. کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
صفرزاده- https://safarzade.blog.ir
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
- شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص885
- داعی - قطعا این جملات را روی عادتی که از طفولیت در مغز شما قرار داده و بآن خو گرفته اید تبعا للأسلاف بدون دلیل و برهان فرمودید و از مثل شما عالم منصف روشن فکری شایسته نیست این قسم بیان نمودن که خاک پاک را تعبیر به بت بنمائید قطع بدانید که در محکمه عدل الهی باید جواب این تهمت و اهانت بزرگ را بدهید و سخت مسئول خواهید بود که خاک پاک را بت و موحدین خداپرست را مشرک و بت پرست بخوانید؟!!
- آقای من نقد و انتقاد از هر عقیده ای باید روی سند و دلیل باشد نه روی هوا اگر شما کتب فقهیۀ استدلالیه و رسائل عملیه شیعیان را که عموما چاپ و در دسترس عموم می باشد مطالعه نمائید جواب خود را درک نموده دیگر چنین اعتراضاتی نمی کنید و بی خبران از برادران اهل تسنن را به برادران شیعی خود بدبین نمی نمائید.
- شیعیان سجده بر خاک کربلا را واجب نمی دانند
- اگر شما در تمام کتب استدلالیه و رسائل عملیه یک خبر و یا یک فتوی آوردید که فقهاء امامیه رضوان اللّه علیهم اجمعین امر وجوبی بسجده بر خاک کربلا داده باشند ما بتمام بیانات شما تسلیم می شویم.
- آقای من در تمام کتب فقهیه استدلالیه و رسائل عملیه دستورات جمیع فقهاء امامیه موجود است که سجده باید طبق دستور قرآن مجید بر زمین پاک باشد از خاک و سنگ و ریگ و شن و رمل بشرطی که از معادن نباشد یا بر آنچه از زمین می روید بشرط آنکه خوردنی و پوشیدنی نباشد که اگر هر یک نباشد بر دیگری سجده نمایند.
- شیخ- پس چرا قطعاتی از خاک کربلا بصورت الواح حتما با خود بر می دارید و در موقع نماز بر آن سجده می نمائید.
- علت برداشتن شیعیان مهرهائی با خود برای سجده
- داعی - علت با خود داشتن قطعاتی از خاک آنست که چون امر وجوبی است سجده بر زمین پاک بنمائیم و غالبا در منازل و خانه ها نماز اداء می شود ص :885
- و تمام حجرات مفروش است بقالیها و نمدها و غیره-از پشم و أبریشم و نخ و آنها مانع از سجده بر زمین می شود و ممکن نیست در وقت نماز فرشها را برچینند و رفع مانع بنمایند و چنانچه برچینند غالب زمینها از گچ و سنگ و کاشی و چوب و موزائیک و غیره می باشد و سجده بر آنها جائز نیست لذا قطعات خاک پاکی با خود داریم که در موقع نماز سجده بر خاک نموده باشیم و دیگر آنکه ما مجبوریم طبق دستور فقها بر زمین پاک سجده نمائیم و غالبا با زمینهای ناپاک تلاقی می نمائیم فلذا قطعاتی از زمین پاک با خود بر می داریم که هرکجا با مانعی بر خورد نمودیم قطعه ای از زمین پاک حاضر داشته که بر او سجده نمائیم.
- شیخ- ما می بینیم که تمام شیعیان از خاک کربلا الواحی بصورت مهر ساخته و حتما واجب می دانند که بر آنها سجده نمایند.
- علت سجده نمودن بر خاک کربلا
- داعی - صحیح است سجده بر خاک پاک کربلا می نمائیم ولی نه بطریق وجوب چنانچه قبلا عرض نمودم ما طبق دستوراتی که در کتب فقهیه داده شده سجده بر مطلق زمین پاک را واجب می دانیم.
- ولی بنابر اخباری که از اهل بیت طهارت که آگاه بر خواص اشیاء بودند رسیده سجده بر تربت پاک حسینی بهتر و موجب فضیلت و ثواب فراوان است نه بطور وجوب.
- ولی متأسفانه جمعی بازیگران از اتباع خوارج و نواصب شهرت داده و می دهند که شیعیان حسین پرست اند و دلیل بر آن اینست که سجده بر خاک قبر مطهر او می نمایند؟!!.
- و حال آنکه این جملات در نزد ما کفر است ما ابدا حسین پرست که نیستیم بلکه علی پرست و محمدپرست هم نیستیم(هر کس بر این عقیده باشد کافر می دانیم)فقط خداپرست می باشیم و سجده نمی نمائیم مگر بر خاک پاک طبق دستور قرآن مجید سجده هم برای حسین علیه السّلام نیست بلکه بر خاک پاک کربلا که بفرموده ائمه از عترت طاهره باعث زیادتی ثواب و موجب فضیلت می گردد آن هم نه بطریق وجوب می باشد. ص :886
- شیخ- از کجا معلوم است که خاک کربلا دارای خصائصی می باشد که مورد توجه قرار گیرد تا آنجا که در سجده کردن آن را بر سایر خاکها مقدم دارند.
- خصائص خاک کربلا و بیانات رسول الله( صل الله علیه وآله وسلم)
- داعی - اولا در اختلاف اشیاء حتّی خاکها و اینکه برای هر خاکی آثار و خصائصی است محل شک و شبهه نمی باشد منتها متخصّصین فن بآن خصائص پی می برند نه عموم مردم.
- ثانیا خاک کربلا از زمان أئمّه طاهرین سلام اللّه علیهم اجمعین ببعد تنها مورد توجه نبوده بلکه در زمان خود رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم مورد توجه آن حضرت بوده چنانچه در کتب معتبرۀ اکابر علماء خودتان ثبت است.
- مانند خصائص الکبری تألیف جلال الدین سیوطی چاپ حیدرآباد دکن سال 1320 قمری اخبار بسیاری از موثقین روات و اکابر علمای خودتان مانند ابو نعیم اصفهانی و بیهقی و حاکم و دیگران از امّ المؤمنین امّ سلمه و ام المؤمنین عایشه و ام الفضل و ابن عباس و انس بن مالک و دیگران راجع بخاک کربلا نقل نموده اند.
- که از جمله راوی گوید دیدم حسین در دامن جدش رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم نشسته و خاک سرخ رنگی در دست آن حضرت بوده می بوسید و می گریست پرسیدم این خاک چیست فرمود جبرئیل مرا خبر داده که این حسینم را در زمین عراق می کشند و این خاک را از آن زمین برایم آورده فلذا من بر مصائب وارده بر حسینم گریه می کنم
- آنگاه آن تربت را به ام سلمه داد و فرمود چون دیدی این خاک مبدل بخون شد بدان حسینم کشته گردید فلذا ام سلمه آن خاک را در شیشه ای نگاهداری می نمود تا روز عاشورا سال 61 قمری دید آن خاک خون آلود گردید دانست که حسین بن علی علیه السلام کشته گردیده.
- و در کتب معتبره اکابر علماء و فقهاء شیعه بنحو تواتر رسیده که آن خاک پاک مورد توجه رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم و ائمه از عترت طاهره آن حضرت که عدیل القرآنند بوده و اول کسی که بعد از شهادت حضرت سید الشهداء ریحانۀ رسول اللّه از آن خاک پاک برداشته و بآن تبرک جست حضرت سیّد الساجدین زین العابدین امام چهارم علی ابن الحسین علیهما السّلام بوده که آن خاک پاک را در کیسه ای نموده و بر آن سجده می نمود و سبحه از آن ساخته و با آن ذکر می گفت.
- و بعد از آن حضرت تمام ائمه طاهرین بآن خاک تبرّک جسته و سبحه و سجّاده از آن ساخته و بر آن سجده می نمودند و شیعیان را دعوت باین عمل برای وصول بکمال اجور می نمودند نه بقصد وجوب.
- و مؤکّدا دستور می دادند که سجده برای خدای تعالی بایستی بر زمین پاک باشد ولی بر تربت حضرت سیّد الشهداء ارواحنا فداه افضل و باعث زیادتی ثواب می گردد. ص :887
- چنانچه شیخ الطّائفة الامامیه ابی جعفر محمد بن حسن طوسی رضوان اللّه علیه در مصباح المتهجّد روایت می نماید که حضرت امام صادق علیه السّلام مقداری از تربت امام حسین علیه السّلام را بر پارچه زردی ریخته موقع نماز مقابل خود باز نموده بر آن سجده می نمود.
- و تا مدتی شیعیان باین طریق خاک را با خود نگاه می داشتند بعدها برای آنکه تفریط نگردد با آب ممزوج نموده بصورت الواح و قطعاتی که امروز بنام مهر نامیده می شود جهت تبرّک و تیمّن با خود نگاه می دارند و در موقع نماز بر آن سجده می نمایند از جهت زیادتی فضیلت نه از جهت وجوب.
- و الا بسیاری از اوقات که مهر از آن خاک پاک همراه ما نبوده بر خاک یا سنگ پاک سجده نموده و عمل فریضه را هم انجام داده ایم (1). ص :888
28-
- 1) در سال 1374 که توفیق تشرف بیت اللّه الحرام نصیب داعی گردید یک ساعت بغروب مانده که از طیارۀ بیروت در مدینه فرود آمدیم و وقت تنگ بود در همان صحرا بنماز ایستادم جمعیت کثیری از مأمورین و غیره اطراف داعی اجتماع نموده و مراقب حالت سجده بودند چون دیدند مهری همراه ندارم بلکه بر زمین سجده می نمایم تعجب نمودند بعد از سلام شیوخ و بزرگان آنها اطراف داعی جمع شده سؤال می نمودند مگر شما از بت پرستان شیعیان نیستید جواب دادم افتخار شیع دارم ولی ما هرگز بت پرست نیستیم بلکه موحد و خداپرست هستیم و این کلام شما تهمت بشیعیان است چه آنکه آنها موحدین پاک دل می باشند گفتند غالبا ما بتها را از بغل آنها همین جا در آورده و شکسته ایم چگونه شما شیعه هستید که بت همراه ندارید گفتم این کلمات اشتباه و تهمت* 000
- آیا سزاوار است در اطراف این مطلب باین سادگی آن قدر جار و جنجال راه بیندازید تا آنجا که ما را مشرک و کافر و بت پرست بخوانید و امر را بر عوام بی خبر مشتبه نمائید.
- همان قسمی که شماها بفتاوای(غالبا خارج از موضوع حتی بر خلاف صراحت آیات قرآن)أئمه و فقهاء خود عمل می نمائید قول و فعل آنها را حجّت و مورد عمل قرار می دهید ما هم بدستورات و أوامر أئمه از عترت طاهره عمل می نمائیم.
- با یک فرق که شما از پیغمبر و رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم دستوری در دست ندارید که حتما بدستورات و فتاوای نعمان یا محمّد یا احمد یا مالک عمل نمائید-مگر آنکه آنها را فقیهی از فقهاء دانسته تبعیّت از آنها می نمائید.
- ولی ما بدستور خود رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم که مکرر فرمود أئمه از عترت من عدیل القرآن و سفن نجات و باب حطّه اند تبعیت و پیروی از آنها اسباب نجات و تمرد و دوری از آنها موجب هلاکت است-عمل می نمائیم چنانچه ببعض از آن اخبار در لیالی ماضیه اشاره نمودیم پس قول و فعل آن ذوات مقدسه طبق دستور آن حضرت برای ما حجّت است.بهمین جهت پیروی از دستور آنها نموده استحبابا عمل می نمائیم.
- عمل علماء اهل سنت موجب تعجب است
- ولی تعجب از علمای شماست که بفتاوای نادرۀ عجیبۀ فقهاء اربعه و دیگران ابدا اعتراض ندارند یعنی اگر امام اعظم بگوید در فقد آب باید با نبیذ وضو گرفت آقایان شافعیها و مالکیها و حنبلیها اعتراض ندارند و یا اگر امام احمد معتقد برؤیت خدای متعال گردد و مسح بر عمامه را جائز بداند دیگران بر او خورده .. نگیرند و همچنین سایر فتاوای عجیبه نادره از قبیل نکاح أما رد در سفر و یا سجده بر عذره یابسه و یا با لفافه نکاح امّهات نمودن و امثال اینها که بسیار است مورد قدح هیچ فرقه ای قرار نگیرد؟!. ص :889
- *000 بزرگ است شیعیان از بت و بت پرستی بیزارند ولی چون بحکم قرآن ما مأموریم سجده بزمین پاک نمائیم فلذا قطعاتی از خاک پاک با خود بر می داریم که اگر در جائی که دست رسی بزمین پاک نداشته باشیم بر آن خاک پاک سجده نمائیم بهمین جهت الحال که در این صحرا تمام زمین پاک است احتیاجی بآن خاک پاک نداریم چنانچه دیدید حقیر بهمین زمین سجده نمودم این قبیل تهمتها قرنها است از حلقوم خوارج و نواصب که مایل بتفرقۀ مسلمین می باشند بیرون آمده تا امروز که بر شما برادران اهل تسنن مشتبه نموده اند که برادران شیعی خود را مشرک و بت پرست بخوانید بالاخره تا غروب بقسمی با آن جمعیت بسیار که غالبا وهابی بودند صحبت نمودم که همگی را متأثر ساخته و استغفار نمودند و با حقیر مصافحه و معانقه نموده از هم جدا شدیم-فاعتبروا یا اولی الابصار.
- ولی وقتی بگویند أئمه از عترت طاهره رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند سجده بر خاک پاک کربلا افضل از سایر خاکها می باشد و مزید بر ثواب و مستحب است آقایان داد و فریاد برپا کرده جار و جنجال می نمائید که شیعیان مشرک و بت پرست می باشند و موجب نفاق داخلی شده جنگ برادرکشی را برپا می کنید و جاده را برای غلبۀ بیگانگان باز می نمائید ؟!!.
- درد دل بسیار است بگذاریم و بگذریم برویم بر سر مطلب اول و بجواب شما بپردازیم نالۀ مظلومیت ما در روز جزا مقابل رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم اثر خواهد داد.
- خامسا راجع بکبر سن و اجماع بیانی فرمودید که از حیث کبر سن حق تقدم با ابی بکر بوده خیلی بی لطفی فرمودید بعد از ده شب که با دلائل قطعیه عقلیه و نقلیه ثابت نمودیم بطلان اجماع و کبر سن را تازه تجدید مرام نموده و تکرار مطلب می نمائید و می خواهید وقت مجلس را بتکرار مطالب بگیرید با آنکه در لیالی ماضیه جوابهای کافی داده ایم ولی اینک هم شما را بلاجواب نمی گذاریم.
- در موضوع سیاست مداری و کبر سن که دلیل حق تقدم برای خلیفه اول ابی بکر قرار دادید عرض می کنم چگونه مردم پی باین معنی بردند که برای کار بزرگ پیرمرد سیاستمداری لازم است ولی خدا و پیغمبر او ندانستند که ابی بکر پیر مرد سیاستمداری را در ابلاغ آیات اول سورۀ برائت معزول و علی جوان را منصوب نمودند؟!. «اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ




