کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
صفرزاده- https://safarzade.blog.ir
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
- کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
- شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص546
- آقایان اگر بقرائن مطلب خوب دقت کنید جواب خود را بخوبی بدست می آورید و می دانید که آن حضرت بقصد دیگری طی مسافات نمود زیرا اگر خیال ریاست داشت در موقعی که محاصرۀ دشمن در منتها درجه شدت رسیده و فرسنگها اطراف او را قوای قویّه دشمن گرفته وسائلی فراهم نمی کرد که جمعیت قلیل و نفرات آمادۀ خود را متفرق نماید.
- خطبه و خطابۀ آن حضرت در شب عاشورا بزرگتر دلیل بر اثبات مدعای ما است زیرا تا شب عاشورا هزار و سیصد سواره و پیاده آمادۀ جنگ در خدمت آن حضرت بودند. ص :545
- ولی در آن شب بعد از نماز مغرب و عشاء حضرت بر روی کرسی قرار گرفت خطبۀ مفصّلی اداء نمود ضمن خطبه صریحا کلماتی فرمود که آن لشکر و مردم جاه طلب را خوف گرفته که تمام ارباب مقاتل نوشتند حضرت فرمود کسانی که بخیال ریاست و حکومت دنیوی آمده اند بدانند که فردا هر کس در این زمین باشد کشته خواهد شد و این مردم جز من احدی را نمی خواهند من بیعتم را از گردن شما برداشتم تا شب است برخیزید و بروید هنوز فرمایشات آقا تمام نشده بود که تمام آن جمعیت رفتند برای آن حضرت باقی نماند مگر چهل و دو نفر هیجده نفر بنی هاشم بیست و چهار نفر اصحاب-بعد از نصف شب سی نفر از شجاعان لشکر دشمن بقصد شبیخون آمدند وقتی صدای تلاوت قرآن آن حضرت را شنیدند مجذوب وار باردوی توحیدی حسینی ملحق شدند که مجموعا بنابر اشهر هفتاد و دو نفر قربانیهای حق گردیدند که اکثر آنها زهّاد و عبّاد و قاریان قرآن بودند.
- اینها تمام دلائل و قرائن واضحی است که می رساند آن حضرت بقصد انقلاب و حبّ جاه و ریاست و رسیدن بمقام خلافت حرکت نفرموده بلکه صرفا هدفش ترویج دین و مقصدش حمایت و دفاع از حریم اسلام بوده.
- آن هم بطریقی که جان بدهد و با جان بازی نمودن پرچم لا اله الاّ اللّه را بلند و پرچم کفر و فساد را سرنگون نماید.
- زیرا نصرت و یاری دین گاهی بکشتن است و زمانی بکشته شدن فلذا آن حضرت دامن همّت بر کمر زد و مردانه قیام کرد-با نیروی مظلومیت و دادن قربانیهای بسیار مخصوصا أطفال صغار ریشۀ ظلم و فساد بنی امیّه را کند بقسمی که خدمات بزرگ آن حضرت در اعلاء کلمۀ طیّبه لا اله الاّ اللّه و آبیاری شجرۀ مقدسۀ اصلها ثابت در نظر دوست و دشمن مورد تصدیق و تقدیر است حتی بیگانگان از دین روی برهان و دلیل اقرار باین معنی دارند. ص :546
- مقالۀ ما دام انگلیسی در مظلومیت امام حسین علیه السّلام
- در دائرة المعارف قرن نوزدهم فرانسه مقاله ایست از خانم دانشمند انگلیسی تحت عنوان(سه شهید) بسیار مفصّل است که خلاصۀ آن اینست که نوشته سه نفر در تاریخ بشریت برای اعلاء کلمۀ حق جان بازی و فداکاری نمودند که از سایر فداکاران و جان بازان گوی سبقت ربودند.
- اول سقراط حکیم یونانی در آتن-دوم حضرت مسیح بن مریم علیه السّلام در فلسطین(البته این عقیده مشار الیها است که مسیحی می باشد و الا در عقیدۀ ما مسلمین حضرت مسیح مصلوب و مقتول نگردیده بصریح آیه 156 سوره 4(نساء)که فرموده و ما قتلوه و ما صلبوه و لکن شبّه لهم و انّ الّذین اختلفوا فیه لفی شکّ منه ما لهم به من علم الا اتباع الظنّ و ما قتلوه یقینا بل رفعه اللّه الیه) (1).
- سیم حضرت حسین(علیه السّلام)فرزند زاده محمّد(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم)پیغمبر مسلمانان آنگاه نوشته است هرگاه بتاریخ حالات و چگونگی شهادت و جانبازی هر یک از این سه نفر شهید سعید آگاهی حاصل گردد تصدیق می شود که جان بازی و فداکاری حضرت حسین(علیه السّلام)از آن دو نفر(یعنی سقراط و عیسی)قوی تر و مهم تر بوده است بهمین جهة ملقب گردید به سید الشهداء.
- زیرا سقراط و حضرت مسیح فقط در راه حق بتفدیۀ جان خود حاضر شدند-ولی حضرت حسین(علیه السّلام)جلاء وطن اختیار نمود در بیابانی دور از جمعیت در محاصره دشمن واقع و عزیزترین عزیزانش را که از دست دادن هر یک از آنها از سر دادن خودش مهمتر بوده فدای حق نموده بدست خود مقابل دشمن فرستاده و تمامی آنها را قربانی راه حق نمود. ص :547
12-
- 1) (عیسی بن مریم را)نکشتند و نه بدار کشیدند بلکه امر بر آنها مشتبه شد و همانا آنان که دربارۀ او عقاید مختلف اظهار داشتند از روی شک و تردید سخنی گفتند و عالم بآن نبودند جز آن که از پی گمان خود می رفتند و بطور یقین(شما مؤمنین بدانید)که مسیح را نکشتند بلکه خدا او را بسوی خود بالا برد.
- بزرگترین دلیل بر اثبات مظلومیت حسین مسلمانها قربانی دادن بچۀ شیرخواره اش بود که در هیچ تاریخی سابقه ندارد بچۀ شیرخواری را برای طلب آب(بی قیمت و قدر) بیاورند و آن قوم دغا عوض دادن آب او را طعمۀ تیر جفا قرار دهند.
- این عمل دشمن اثبات مظلومیت حسین را نمود و بهمین نیروی مظلومیت بساط عزت خاندان مقتدر بنی امیه را برچید و رسوای عالمشان نمود در اثر جانبازیهای او و اهل بیت بزرگش دین محمّد صلی اللّه علیه و آله و سلّم حیات نوینی بخود گرفت انتهی.
- دکتر ماربین آلمانی و دکتر جوزف فرانسوی و دیگران از مورخین اروپائی همگی در تاریخ خود تصدیق دارند که عملیات حضرت سید الشهداء سلام اللّه علیه و فداکاری های آن بزرگوار سبب حیات دین مبین اسلام گردید یعنی دست ظلم و کفر بنی امیه را قطع نمود و الاّ اگر خدمات و قیام بحق آن حضرت نبود بنی امیه اساس دین توحید را بکلی از میان می بردند و نامی از خدا و پیغمبر و دین و شریعت در عالم باقی نمی گذاردند.
- نتیجۀ مطلوب-کشف حقیقت
- پس نتیجۀ عرایضم این شد که قیام و جنگ حضرت سید الشهداء ارواحنا فداه که مورد تصدیق دوست و دشمن منصف است قیام و جنگ دینی بوده است.
- لذا زوار و عزاداران و شیعیان و علاقه مندان بآن حضرت وقتی می شنوند که آن حضرت با یزید جنگید برای آنکه عمل بمنکرات می نمود متوجه می شوند که عمل بمنکرات مرضیّ آن حضرت نخواهد بود لذا هرگز گرد محرمات و منکرات که مکره طبع آن بزرگوار است نمی گردند و عمل بواجبات را بر خود فریضۀ حتمی قرار می دهند.
- وقتی می شنوند و در کتب مقاتل و تواریخ می خوانند که آن حضرت روز عاشورا با آن حدت و شدت بلایا و مصائب که در تاریخ جهان روزی چنین سخت سابقه ندارد نمازش را ترک نکرد حتی نماز ظهر را بجماعت خواند البته جدیّت در اداء واجبات بلکه نوافل و مستحبات می نمایند تا مورد توجه و محبوب آن حضرت گردند که محبوب آن حضرت قطعا محبوب خدای تعالی می باشد. ص :548
- پس آن قسمی که آقا و دیگران تصور نموده اید خلاف حقیقت و مغلطه کاریست
- اشتباه فرمودید و تعبیر بی جا نمودید بلکه بر خلاف گفتۀ شما و امثال شما این قبیل احادیث تحریک قوای روحی شیعیان را می نماید و آنها را آمادۀ عمل می کند مخصوصا که گویندگان و خطباء قابل در اطراف مطلب شرح دهند و فلسفۀ شهادت آن حضرت را کما ینبغی بیان نمایند نتایج بسیار نیکوئی گرفته می شود.
- چنانچه خود ما پیوسته شاهد و ناظر این معانی بوده ایم که در هر ماه محرم بواسطۀ هجوم مردم در این مجالس جوانان بسیار فریب خوردگان شیطان از برکت وجود آن حضرت و مجالسی که بنام آن بزرگوار منعقد می شود در اثر بیانات وعاظ و تبلیغ مبلغین عظام براه راست و صراط مستقیم وارد و تائب و ترک جمیع اعمال زشت را نموده و در صف شیعیان واقعی قرار گرفتند.
- (سخن که باینجا رسید اکثر آقایان با چشم گریان حالت سکوت بخود گرفتند عازم شدیم جلسه را ختم نمائیم).
- نواب- علاوه بر اینکه وقت خیلی گذشته جناب قبله صاحب ما را زیاده از حد متأثر نمودید و مرد شریف فداکاری را که ریحانۀ رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم بوده بهمین مختصر بیاناتتان آن طوری که بوده بما شناسانیدید و همگی ما را رهین منت خود قرار دادید جدّت رسول خدا بشما عوض عنایت فرماید-گمان نمی کنم امشب در این مجلس فرد حاضری بوده که برای آن جناب متأثر نشده باشد خدا از شما راضی باشد و شما را مشمول مراحم و الطاف خود قرار دهد که ما را مستفیض فرمودید.
- و واقعا خیلی جای تأثر است که ما تا کنون کورکورانه تحت تأثیر گفتار اشخاص از فیض زیارت آن مولای مظلوم و حضور در مجالس عزاداری و نتایج مترتبه بر آن محروم مانده ایم و این نبوده مگر در اثر تبلیغات غلط و بیجائی که از روی تعصّب بما می کردند و می گفتند که زیارت آن مولی و رفتن بمجالس عزا بدعت است.
- واقعا عجب بدعت خوبی است که انسان را بیدار و صاحب معرفت می نماید و بحقیقت اهل بیت پیغمبر و خدمتگزاران بشرع و شریعت آشنا می کند. ص :549
- در ثواب و فوائد زیارت
- داعی- این جمله ای که راجع به بدعت عزاداری آل محمّد و عترت طاهرۀ رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم و زیارت قبور آنها فرمودید قطعا سرچشمه از عقاید نواصب و خوارج گرفته و علمای اهل تسنّن هم عادة پیروی از آنها نموده اند بدون آنکه فکر کنند بدعت آن چیزی است که دستوری از جانب خدا یا پیغمبر و یا اهل بیت آن حضرت که عدیل القرآنند دربارۀ آن نرسیده باشد.
- و حال آنکه در اخبار راجع بگریستن و زیارت آن حضرت علاوه بر آنکه در کتب معتبرۀ شیعه متواترا رسیده در کتب معتبرۀ خودتان و مقاتلی که علمای بزرگ جمهور نقل نموده اند موجود است که ببعض از آنها قبلا اشاره نمودیم اینک بواسطۀ ضیق وقت راجع بزیارت بنقل خبر معروفی که در تمام مقاتل و کتب حدیث ثبت شده است اکتفا می نمائیم.
- یک روز رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم در حجرۀ امّ المؤمنین عایشه تشریف داشتند حسین علیه السّلام وارد شد پیغمبر او را در آغوش محبّت کشید و بسیار بوسید و بوئید عایشه عرض کرد پدر و مادرم فدای تو باد چقدر حسین را دوست می داری حضرت فرمود مگر نمی دانی که او پارۀ جگر و ریحانۀ من است آنگاه آن حضرت گریست عایشه از سبب گریه سؤال نمود فرمود جای شمشیرها و نیزه ها را می بوسم که بنی امیّه بر حسینم می زنند عایشه عرض کرد مگر او را می کشند فرمود آری با لب تشنه و شکم گرسنه شهید می کنند شفاعت من هرگز بآنها نمی رسد خوشا بحال کسی که بعد از شهادت او را زیارت کند عایشه عرض کرد یا رسول اللّه برای زائر او چه اجری خواهد بود فرمود اجر یک حجّ من عایشه از روی تعجّب عرض کرد یک حج شما فرمود ثواب دو حج من عایشه بیشتر تعجّب کرد حضرت فرمود ثواب چهار حج من پیوسته عایشه تعجب می نمود و پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم ثواب را زیاد می نمود تا رسید بجائی که فرمود عایشه هر کس حسین مرا زیارت کند خداوند ثواب نود حج و نود عمرۀ مرا در نامه عمل آن زائر می نویسد دیگر عایشه سکوت کرد (شکل 20 و 21). ص :550-
- قبّه و بارگاه و صحن مطهّر حضرت امام حسین علیه السّلام که بوسیله طیّاره از هوا عکس برداری شده شکل(20) -ص :551- ص :552- ضریح مقدس حضرت امام حسین علیه السّلام (شکل 21) - ص :553- ص :554
- شما را بخدا آقایان انصاف دهید چنین زیارتی بدعت است که مورد توجه و سفارش رسول اللّه باشد
- قطعا مخالفت با زیارت و رفتن مجالس عزای آن حضرت و تعبیر به بدعت نمودن دشمنی با آن حضرت و اهل بیت طاهرینش می باشد.
- اثرات مترتبه بر زیارت قبور ائمۀ اطهار
- علاوه بر فوائد معنوی و اجور اخروی توجه بمنافع ظاهری که در زیارت قبور ائمّۀ طاهرین ملحوظ است هر انسان عاقلی را تحریک می کند که از این عبادت بزرگ که سبب عبادات بسیار می گردد صرف نظر نکند.
- شما اگر بآن اعتاب مقدّسه مشرف گردید بالحسّ و العیان مشاهده می نمائید در بیست و چهار ساعت(باستثنای چند ساعت وسط شب که ابواب قباب مبارکه برای استراحت خدمه و تنظیف حرم بسته می گردد)از دو ساعت بطلوع فجر تا قریب نصف شب پیوسته آن حرم ها و مساجد اطراف قبرها پر و مملو از زوار و مجاور از خواص و عوام است.
- «اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ