کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
صفرزاده- https://safarzade.blog.ir
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
- بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
- «اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
- کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
- شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص571
- آدمی باید پیرو دانش و خرد باشد
- که چرا مذهب خود را حنفی یا مالکی یا حنبلی یا شافعی معرفی ننموده و پیرو مذهب جعفر بن محمّد الصّادق علیه السّلام از عترت طاهره گردیده اند ما شیعیان کینه و عداوتی با کسی نداریم ولی چون عقل و خرد و دانش بما حکم می کنند کورکورانه براهی نرویم و قرآن مجید کتاب حق آسمانی هم ما را راهنمائی نموده در آیه 19 سوره 39(زمر)که فرموده فَبَشِّرْ عِبٰادِ اَلَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ 1) (ای رسول)بلطف و رحمت من بشارت آر آن بندگانی که سخن بشنوند انتخاب احسن کنند و متابعت و پیروی از نیکوتر بنمایند. ).
- بدون دلیل و برهان متابعت از کسی نمی کنیم هادی و راهنمای ما خدای عزّ و جلّ و رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم می باشد.
- خدا و پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم هر راهی پیش پای ما آوردند ما بهمان راه می رویم-فلذا دلائل و براهین بسیار در آیات قرآن مجید و بیانات رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم بنابر آنچه در کتب معتبره شما رسیده(علاوه بر تواتر در روات شیعه)بما ارائه دادند که راه حق و صراط مستقیم در پیروی آل محمّد و عترت و اهل بیت آن حضرت می باشد.
- اگر شما آیه ای از قرآن یا حدیثی از رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم بما نشان دادید که باید در اصول اشعری یا معتزلی و در فروع مقلد و پیرو یکی از چهار امام(ابو حنیفه-. مالک-احمد حنبل-شافعی)باشیم و لو از احادیث خودتان باشد حقیر تسلیم می شوم و الحال مذهب خود را اعلام می نمایم.
- ولی قطعا شما چنین دلیلی در دست ندارید مگر آنکه بگوئید آنها فقهای اسلامی بودند در سال 666 هجری ملک طاهر بیبرس مردم را اجبار داد که حتما باید بیکی از این چهار مذهب تقلید نمایند؟!که اینک وقت اجازۀ شرح آن قضایا را نمی دهد. ص :571
- نمی گویم حصر کردن تقلید باین چهار امام بدون نصّ و دستور خاصّ ظلم فاحش است بجمیع فقهاء و علماء اسلام و ضایع کردن حق علمی آنها.
- در حالتی که تاریخ نشان می دهد که در اسلام فقهاء و علماء بسیاری مخصوصا در مذهب خودتان جلوه نمودند که روی موازین علمی که در دست است قطعا اعلم و افقه از آن چهار امام بودند که حق آنها کاملا ضایع گردیده.
- واقعا جای تعجب است که شما زیر بار نمی روید که پیروی نمائید از امیر المؤمنین علی بن أبی طالب علیه السّلام با آن همه نصوص و دلایل واضحی که علماء بزرگ خودتان در کتب معتبرۀ خود ثبت نموده اند که خدا و پیغمبر در آیات و اخبار کثیره بجامعه معرفی نمودند ولی بدون هیچ دلیل و نصّی چشم بسته انحصار دادید تقلید و تبعیّت را بآن چهار امام؟و باب فقاهت و تقلید را مسدود نمودید.
- سید- روی همان دلیل و برهان که شما انحصار دادید تبعیت را بدوازده امام ما هم انحصار دادیم بچهار امام.
- داعی- به به احسنت بسیار خوب بیانی نمودید دعاگو هم روی همین قاعدۀ شما تسلیم می شوم ببرهان و دلیل شما اگر دارید بیان نمائید در آیۀ 105 سورۀ 2(بقره) می فرماید قُلْ هٰاتُوا بُرْهٰانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صٰادِقِینَ (1).
- اولا أئمه اثنا عشر و امامان دوازده گانه را جماعت شیعیان یا علماء آنها در اعصار و قرون بعدیه منحصر بدوازده ننمودند بلکه نصوص وارده و اخبار متکاثرۀ که از طرق ما و شما رسیده می رساند خود صاحب شریعت خاتم الانبیاء صلی اللّه علیه و آله و سلّم عدد ائمّه را دوازده قرار دادند.
- عدد خلفا را پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) دوازده معرفی نموده ص :572
- چنانچه اکابر علماء خودتان بآن اشاره نموده اند از جمله شیخ سلیمان قندوزی حنفی در اول باب 77 ینابیع الموده ص 444(چاپ اسلامبول) باین عبارت نوشته فی تحقیق حدیث بعدی اثنا عشر خلیفة (2)بعد از نقل یک خبر گوید ذکر یحیی بن الحسن فی کتاب العمدة من عشرین طریقا فی انّ الخلفاء بعد النبی صلّی اللّه علیه و آله و سلم اثنا عشر خلیفة کلهم من قریش فی البخاری من ثلاثة طرق و فی مسلم من تسعة طرق و فی ابی داود من ثلاثة طرق و فی الترمذی من طریق واحد و فی الحمیدی من ثلاثة طرق (3).
17-
- 1) بگو(بمخالفین)بیاورید دلیل و برهان خود را اگر راست می گوئید.
- 2) در تحقیق حدیث(که بعد از من دوازده خلیفه می باشد
- ).3) یحیی بن حسن در کتاب عمده از بیست طریق آورده که خلفاء بعد از پیغمبر دوازده خلیفه می باشند که تمام آنها از قریش اند در صحیح بخاری از سه طریق و در صحیح مسلم از نه طریق و در سنن ابی داود از سه طریق و در سنن ترمذی از یک طریق و در جمع بین الصحیحین حمیدی از سه طریق خبر دوازده خلیفه را نقل نموده اند.
- علاوه بر اینها سایر علمای شما از قبیل حموینی در فرائد و خوارزمی و ابن مغازلی در مناقب و امام ثعلبی در تفسیر و ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه و مخصوصا میر سید علی همدانی شافعی در مودة دهم از مودة القربی دوازده خبر از عبد اللّه بن مسعود و جابر بن سمره و سلمان فارسی و عبد اللّه بن عباس و عبایة بن ربعی و زید بن حارثه و ابو هریره و از مولی الموحدین امیر المؤمنین علی علیه السلام که جمعا بطرق مختلفه از رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم نقل نموده اند که فرمود عدد خلفاء و ائمّه بعد از من دوازده می باشد تمام آنها از قریش و در بعض آن اخبار از بنی هاشم است و در بعض از آنها نامهای آنها را معیّن نمودند و در بعضی فقط عدد شماری نمودند.
- اینها نمونه ای بود از اخبار که بسیار در کتب معتبرۀ خودتان ثبت گردیده اینک بر شما است اگر در عدد چهار از پیغمبر اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم خبری دارید بیان نمائید و لو یک خبر ما نسبت بهمان یک خبر شما تسلیم می شویم.
- گذشته از اینکه شما خبری راجع بائمّۀ اربعه ندارید-ما بین امامان شیعه با امامان شما فرق بسیار است چنانچه در شبهای گذشته بمناسباتی اشاره نمودیم که امامان اثنا عشر ما اوصیاء رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم و منصوص من جانب اللّه اند. ص :573
- ابدا طرف مقایسه با امامان چهارگانه شما نیستند زیرا امامان شما جنبۀ فقاهت و اجتهاد دارند و بعض از آنها مانند ابو حنیفه باقرار و اعتراف علماء خودتان اهل حدیث و فقه و اجتهاد نبودند بلکه اهل قیاس بودند که خود دلیل بر بی سوادی می باشد(مراجعه شود به ص 276 همین کتاب)ولی أئمّه اثنا عشر ما حجج الهیّه و اوصیاء و خلفاء منصوص رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم می باشند.
24-
- ما تقلید از آنها نمی کنیم بلکه حسب الامر پیغمبر پیرو طریقۀ آنها هستیم ولی در هر دوره و زمانی از برای شیعه فقهاء و مجتهدینی هستند که استنباط احکام اللّه را با موازین کتاب و سنّت و عقل و اجماع نموده احکامی صادر می نمایند و فتاوای آنها مورد عمل ما است و تقلید از آنها می نمائیم.
- با اینکه فقهاء شما از خوشه چینان خرمن امامان از عترت طاهره بودند شما روی تقلید و عادت اساتید علم و عمل را گذارده پیرو شاگردانی شدید که مبانی علمی را گذارده و برأی و قیاس عمل نمودند.
- سید- از کجا معلوم است که امامان ما أخذ مطالب از امامان شما می نمودند.
- اشاره بمقامات امام جعفر صادق علیه السّلام
- داعی- حساب تاریخ است ثبت در کتب است اکابر علمای خودتان ثبت نموده اند مراجعه فرمائید بکتاب فصول المهمّه تألیف عالم جلیل القدر نور الدین بن صباغ مالکی در فصل حالات امام بحق ناطق کاشف اسرار حقایق جعفر بن محمّد الصادق علیهما السّلام آورده که آن حضرت بارز و برجسته در علم و فضل بوده تا آنجا که گوید:نقل الناس عنه من العلوم ما سارت به الرکبان و انتشر صیته و ذکره فی سایر البلدان و لم ینقل العلماء عن احد من اهل بیته ما نقل عنه من الحدیث (1).
- آنگاه گوید جماعت بسیاری از اعیان امت مانند یحیی بن سعید و ابن جریح و مالک بن انس(امام مالکیها)و سفیان ثوری و ابو عیینه و ابو ایوب سجستانی و ابو حنیفه(امام حنفیها)و شعبه و غیرهم از آن حضرت روایت نمودند انتهی.
- و کمال الدین ابن أبی طلحه در مناقب خود می نویسد بسیاری از اکابر اعیان علماء و ائمّۀ دین از آن حضرت نقل حدیث نموده و از علم و دانشش بهره برداری نمودند من جمله همین افرادی را که صاحب فصول المهمّه ذکر نموده نام برده. ص :574
31-
- 1) بقدری از آن حضرت نقل علم شده که سواره های دانشجو برای درک فیض بسوی آن حضرت حرکت می نمودند صیت و نام نیک آن حضرت در سایر شهرها منتشر گردیده و نقل ننمودند علما از احدی از اهل بیت طهارت بقدری که از آن حضرت حدیث نقل نمودند.
- فضایل و کمالات صوری و معنوی آن حضرت مورد تصدیق دوست و دشمن بوده أکابر علماء منصف غیر عنود خودتان در کتب عالیه خود ثبت نموده اند مانند شهرستانی در ملل و نحل و مالکی در فصول المهمّه مخصوصا شیخ ابو عبد الرحمن سلمی در طبقات المشایخ گوید انّ الامام جعفر الصادق فاق جمیع اقرانه و هو ذو علم غریز فی الدین و زهد بالغ فی الدنیا و ورع تام عن الشهوات و ادب کامل فی الحکمة (1).
- و محمّد بن طلحه شافعی در ص 81 اول باب 6 مطالب السئول تمام این معانی را نقل نموده و گوید هو من عظماء اهل البیت و ساداتهم ذو علم جمة و عبادة موفرة و اوراد متواصلة و زهادة بیّنة و تلاوة کثیرة یتسع معانی القرآن الکریم و یستخرج من بحره جواهره و یستنتج عجایبه و یقسم اوقاته علی انواع الطاعات بحیث یحاسب علیها نفسه رؤیته تذکرة الآخرة و استماع کلامه زهد فی الدنیا و الاقتداء بهدیه یورث الجنة نور قسماته شاهدانه من سلالة النبوة و طهارة افعاله تصدع بأنّه
- من ذرّیة الرسالة نقل عنه الحدیث و استفاد منه العلم جماعة من الائمّة و اعلامهم مثل یحیی بن سعید الانصاری و ابن جریح و مالک بن انس و الثوری و ابن عیینه و شعبة و أیّوب-السجستانی و غیرهم رضی الله عنهم و عدوا اخذهم عنه منقبة شرفوا بها و فضیلة اکتسبوها (2). ص :575
35-
- 1) بدرستی که امام جعفر صادق برتر و بالاتر از جمیع اقران و امثال خود بود چون صاحب علم طبیعی و قریحۀ کامل در دین و زهد بالغ در دنیا و ورع و پرهیزکاری از شهوات و فرهنگ کامل در حکمت بود.
- 2) آن بزرگوار از بزرگان و نوابغ اهل بیت و صاحب انواع علوم و اقسام عبادات خارج از حد توصیف بوده است پیوسته متذکر بوده و دارای زهد بین و فوق العاده شابق تلاوت قرآن مجید بوده که هر آیه ای را قرائت می فرمود تفسیر آن را بیان می کرد اصحاب آن بزرگوار غواص مانند جواهرات کلمات آن حضرت را از اقیانوس علم استخراج و از مطالعه آنها نتایج عجیب علوم را استفاده می کردند اوقات شبانه روزی را بر انواع امور که جمیع آنها جزء طاعات و عبادات بودند تقسیم نموده و کاملا عمل بآن تقسیم را رعایت می نموده و پیوسته باین حساب رسیدگی می کرد مثل اینکه روز قیامت و در موقف حساب است و اصغای کلام آن حضرت زهد در این جهان و پیروی از دستوراتش موجب ورود در درجات اخروی بوده و نور گونه های صورت آن حضرت گواهی می دادند از خاندان نبوت است و از کردار پاکیزه آن حضرت که تمام ابراز حق و حقیقت بوده کشف می شد
- که از ذریه رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله است گروهی بسیار از آن حضرت نقل حدیث و استفادۀ علوم می کردند که هر کدام خود یکی از ائمه و یا یکی از نوابغ عصر بشمار می آمدند مانند یحیی بن سعید و ابن جریح و مالک بن انس و(سفیان)ثوری و ابن عیینه و شعبه و ایوب سجستانی و امثال آنها که در سایه احادیث و علوم اقتباس شدۀ از آن حضرت افتخار می کردند و فضیلت خود را بر اهل عصر باکتساب آن علوم و احادیث دانستند.
- اگر بخواهم نقل اقوال و اظهار نظر و عقاید اکابر علمای خودتان را دربارۀ آن حضرت بیان نمایم رشته سخن بسیار طولانی می شود خلاصه آنکه عموم علمای منصف شما اقرار دارند باینکه در علم و زهد و ورع و تقوی و اخلاق حمیده سر آمد اهل زمان بوده است.
- بدیهی است تعریف و تمجید از آفتابست زبانها الکن است که بتواند بیان عشری از اعشار بلکه هزار یک از مقامات عالیه آن حضرت را بنماید. «اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ