شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص180 در قول مخالفین که ابی بکر بموجب آیه شهادت عمل نموده و جواب آن

کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی

سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/

صفرزاده-  https://safarzade.blog.ir

نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad

بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ‏ الرَّحِيمِ‏

  1. «اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ
  2. کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
  3. شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص180
  4. در قول مخالفین که ابی بکر بموجب آیه شهادت عمل نموده و جواب آن
  5. حافظ- در اینکه فاطمه رضی اللّه عنها خیلی دلتنگ و رنجیده خاطر شد حرفی نیست ولی ابی بکر صدیق رضی اللّه عنه را هم نمی توان زیاد مقصر دانست زیرا مجبور بود بصورت ظاهر شرع عمل نماید چون آیه شهادت عمومیت دارد که برای اثبات مدعی بایستی دو شاهد مرد یا یک مرد و دو زن یا چهار زن که بمنزلۀ دو مرد است شهادت بدهند چون موضوع شهادت مطابق شرع نبوده و شهود کامل نیاوردند نتوانستند حکم قطعی له فاطمه رضی اللّه عنها صادر نمایند.
  6. داعی- ممکن است رشتۀ سخن در اینجا طولانی شود و اسباب ملالت آقایان محترم گردد لذا مقتضی است موافقت فرمائید بقیه صحبت بماند برای فردا شب.
  7. نواب- قبله صاحب یکی از موضوعات مهمّه که بین ما مورد بحث بوده و زیاده از حدّ علاقه مندیم که حقیقت آن بر ما معلوم شود و از حسن تصادف امشب مورد بحث قرار گرفته همین موضوع است متمنی است اگر خسته نشدید و ملال پیدا ننموده اید مطلب را قطع نکنید چه آنکه قطع مطلب رشتۀ توجه را قطع می نماید و اگر تا صبح طول بکشد از طرف ما مستمعین ابدا مانعی نیست بلکه با میل و شوق مفرطی حاضریم و تا این قضیه حل نشود ما از اینجا نخواهیم رفت مبسوطا صحبت فرمائید مگر آنکه واقعا خودتان ناراحت باشید در این صورت مزاحم نمی شویم.
  8. داعی- برای دعاگو در موضوعات علمی و دینی ملالت نیست هیچ گاه خستگی در حقیر پیدا نمی شود ملاحظۀ حال آقایان حاضرین را می کنم چون رعایت حال همه را باید کرد.
  9. (تمام اهل مجلس متفقا گفتند بیانات شما ملال آور نیست خصوصا در موضوع فدک که بسیار مهم و شنیدنی است که همه علاقه مند بآن هستیم).
  10. داعی- جناب حافظ فرمودند خلیفه ناچار بود بصورت دستورات شرعیه عمل نماید چون شهود کامل نبود حکم صادر نشد در اینجا چند جمله هست که باید بیان شود و آقایان منصفانه قضاوت کنند. ص :677
  11. شاهد خواستن از متصرف خلاف شرع بوده است
  12. اولا آقای أبو بکر که بفرمودۀ شما مقیّد بامور شرعی بودند بفرمائید در کجای دستورات شرعیه وارد است که از متصرف شاهد بخواهند بالاتفاق ثابت است که حضرت فاطمه سلام اللّه علیها متصرفه بوده آیا این عمل ابی بکر که تمام علماء خودتان نوشته اند از بی بی مظلومه شاهد طلبید مطابق کدام اصل از قانون و دین و شریعت بوده مگر نه اینست که دستور شریعت است که مدعی باید شاهد بیاورد نه متصرف آیا این عمل خلاف شرع انور بوده یا نه؟منصفانه قضاوت نمائید.
  13. ثانیا موضوع عمومیت آیه شهادت مورد انکار احدی نیست و بر عمومیت خود باقیست ولی بمقتضای قاعدۀ مسلّمۀ ما من عام الاّ و قد خصّ قابل استثناء و تخصیص بردار است.
  14. حافظ- آیا بچه دلیل می فرمائید که آیۀ شهادت تخصیص بردار است.
  15. خزیمة ذو الشهادتین
  16. داعی- دلیل بر این معنی خبری است که در صحاح معتبرۀ شما هم نقل شده است در موضوع خزیمة ابن ثابت که وقتی شهادت داد له پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم مقابل مرد عرب که در قضیۀ بیع اسب مدعی رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم شده بود شهادت او یک نفری مورد قبول واقع شد و پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم او را ذو الشهادتین نامید که شهادت او را تنها برابر شهادت دو شاهد عادل قرار داد.پس معلوم شد آیۀ شهادت تخصیص بردار است جائی که خزیمه یک فرد مؤمن صحابی از امت مخصّص آیه واقع شود علی و فاطمه علیهما السّلام که بنصّ آیه تطهیر صاحب مقام عصمت بوده اند اولی باستثناء بودند-قطعا معصوم و معصومه صدّیق و صدّیقه مصون از کذب و دروغ می باشند و حتما ردّ بر آنها ردّ بر خدای تعالی است.
  17. رد نمودن شهود فاطمه را
  18. فاطمۀ صدّیقۀ طاهره ادعا نمود فدک نحلۀ من است و پدرم بمن بخشیده و در حیات خود آن حضرت متصرفه بوده ام-بر خلاف دستور شرع انور از صدّیقۀ طاهرۀ معصومۀ متصرفه شاهد خواستند؟!! بی بی مظلومه همامیر المؤمنین علیه السلام و امّ ایمن و حسنین علیهما السّلام را بشهادت آورد آنها را رد نمودند آیا این عمل بر خلاف حقیقت و قواعد شرع نبود!!. ص :678
  19. اگر فاطمه هیچ شاهدی نداشت مگر تصرف،مطابق دستور شرع انور کافی بر حقّانیت او بود.بعلاوه که خداوند در آیۀ تطهیر شهادت بپاکی بی بی داده است که از هر رجس پلیدی بر کنار است که از جمله آنها دروغ و ادعای بکذب است.
  20. علی الخصوص که شاهد کاملی مانند علی امیر المؤمنین علیه السلام شهادت بر حقّانیّت زهرای اطهر داد که قطعا ردّ شهادت علی ردّ بر خداست.
  21. زیرا خدای عالی اعلی علی علیه السلام را در آیات قرآن مجید صادق و صدّیق خوانده من نمی دانم بچه جرأت شهادت مصدّق خداوند را رد کردند.
  22. و حال آنکه در قرآن مجید امر می فرماید با علی باشید یعنی پیرو او باشید و او را صادق خوانده مانند زید عدل از شدت صداقت مجسمه صدق گردیده فلذا در آیۀ 120 سوره 9(توبه)می فرماید. 1- یٰا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّٰهَ وَ کُونُوا مَعَ الصّٰادِقِینَ (1)
  23. .حافظ- این آیه چه دلالتی با مقصود شما دارد که باید پیرو علی کرم اللّه وجهه باشند.
  24. مراد از صادقین در آیه محمد و علی سلام اللّه علیها هستند
  25. داعی- أکابر علماء شما در کتب و تفاسیر خود گویند این آیه در شأن محمّد و علی علیهما الصلاة و السّلام نازل گردیده که مراد از صادقین محمّد و علی و در بعض اخبارعلی علیه السلام و در بعض دیگر عترت طاهره می باشند. ص :679
  26. امام ثعلبی در تفسیر کشف البیان و جلال الدین سیوطی در درّ المنثور از ابن عباس و حافظ ابو سعد عبد الملک بن محمّد خرگوشی در کتاب شرف المصطفی از اصمعی و حافظ ابو نعیم اصفهانی در حلیة الاولیاء روایت می کنند که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود هو محمد و علی علیهما السّلام و شیخ سلیمان حنفی در باب 39 ینابیع المودة ص 119 چاپ اسلامبول از موفق بن أحمد خوارزمی و حافظ ابو نعیم اصفهانی و حموینی
  27. 1) ای جماعت مؤمنین بترسید از خدا و باشید با راستگویان.(که مراد محمد و علی و عترت طاهره علیهم السلام  بودند چنانچه در ص 599 همین کتاب اشاره نمودیم).
  28. از ابن عباس روایت نموده که الصادقون فی هذه الآیة محمّد صلّی اللّه علیه و سلّم و اهل بیته (1).
  29. و شیخ الاسلام ابراهیم بن محمّد حموینی که از اعیان علماء شما است در فرائد السمطین و محمّد بن یوسف گنجی شافعی در باب 62 کفایت الطالب و محدث شام در تاریخ خود مسندا نقل می نمایند که مع الصادقین ای مع علیّ بن أبی طالب سلام اللّه علیها .
  30. آیه 34 سوره 39(زمر)که می فرماید وَ الَّذِی جٰاءَ بِالصِّدْقِ وَ صَدَّقَ بِهِ أُولٰئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ (2).
  31. جلال الدین سیوطی در درّ المنثور و حافظ ابن مردویه در مناقب و حافظ ابو نعیم در حلیة الاولیاء و محمّد بن یوسف گنجی شافعی در باب 62 کفایت الطالب و ابن عساکر در تاریخ خود از جماعتی از اهل تفسیر نقل نموده اند از ابن عباس و مجاهد که الّذی جاء بالصدق محمّدل الله علیه وآله وسلم) و الّذی صدّق به علیّ بن أبی طالب (3).
  32. آیه 18 سوره 75(حدید)و الّذین آمنوا باللّه و رسله و اولئک هم الصدّیقون و الشهداء عند ربّهم لهم اجرهم و نورهم (4).
  33. امام احمد بن حنبل در مسند و حافظ ابو نعیم اصفهانی در ما نزل من القرآن فی علی از ابن عباس روایت نموده اند که این آیه شریفه در شأن علی علیه السلام نازل شده که آن حضرت از جملۀ صدیقان است. آیه 71 سوره 4(نساء) وَ مَنْ یُطِعِ اللّٰهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولٰئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّٰهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَدٰاءِ وَ الصّٰالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولٰئِکَ رَفِیقاً (5). ص :680
32-
  1. 1) راستگویان در این آیه محمد صلّی اللّه علیه و آله و اهل بیت طاهرین آن حضرت اند.
  2. 2) آن کس که آورد سخن راست را(خاتم النبیین)و آنکه تصدیق نمود بآن(علی بن أبی طالب) آنها پرهیزگارانند.
  3. 3) آن کس که آورد سخن راست را محمد صلّی اللّه علیه و آله و آنکه تصدیق نمود او را (علی بن أبی طالب)علیه السّلام بود.
  4. 4) آنان که بخدا و فرستادگانش ایمان آوردند بحقیقت راستگویان عالمند و بر ایشان نزد خدا اجر شهیدان است پاداش اعمال و نور ایمانشان را(در بهشت)می یابند.
  5. 5) آنان که خدا و رسول را اطاعت کنند البته با کسانی که خدا بآنها لطف و عنایت کامل فرموده یعنی با پیمبران و صدیقان و راستگویان و شهیدان و نیکوکاران محشور خواهند شد و اینان (در بهشت)چه نیکو رفیقانی هستند.
  6. مراد از صدّیقین در آیه شریفه علی علیه السلام می باشد چنانچه روایات متکاثره از طرق ما و شما وارد است که علی علیه السلام صدّیق و راستگوی این امت است بلکه افضل صدّیقین است
  7. علی افضل صدّیقین است
  8. چنانچه اکابر علماء شما از قبیل امام فخر رازی در تفسیر کبیر و امام ثعلبی در کشف البیان و جلال الدین سیوطی در درّ المنثور و امام أحمد بن حنبل در مسند و ابن شیرویه در فردوس و ابن أبی الحدید در ص 451 جلد دوم شرح نهج البلاغه و ابن مغازلی شافعی در مناقب و ابن حجر مکی در حدیث سی ام از چهل حدیثی که در صواعق در فضایل علی علیه السلام نقل نموده از بخاری از ابن عبّاس باستثناء جمله آخر روایت نموده اند که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود:«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید