کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
صفرزاده- https://safarzade.blog.ir
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص700
- اذیت فاطمه اذیت خدا و پیغمبر است
- از قبیل خبر معروفی که عموم علماء خودتان مانند امام احمد در مسند و سلیمان قندوزی در ینابیع المودة و میر سید علی همدانی در مودة القربی و ابن حجر در صواعق نقلا از ترمذی و حاکم و غیر آنها بمختصر کم و زیادی در الفاظ و عبارات نقل نموده اند که رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم مکرر می فرمود فاطمة بضعة منّی و هی نور عینی و ثمرة فؤادی و روحی التی بین جنبی من آذاها فقد آذانی و من آذانی فقد آذی اللّه و من اغضبها فقد اغضبنی یؤذینی ما آذاها (1).
- ابن حجر عسقلانی در اصابه ضمن ترجمه حالات حضرت فاطمه علیها السّلام از صحیحین بخاری و مسلم نقل نموده که رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود فاطمة بضعة منّی یؤذینی ما آذاها و یریبنی ما ارابها (2).
- محمد بن طلحه شافعی در ص 6 مطالب السئول و حافظ ابو نعیم اصفهانی در ص 40 جلد دوم حلیة الاولیاء و امام ابو عبد الرحمن نسائی در خصائص العلوی نقل می نمایند که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود انّما فاطمة ابنتی بضعة منّی یریبنی ما ارابها و یؤذینی ما آذاها (3).
- و ابو القاسم حسین بن محمد(راغب اصفهانی)در ص 214 جلد دوم محاضرات الادباء نقل می نماید که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود فاطمة بضعة منّی فمن اغضبها فقد اغضبنی (4).
4-
- 1) فاطمه پاره تن من است و میوه دل و نور چشم من و روح من که بین دو پهلوی من است کسی که فاطمه را اذیت نماید مرا اذیت نموده و کسی که مرا اذیت نماید خدا را اذیت نموده و کسی که فاطمه را بغضب آورد مرا بغضب آورده-اذیت می کند مرا کسی که او را اذیت نماید.
- 2) فاطمه پاره تن من است مرا اذیت می نماید کسی که او را اذیت نماید-بمن بدی می نماید کسی که باو بدی نماید.
- 3) جز این نیست که فاطمه دختر من پارۀ تن من است کسی که باو بدی نماید بمن بدی نموده و کسی که او را اذیت نماید مرا اذیت نموده.
- 4) فاطمه پاره تن من است هر کس او را بغضب آورد مرا بغضب آورده.
- حافظ ابو موسی بن المثنی بصری متوفی سال 252 قمری در معجم خود و ابن حجر عسقلانی در ص 375 جلد 4 اصابه و ابو یعلی موصلی در سنن و طبرانی در معجم و حاکم نیشابوری در ص 154 جلد سیم مستدرک و حافظ ابو نعیم اصفهانی در فضایل الصحابة و حافظ ابن عساکر در تاریخ شام و سبط ابن جوزی در ص 175 تذکره و محبّ الدین طبری در ص 39 ذخایر و ابن حجر مکّی در ص 105 صواعق و ابو العرفان الصبّاندر ص 171 اسعاف الراغبین نقل نموده اند که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم بدخترش فاطمه سلام اللّه علیها فرمود یا فاطمة انّ اللّه یغضب لغضبک و یرضی لرضاک (1).
- و محمد بن اسماعیل بخاری در ص 71 صحیح در باب مناقب قرابة رسول اللّه از مسور بن مخرمه-و نیز در ص 75 نقل نموده که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله فرمود فاطمة بضعة منّی فمن اغضبها فقد اغضبنی (2).
- از این قبیل اخبار در کتب معتبرۀ خودتان مانند صحیحین بخاری و مسلم و سنن ابی داود و ترمذی و مسند امام احمد بن حنبل و صواعق ابن حجر و ینابیع المودة شیخ سلیمان بلخی حنفی و دیگران در فضائل فاطمة سلام اللّه علیها بسیار رسیده است چگونه این اخبار را جمع می کنید با آن اخباری که فاطمه از آنها غضبناک و ناراضی از دنیا رفت
- شیخ- این اخبار صحیح است ولی درباره علی کرم اللّه وجهه رسیده که چون خواست دختر ابی جهل را بعقد ازدواج گیرد رسول خدا بر او غضبناک شد فرمود هر کس فاطمه را بیازارد مرا آزار داده و کسی که مرا آزار دهد مغضوب خداست و مرادش علی بوده است!!!
- جواب از خطبه نمودن علی(علیه السلام)دختر ابی جهل را
- داعی- فرق بین انسان و انواع حیوانات بسیار است از جمله امتیازات کامله ای که انسان بر حیوانات دارد بدو قوۀ قویه ایست که در مغز سر و نخاع او قرار داده شده است یکی عقل و خرد و دیگری فکر است.
- یعنی آن آدمی بر حیوان برتری دارد که در جمیع شئون زندگی تحت راهنمائی فکر و عقل باشد باین معنی که هرچه شنید فوری مورد قبول قرار ندهد بلکه ببرد در کارخانه فکر و عقل حلاّجی کند اگر عقل او را پذیرفت بپذیرد و الاّ رد نماید لذا در قرآن مجید فرماید فَبَشِّرْ عِبٰادِ اَلَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولٰئِکَ ا َلَّذِینَ هَدٰاهُمُ اللّٰهُ وَ أُولٰئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبٰابِ (1) ص :702
15-
- 1) ای فاطمه بدرستی که خداوند غضب می کند بغضب تو و راضی می شود برضای تو.
- 2) فاطمه پارۀ تن من است پس کسی که او را بغضب آورد مرا بغضب آورده.
- یک خبری را گذشتگان شما نقل نمودند بدون آنکه در دستگاه با عظمت عقل جرح و تعدیلش کنند امشب هم شما روی عادت و تبعیت صرفه از گذشته گان این جملات را می گوئید بدون تفکر و تعقل اینک مجبورم مختصرا جوابی عرض کنم.
- اولا علماء خودتان تصدیق نموده اند(چنانچه قبلا عرض شد)که علی علیه السلام مشمول آیه تطهیر است طهارت ذاتی دارد یعنی از هر رجس و کثافت و لهو و لعب و اخلاق رذیله منزّه و مبرّا می باشد.
- و دیگر آنکه در آیه مباهله خداوند او را بمنزلۀ نفس پیغمبر خوانده که لیله ماضیه مفصلا در این باب بحث نمودیم-از طرف دیگر باب علم رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم بوده است که بخوبی از قرآن و احکام و دساتیر آن خبر داشته و می دانسته که خداوند در آیه 53 سوره 33(احزاب)فرموده وَ مٰا کٰانَ لَکُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللّٰهِ (2).
- چگونه ممکن است عقل باور کند آن حضرت عملی کند که بواسطه افعال و گفتار او رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم آزرده خاطر و غضبناک گردد و چگونه عقل باور کند که مجسمه خلق عظیم غضب کند بر کسی که محبوب خداست آن هم در یک امر مباحی که خدا در قرآن مجید در آن امر تبعیضی قائل نشده و امر نکاح بحکم آیه 3 سوره 4 (نساء) فَانْکِحُوا مٰا طٰابَ لَکُمْ مِنَ النِّسٰاءِ مَثْنیٰ وَ ثُلاٰثَ وَ رُبٰاعَ (3).عمومیت دارد بین انبیاء و اوصیاء و جمیع امت و اگر بر فرض امیر المؤمنین علیه السلام چنین خیالی می کرد بر او جائز بود شرعا-و رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم برای یک امر مباحی هرگز غضب نمی نمود و چنین کلماتی نمی فرمود (4).
- پس هر انسان عاقل بعد از تفکر و تحقیق می فهمد که این حدیث از موضوعات امویها می باشد که اکابر علماء خودتان هم اعتراف باین معنی دارند. ص :703
22-
- 1) بشارت ده(ای رسول بحق)آن بندگانی که چون سخن بشنوند پیروی کنند نیکوتر آن را آنان هستند که خدا آنها را بلطف خاص خود هدایت فرموده و هم آنان بحقیقت خردمندان عالمند آیه 19 سوره 39(زمر).
- 2) و نباید هرگز رسول اللّه را(در حیات)و بعد از(وفات)بیازارید.
- 3) بنکاح خود از زنان آرید آن کس را که شما را نیکو و مناسب با عدالت است دو یا سه یا چهار.
- 4) گرچه از اخبار شیعه استفاده می شود که برامیر المؤمنین علیه السلام جائز نبوده در حیاة حضرت زهرا(علیها السلام)زنی دیگر اختیار نماید لکن ذکر این موضوع مناسب با مجلس مناظره نبوده.
- بیان ابی جعفر اسکافی راجع بجعل اخبار زمان معاویه
- چنانچه ابن ابی الحدید معتزلی در ص 358 جلد اول شرح نهج البلاغه از شیخ و استاد خودش ابی جعفر اسکافی بغدادی در این باب بیانی دارد و گوید معاویة بن ابی سفیان جمعی از صحابه و تابعین را معین نموده بود که جعل اخبار قبیحه درباره علی علیه السلام بنمایند و آن حضرت را مورد طعن و مذمت قرار دهند تا مردم از آن بزرگوار بیزاری جویند.
- از جمله آنها ابو هریره و عمرو بن عاص و مغیرة بن شعبه و از تابعین عروة بن زبیر و ببعض از آن اخبار مجعوله هم اشاره نموده تا می رسد بنام ابو هریره گوید ابو هریره کسیست که روایت نموده حدیثی را که معنای آن اینست که علی علیه السلام خواستگاری نمود دختر ابی جهل را در حیات رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم آن حضرت بر او سخط و غضب نمود و بالای منبر فرمود جمع بین دوست خدا و دشمن خدا نمی شود فاطمه پاره تن من است کسی که او را اذیت نماید مرا اذیت نموده کسی که می خواهد دختر ابی جهل را بگیرد باید از دختر من دوری نماید؟!!.
- آنگاه ابو جعفر اسکافی گوید و الحدیث مشهور من روایة الکرابیسی یعنی این حدیث مشهور است بروایت کرابیسی باین معنی که هر روایت بی اساسی را کرابیسی می خوانند.
- و ابن ابی الحدید گوید این حدیث در صحیحین بخاری و مسلم از مسور بن محزمة الزهر روایت شده و سید مرتضی علم الهدی(که از اکابر مفاخر محققین علماء شیعه می باشد)در کتاب تنزیه الانبیاء و الائمه گوید این روایت از حسین کرابیسی رسیده و او مشهور است به انحراف از اهل بیت طهارت و از نواصب و دشمنان بزرگ آن خاندان جلیل بوده است و روایت او مورد قبول نمی باشد.
- زیرا بنابر اخبار متکاثره ای که در کتب معتبرۀ خودتان رسیده مبغض علی منافق است منافق بحکم قرآن مجید اهل آتش می باشد پس روایت او مردود است.
- بعلاوه اخبار در مذمت ایذاء کنندگان بفاطمه علیها السّلام فقط اختصاص به نقل از کرابیسی یا ابو هریره در خطبۀ ساختگی دختر ابی جهل نمی باشد بلکه اخبار بسیاری در این موضوع وارد است. ص :704
- از جمله خواجه پارسای بخاری در فصل الخطاب و امام احمد بن حنبل در مسند و میر سید علی همدانی شافعی در مودّت سیزدهم از مودة القربی حدیثی از سلمان محمّدی نقل می نماید که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود حبّ فاطمة ینفع فی مائة من المواطن ایسر تلک المواطن الموت و القبر و المیزان و الصراط و الحساب فمن رضیت عنه ابنتی فاطمة رضیت عنه و من رضیت عنه رضی اللّه عنه و من غضبت علیه ابنتی فاطمة غضبت علیه و من غضبت علیه غضب اللّه علیه ویل لمن یظلمها و یظلم بعلها علیّا و ویل لمن یظلم ذرّیتهما و شیعتهما (1).
- برای شاهد و نمونه کافیست همین مقدار از اخبار که ذکر شد-اینک آقایان محترم بفرمائید این اخبار صحیحه که در کتب معتبره فریقین بسیار است با اخباری که قبلا عرض کردم که اکابر علماء خودتان مانند بخاری و مسلم و دیگران آورده اند که فاطمه بر ابی بکر و عمر غضبناک و ناراضی بود تا از دنیا رفت چگونه باید جمع کرد.
- حافظ- این اخبار صحیح است و در کتب معتبرۀ ما بسیار و مفصل تر روایت شده اولا راجع بحدیث کرابیسی راجع بخواستگاری علی کرم اللّه وجهه دختر ابی جهل را عقده ای بود در دل من و نمی توانستم باور کنم ولی خیلی ممنون شدم که امشب حلّ معمّا فرمودید.
- اشکال در اینکه غضب فاطمه دینی نبوده و جواب آن ص :705
- 1) دوستی فاطمه نفع و فایده می بخشد در صد موضع و مکان که آسان ترین آنها مرگ است و قبر و میزان و صراط و حساب پس کسی که راضی باشد دختر من فاطمه از او من از او راضی هستم و کسی که من از او راضی باشم خدا از او راضی می باشد و کسیرا که فاطمه بر او غضب نماید من بر او غضبناک می باشم و بر هر کس من غضبناک باشم خداوند بر او غضبناک است وای بر آن کس که ظلم کند بفاطمه و وای بر کسی که ظلم کند بر شوهر و همسرش عنی و وای بر کسی که ظلم کند بر ذریه و شیعیان علی و فاطمه (علیهما السّلام).
- ثانیا مراد از غضب در این اخبار غضب دینی است نه غضب عادتی و این غضب فاطمه رضی اللّه عنها بر ابی بکر و عمر رضی اللّه عنهما که در تمام کتب صحیحۀ ما رسیده غضب دینی نبوده یعنی برای یک عمل خلاف مقررات دینی فاطمه رضی اللّه عنها بر شیخین رضی اللّه عنهما غضب ننموده؟!و البته هر کس فاطمه را بغضب دینی بیاورد قطعا مغضوب غضب خدا و پیغمبر صلّی اللّه علیه و سلّم خواهد بود.
ولی این غضب فاطمه رضی اللّه عنها یک نوع تغییر حالتی بوده است که هر انسان حسّاسی وقتی بهدف و مقصد خود نرسید در او پیدا می شود.