شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص566 اینک بمقتضای وقت و اثبات حقیقت تأکیدا عرض می کنم که ابن حجر مکّی

کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی

سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/

صفرزاده-  https://safarzade.blog.ir

نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad

بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ‏ الرَّحِيمِ‏

«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ

کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی

  1. شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص566
  2. اینک بمقتضای وقت و اثبات حقیقت تأکیدا عرض می کنم که ابن حجر مکّی متعصّب در ص 92 ضمن فصل اول از باب 11 صواعق ذیل آیه وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ (1)
  3. در این باب تحقیقاتی دارد که شیخ سلیمان بلخی حنفی هم در باب 59 ینابیع المودّه ص 296(چاپ اسلامبول)از صواعق نقل نموده که این حدیث بطرق مختلفه رسیده تا آنجا که ابن حجر گوید. انّ لحدیث التمسّک بالثقلین طرقا کثیرة وردت من نیف و عشرین صحابیّا (2).
  4. آنگاه گوید در بعض از این طرق است در عرفه و در بعضی در مرض موت پیغمبر موقعی که حجره پر از اصحاب بود و در بعض دیگر در خطبۀ وداع بوده.بعد ابن حجر اظهار عقیده نموده که و لا تنافی اذ لا مانع من انّه کرّر علیهم ذلک فی تلک المواطن و غیرها اهتماما بشأن الکتاب العزیز و العترة الطاهرة (3).
  5. و نیز در اول همان صفحه گوید:و فی روایة صحیحة انّی تارک فیکم امرین لن تضلّوا ان اتبعتموهما و هما کتاب اللّه و عترتی اهل بیتی-و زاد الطبرانی انّی سألت ذلک لهما فلا تقدّموهما فتهلکوا و لا تقصّروا عنهم فتهلکوا ص :566
4-
  1. 1) در موقف حساب نگاهشان دارند که در کارشان سخت پرسیده شوندگانند-آیه 24 سوره 37(الصافات). بروایات متفق علیه شیعه و سنی چنانچه ابن حجر هم ذیل آیه نقل نموده روز قیامت از امت سؤال می شود از ولایت علی و اهل بیت رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله.
  2. 2) بدان بدرستی که حدیث تمسک بثقلین(قرآن و عترت پیغمبر)از طرق بسیاری وارد گردیده از زیاده از بیست نفر از اصحاب رسول اللّه(صلی الله علیه وآله وسلم).
  3. 3) منافات و مانعی در کار نیست که پیغمبر«ص»این حدیث را در محلهای متعدده تکرار نموده باشد اهتماما بشأن قرآن عزیز و عترة طاهره.
  4. و لا تعلّموهم فانّهم اعلم منکم (1).
  5. و نیز با کمال تعصّبی که دارد در آخر همین ص 92 بعد از نقل حدیث از طبرانی و غیره گوید-رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم قرآن و عترت را ثقلین نامیده برای آنکه اینها دو فردند که از هر حیث سنگین و باوقارند.
  6. چه آنکه مراد از ثقل آن چیز است که پاکیزه و پسندیده و پربها و پرفایده باشد-و از هر رذیله منزه-و حقّا قرآن و عترت چنین اند-زیرا که هر کدام معدن علم دین و اسرار و حکم علمی و احکام و قوانین شرعی است.
  7. و لهذا وصیت رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم به پیروی و تمسّک بهر یک از این دو(کتاب و عترت)و تعلیم گرفتن از آنها وارد است.
  8. چرا که فرمود الحمد للّه الّذی جعل الحکمة فینا اهل البیت یعنی حمد می کنم خداوندی را که قرار داد حکمت را در(سینۀ)اهل بیت من.
  9. و گروهی گفته اند قرآن و عترت را ثقلین نام گذارد بسبب لزوم رعایت حقوق هر کدام-و سبب سفارش فوق العادۀ آن حضرت باهل البیت اینست که آنان متخصّصین علم کتاب(قرآن)و سنت رسول اللّه اند.
  10. زیرا این دو یعنی قرآن و عترت هیچ وقت از هم جدا نخواهند شد تا در کنار حوض(کوثر)بر آن حضرت وارد شوند.
  11. و مؤید این بیان خبری است که سابقا گذشت که فرمود و لا تعلّموهم فانّهم اعلم منکم یعنی هیچ وقت بعترت چیزی تعلیم ننمائید زیرا که آنها اعلم و داناتر از همه شما می باشند-و ایشان را باین اوصاف از باقی دانشمندان خودتان جدا نمائید. ص :567
15-
  1. 1) در روایت صحیحه است که فرمود من می گذارم در میان شما دو امر را که اگر تبعیت بنمائید آن دو را هرگز گمراه نشوید آن دو امر کتاب خدا قرآن و عترت و اهل بیت من اند. طبرانی این حدیث را با زیادتی نقل نموده که پیغمبر«ص»فرمود سؤال می کنم شما را از این دو (که قرآن و عترت باشند)پس مقدم ندارد بر آنها و سبقت نگیرید بر ایشان و تقصیر و کوتاهی نکنید از آنها که هلاک شوید و یاد ندهید بآنها پس بدرستی که آنها(یعنی عترت و اهل بیت من) اعلم و داناتر از شما هستند.
  2. بعلّت آنکه خداوند ایشان را پاک و پاکیزه آفریده است-و ایشان را بکرامات باهره و مزایای متکاثره بجامعه معرفی فرموده است.
  3. و در اخباری که مفاد آنها دستور تمسّک بعترت و اهل بیت اطهار است نکتۀ دقیقی می باشد باینکه تا روز قیامت هیچ وقت جهان از افراد اهل بیت که از طرف خداوند مأمور نشر احکام اند منقطع نخواهد بود انتهی.
  4. و عجب است با اینکه خود اقرار دارد که هر کس از عترت و اهل بیت پیغمبر واجد مراتب عالیۀ علمیّه و وظایف دینیّۀ عملیّه باشد مقدم است بر کسانی که از اهل بیت و عترت طاهرۀ آن حضرت نباشند.
  5. مع ذلک خودش عملا کسانی را که شایستگی حق تقدم نداشتند بر خلاف دستور رسول اللّه مقدّم داشته و آن خاندان جلیل را متروک داشتند فاعتبروا یا اولی الابصار-نعوذ باللّه من الفتن و التعصّب؟!.
  6. اینک از آقایان محترم انصاف می خواهم که با این تأکیدات بلیغه که سعادت و نجات امّت را در تبعیّت و تقلید و پیروی از قرآن کریم و عترت طاهره توأما قرار داده تکلیف ما چیست آقایان راه باریک و پرخطر است عادت اسلاف را بگذارید علم و عقل و انصاف را حکومت دهید آیا ما و شما می توانیم قرآن را عوض کنیم و بصلاح زمان و مکان کتاب دیگر انتخاب کنیم.
  7. سید- هرگز چنین امری نخواهد شد چون ودیعۀ رسول اکرم و سند محکم آسمانی و راهنمای بزرگ می باشد.
  8. داعی- احسنت حقیقت همین است پس وقتی نتوانیم قرآن را عوض کنیم و بجای او کتاب دیگر بصلاح ملک و مملکت انتخاب کنیم در عدل و تالی قرآنهم همین حکم جاری است پس روی چه قاعده کسانی که از عترت نبودند بر عترت مقدم داشتند جواب این سؤال سادۀ حقیر را بدهید بفرمائید ببینم آیا خلفاء ثلاثه ابی بکر و عمر و عثمان از عترت و اهل بیت پیغمبرند که مشمول نزول آیات و اخبار کثیره(ثقلین و سفینه و باب حطّه و غیره)باشند که ما مجبور باشیم بحکم رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم آنها را اطاعت بنمائیم. ص :568
  9. سید- هرگز کسی چنین ادعائی ننموده که خلفاء رضی اللّه عنهم باستثناء علی کرم اللّه وجهه از عترت و اهل بیت پیغمبر بوده اند ولی از صلحاء صحابه رسول اللّه اند.
  10. داعی- بفرمائید اگر رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله أمر باطاعت و پیروی از فردی یا قومی بنماید و جمعی از امّت بگویند صلاح در اینست که پیروی از افراد دیگر بنمائیم(و لو آن افراد دیگر هم بسیار مؤمن و صالح باشند)آیا اطاعت امر پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم واجب است یا اطاعت صلاح بین امّت.
  11. سید- بدیهی است اطاعت پیغمبر واجب است.
  12. تقلید کورکورانه شایسته آدمی نیست
  13. داعی- پس در این صورت که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلم فرموده پیروی از قرآن و عترت توأما بنمائید و دیگران را مقدم بر آنها ندارید چرا دیگران را مقدم داشتند بعترت اعلم و افضل امت-آیا ابو الحسن علی بن اسماعیل اشعری و واصل بن عطا و مالک بن انس و ابو حنیفه و محمّد بن ادریس شافعی و احمد بن حنبل عترت و اهل بیت پیغمبرند یا امام امیر المؤمنین علی علیه السلام و یازده امام از فرزندان آن حضرت از قبیل امام جعفر بن محمد صادق علیهما السّلام و دیگران-انصافا جواب صریح بدهید.
  14. سید- بدیهی است احدی نگفته است که آنها از عترت و اهل بیت پیغمبرند ولی از صلحاء و فقهاء و برجستۀ امت بوده اند.
  15. داعی- ولی باتفاق جمهور امت امامان اثنا عشر ما همگی از عترت صحیح النسب و اهل بیت خاصّ پیغمبرند که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم باقرار علماء بزرگ خودتان آنها را عدل و تالی قرآن و اطاعتشان را اسباب نجات قرار داده و صریحا می فرماید آنها اعلم از شما هستند بر آنها سبقت نگیرید.
  16. با چنین دستورات اکیده چه جواب خواهند گفت زمانی که پیغمبر از آنها سؤال نماید که چرا تمرّد امر من نمودید و دیگران را بر عترت من که اعلم از شما بودند مقدم داشتید با اینکه من دستور دادم بر ایشان سبقت نگیرید؟!!. ص :569
  17. پس شیعیان مذهب خود را حسب الامر رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم از امیر المؤمنین باب علم پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم و از عترت و اهل بیت طاهره آن حضرت گرفتند که از زمان علی و حسن و حسین علیهم السلام (که درک نمودند آن حضرت را)خلفا عن سلف برقرار بودند.
  18. ولی دیگران که در اصل مذهب اشعری یا معتزلی-و در فروعات مالکی و حنبلی و حنفی و شافعی هستند چه دستوری از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم در تبعیّت و پیروی آنها در دست دارند.
  19. علاوه بر آنکه از عترت طاهره نیستند و دستوری به پیروی از آنها نرسیده تقریبا تا سه قرن بعد از پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم که ادوار صحابه و تابعین بوده ابدا نامی از آنها در میان نبوده و بعدها از روی سیاست یا جهة دیگر که نمی دانم چه بوده جلوه گر میدان شدند.
  20. ولی أئمّۀ از عترت و اهل بیت پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم از زمان خود آن حضرت جلوه گر بودند و مخصوصا علی و حسن و حسین علیهم السلام  جزء اصحاب کساء و مشمول آیۀ تطهیر بودند.
  21. آیا سزاوار است پیروان علی و حسن و حسین و ائمّه از عترت و اهل بیت پاک پیغمبر صلوات اللّه علیهم اجمعین را که بامر آن حضرت پیروان آن امامان معصوم منصوص گردیدند مشرک و کافر و مهدور الدم بدانند؟!.
  22. کردند کاری که نباید بکنند مقدم داشتند کسانی را که اهلیّت نداشتند و از عترت پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم نبودند بر فقهاء عترت و عدل قرآن مجید ما هم معارضۀ با شما نداریم و شماها را کافر و مشرک نمی خوانیم بلکه برادر دینی خود می دانیم.
  23. ولی شما چه جواب خواهید گفت در محکمۀ عدل الهی که بعوام بیچاره امر را مشتبه می کنید-اتباع و شیعیان و پیروان عترت و اهل بیت پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم را که مطابق دستور آن حضرت عمل نموده و پیرو عترت طاهره گردیده اند کافر و مشرک و رافضی و اهل بدعت می نامید!!. ص :570
  24. «اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید