شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص686 حافظ- أولا این خبر را حقیر ندیده ام شاید در کتابهای شماها باشد-ثانیا از کجا معلوم است

: کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی

سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/

صفرزاده-  https://safarzade.blog.ir

نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad

بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ‏ الرَّحِيمِ‏

«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ

کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی

شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص686

  1. حافظ- أولا این خبر را حقیر ندیده ام شاید در کتابهای شماها باشد-ثانیا از کجا معلوم است شاهد نخواسته باشد.
  2. داعی- خیلی تعجب است که شما ندیده اید زیرا از جمله دلائلی که علماء خودتان اقامه می نمایند بر اینکه خبر واحد عدل صحابی قابل قبول است همین خبر جابر بن عبد اللّه انصاری است.
  3. چنانچه شیخ الاسلام حافظ ابو الفضل احمد بن علی بن حجر عسقلانی در فتح الباری فی شرح صحیح البخاری فی باب من یکفل عن میّت دینا می گوید انّ هذا الخبر فیه دلالة علی قبول خبر العدل من الصحابة و لو جرّ ذلک نفعا لنفسه لانّ ابا بکر لم یلتمس من جابر شاهدا علی صحّة دعواه (1).
  4. همین خبر را مبسوطتر بخاری در صحیح خود نقل نموده است:فی باب من یکفل عن میّت دینا فی کتاب الخمس فی باب ما قطع النبیّ من البحرین.
  5. نوشته است وقتی مال بحرین را بمدینه آوردند منادی ابی بکر ندا در داد هر کس را پیغمبر أکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم وعده داده یا طلبی از آن حضرت دارد بیاید بگیرد جابر آمد گفت رسول أکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم بمن وعده داده که از مال بحرین بمن بدهد زمانی که بحرین فتح شود و بتصرف مسلمین در آید؟فوری بدون شاهد بمحض ادعاء هزار و پانصد دینار باو دادند.
  6. و نیز جلال الدین سیوطی در تاریخ الخلفاء در فصل خلافت أبی بکر و آنچه واقع شده در خلافت او همین قضیّۀ جابر را نقل نموده.
  7. شما را بخدا آقایان با انصاف این عمل تبعیض نبوده است. ص :686
  8. اگر نظر خصوصی در کار نبوده بهمان جهتی که جائز آمد بر أبی بکر که بر خلاف آیۀ شهادت عمل نماید و بدون شاهد از اموال مسلمین بمحض ادعاء بجابر بدهد بر فرض که فدک(بقول آنها)مال مسلمین بوده(و حال آنکه ملک متصرّفی فاطمه سلام اللّه علیها بود)لازم بود رعایت مقام رسالت را بنماید دل فاطمۀ صدیقه ودیعۀ رسول خدا را نشکنند و ادّعای او را قبول نموده فدک را باو رد نمایند.
7-
  1. 1) در این خبر دلالتی است بر قبول خبر عدل صحابی و لو جر نفع بسوی خود بنماید برای اینکه أبی بکر از جابر شاهد نخواست بر صحت ادعایش.
  2. علاوه بر اینها بخاری در صحیح و سایر علماء و فقهاء شما خبر عدل صحابی را قبول می نمایند و لو جرّ نفع بسوی خود بنماید ولی ادّعا و گفتار علی علیه السلام را مردود می دانند بعذر اینکه یجر النفع الی نفسه!!مگر علی علیه السلام از اصحاب بلکه فرد کامل از اصحاب نبود پس اگر منصفانه دقیق شوید تصدیق می فرمائید دسیسه بازی بوده نه اجرای حق و حقیقت.
  3. حافظ- گمان می کنم علت آنکه ابی بکر رضی اللّه عنه از جابر شاهد نطلبید آن بود که چون جابر از أصحاب نزدیک رسول خدا صلّی اللّه علیه و سلّم و تربیت شده آن حضرت بوده و قطعا از آن حضرت شنیده بود من کذّب علیّ متعمدا فلیتبوأ مقعده من النار (1).
  4. با این وعید شدید هرگز مرد مؤمن صحابی نزدیک و تربیت شده آن حضرت حاضر نبود اقدام بچنین امری از روی دروغ بنماید و آخرت خود را برای جیفۀ بی قدر و قابلیت دنیای فانی خراب کند و دروغ از قول رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم نقل نماید.
  5. داعی- آیا جابر نزدیک تر بود برسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم یا علی و فاطمه سلام اللّه علیهما که مربّای تربیت آن حضرت بودند.
  6. حافظ- بدیهی است علی و فاطمه رضی اللّه عنهما که از اول عمر تحت تربیت پیغمبر صلّی اللّه علیه و سلّم بودند از هر کس بآن حضرت نزدیک تر بودند.
  7. داعی- پس تصدیق بفرمائید که علی و فاطمه سلام اللّه علیهما اولی بودند که با چنین وعیدی از قول پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم دعوای دروغ ننمایند.و بر آنها بود که دعوای فاطمۀ صدیقه را بپذیرند زیرا که بالقطع و الیقین مقام آن دو بزرگوار از جابر بالاتر بوده(چنانچه خودتان هم اعتراف دارید)بلکه از همۀ اصحاب چون که مشمول آیه تطهیر و معصوم بوده اند.
  8. و آیه تطهیر صراحت دارد در عصمت و پاکی پنج نفر که مشمولین آیۀ تطهیر محمّد-علی-فاطمه-حسن-حسین علیهم الصلاة و السّلام بودند. ص :687
15-
  1. 1) کسی که عمدا بر من دروغ به بندد پس نشیمنگاه او آتش جهنم خواهد بود.
  2. بعلاوه اکابر علمای خودتان تصدیق صداقت و راستگوئی آنها را نموده اند راجع بمولانا امیر المؤمنین قبلا عرض کردم که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم او را صدّیق و راستگوی این امت معرفی فرموده و خداوند هم در قرآن مجید او را صادق خوانده.
  3. و اما دربارۀ حضرت صدیقه کبری فاطمه سلام اللّه علیها اخبار بسیار است از آن جمله حافظ ابو نعیم اصفهانی در ص 42 جلد دوم حلیة الاولیاء از عایشه روایت می نماید که گفت ما رأیت احدا قطّ اصدق من فاطمة غیر أبیها 1).
  4. اشکال در نزول آیه تطهیر
  5. حافظ- این ادعای شما دربارۀ نزول آیه تطهیر در شأن آن پنج بزرگوار غیر مسلّم است چون در این جلسات بر ما واضح آمده که شما با کتابهای ما کاملا مأنوس هستید تصدیق بفرمائید در این موضوع اشتباه فرمودید چون که عقیده مفسرین از قبیل قاضی بیضاوی و زمخشری اینست که این آیه شریفه در شأن زوجات رسول اللّه صلّی اللّه علیه و سلّم نازل گردیده و اگر قولی در نزول آیه درباره آن پنج تن شریف باشد قطعا ضعیف است؟!.
  6. برای آنکه خود آیه دلالت بر خلاف این معنی دارد چه آنکه صدر و ذیل آیه تطهیر مربوط بأزواج است لذا نتوان وسط آیه را ساقط و بدیگران ملحق نمود!!.
  7. جواب اشکال و اثبات اینکه آیه در حق ازواج نیست
  8. داعی-این ادعای جنابعالی بجهاتی مردود است اولا اینکه فرمودید صدر و ذیل آیه چون مربوط بازواج است پس علی و فاطمه علیهما السّلام خارجند از شمول آیه شریفه.
  9. جوابش آنست که در عرف عام بسیار اتفاق می افتد که در اثنای کلام روی سخن را بطرف دیگری نموده و خطاب بغیر می کنند و بعد از آن بکلام اول برمی گردند. ص :688
  10. علاوه بر اینکه در اشعار فصحاء و بلغاء و ادبای عرب جاری است حتی در خود قرآن کریم نظیر آن بسیار است مخصوصا در خود همین سورۀ احزاب دقت فرمائید که در خطاب بزوجات عدول بخطاب مؤمنان شده است و بعد روی خطاب بآنها بر گشته که وقت مجلس مقتضی نیست شواهد را مفصلا در معرض فکر شما قرار دهم.
25-
  1. 1) هرگز ندیدم احدی را راستگوتر از فاطمه غیر از پدر بزرگوارش.
  2. ثانیا اگر این آیه درباره زوجات رسول اللّه بود بایستی ضمیر تأنیث مربوط بآنها آورده بفرماید لیذهب عنکنّ و یطهرکنّ چون بصیغۀ تذکیر آمده معلوم می شود که جهت عترت و اهل بیت پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم نازل گردیده نه زوجات آن حضرت.
  3. نواب- مگر بگفتۀ شما فاطمه رضی اللّه عنها داخل آن جمع نیست پس چرا ملاحظه او نشده و ذکر تأنیث در او نیامده.
  4. داعی- آقایان(اشاره بعلماء)می دانند که صیغۀ تذکیر در این آیه شریفه با بود فاطمه سلام اللّه علیها در جمعیت باعتبار تغلیب است چه آنکه تغلیب در جائی است که افراد جمع بعضی مذکر و بعضی مؤنث باشند آنگاه مذکر را بر مؤنث غالب گردانند و صیغۀ تذکیر در این آیه خود دلیل قاطع است که این قول ضعیف نیست بلکه کاملا قوی است.
  5. و اگر آیه درباره زوجات رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم نازل شده بود در جمع مؤنث صیغه مذکر بکلّی غلط بود.
  6. علاوه بر اینها روایات صحیحه در کتب معتبرۀ خودتان حکم می کند که این آیه در شأن عترت و اهل بیت آن حضرت است نه زوجات.
  7. چنانچه ابن حجر مکی با کمال تعصّبی که دارد در ذیل همین آیه در صواعق محرقه گوید اکثر مفسرین را عقیده آنست که این آیه در شأن علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام )نازل گردید لتذکیر ضمیر عنکم و یطهرکم باعتبار آنکه ضمیر عنکم و یطهّرکم ضمیر جمع مذکر است.
  8. زوجات پیغمبر داخل اهل بیت نیستند
  9. گذشته از این دلائل واضحه زوجات رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم داخل اهل بیت نیستند. ص :689
  10. چنانچه در صحیح مسلم و جامع الاصول روایت شده است که حصین بن سمره از زید بن ارقم پرسید که آیا زنان رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم از اهل بیت اند زید گفت نه بخدا قسم زیرا که زن مدتی با شوهر خود می باشد چون طلاقش داد بخانه پدرش می رود و بقوم پدری ملحق می شود و از شوهر بکلّی جدا می گردد بلکه اهل بیت او خویشان او می باشند که صدقه برایشان حرامست و بهر خانه و بهر کجا بروند از اهل بیت او جدا نمی باشند.
  11. ثالثا گذشته از اجماع شیعه امامیه نقلا از عترت و اهل بیت طهارت اخبار متکاثره از طرق خودتان بر خلاف این معنی حکم می کند.
  12. اخبار عامه در اینکه آیه تطهیر در شان اهل بیت آمده
  13. چنانچه امام ثعلبی در تفسیر کشف البیان و امام فخر رازی در ص 783 جلد ششم تفسیر کبیر و جلال الدین سیوطی در ص 199 جلد پنجم درّ المنثور و ص 264 جلد دوم خصائص الکبری و نیشابوری در جلد سیم تفسیر و امام عبد الرزاق الرسعنی در تفسیر رموز الکنوز و ابن حجر عسقلانی در ص 207 جلد چهارم اصابة و ابن عساکر در ص 204 و 206 جلد چهارم تاریخش و امام احمد حنبل در ص 331 جلد اول مسند و محب الدین طبری در ص 188 جلد دوم ریاض النضره و مسلم بن حجّاج در ص 331 جلد دوم و در ص 130 جلد هفتم صحیح و نبهانی در ص 10 شرف المؤبد(چاپ بیروت)و محمّد بن یوسف گنجی شافعی در باب 100 کفایت الطالب با نقل شش خبر مسندا و شیخ سلیمان بلخی حنفی در باب 33 ینابیع الموده از صحیح مسلم و شواهد حاکم از عایشه ام المؤمنین و ده خبر از ترمذی و حاکم علاء الدوله سمنانی و بیهقی و طبرانی و محمد بن جریر و احمد بن حنبل و ابن ابی شیبه و ابن منذر و ابن سعد و حافظ زرندی و حافظ ابن مردویه از ام المؤمنین ام سلمه و عمر بن ابی سلمه(ربیب النبی)و انس بن مالک و سعد بن ابی وقّاص و واثلة بن اسقع و ابو سعید خدری نقل می نمایند که این آیه تطهیر در شان پنج تن آل عبا نازل گردیده.
  14. و حتّی ابن حجر مکّی با کمال تعصّبی که دارد در ص 85 و 86 صواعق از هفت طریق با اعتراف بصحت این وقعۀ مهمّه را نقل نموده که این آیه در شان محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین نازل گردیده و فقط این پنج تن مقدس بودند که مشمول طهارت این آیه شریفه واقع گردیدند. ص :690
  15. و سید ابی بکر بن شهاب الدین علوی در ص 14 تا ص 19 کتاب رشفة الصّادی من بحر فضائل بنی النبی الهادی(چاپ مطبعه اعلامیه مصر در سال 1303)ضمن باب 1 از ترمذی و ابن جریر و ابن منذر و حاکم و ابن مردویه و بیهقی و ابن ابی حاتم و طبرانی و احمد بن حنبل و ابن کثیر و مسلم بن حجّاج و ابن ابی شیبه و سمهودی با تحقیقات عمیقه از اکابر علماء خودتان روایت نموده که این آیه شریفه در شأن پنج تن مقدس آل عبا نازل گردیده. «اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید