شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص648 و از موفق بن احمد اخطب الخطباء خوارزم از بریده نقل می کند که رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم)

کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی

سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/

صفرزاده-  https://safarzade.blog.ir

نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad

بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ‏ الرَّحِيمِ‏

  1. «اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ
  2. کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
  3. شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص648
  4. و از موفق بن احمد اخطب الخطباء خوارزم از بریده نقل می کند که رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود لکلّ نبیّ وصیّ و وارث و انّ علیّا وصیّی و وارثی (2).
  5. (و محمد بن یوسف گنجی شافعی در ص 131 کفایت الطالب ضمن باب 62 مسندا همین خبر را آورده و بعد از نقل خبر گوید این حدیث نیکوئی است که محدث شام هم در تاریخ خود ذکر نموده).
  6. و از شیخ الاسلام حموینی نقل می کند از ابی ذر غفاری که گفت قال رسول اللّه (صلی الله علیه وآله وسلم) أنا خاتم النبیّین و أنت یا علی خاتم الوصیّین الی یوم الدین (3).
  7. و نیز از خطیب خوارزمی نقل می نماید از امّ سلمه امّ المؤمنین که گفت رسول اکرم   (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود انّ اللّه اختار من کلّ نبیّ وصیّا و علیّ وصیّی فی عترتی و اهل بیتی و امّتی بعدی (4).
  8. و از ابن مغازلی فقیه شافعی نقل می کند از اصبغ بن نباته(که از اصحاب خاص امیر المؤمنین بوده و بخاری و مسلم هم از او روایت نموده اند)که گفت مولانا امیر المؤمنین در بعض از خطبه های خود فرمود: ٌ أَنَا إِمَامُ الْبَرِيَّةِ وَ وَصِيُّ خَيْرِ الْخَلِيقَةِ وَ زَوْجُ سَيِّدَةِ نِسَاءِ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ أَبُو الْعِتْرَةِ الطَّاهِرَةِ وَ الْأَئِمَّةِ الْهَادِيَةِ أَنَا أَخُو رَسُولِ اللَّهِ وَ وَصِيُّهُ وَ وَلِيُّهُ وَ وَزِيرُهُ وَ صَاحِبُهُ وَ صَفِيُّهُ وَ حَبِيبُهُ وَ خَلِيلُهُ أَنَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ قَائِدُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ وَ سَيِّدُ الْوَصِيِّينَ حَرْبِي حَرْبُ اللَّهِ وَ سِلْمِي سِلْمُ اللَّهِ وَ طَاعَتِي طَاعَةُ اللَّهِ- ص :648
7-
  1. 1) سلمان عرض کرد یا رسول اللّه وصی شما کیست؟فرمود ای سلمان وصی موسی که بود؟ عرض کردم یوشع بن نون فرمود وصی من و وارث من و اداءکننده دین من و وفاکننده بوعده من علی بن أبی طالب است.
  2. 2) از برای هر پیغمبری وصی و وارثی بوده بدرستی که علی وصی و وارث من است.
  3. 3) فرمود پیغمبر من خاتم انبیاء هستم و تو یا علی خاتم اوصیاء هستی تا روز قیامت.
  4. 4) خداوند اختیار نمود برای هر پیغمبری وصی و علی وصی من است در عترت و اهل بیت و امت من بعد از من.
  5. و نیز ابن مغازلی شافعی در مناقب از عبد اللّه بن مسعود نقل می نماید که رسول اکرم فرمود انْتَهَتِ‏ الدَّعْوَةُ إِلَيَ‏ وَ إِلَى‏ عَلِيٍ‏ علیه السلام لَمْ يَسْجُدْ أَحَدُنَا قَطُّ لِصَنَمٍ فَاتَّخَذَنِي نَبِيّاً وَ اتَّخَذَ عَلِيّاً وَصِيّا
  6. میر سید علی همدانی شافعی در مودت چهارم از مودة القربی از عتبة بن عامر الجهنی نقل می کند که گفت:بایعنا رسول اللّه علی قول ان لا اله الاّ اللّه وحده لا شریک له و انّ محمّدا نبیّه و علیّا ولیّه فأیّ من الثلاثة ترکناه کفرنا (3).
  7. و نیز در همان کتاب مودّة القربی است که رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود انّ اللّه تعالی جعل لکلّ نبیّ وصیّا جعل شیث وصیّ آدم و یوشع وصیّ موسی و شمعون وصیّ عیسی و علیّا وصیّی و وصیّی خیر الاوصیاء فی البداء و انا الداعی و هو المضیء (4).
  8. ) ای مردم منم امام خلایق و وصی بهترین مخلوقات و پدر عترت طاهره هادیه منم برادر رسول خدا و وصی او و ولی او وصفی او و حبیب او منم امیر المؤمنین و پیشوای دست و پا و پیشانی سفیدان و آقا و سید اوصیاء جنگ با من جنگ با خداست و صلح و سلم با من صلح و سلم با خداست اطاعت من اطاعت خداست و دوستی من دوستی خداست و پیروان من دوستان خدا هستند و یاران من یاران خدا هستند.
  9. 2) منتهی شد دعوت[رسالت]بمن و علی که هیچ کدام از ما دو نفر سجده به بت ننمودیم مرا پیغمبر و علی را وصی قرار داد.
  10. 3) بیعت نمودیم با رسول خدا بر اینکه بگوئیم و شهادت بدهیم بوحدانیت خدای متعال که شریکی برای او نیست و اینکه محمد پیغمبر اوست و علی وصی او پس هر یک از این سه را ترک نمائیم کافر شده ایم.
  11. 4) بدرستی که خدای تعالی قرار داد برای هر پیغمبری وصیی و قرار داد شیث را وصی آدم و یوشع را وصی موسی و شمعون را وصی عیسی و علی را وصی من و وصی من بهترین اوصیاء می باشد.منم دعوت کننده(بحق)و علی است روشن کننده(حق و حقیقت).
  12. صاحب ینابیع از مناقب موفق بن احمد خوارزمی نقل می کند از ابو ایوب انصاری که گفت در موقع مرض رسول اللّه (صلی الله علیه وآله وسلم) فاطمه سلام اللّه علیها آمد و گریه می کرد پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود یا فاطمة انّ لکرامة اللّه ایّاک زوّجک من هو اقدمهم سلما و اکثرهم علما و اعظمهم حلما انّ اللّه عزّ و جلّ اطّلع الی اهل الارض اطّلاعة فاختارنی منهم فبعثنی نبیّا مرسلا ثم اطّلع اطّلاعة فاختار منهم بعلک فاوحی الیّ انّ ازوّجه ایّاک و اتّخذه وَصِيّاً وَ أَخا(1).
  13.  ابن مغازلی فقیه شافعی در مناقب بعد از نقل این خبر این جملات را زیادتر نقل نموده که فرمود یا فاطمة انا اهل البیت اعطینا سبع خضال لم یعطها احد من الاوّلین و لا یدرکها احد من الآخرین منّا افضل الانبیاء و هو ابوک وَ وَصِيُّنَا أَفْضَلُ الْأَوْصِيَاءِ وَ هُوَ بَعْلُكِ وَ شَهِيدُنَا خَيْرُ الشُّهَدَاءِ وَ هُوَ حَمْزَةُ عَمُّكِ وَ مِنَّا مَنْ لَهُ جَنَاحَانِ يَطِيرُ بِهِمَا فِي الْجَنَّةِ حَيْثُ يَشَاءُ وَ هُوَ جَعْفَرٌ ابْنُ عَمِّكَ وَ مِنَّا سِبْطَا هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ هُمَا ابْنَاكِ وَ مِنَّا وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ مَهْدِيُّ هَذِهِ الْأُمَّة (2). ص :650
20-
  1. 1) ای فاطمه از کرامتهای خدای تعالی بتو اینست که همسر تو قرار داد کسی را که اسلامش از همه اقدم و علمش از همه بیشتر و بردباریش از همه زیادتر بود بدرستی که خدای عز و جل آگاه است بر اهل زمین(باطلاع خالق و مخلوقی)اختیار نمود مرا از میان آنها و مبعوث نمود مرا پیغمبر مرسل و همچنین باطلاع(خالق و مخلوقی)اختیار نمود از آنها شوهر تو را پس وحی نمود بسوی من که تزویج نمایم میان شما و او را وصی قرار دهم.
  2. 2) ای فاطمه بما اهل بیت هفت خصلت عطا شده که باحدی از اولین عطا نشده و احدی از آخرین آنها را درک نمی کند از ما است افضل از همه پیغمبران و آن پدر تو می باشد و وصی ما بهترین اوصیاء است و او شوهر تو می باشد و شهید ما بهترین شهداء است و او حمزه عموی تو می باشد و از ما است کسی که برای او دو بال است که پرواز می کند با آن دو بال در بهشت هر وقت بخواهد و او جعفر پسر عموی تو می باشد و از ما است دو سبط و دو سید جوانان اهل بهشت و آنها فرزندان تو می باشند بآن خدائی که جان من در دست او است بدرستی که مهدی این امت که عیسی بن مریم عقب او نماز می گذارد از اولاد تو می باشد.
  3. ابراهیم بن محمّد حموینی در فرائد این جملات را بعد از نقل حدیث زیادتر آورده که فرمود بعد از نام مهدی علیه السّلام یملأ الارض عدلا و قسطا بعد ما ملئت جورا و ظلما یا فاطمة لا تحزنی و لا تبکی فانّ اللّه عزّ و جلّ ارحم بک و أرأف علیک منّی و ذلک لمکانک و موقعک من قلبی قد زوّجک اللّه زوجا و هواعظمهم حسبا و اکرمهم نسبا و ارحمهم بالرعیّة و اعدلهم بالسویة و و أبصرهم‏ بالقضیّة (1).
  4. گمان می کنم بهمین مقدار نقل احادیث نبوی برای اطمینان خاطر آقای نواب و رفع اشتباه جناب شیخ کافی باشد و الاّ احادیث منقوله از مقام نبوت که در هر یک از آنها بمناسبتی نامی از وصایت آن حضرت برده شده بسی بسیار و بیشمار است.
  5. در وقت وفات سر مبارک رسول الله در سینۀ امیر المؤمنین علیه السلام بود
  6. و أما اینکه جناب شیخ فرمودند در وقت وفات سر مبارک رسول اللّه   (صلی الله علیه وآله وسلم) بسینۀ ام المؤمنین عایشه بود بکلّی مردود است برای آنکه معارض است با اخبار بسیاری که علاوه بر آنکه در نزد عترت و اهل بیت طهارت ثابت و محقق آمده و اجماع علماء شیعه بنحو تواتر آن را نقل نموده اند در کتب معتبرۀ أکابر علماء خودتان هم آمده که در وقت وفات سر مبارک رسول اللّه (صلی الله علیه وآله وسلم) در سینۀ مولاناامیر المؤمنین علیه السلام بوده و در آن ساعت ابواب علوم را بسینۀ علی باز نموده.
  7. شیخ- در کدام کتاب علمای ما چنین مطلبی را ذکر نموده اند. ص :651
  8. داعی- خوبست مراجعه نمائید به ص 55 جلد چهارم و ص 392 و 400 جلد ششم کنز العمّال و ص 51 جزء دوم طبقات محمّد بن سعد کاتب-و ص 139 جلد سیم مستدرک حاکم نیشابوری-و تلخیص ذهبی-و سنن ابن أبی شبیه-و کبیر طبرانی- و جلد سیم مسند امام احمد حنبل-و حلیة الاولیاء حافظ أبو نعیم و کتب معتبرۀ دیگر که همگی باختلاف الفاظ و مطالب نقل می نمایند از امّ المؤمنین امّ سلمه و جابر بن عبد اللّه انصاری و دیگران که در وقت وفات رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) علی علیه السلام را طلبید و سر مبارکش در سینۀ او بود تا روح از بدن شریفش مفارقت نمود.
28-
  1. 1) پر می کند زمین را از عدل و داد بعد از اینکه پر شده باشد از ظلم و جور ای فاطمه محزون مباش گریه مکن زیرا که خداوند رحیم تر و مهربانتر است بر تو از من و این از برای موقعیت و مکان تو است از قلب من بتحقیق تزویج نموده است تو را همسری که او بزرگتر از همه می باشد از حیث حسب و گرامی تر از همه است از حیث نسب و مهربان تر از همه برعیت و عادل تر از همه بمساوات و بیناتر از همه بقضاوت بین دو نفر و بیشتر می باشد.
  2. و از همۀ این أخبار مهمتر بیان خودامیر المؤمنین علیه السلام است که در نهج البلاغه آمده و ابن أبی الحدید در ص 561 جلد دوم شرح نهج البلاغه آورده که ضمن بیانات خود صریحا فرموده و لقد قبض رسول اللّه (صلی الله علیه وآله وسلم) وَ إِنَّ رَأْسَهُ عَلَى صَدْرِي  و لقد سالت نفسه فی کفّی فامررتها علی وجهی (1).
  3. و نیز در ص 590 همان جلد ضمن دفن صدّیقۀ کبری سلام اللّه علیها است که فرمود در خطاب برسول اللّه فلقد وسّدتک فی ملحودة قبرک و فاضت بَيْنَ نَحْرِي وَ صَدْرِي‏ نفسک (2).
  4. اینها تمام دلائل متقنه است که خبر عایشه مردود و غیر قابل قبول است چه آنکه سابقۀ عداوت و دشمنی عایشه با مولاناامیر المؤمنین علیه السلام بسیار قوی است که شاید ان شاء اللّه در لیالی آتیه وقت مناسبی بدستم بیاید بعرضتان برسانم.
  5. تحقیق در امر وصایت
  6. و از همین احادیث هم کاملا جواب دوم آقای نواب مفهوم می شود که فرمودند با بود خلیفه چه احتیاجی بوجود وصی می باشد.
  7. زیرا اگر انسان عاقل از عادت خارج شود و قدری با انصاف در خود احادیث دقت کند مخصوصا آن احادیثی را که می فرماید همان خدائی که اوصیاء انبیاء عظام را معین نموده علی را بوصایت من مقرر داشته می فهمد مراد وصیت خصوصی عادی خانوادگی نیست که هر فردی از بشر برای بعد از خود معین می نماید.
  8. بلکه مراد همان وصایت بمعنای خلافت است که متصرف در جمیع شئون اجتماعی و انفرادی امت باید باشد که همان وصایت تالی تلو مقام نبوت است. ص :652
36-
  1. 1) هرآینه بتحقیق رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله قبض روح شد در حالتی که سر مبارکش روی سینه من قرار داشت و روح آن حضرت در دست من خارج شد و من دستهایم را بر صورتم کشیدم ولی ابن أبی الحدید در ص 562 جلد دوم ذیل بیان آن حضرت گوید در حالتی که سر آن حضرت روی سینه ام بود چند قطره خون از آن حضرت جاری شد و علی علیه السلام بصورت خود مالید.
  2. 2) هرآینه بتحقیق تو را در خوابگاه قبر تکیه دادم و روح تو ما بین گلو و سینۀ من خارج شد و ابن أبی الحدید همین معنی را تصدیق دارد که روح آن حضرت در سینۀ علی علیه السلام خارج شد.
  3. مقام وصایت آن حضرت مورد تصدیق تمام علمای بزرگ خودتان می باشد و انکار این معنی را ننموده اند مگر عدۀ قلیلی از متعصّبین معاندین که انکار همۀ فضایل آن حضرت را نموده اند.
  4. چنانچه ابن ابی الحدید در ص 26 جلد اول شرح نهج البلاغه(چاپ مصر)گوید فلا ریب عندنا انّ علیّا علیه السلام کان و صیّ رسول اللّه  و ان خالف فی ذلک من هو منسوب عندنا الی العناد (1).
  5. «اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید