شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص236 سجده و شادی نمودن عایشه در شهادت امیر المؤمنین علیه السلام اگر توبۀ عایشه صحت دارد و بر جنگ با امیر المؤمنین پشیمان گردیده بود

کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی

سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/

صفرزاده-  https://safarzade.blog.ir

نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad

بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ‏ الرَّحِيمِ‏

«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ

کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی

  1. شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص236
  2. سجده و شادی نمودن عایشه در شهادت امیر المؤمنین علیه السلام
  3. اگر توبۀ عایشه صحت دارد و بر جنگ با امیر المؤمنین پشیمان گردیده بود پس چرا وقتی خبر شهادت آن حضرت را شنید سجده شکر بجای آورد چنانچه ابو الفرج اصفهانی صاحب اغانی در آخر شرح حالات آن حضرت در مقاتل الطالبیّین آورده لما ان جاء عائشة قتل امیر المؤمنین علی علیه السلام سجدت (1).
  4. اگر واقعا توبه نموده و پشیمان گردیده بود پس چرا وقتی خبر شهادت آن حضرت را شنید اظهار فرح و شادمانی نمود چنانچه محمد بن جریر طبری در حوادث سال چهلم هجری تاریخ خود و ابو الفرج اصفهانی در آخر حالات آن حضرت در مقاتل الطالبیّین آورده اند زمانی که خبر شهادت آن حضرت را غلامی باو داد گفت:
  5. فالقت عصاها و استقرت بها النوی کما قر عینا بالایاب المسافر القاء عصا کنایه از اطمینان قلب و آسودگی خاطر می باشد که وقتی آدمی در مکان معیّنی قلبش آرام و فکرش آسوده شد گفته می شود القی عصاه(چنانچه مسکویه در تجارب الامم و دمیری در حیات الحیوان بیان نموده اند)
  6. مقصود عایشه از گفتن این شعر آن بود که خواست بگوید از بابت علی خیالم فارغ و سینه ام باز و فکرم راحت شد چون پیوسته انتظار هم چو خبری را داشتم مانند کسی که انتظار مسافر خود را داشته باشد که بآمدن مسافر چشمهایش روشن و قلبش آرام گردد؟!!.
  7. پس منهم از شنیدن خبر مرگ علی چشمم روشن و قلبم آرام و خیالم راحت شد؟! آنگاه از خبرآورنده سؤال کرد که چه کس او را بقتل رسانید گفتند عبد الرحمن بن ملجم مرادی از قبیله بنی مراد فوری گفت فان یک نائیا فلقد نعاه-غلام لیس فی فیه التراب-یعنی اگر علی دور از من است خبر مرگ او را غلامی آورد که خاک در دهان او مباد.
  8. زینب دختر ام سلمه حاضر بود گفت آیا سزاوار است دربارۀ علی علیه السلام این قسم خوش حالی کنی و چنین کلماتی بگوئی و اظهار فرح و شادمانی بنمائی دید بد شد در جواب گفت بخود نبودم از روی سهو و نسیان و فراموشی این طور گفتم چنانچه باز این حالت بمن دست دهد و بازگو نمایم مرا یادآور شوید تا نگویم
7-
  1. 1) چون خبر قتل و شهادت امیر المؤمنین علیه السلام بعایشه رسید سجدۀ(شکر)نمود. ص :736
  2. خوبست آقایان حب و بغض را بگذارید و عبرت بگیرید که مسأله توبه حقیقت نداشته بلکه تا دم مرگ بدشمنی خود باقی بوده است و الا با اظهار فرح سجدۀ شکر نمی نمود.
  3. آقایان محترم این اعمال را حمل بچه چیز می نمائید آیا جز اینست که ام المؤمنین زنی بوده سبک عقل تر از دیگران که آرامش در زندگی نداشته.
  4. مطلب دیگری یادم آمد شما آقایان انتقاد از شیعیان می نمائید و با نظر بغضاء بآنها می نگرید که چرا بخلیفه سوم عثمان خورده گیری نموده و مطاعن او را که علماء خودتان نقل نموده اند واگو می نمایند.
  5. کلمات متضاد عایشه نسبت بعثمان
  6. اگر از این جهت هم شده باید بام المؤمنین عایشه خوش بین نباشید چه آنکه عموم اکابر علماء و مورخین خودتان مانند ابن ابی الحدید در ص 77 جلد دوم شرح نهج البلاغه و مسعودی در کتاب اخبار الزمان و اوسط و سبط ابن جوزی در ص 36 تذکرة خواص الامّه و ابن جریر و ابن عساکر و ابن اثیر و دیگران از علماء و مورخین خودتان نوشته اند که ام المؤمنین عایشه پیوسته از عثمان بدگوئی می کرد تا آنجا که فریاد می زد اقتلوا نعثلا قتله اللّه فقد کفر (1).
  7. ولی همین که عثمان کشته شد روی کینه و عداوت با علی علیه السلام می گفت: قتل عثمان مظلوما و اللّه لأطلبنّ بدمه فقوموا معی (2). ص :737
14-
  1. 1) بکشید این پیر خرفت(یعنی عثمان)را خدا بکشد او را پس بتحقیق کافر شده است.
  2. 2) عثمان مظلوم کشته شد بخدا سوگند مطالبه خون او را می کنم پس قیام کنید و مرا یاری نمائید
  3. ابن ابی الحدید می نویسد انّ عائشة کانت من اشدّ الناس علی عثمان حتّی انّها اخرجت ثوبا من ثیاب رسول اللّه فنصبته فی منزلها و کانت تقول للدّاخلین الیها هذا ثوب رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله لم یبل و عثمان قد ابلی سنّته (1).
  4. و نیز ابن ابی الحدید گوید وقتی در مکّه خبر قتل عثمان بعایشه رسید گفت ابعده اللّه ذلک بما قدّمت یداه و ما اللّه بظلاّم للعبید (2).
  5. این نوع کلمات را بدون دلیل از عایشه نسبت بخلیفه عثمان می شنوید ابدا متأثر نمی شوید ولی همین کلمات را اگر از شیعیان بیچاره بشنوید فوری حکم رفض و کفر بآنها داده قتلشان را واجب می دانید.
  6. پس باید نظر پاک باشد اگر بدبینی بمیان آمد همه عیبی از آن بیرون می آید آنچه مسلّم است ام المؤمنین عایشه نسبت بمولانا امیر المؤمنین علی علیه السلام نظر کینه و عداوتی شدید داشته که وقتی شنید مسلمانان بآن حضرت بیعت نمودند گفت: لوددت انّ السّماء انطبقت علی الارض ان اتمّ هذا قتلوا ابن عفان مظلوما (3).
  7. آیا این نوع کلمات مختلف و متضاد تلوّن ام المؤمنین عایشه را نمی رساند.
  8. شیخ- این اختلافات در رویه و رفتار و گفتار ام المؤمنین عایشه رضی اللّه عنها زیاده نقل شده ولی دو چیز مسلّم و ثابت است.
  9. یکی آنکه عایشه ام المؤمنین رضی اللّه عنها را فریب دادند و آن روز متوجه بمقام ولایت علی کرم اللّه وجهه نبوده چنانچه خودش گفت فراموش نمودم و در بصره یادم آمد ثانیا توبه نمود قطعا خداوند از گذشته ها می گذرد و او را در اعلا درجات بهشت وارد می کند. ص :738
23-
  1. 1) بدرستی که عایشه از همه مردم نسبت بعثمان دشمن تر بود تا آنجا که پیراهن رسول خدا را در منزل خود آویخته و بواردین اظهار می کرد این پیراهن رسول خدا صلی اللّه علیه و آله است که هنوز کهنه نگردیده و عثمان سنت آن حضرت را کهنه و از کار انداخت.
  2. 2) خداوند او را از رحمت خود دور گرداند بسبب کردار ناپسندیده ای که باختیار خود بیادگار گذارد و خداوند کسی است که ظلم بر بندگان نمی کند(آنکه را عذاب کند کیفر کردار او است).
  3. 3) اگر امر خلافت علی بآخر رسد و حال آنکه عثمان مظلوم کشته گردید دوست می دارم که آسمان بزمین آید و جهان فانی گردد.
  4. داعی-  در موضوع توبه تکرار گفتار نمی کنم و نمی گویم خون آن همه مسلمانان بی گناه ریخته شده و هتک نوامیس گردیده و نهب اموال شده چگونه بدون محاکمه می گذرد-صحیح است که خداوند ارحم الراحمین است-ولی فی موضع العفو و الرحمة و اشدّ المعاقبین فی موضع النکال و النقمة (1)علاوه تا دم مرگ خود معترف بوده که عمدا سبب وقوع حوادث گردیده فلذا بنابر آنچه اکابر علماء خودتان نقل نموده اند وصیت نمود مرا پهلوی پیغمبر دفن ننمائید چه آنکه خود می دانم چه حوادثی بعد از آن حضرت ظاهر ساختم
  5. چنانکه حاکم در مستدرک و ابن قتیبه در معارف و محمّد بن یوسف زرندی در کتاب اعلام بسیرة النّبی و ابن البیّع نیشابوری و دیگران نقل نموده اند که عایشه بعبد اللّه زبیر وصیت کرد ادفنونی مع اخواتی بالبقیع فانّی قد احدث امورا بعده (2).
  6. اما اینکه فرمودید ام المؤمنین فراموش کار بوده و احادیث فضایل علی را در بصره یاد آورد و منع پیغمبر را از آن کار بخاطر نداشت اشتباه فرمودید خوبست کتب معتبرۀ اکابر علماء خودتان را ببینید تا باشتباه خود پی ببرید مخصوصا از ص 77 جلد دوم شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید را مطالعه فرمائید تا حقیقت بر شما کشف گردد اینک برای روشن شدن مطلب ببعض از مندرجات آن کتاب اشاره می نمایم.
  7. نصایح ام سلمه بعایشه
  8. ابن ابی الحدید از تاریخ ابی مخنف لوط بن یحیی ازدی نقل می نماید که در آن موقع ام المؤمنین ام سلمه هم برای عمل حج بمکه مشرف بود وقتی شنید عایشه بخونخواهی عثمان برخاسته و عازم بصره است بسیار متأثر شد و در مجالس تظاهر بنقل مناقب علی علیه السلام می نمود عایشه بملاقات ام سلمه رفت تا او را فریب داده با خود همدست نموده ببصره بروند. ص :739
31-
  1. 1) خداوند ارحم الراحمین است در محلی که حکمت مقتضی عفو و رحمت باشد و بعکس اگر اقتضای حکمت سخت گیری شد سخت ترین عقوبتها را در موقع نقمت و سختی می کند.
  2. 2) دفن کنید مرا پهلوی خواهرهایم در بقیع زیرا من بعد از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله ایجاد و احداث امور نمودم.
  3. ام سلمه فرمود تا دیروز آن همه دشنام بعثمان می دادی و مذمّت می نمودی و او را نعثل می خواندی و حالا بخونخواهی او در مقابل علی علیه السلام برخاسته ای آیا از فضایل آن حضرت غافلی اگر یادت رفته من اینک یادآوری می نمایم.
  4. یادآوری نمودن امّ سلمه فضایل علی را برای عایشه
  5. یادت بیاید روزی که من با رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم بحجره تو آمدیم در آن بین علی وارد شد و با پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم نجوی نمود و نجوی طول کشید تو خواستی بر آن حضرت هجمه نمائی من منعت کردم گوش ندادی و حمله نمودی بر آن بزرگوار و گفتی در هر نه روز یک روز نوبۀ من است آن هم تو آمده ای و پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم را مشغول نموده ای رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم غضبناک در حالتی که صورت مبارکش سرخ شده بود بتو فرمود.ارجعی وراءک و اللّه لا یبغضه احد من اهل بیتی و لا من غیرهم من الناس الاّ و هو خارج من الایمان (1)پس تو نادم و پشیمان برگشتی عایشه گفت بلی یادم هست!!.
  6. ام سلمه فرمود یادت بیاید روزی که تو سر مبارک پیغمبر را شستشو می دادی و من غذای حیس تهیه می نمودم آن حضرت سر مبارک بلند نمود فرمود کدام یک از شما صاحب شتر گنهکارید که سگهای حوأب بر او پارس نمایند و بر روی پل صراط برو افتاده گردد
  7. من دستم را از حیس برداشته عرض کردم یا رسول اللّه پناه می برم بخدا و برسول خدا از این امر آنگاه دست بر پشت تو زده فرمود بپرهیز از آنکه تو باشی آن کس که این عمل کند-عایشه گفت بلی یادم هست!!. 37-
  8. 1) برگرد بعقب بخدا قسم احدی از اهل بیت من و نه غیر از آنها از مردم با علی دشمنی ننماید مگر آنکه او از ایمان بیرون رفته است ص :740-
  9. «اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ
 

 

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید