جلسه101-1 بحث بصیرت‏ وآگاهی بصیرت‏  در قرآن ونهج البلاغه-موضوع بصیرت وعلم  و دانش

بصیرت 101- 1-  سایت: پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/

نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad 

وبلاگ صفرزاده-  https://safarzade.blog.i

شنبه19/7/ 1404 برابر 18- / ربیع الثانی 1446-مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح --استاد سالک  

جلسه101-1 بحث بصیرت‏ وآگاهی بصیرت‏  در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت‏  سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی (علیهم السلام )   بصرو نظر و استبصر-بصیرت‏ صدق رمزاصلی وحقیقی پیروزی- غلبه ملتها تکیه برایمان وبصیرت

بسم الله الرحمن الرحیم  الحمد لالله رب العالمین

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

اللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طویلا

الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین، والیهود والظالمین و استغفرالله‌ لى و لکم. اللهم احفظ وانصر قائدنا الخامنه ائ اللهم انصر من نصره واخذل من خَذَلَهُ

بحث ما محوریت موضوع بصیرت وعلم  و دانش

  1. در موضوع بصیرت وعلم قرآن می فرماید:  شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلائِكَةُ وَ أُولُوا العلم  قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ (آل‏عمران: 18)
  2. امام باقر عليه السلام فرمودند: «مراد از «أُولُوا العلم ‏» در آيه، انبيا واوصيا هستند».
  3. شهادت عملى از بهترين نوع شهادت است. هماهنگى در ميان آفريده‏ها، بهترين نمونه‏ى گواهى بر يكتايى خداست. «شَهِدَ اللَّهُ‏ أَنَّهُ‏ لا إِلهَ‏ إِلَّا هُوَ»
  4. راه ايمان به خدا، علم  است وعلم  واقعى، انسان را با سرچشمه هستى آشنا مى‏كند. «وَ أُولُوا العلم ‏»
  5. دانش مندان، در كنار فرشتگان قرار مى‏گيرند. «وَ الْمَلائِكَةُ وَ أُولُوا العلم ‏»
  6. عدل الهى، در كنار توحيد مطرح است. بر خلاف ديگر قدرتمندان كه هر كجا احساس يكتايى و نداشتن رقيب و شريك كنند، زور مى‏گويند، او يكتايى است كه به پا دارنده‏ى عدل است. «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ ... قائِماً بِالْقِسْطِ»
  7. خداشناسى مراحلى دارد: گاهى از آثار پى به مؤثّر مى‏بريم. «آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ فِي أَنْفُسِهِمْ» و گاهى خودش را مى‏يابيم و واسطه‏ها را كنار مى‏زنيم. «أَ وَ لَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهِيدٌ» همان گونه كه خودش شاهد بر يكتايى خود است. «شَهِدَ اللَّهُ‏ أَنَّهُ‏ لا إِلهَ‏ إِلَّا هُوَ»
  8. بصیرت وعلم - كى رفته‏اى ز دل كه تمنا كنم تو را ..... كى گشته‏اى نهفته كه پيدا كنم تو را ..... با صد هزار جلوه برون آمدى كه من ..... با صد هزار ديده تماشا كنم تو را
  9. چندمطلب مهم  : گواهی وشهادت همه به واحدانیت خداوند
  10. این آیه بیان دلالت به توحید  وخدا شناسیخداوند – نظام شگفت علم هستی را ایجاد ومی فرمایند : معبودی جزاین نیست
  11. بصیرت وعلم - مبارزه با همه الهها  بت وبت پرستان
  12. بصیرت وعلم - اصالت  ماده مشرکان  وکفار است .
  13. از طرفی فر شتگان وصاحبان علم  هر کدام با استناد به دلایلی این امر گونه نغمه توحید سر دهند
  14. نکته در: : الْمَلائِكَةُ وَ أُولُوا العلم  قائِماً
  15. خداوند در جهان هستی قیام به عدالت فرشتگان : و دانش مندان می فرمایند هم صدا شوید ونغمه توحید سر دهید
  16. نکته ها : چگونگی شهادت خداوند به وحدانیت خویش = منظور شهادت خداوند  شامل شهادت عملی وفعلی است . نه شهادت قولی
  17. دلیل : خداوند جهان را آفریده ونظام  حکومت خود را بر جهان گسترده  وبر آن حکومت میکند
  18. در حقیقت حاکم  جهان هستی خداوند است.: قوانین آن بر همه یکسان است > برنامه های آن یکیاست . فراگبر .
  19. درواقع یک واحد پیوسته  یک نظام هم اهنگ علمی
  20. بصیرت وعلم ودانش نتیجه 1- عملا نشان داده که :افریدگار جهان یکی است وبش از یکی نیست >  وهمه ازیک منبع  فیض بهره می گیرند وسر چشمه منبع فیضاوست .
  21. بنابر این - این نظام واحد شهادت و گواهی می دهد بریگانگی ذاتش .
  22. اما شهادت فرشتگان : ودانش مندان جنبه قولی دارد
  23. دلیل هر کدام از آنها با گفتار شایسته گی خود را اعتراف بر این حقیقت می کنند. واین گونه تفکیک در قرآن فراوان است .
  24. مستند این مطلب . سوره احزاب آیه 56 (33) الأحزاب : 56-  إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليما
  25. اندركاران شروع كنيد. (خداوند براى فرمان صلوات به مردم، اوّل از صلوات خود و فرشتگان نام مى‏برد.) «إِنَ‏ اللَّهَ‏ وَ مَلائِكَتَهُ‏ يُصَلُّونَ‏»
  26. صلوات خدا و فرشتگان دايمى است. «يُصَلُّونَ‏»
  27. صلوات بر پيامبر، لازمه ايمان و از وظائف مؤمنان است. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ‏ آمَنُوا صَلُّوا»
  28. درود لفظى كافى نيست، تسليم عملى نيز لازم است. «صَلُّوا عَلَيْهِ‏ وَ سَلِّمُوا»
  29. رابطه‏ى مردم و رهبر در حكومت الهى، صلوات و سلام است. (علاقه‏ى قلبى كافى نيست، اظهار علاقه لازم است.) «صَلُّوا عَلَيْهِ‏ وَ سَلِّمُوا» إِنَ‏ اللَّهَ‏ وَ مَلائِكَتَهُ‏ يُصَلُّونَ‏ عَلَى‏ النَّبِيِ‏ ...
  30. اگر خداوند به ما دستور مى‏دهد: «صَلُّوا عَلَيْهِ‏ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً» بر پيامبر درود فرستيد و سلام گوييد وتسليم فرمانش باشيد، در مقابل به پيامبر دستور مى‏دهد: «وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ» به آنها كه زكات مى‏پردازند درود بفرست.
  31. خداوند، نام و ياد پيامبرش را گرامى داشته است. در قرآن، به درود و صلوات بر پيامبرش فرمان داده است: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ‏ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ‏ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً» نام او را در بسيارى از آيات در كنار نام خودش آورد است، «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ»* در اذان، شهادت به رسالت او را در كنار شهادت به وحدانيّت خودش قرار داده است. «اشهد أن لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله» و در تشهد هر نماز، نيز اين شهادتين را تكرار كرده است.
  32. از وظايف ديگر فرشتگان، دعا و استغفار براى مؤمنين «يَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِي الْأَرْضِ» و صلوات بر پيامبر اسلام است. «إِنَ‏ اللَّهَ‏ وَ مَلائِكَتَهُ‏ يُصَلُّونَ‏ عَلَى‏ النَّبِيِ‏»
  33. دورد از ناحیه خداوند چیزی است  که آن عبارت است از رحمت
  34. اما از ناجیه فرشته گان عبارت است از تقاضای رحمت
  35. نکته = البته شهادت و گواهی فرشته گان و دانش مندان  جنبه عملی نیز دارد  چون تنها او را می پرستند و در برابر هیچ معبودی دیگر سر تعظیم فرود نمی آورند
  36. قیام به قسط وعدالت چیست
  37. این نظام واحد =شهادت به یکتایی خداست و به یگانپی ذاتش ..
  38. اما شهادت فرشتگان ودانش مندان جنبه قولی دارد
  39. دلیل = هر کدام با گفتار شایستگی خود را اعتراف به این حقیقت می کنند.و این گونه تفکیک  در آیات قرآن فراوان است 
  40. اما : قائِماً بِالْقِسْطِ»...... در حال که قیام به عدالت او که هستی است دارد.
  41.  ازطرفی این جمله در واقع  دلیلی است بر  شهادت او – زیرا حقیقت عدالت آن است که راه میانه ومستقیم  ودوری از هر گونه انحراف و کجی و فراط وتبصیر نیست . سوره انعام 153— اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید