شمه ای از نکته های کلام امام رهبر عزیز خامنه مد ظله العالی.. موضوع بصیرت  وعلم  و دانش   بصیرت 102-  2

شمه ای از نکته های کلام امام رهبر عزیز خامنه مد ظله العالی..

موضوع بصیرت  وعلم  و دانش  

بصیرت 102-   سایت: پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/                                    

 نهج البلاغ فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad                                                                                                      وبلاگ صفرزاده-  https://safarzade.blog.i                                                                              شنبه26/7/ 1404 برابر 25- / ربیع الثانی 1446-مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح --استاد سالک                                                                                                                                        جلسه102- 2بحث بصیرت ‏ وآگاهی بصیرت ‏  در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت ‏  سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی (علیهم السلام )   بصرو نظر و استبصر-بصیرت ‏ صدق رمزاصلی وحقیقی پیروزی- غلبه ملتها تکیه برایمان وبصیرت   بسم الله الرحمن الرحیم  الحمد لالله رب العالمین

 اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم                                                                                                    

اللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طویلا                                                                       الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین، والیهود والظالمین و استغفرالله‌ لى و لکم. اللهم احفظ وانصر قائدنا الخامنه ائ اللهم انصر من نصره واخذل من خَذَلَهُ                                          بحث ما محوریت نکته ها از کلام امام  رهبر عزیزخامنه مد ظله العالی.. موضوع بصیرت  وعلم  و دانش  

  1. علم ، پایه پیشرفت همه‌جانبه کشور = از رهبر انقلاب درباره «علم  و پژوهش»
  2. از نگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیشرفت علم ی، پایه و لازمه‌ی قطعی پیشرفت همه‌جانبه و اقتدار یک ملت است و تنها با دستیابی به قدرت و اقتدار است که می‌توان از هویت و حیثیت و استقلال و عزت یک ملت در مقابل زورگویان و مستکبرین حفاظت کرد و منافع ملی را حفظ نمود.
    پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR برای آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان با نگاه رهبر انقلاب اسلامی به مقوله‌ی علم  و پژوهش و پیشرفت علم ی، در گزیده بیانات زیر بیست جمله‌ی برگزیده از ایشان درباره‌ی این موضوع را بازخوانی می‌کند:
  3. علم  برای یک ملّت مهم‌ترین ابزار آبرو و پیشرفت و اقتدار است. ۲۰/۰۸/۱۳۹۴

 

  1. علم  و دست برتر علم ی، راز پیشرفت هر کشوری در اقتدار اقتصادی، سیاسی، نظامی و روحیه‌ای است.  ۱۳۸۴/۱۲/۰۸

 

  1. علم  باید با اخلاق و ایمان همراه شود تا ما به همان چاله‌ای نیفتیم که غرب در آن افتاد. ۲۵/۰۶/۱۳۸۵

 

  1. علم  با دین و اخلاق هست که برای بشریت مفید خواهد بود. علم  هر چه هم پیشرفت کند، اگر از اخلاق و دین فاصله بگیرد، به حال بشریت مفید نخواهد بود. ۲۵/۰۶/۱۳۸۵

 

  1. تحصیل علم  و خود علم  و تأثیر آن در آینده‌ی کشور، یک نقطه‌ی برجسته و اساسی برای نظام جمهوری اسلامی است. ۲۵/۰۶/۱۳۸۵

 

  1. ما باید علم  را با همه‌ی معنای کامل آن به عنوان یک جهاد دنبال کنیم. ۱۳۸۵/۰۱/۰۱

 

  1. نوآوری و ابتکار، شجاعت علم ی، اعتماد به نفس شخصی و ملی و کارِ متراکم و انبوه، علاج کارِ پیشرفت علم ی ماست. ۱۳/۰۷/۱۳۸۵

 

  1. پیشرفت علم ی بایستی با خودباوری اولاً؛ امید به موفقیت ثانیاً؛ حرکت جهادگونه ثالثاً؛ همراه باشد. ۰۳/۰۷/۱۳۸۷ رویکرد مصرف‌کنندگیِ علم  را باید به رویکرد تولید علم  تبدیل کنیم. ۲۰/۰۳/۱۳۹۷
     

 

  1. پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم  و ایجاد مرجعیّت علم ی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. ۲۰/۰۳/۱۳۹۷ در زمینه‌ی علم  و فناوری، آن کاری را که ذهن بشر به آن دست نیافته است، آن را وجهه‌ی همت قرار بدهید و دنبال بکنید؛ این طوری است که ما خط مقدم علم  را شکسته‌ایم و یک قدم به جلو برداشته‌ایم. ۱۳/۰۷/۱۳۸

 

  1. ما باید به آن‌جا برسیم که اگر در اکناف عالم یک پژوهشگر، یک دانش مند، بخواهد به فلان نظریه‌ی علم ی یا نظریه‌ی فلسفی دست پیدا کند، ناچار باشد زبان فارسی را یاد بگیرد. ۱۴/۰۲/۱۳۸۴ علم  مجرد و به تنهایی کافی نیست؛ باید علم  را به فناوری، فناوری را به صنعت و صنعت را به توسعه‌ی کشور وصل کنیم. ۱۳۸۵/۰۱/۰۱

 

  1. پژوهش اولاً مورد اهتمام قرار بگیرد، ثانیاً سمت و سوی پرداختن به نیازهای کشور را پیدا کند. پژوهش را تابع نیاز خودمان قرار بدهیم. ۱۳۸۸/۰۶/۰۸ هدف پژوهش دو چیز است: یکی رسیدن به مرجعیّت علم ی و حضور در جمع سرآمدان علم  و فنّاوری، دوّم حلّ مسائل کنونی و آینده‌ی کشور. ۱۳۹۷/۰۳/۲۰ اگر علم  نباشد، هیچ‌چیز نیست؛ و اگر فناوری هم باشد، فناورىِ عاریه‌یی و دروغی و وام‌گرفته‌ی از دیگران است.  بهترین مشوق برای گسترش علم ، تکریم دارنده‌ی علم  است. ۱۳۸۷/۰۷/۰۳

 

  1. آن کسانی که دانش گاه‌ها، مراکز تحقیقی، مرکز علم ی را میخواهند از علم  و از تحقیق و پژوهش دور کنند، برای دشمن کار میکنند. ۱۴/۰۳ دانش ، سلطنت و قدرت است امروز ما احتیاج داریم به یک حرکت مبتکرانه‌ای از سوی دستگاه‌های علم ی کشور تا عقب نیفتیم. ما حرکت کردیم، امّا دیگران هم حرکت کردند؛ حتّی عدّه‌ای از کشورهای منطقه با مشاهده‌ی پیشرفت ایران تشویق شدند به حرکت کردن، در حالی که عقب بودند؛ امروز ما به آمارها که نگاه میکنیم، می‌بینیم اینها خیلی جلو آمده‌اند. بیمِ آن وجود دارد که ما از مسابقه‌ی علم ی دنیا عقب بمانیم؛ جدّاً این بیم وجود دارد. میدانید و بارها بنده گفته‌ام که «اَلعلم  سُلطان»؛(۱) علم  قدرت است. اگر بخواهیم کشور از آسیب‌های متعارف کشورهای دنیا مصون و برکنار بماند، در درجه‌ی اوّل، یک کار مهم پیشرفت علم ی است؛ اگر عقب ماندیم، آسیب‌پذیر خواهیم شد؛ باید تلاش کنیم عقب نمانیم.۱۴۰۲/۰۷/۲
  2.   شرح‏ نهج‏ البلاغة، ابن ابی الحدید، ج۲۰، ص۳۱۹العلم  سُلطانٌ مَن وَجدَهُ صالَ بِهِ وَ مَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيه.
    ترجمه: دانش ، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد با آن يورش برد و پیروز شود، و هر كه آن را نیابد بر او يورش برند و مغلوب گردد.خیلی خوب درس خواندن, تحصیل علم  و دانش  - با دانش ، خودتان را مجهّز کنید؛ من توصیه میکنم به همه‌ی شما جوانان عزیز که درس خواندن را جدّی بگیرید.۱۳۹۵/۰۹/۲۳
  3. بیانات در مراسم جشن تکلیف دانش ‌آموزان - خیلی خوب درس خواندن, تحصیل علم  و دانش تحصیل علم  و دانش , ورزش, کتاب و کتاب‏خوانی
    امروز جوانهای ما بایستی، هم سلامت جسمی، و هم سلامت معنوی، و هم سلامت فکری را با هم داشته باشند و برای خودشان نگه دارند. سلامت جسمی را با ورزش و با تغذیه‌ی مناسب؛ سلامت معنوی و قلبی را هم با توجّه به خدا، با نماز، با دعا، با توسّل، با یاد شهدا؛ سلامت فکری را هم با کتاب‌خوانی تأمین کنید.۱۳۹۵/۰۹/۲۳
  4. عدالت, استقرار عدالت, رستگاری انسان, پیشرفت, اقتدار علم ی, حرکت علم ی ایران, علم ‌آموزی, تحصیل علم  و دانش  
    ما علم  را برای سعادت بشر، برای رشد وشکوفائی بشر، برای استقرار عدالت و آرزوهای قدیمی بشر میخواهیم.۱۳۸۸/۱۱/۱۳
  5. حرکت علم ی ایران, علم  و دین, تحصیل علم  و دانش , علم ‌آموزی, پیشرفت, فضائل اخلاقی, معنویتگرایی
    علم  را برای خدمت، برای معنویت، برای پیشرفت فضائل انسانی، برای دفاع حقیقی از حقوق انسان باید فرا بگیریم.۱۳۸۹/۰۷/۱۴
  6. بیانات در دیدار نخبگان جوان‌ - حرکت علم ی ایران, علم  و دین, تحصیل علم  و دانش , علم ‌آموزی, پیشرفت, فضائل اخلاقی, معنویت‎گرایی
  7. جمله‌های برگزیده اخلاق اسلامی, دین, علم  و دین, تحصیل علم  و دانش , جوان, نخبگان
    علم  را باید با دین و اخلاق توأم کرد.۱۳۸۵/۰۶/۲۵
  8. پیشرفت علم ی ایران, حرکت علم ی ایران, پیشرفت‏ علم ی و فناوری, علم ‌آموزی, تحصیل علم  و دانش , نیازهای کشور
    علم ‌، پیشرفت‌ علم ی و فراگیری، نیاز اول كشور ماست.۱۳۸۶/۰۶/۱۲-
  9. شهرِ علم ، جهاد و بصیرت - پایگاه معارف اهل‌بیت(علیه‌السلام) قم شهر علم  است، شهر جهاد است، شهر بصیرت  است. بصیرت  مردم قم یکی از آن نکات بسیار مهمی است که در طول این سی و چند سال همواره خود را نشان داده است. ... خود، با دانش  خود، منطقه‌ی علم  قرار بدهند. ... از قم، علم  به اقصای خراسان و اقصای عراق و شامات رفت. این، بصیرت  آن روزِ مردم قم است؛ که پیدایش قم بر اساس جهاد و بصیرت  شد شنبه، ۱۸ دی ۱۳۹۵
  10. بصیرت ، نورافکن و قطب‌نماست- ، بصیرت ، صراحت است. ۱۳۹۵/۳/۶ در خودتان بصیرت  ایجاد کنید. ... کسی که علم  ندارد، بصیرت  درست ندارد به آنچه پیرامون او دارد میگذرد، گاهی اوقات میشود که راه را عوضی طی میکند؛ همه‌ی نیروی او نه فقط هدر میرود، بلکه به کج‌راهه او را میرساند و میکشاند. ۱۳۹۲/۱۰/۱۹ این ... وقتی بصیرت  نباشد، انسان مجذوب یک چیزی میشود که واقعاً جاذبه‌ای ندارد. ۱۳۹۵/۸/۲۶ بصیرت  یعنی چه؟ بصیرت  یعنی تیزبین بودن و راه درست را شناختن.
  11. علم  زندگی‌ساز ما دنبال این علم  نمیخواهیم برویم؛ این علم ، علم  مضرّ است. این علم  را انتخاب میکنیم، چون علم  نافع است؛ علم  نافع داریم، علم  مضر داریم. ... هدف از علم  این است که نفع برساند. باید علم  برای مردم نافع باشد؛ از برکات آن علم  بایستی استفاده کنند. ... بیانات در دانش گاه فرهنگیان | ۱۳۹۷/۰۲/۱۹ دانش های بدون فایده در مدارس را حذف کنید یک نکته در مورد مسائل آموزش و پرورش که به برنامه‌ریزی‌های این وزارتخانه ارتباط پیدا میکند، تفکیک بین علم  نافع و علم
  12. بصیرت  مردم بصیرت  یعنی تشخیص خط درگیری با دشمن یکی از مسائل مهم، مسئله‌ی بصیرت  است. ... بصیرت ، آن خط وسط است؛ آن خط درست است.[1]   بصیرت  مردم موجب ثبات سیاسی مستمر کشور تلاش ملت عزیز ما و هوشمندی و آگاهی و بصیرت  مردم عزیز ما در این استان و در سرتاسر کشور، موجب شده است که کشور ما از یک ثبات ... مردم از خودشان بصیرت  نشان دادند. حقاً و انصافاً بصیرت  مردم مثال‌زدنی است؛ این هم کار خداست. دلها دست خداست، اراده‌ها مقهور اراده‌ی الهی است. سه شنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۱
  13. ۲۰ جمله از رهبر انقلاب درباره «علم  و پژوهش» بدون شک علم  پایه تمدّن است. ۲۲/۰۲/۱۳۸۲ علم ، پایه‌ی پیشرفت همه‌جانبه‌ی یک کشور است. ۱۴/۱۱/۱۳۹۰ علم  برای یک ملّت مهم‌ترین ابزار آبرو و پیشرفت و اقتدار است. ۲۰/۰۸/۱۳۹۴ علم  و دست ... برتر علم ی، راز پیشرفت هر کشوری در اقتدار اقتصادی، سیاسی، نظامی و روحیه‌ای است.  ۱۳۸۴/۱۲/۰۸ علم  باید با اخلاق و ایمان همراه شود تا ما به همان چاله‌ای نیفتیم که غرب در آن افتاد. ۲۵/۰۶/۱۳۸۵ علم  با ... تحقیقی، مرکز علم ی را میخواهند از علم  و از تحقیق و پژوهش دور کنند، برای دشمن کار میکنند. ۱۴/۰۳/۱۳۸۵
  14. امام صادق(علیه السلام) مرد علم  و دانش ، مرد مبارزه، مرد تشکیلات-بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون عنصر جهاد، مبارزه و قیام در زندگی ائمه اطهار علیهم‌السلام حرکت تشکیلاتی امام صادق(ع) مرد مبارزه بود، مرد علم  و دانش  بود و مرد تشکیلات بود. ... مرد علم  و دانش  بودنش را همه شنیده‌اید. محفل درس امام صادق(ع) و میدان آموزشی که آن بزرگوار به وجود آورد، هم قبل از او و هم بعد از او در تاریخ زندگی امامان شیعه بی‌نظیر بود. ... شنوندگان سخن امام به خوبی می‌دانند که پس از امام باقر(ع) میراث علم  و حکومت در اختیار امام صادق(ع) است.
  15. گزیده بیانات | «سوزن بانانِ پیشرفت علم ی کشور»= کارِ همراه با آگاهی و بصیرت  در زمینه دیپلماسی علم ی    ۲. گره‌ زدن تحقیقات دانش گاهی با صنعت و تجارت    ۳. درگیر شدن همه ظرفیت دانش گاهی در بحث پیشرفت علم     ۴. ... استفاده از فرهنگ عمیق اسلامی برای تولید علم  در زمینه علوم انسانی مسائل علم ی: کارِ همراه با آگاهی و بصیرت  در زمینه دیپلماسی علم ی توجه داشته باشید که طرف مقابل[جبهه‌ی دشمن] روی ... بر روی همین نقطه‌ی «دیپلماسی علم ی» برنامه‌ریزی میکنند و اهداف خودشان را دنبال میکنند. اگر با توجه، با آگاهی، با بصیرت ، کار انجام بگیرد، ما کاملاً موافق هستیم. از پیشرفت علم ی ما هم راضی نیستند.
  16. رمزِ عبور از فتنه بصیرت ، قطب‌نماست قبل از هرچیز باید معنای بصیرت  را فهم کرد: «بصیرت ، نورافکن است؛ بصیرت ، قبله‌نما و قطب‌نماست... در یک فضای تاریک، بصیرت  روشنگر است. ... کرد؛ جایگاه اینها را بداند؛ این، بصیرت  است.» ۱۳۹۴/۹/۴ [۷]   نکته‌ی مهم اینکه بصیرت  در زمینه‌های گوناگون موضوعیت دارد: «بصیرت  در هدف، بصیرت  در وسیله، بصیرت  در شناخت دشمن، بصیرت  در شناخت موانع راه، ... کسی که علم  ندارد، بصیرت  درست ندارد به آنچه پیرامون او دارد میگذرد، گاهی اوقات میشود که راه را عوضی طی میکند؛ همه‌ی نیروی او نه فقط هدر میرود، بلکه به کج‌راهه او را میرساند و میکشاند؛ پس بصیرت  لازم است.
  17. تفکر و عبرت درباره فتنه 88 | اخلاص در کنار بصیرت  بارها گفتیم که در درجه‌ی اول، روحیه‌ی اخلاص و روحیه‌ی بصیرت  است. این اخلاص و بصیرت  روی هم اثر میگذارند. هرچه بصیرت  شما بیشتر باشد، شما را به اخلاص عمل نزدیکتر میکند. ... هرچه مخلصانه‌تر عمل کنید، خدای متعال بصیرت  شما را بیشتر میکند. «اللَّه ولیّ الّذین امنوا یخرجهم من الظّلمات الی النّور»؛ خدا ولی شماست. ... هرچه به خدا نزدیکتر شوید، بصیرت  شما بیشتر خواهد شد و حقایق را بیشتر می‌بینید. نور که بود، انسان میتواند واقعیات و حقایق را مشاهده کند.
  18. مطالعه بیشتر درباره «پیشرفت علم ی» «ما هنوز از خط مقدم علم  عقبیم، هنوز در بسیاری از دانش های مورد نیاز زندگی دچار عقب‌ماندگیهای مزمن هستیم؛ با همه‌ی این پیشرفتی که در بخشی از دانش ها داشته‌ایم. ... علم  در داخل بیانات در دیدار جمعی از اساتید دانش گاه‌ها ۱۳۸۲/۰۸/۰۸ مُهر «نمیتوانیم» و «نمیتوانید»، سیاست فرهنگی استعمارگران در حوزه علم  و دانش  بیانات در دیدار جمعی از مسئولان جهاد دانش گاهی ۱۳۸۳/ ... بیانات در دیدار جمعی از نخبگان علم ی ۱۳۸۳/۰۷/۰۵ تحریص و تحریض اسلام به کار علم ی و رسیدن به اوج علم ی بیانات در دیدار جمعی از مهندسان ۱۳۸۳/۱۲/۰۵ ما باید از گذشته ها عبرت بگیریم و با پیشرفت، مرزهای علم
  19. تفکر و عبرت درباره فتنه 88 | بصیرت ، شرط لازم و غیر کافی = در حوادث گوناگون هم ممکن است بصیرت  و بی‌بصیرت ی عارض انسان شود. انسان باید بصیرت  پیدا کند. ... این بصیرت  به چه معناست؟ یعنی چه بصیرت  پیدا کند؟ چه جوری میشود این بصیرت  را پیدا کرد؟ این بصیرت ی که در حوادث لازم است و در روایات و در کلمات امیرالمؤمنین هم روی آن تکیه و تأکید شده، به معنای این است ... خوب، یک نکته‌ای در اینجا وجود دارد: گاهی بصیرت  هم وجود دارد، اما در عین حال خطا و اشتباه ادامه پیدا میکند؛ که گفتیم بصیرت  شرط کافی برای موفقیت نیست، شرط لازم است.
  20. درس‌گفتار قرآن کریم روز سیزدهم | بصیرت  و زندگی اجتماعی پیچیده امروز- من با بصیرت  حرکت می‌کنم؛ «قل هذه سبیلی ادعوا الی اللَّه علی بصیرة انا و من اتّبعنی»؛ (۱) خودِ پیغمبر با بصیرت  حرکت می‌کند، تابعان و پیروان و مدافعان فکر پیغمبر هم با بصیرت . ... این قطب‌نما‌‌ همان بصیرت  است. در زندگیِ پیچیده‌ی اجتماعیِ امروز، بدون بصیرت  نمی‌شود حرکت کرد. جوان‌ها باید فکر کنند، بیندیشند، بصیرت  خودشان را افزایش بدهند. ... معلم ان روحانی، متعهدان موجود در جامعه‌ی ما از اهل سواد و فرهنگ، از دانش گاهی و حوزوی، باید به مسئله‌ی بصیرت  اهمیت بدهند؛ بصیرت  در هدف، بصیرت  در وسیله، بصیرت  در شناخت دشمن، بصیرت  در شناخت موانع راه، بصیرت
  21. بیانات در دیدار اساتید و دانش جویان در دانش گاه علم  و صنعت‌- علم ی و فناوری که نمونه‌هایش را دارید مشاهده میکنید، در زمینه‌ی دانش ‌های پزشکی، در زمینه‌ی دانش ‌های نو، در زمینه‌ی مسائل هسته‌ای، در زمینه‌ی نانو و غیر این‌ها کارهای مهمی در دانش گاه‌ها‌ی ما انجام گرفته ... یعنی همین طور که شما امروز ناچارید برای علم  و دستیابی به محصولات علم ی به دانش مندانی، به کتاب‌هایی مراجعه کنید که مربوط به کشورهای دیگرند، باید به آنجا برسیم که جوینده‌ی دانش ، طالب علم ، مجبور باشد بیاید ... بنابراین، اینی هم که یک روزی کشور ما و ملت ما کاروان دانش  را آن‌چنان پیش ببرد که بتواند در دنیا مرجع علم ی باشد، چیز ممکنی است.
  22. بیانات در دیدار جمعی از نخبگان و برگزیدگان علم ی- من یک روزی مسئله‌ی «تولید علم » را مطرح کردم، بعد دیدم بعضی جاها نشسته‌اند روی کلمه‌ی «تولید علم » دارند خدشه میکنند - حالا یک مناقشه‌ی لفظی - که علم  قابل تولید نیست! ... چرا؟ چون ما از تبادل علم ی، از استفاده‌ی علم ی، از کمک علم ی دیگران محروم بودیم. ... سرمایه‌گذاری برای تولید علم  و برای نوآوریهای علم ی و برای پیشرفت علم ی بایستی روزبه‌روز بیشتر شود؛ نباید کم شود.
  23. بیانات در دیدار جمعی از نخبگان علم ی - شما به اهمیت دادن به علوم پایه، به علوم محض، به پژوهش، به فراهم آوردن بستر مناسب برای رشد علم ی و فکری، به استفاده دانش  در همه جای جهان و مخلوط نکردن بهره‌مندی از دانش  دیگران با بهره‌مندی از همه فرآورده‌های ... برخی از دوستان گفتند که اسلام افراد را به طلبِ علم  تحریض کرده و باید طلبِ علم  کرد. ... علم شان خوب است؛ اما این علم ، پروریده و ساخته این فرهنگ نیست؛ حتّی این فرهنگ به این علم  ضرر هم میزند. علم ، موّلدها و عناصر به وجودآورنده خاص خود را دارد؛ باید آنها را پیدا کر
  24. بیانات در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علم ی بعد از آنکه مسئله‌ی پیشرفت علم ی و حرکت در مرزهای دانش  و چند شعار در بین دستگاه‌های دانش گاهی مطرح شد، یک حرکت جهشی واقعاً شروع شد، به طوری که مراکز داوری جهانی در زمینه‌ی مسائل علم ی، آن روز گفتند که سرعت ... مغرور نشویم، ما به این غرّه نشویم که حالا سرعت رشدمان این قدر زیاد است؛ برای خاطر اینکه با وجود این سرعت رشد، ما هنوز در دانش  عقبیم؛ ما نسبت به دنیای علم ، از لحاظ علم ی عقبیم. ... این یکی از موضوعات است ــ تا ارتباطات بین‌الملل، میدانی است برای کار علم ی؛ کارهای علم ی، تحقیقات علم ی، این‌جور باشد.
  25. بیانات در دیدار اعضای گروه دانش  صدای جمهوری اسلامی ایران‌ -روح علم ی آثار متعددی در انسانها دارد؛ یکی همین است که انسان سعی میکند علم  را بیاموزد. ... اصلاً علت این‌که مسلمانان توانستند برای مدت چند قرن مشعل علم  را در دنیا به دست بگیرند، همین توجه اسلام به علم  و دانش  بود. ... پس، آن روح دینی، با روح علم ی اصلاً منافاتی ندارد؛ بلکه روح دینی، کمک و پشتیبان روح علم ی است.  
  26. بیانات در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علم ی -خیلی از جوانهای ما به نقاط خوب و مراتب خوب علم ی دست یافته‌اند، امّا قانع نیستند، مایلند تحقیق کنند، مایلند رشد کنند، مایلند دانش  بیشتری پیدا کنند. ... ما چند سال قبل دیدیم که مسئله‌ی علم  و پیگیری علم  و عبور از مرزهای دانش  و مانند اینها مطرح شد، استقبال شد، دستگاه‌ها دنبال کردند، دانش گاه‌ها دنبال کردند، دانش مندان دنبال کردند و اثر کرد. ... تحوّلات علم  در دنیا خیلی سریع است. شما خودتان همه اهل علم ید، می‌بینید دیگر که تحوّلات علم ی دنیا چقدر سریع است.
  27. بیانات در دیدار کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش  بنیان‌ها -الزام سوّم؛ دانش  و فنّاوری باید بالا برود. ... اینکه می‌بینید این جوان اینجا می‌آید، با شجاعت اظهار میکند که ما این کار را کرده‌ایم، و این کار را میتوانیم بکنیم و مانند اینها، به خاطر این است که اینها در دانش  پیشرفت کرده‌اند، راه علم  باز شد. ... بنابراین، یک کار هم مسئله‌ی پیشرفت دانش  و فنّاوری است ــ دانش  و فنّاوری، هر دو ــ که مسئول این کار، مخاطب این کار، بنگاه‌ها و مراکز دانش  و تحقیقند؛ دانش گاه‌ها، مراکز تحقیقی، پژوهشگاه‌ها و اندیشکده‌ها؛

بیانات در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علم ی- نخبگان میتوانند علم  کشور را پیشرفت بدهند و کشور را به موضع اقتدار و عزّتی برسانند که آسیب‌پذیری‌هایش کاهش پیدا کند. این دیدگاه سوّم.  و دیدگاه چهارم، جلو بردن مرزهای دانش . ... پس این استعداد وجود داشته؛ چرا باید ما در این دویست سال اخیر که علم  با این سرعت پیشرفت کرده، این‌جور عقب بمانیم که در دوران اخیر قاجار و دوران پهلوی، به یکی از عقب‌مانده‌ترین کشورها از لحاظ دانش  روز، مُتّصف ... یعنی ما ۱ درصد باید سهم تولید علم  داشته باشیم، الان تقریباً ۲ درصد است؛ ۱.۹ درصد تولید علم  داریم که خب چیز خوبی است. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم              

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید