بیت طهارت نقل نموده در ذخایر العقبی و محمّد بن طلحه شافعی در مطالب السئول و محمّد بن یوسف گنجی شافعی در کفایت الطالب و دیگران از علماء شما از انس بن مالک و معاذ بن جبل از رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم روایت نموده اند که فرمود حبّ علیّ حسنة لا یضرّ معها سیّئة و بغض علی سیّئة لا تنفع معها حسنة (1)
- و نیز امام الحرم احمد بن عبد اللّه طبری شافعی در ذخائر العقبی و ابن حجر در ص 215 نقلا از ملا و سلیمان بلخی حنفی در ص 246 ینابیع المودة ضمن باب 56 حدیث 33 از مناقب السبعین از فردوس دیلمی و ابن عساکر در ص 159 جلد چهارم تاریخ خود از نسائی از ابن عباس آورده اند که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود حب علی بن أبی طالب یأکل الذنوب کما تأکل النار الحطب (2)
- ثالثا کسانی که شمّ فهم اخبار دارند دقت کامل می کنند تا کشف حجب شده معمّا حل گردد نه آنکه وقتی خبری را نفهمیدند یا بحقیقت معنای آن نرسیدند فوری زبان طعن باز کنند و نسبت جعل بدهند منفی بافی کار آسانی است ولی خدا را باید پیوسته در نظر گرفت قرآن مجید در آیه 7 سوره 21(انبیاء)بما دستور کافی داده که: فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لاٰ تَعْلَمُونَ (3) ص :525
- -1) دوستی علی علیه السلام حسنه و ثوابی است که هیچ سیئه و گناهی باو ضرر نمی رساند و دشمنی علی گناهی است که با وجود آن هیچ عمل خیری نفع نمی رساند.
- 2) دوستی علی ابن ابی طالب می خورد گناهان را همچنان که آتش هیزم را می خورد.
- 3) سؤال کنید اهل ذکر را(مراد از ذکر قرآن یا رسول اللّه می باشد)اگر شما نمی دانید.
- و اما معنای این خبر که مجمع علیه فریقین است و بنظر شما و بسیاری از مردمان سطحی معمّا آمده اتفاقا بسیار سهل و آسان است حلّ آن زیرا وقتی مراجعه بقرآن مجید می کنیم می بینیم گناهان را بدو قسمت تقسیم نموده کبیره و صغیره و از صغیره در مقابل کبیره در بعض آیات تعبیر بسیئة می نمایند چنانچه در آیه 35 سوره 4(نساء)
- صریحا فرماید: إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبٰائِرَ مٰا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئٰاتِکُمْ وَ نُدْخِلْکُمْ مُدْخَلاً کَرِیماً (1) اگر شما دوری کنید از گناهان بزرگی که نهی کرده شدید از آن ما از گناهان دیگر شما (که کوچک است) درگذریم و شما را بمقامی نیکو و بلند برسانیم. )
- پس بحکم همین آیه اگر بنده از کبائر گناهان دوری نماید و مرتکب آنها نشود از سیئات و گناهان کوچکش غمض عین و چشم پوشی می شود و می آمرزد او را.
- در این حدیث هم می فرماید دوستی علی یک حسنه و ثوابی است که هیچ سیئه و گناه کوچکی بآن ضرر نمی رساند.
- حافظ- مگر نه اینست که خداوند صریحا می فرماید ان الله یغفر الذنوب جمیعا (2) بدرستی که خداوند می آمرزد جمیع گناهان را. )هر بنده عاصی و گنهکار خواه عمل او کبیره باشد یا صغیره وقتی نادم و بازگشت بسوی خدا نمود قطعا آمرزیده می شود پس فرقی ما بین کبیره یا صغیره نمی باشد.
«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ