«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
. کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
صفرزاده- https://safarzade.blog.ir
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
- کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
- شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص870
- مثلا اگر فقیهی بمیرد یک عده بازیگر جمع شوند یک فرد عامی محض یا مسئله گوئی را بجای آن فقیه بنام فقاهت معرفی نمایند آیا بر مردم است تقلید از آن عامی فقیه نما یا مسئله گو بنمایند مخصوصا اگر در مقام تحقیق و امتحان معلوم گردد که آن مسندنشین فقاهت از علم فقاهت بهره ای ندارد قطعا بحکم عقل و نقل تبعیت و تقلید از او حرام است چه آنکه با بودن عالم حق تقدم بر جاهل جائز نیست.
- پس وقتی روی قواعد و منقولات اکابر علماء خودتان حق علمی علی علیه السلام علاوه بر نصوص وارده ثابت شد حق تقدم در امر خلافت برای آن حضرت محفوظ و مورد قبول عقل و نقل می باشد.
- و انحراف از آن حضرت که باب علم رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم بوده است عقلا و نقلا مذموم می باشد. ص :870
- و اما از جهة وقایع تاریخی البته تصدیق داریم که بعد از وفات رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم أبی بکر مدت دو سال و سه ماه و بعد از او عمر مدت ده سال و بعد از أو عثمان مدت دوازده سال مسندنشین خلافت شدند و هر یک بنوبۀ خود خدماتی نمودند.
- ولی تمام این امور جلوگیری از عقل و نقل و برهان نمی نماید که ما بتوانیم علی علیه السلام باب علم رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم را در واقع و حقیقت مؤخر از آنها بدانیم.
- زیرا اکابر علماء خودتان مانند شیخ سلیمان بلخی حنفی در ص 112 ضمن باب 37 ینابیع المودة ذیل آیه 24 سوره 37(صافات)که می فرماید وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ (1)از فردوس دیلمی و از ابو نعیم اصفهانی و از محمّد بن اسحاق مطّلبی صاحب کتاب مغازی و از حاکم و از حموینی و از خطیب خوارزمی و از ابن مغازلی جمیعا بعضی از ابن عباس و بعضی از ابو سعید خدری و بعضی از ابن مسعود از رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم نقل نموده اند انّهم مسئولون عن ولایة علیّ بن أبی طالب یعنی آنها سؤال کرده می شوند از ولایت علی علیه السّلام.
- و نیز سبط ابن جوزی در ص 10 تذکرة خواص الامة و محمّد بن یوسف گنجی شافعی در باب 62 کفایت الطالب از ابن جریر از ابن عباس ذیل آیه آورده که مراد ولایت علی علیه السلام می باشد.
- امر نمودن پیغمبر باطاعت علی علیه السلام
- علاوه بر همه اینها بحکم آیه 7 از سوره 59 (حشر)که می فرماید وَ مٰا آتٰاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مٰا نَهٰاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا (2)مسلمانان مجبورند آنچه رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم امر فرموده اطاعت نمایند فلذا وقتی بفرمایشات آن حضرت مراجعه می نمائیم(چنانچه در کتب معتبره خودتان ثبت گردیده)می بینم که آن حضرت در میان تمام امت علی علیه السلام را باب علم خود معرفی و امر باطاعت او نموده و اطاعت او را توأم با اطاعت خود فرموده. ص :871
10-
- 1) در موقف حساب نگاهشان دارید که در کارشان سخت مسئولند(که ولایت علی علیه السلام باشد).
- 2) آنچه رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله بشما داد فراگیرید و آنچه شما را از آن نهی نمود پس بازایستید.
- چنانچه امام احمد حنبل در مسند و امام الحرم در ذخایر العقبی و خوارزمی در مناقب و دیگران نوشته اند چنانچه سلیمان حنفی در ینابیع الموده و محمّد بن یوسف گنجی شافعی در کفایت الطالب نقل نموده اند که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود یا معشر الانصار الا ادلّکم علی ما ان تمسّکتم به لن تضلّوا بعدی ابدا قالوا بلی قال هذا علیّ فاحبّوه و اکرموه و اتّبعوه انّه مع القرآن و القرآن معه انه یهدیکم الی الهدی و لا یدلکم علی الردی فانّ جبرائیل اخبرنی بالذی قلته (1).
- و نیز اکابر علماء شما بما رسانیدند چنانچه شبهای گذشته با اسنادش بعرض رسانیدم که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم بعمّار یاسر فرمود:
- ان سلک الناس کلّهم وادیا و سلک علیّ وادیا فاسلک وادی علیّ و خلّ عن الناس.
- و نیز مکرر در مکرر در أمکنه مختلفه و أزمنه متفاوته فرمود من اطاع علیا فقد اطاعنی و من اطاعنی فقد اطاع اللّه که در لیالی ماضیه مفصلا و مسندا شرح دادم.
- از این قبیل اخبار در کتب معتبره شما بسیار و بحد تواتر معنوی رسیده که آن حضرت امر فرمود پیرو علی باشید راه علی را بروید و راه دیگران را بگذارید.
- ولی بر عکس در کتب شما حتی یک خبر ندیدم که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرموده باشد بعد از من راه هدایت یا باب علم من وصی و خلیفه من ابی بکر و یا عمر و یا عثمان می باشد اگر شما دیده اید اخباری که موضوع و یک طرفه و جعل از طرف بکریّون و امویّون نباشد إرائه دهید کمال امتنان را خواهم داشت. ص :872
- 1) ای جماعت انصار آیا دلالت نکنم شما را بچیزی که اگر باو متمسک شوید هرگز گمراه نشوید بعد از من عرض کردند بلی فرمود اینست علی پس او را دوست بدارید و اکرامش کنید و متابعتش نمائید بدرستی که او با قرآن و قرآن با او است و او شما را هدایت می کند بطریق هدایت و دلالت نمی کند بر خلاف و آنچه گفتم بشما جبرئیل بمن خبر داده.
- با این حال شما می گوئید علی علیه السلام باب علم رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم و راه هدایت و وصی و خلیفۀ بلسان آن حضرت را در مرتبه چهارم بگذاریم و با آن همه تأکیداتی که امر باطاعت و متابعت و پیروی آن حضرت از طرف رسول اللّه شده و در کتب شما پر است چشم پوشی نموده کورکورانه پی عمل کرد تاریخ برویم و پیروی کنیم کسانی را که از آن حضرت درباره آنها در اخبار مجمع علیه دستوری نرسیده آیا چنین امری ممکن است و اگر این راه را برویم مورد مسخره عقل و نقل و مسئول عند اللّه نخواهیم بود؟!.
- آیا اگر در پی گفتار شما برویم مخالفت رسول اللّه و أوامر آن حضرت را ننموده ایم قضاوت این امر را با وجدان و إنصاف پاک آقایان محترم می گذاریم.
- علماء اهل سنت نمی خواهند با شیعیان همکاری کنند
- رابعا فرمودید مانند مذاهب أربعة(حنفی و مالکی و حنبلی و شافعی)با هم همکاری کنیم این هم نشدنی است برای اینکه شماها بدون دلیل و برهان شیعیان و پیروان عترت و اهل بیت پیغمبر را با افتراء و تهمت رافضی و مشرک و کافر می خوانید!بدیهی است بین مشرک و مؤمن هرگز جمع نخواهد شد.
- و الاّ در مقام اتحاد و اتفاق با جامعه اهل تسنّن و برادران حنفی و مالکی و حنبلی و شافعی ما صمیمانه پیشقدم و حاضریم تشریک مساعی کنیم بشرطی که در إبراز حقایق و عقاید مذهبی استدلالا همگی ما و شما آزاد باشیم و مزاحمتی برای یک دیگر فراهم نکنیم.
- و همان قسمی که اتباع چهار مذهب(حنفی ها-مالکی ها-حنبلی ها-شافعیها) آزادی در عمل دارند اتباع عترت طاهره پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم جعفریها هم آزاد در اعمال خود باشند.
- ولی وقتی می بینیم با اختلاف بسیاری که در مذاهب اربعه موجود است حتی بعضی یکدیگر را تکفیر و تفسیق می نمایند مع ذلک شما همه را مسلمان و بآنها آزادی در عمل می دهید-ولی شیعیان بیچاره را مشرک و کافر خوانده و طرد از جامعه نموده و آزادی در عمل و عبادت را از آنها سلب می نمائید چگونه امید اتحاد و همکاری می رود. ص :873
- اختلاف در سجده بر تربت
- شما برای سجده کردن بر تربت ببینید چه انقلابی برپا می کنید خاک و تربت را در نظر عوام معرفی به بت نموده و شیعیان موحّد را بت پرست می خوانید؟؟.
- و حال آنکه ما بامر و اجازه خدا و پیغمبر سجده بخاک می نمائیم زیرا که در آیات قرآن مجید امر بسجده شده و شما خود می دانید که سجده یعنی صورت روی زمین گذاردن منتها در طریق سجده ما و شما اختلاف است که بر چه چیز باید سجده نمود.
- شیخ- چرا شما مانند تمام مسلمانان سجده نمی نمائید تا اختلاف واقع نشود و این بدبینی ها از میان برود.
- داعی - اوّلا شما آقایان شافعیها چرا با حنفیها و مالکیها و حنبلیها در أخذ فروعات بلکه در اصول آن قدر اختلاف دارید که گاهی منجر به تفسیق و تکفیر یکدیگر می گردد خوب است همگی با هم یک عقیده پیدا نمائید تا اختلاف کلمه پیدا نشود.
- شیخ- فتاوای فقها اختلاف دارد هر فرقه و طایفۀ از ما که تبعیّت از فقیهی مانند امام شافعی و امام اعظم یا مالک یا احمد بن حنبل رضی اللّه عنهم بنمایند مثاب و مأجور می باشند.
- ابراز حقیقت توأم با تاثر
- داعی - شما را بخدا قسم انصاف دهید تبعیّت از فقهاء اربعه که دلیلی بر متابعت آنها جز جهت علم و دانش بعض از آنها و پیروی کورکورانه از أوامر(بی برس)(بنابر آنچه علاّمۀ مقریزی در خطط نقل نموده است)در دست نیست ثواب و اجر دارد(و لو هرچند اختلاف کلمه در اصول و فروع با هم داشته باشند)ولی تبعیّت و اطاعت از أوامر أئمه از عترت طاهره و اهل بیت رسالت که علاوه بر مراتب علم و دانش و تقوای آنها که اکابر علماء خودتان بأعلمیّت و أفقهیّت آن ذوات مقدسه اذعان دارند و نیز نصوص صریحه از رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم وارد است که آن خاندان جلیل را عدیل القرآن معرفی و نجات را در متابعت آنها و هلاکت را در مخالفت آنان قرار داده اند شرک و کفر است؟!!!. ص :874
- پس تصدیق نمائید که بدبینیها مربوط باختلاف کلمه نیست بلکه ناظر بحبّ و بغض عترت و اهل بیت طهارت می باشد که هرگز از میان نخواهد رفت مگر بعد از تصفیه نفس از اخلاق رذیله و صفات ناپسندیده و مصفّی نمودن باطن دل را از حقد و کینه و حسد و واجد مقام انصاف گردیدن.
- و الاّ این قبیل اختلافات در اصول و فروع احکام از طهارت تا دیات بین مذاهب اربعه شما بسیار است با آنکه غالب فتاوای أئمه اربعه و فقهای شما بر خلاف نصّ صریح قرآن مجید است مع ذلک شماها درباره مفتی و عاملین بآن فتاوا هیچ نظر بد ندارید ولی جامعه شیعیان را که بحکم قرآن مجید سجده بر خاک پاک می نمایند مشرک و کافر و بت پرست می خوانید.
- شیخ- در کجا أئمه أربعة و فقهاء جماعت رضی اللّه عنهم بر خلاف کلام مجید فتوی داده اند خواهشمندم اگر حرف نیست و معنی دارد بیان فرمائید.
- داعی - در بسیاری از احکام بر خلاف نصّ صریح بلکه فتوای جمهور حکم داده اند که با ضیق وقت نمی توانم تمام آنها را بیان نمایم گذشته از اینکه اکابر فقهاء خودتان کتب بسیاری در مسائل خلافیه بین المذاهب تألیف نموده اند خوب است مراجعه نمائید بکتاب با عظمت(مسائل الخلاف فی الفقه)تصنیف شیخ بزرگوار الامام الموفق شیخ الطائفة الامامیّة ابی جعفر محمد بن الحسن بن علی الطوسی قدّس سرّه القدّوسی که جمیع اختلافات فقهاء اسلام را بدون إعمال نظر خصوصی از باب طهارت تا آخر باب دیات جمع و در دسترس اهل علم گذارده اند (1)که نقل تمام آنها غیر ممکن می باشد-ولی برای نمونه و روشن شدن مطلب که آقایان اهل مجلس بدانند ما اهل حرف و نسبت دادن بیجا و تهمت نیستیم بیک موضوع مختصرا اشاره می نمایم که بدانید در همین یک موضوع فتاوای صریح بر خلاف نص کلام اللّه مجید داده شده است!!. ص :87538-
- حسب الامر حضرت آیت اللّه العظمی زعیم الشیعة و فقیه اهل البیت آقای حاجی آقا حسین طباطبائی بروجردی ادام اللّه تعالی ظله علی رءوس الانام در سال 1370 قمری در عاصمه طهران بچاپ رسید.
- «اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ




