شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص958 البته در این موضوع صحبت بسیار نمودیم تا رسیدیم باین جا که گفتم ف

کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی

سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/

صفرزاده-  https://safarzade.blog.ir

نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad

بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ‏ الرَّحِيمِ‏

«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ

کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی

شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص958

  1. البته در این موضوع صحبت بسیار نمودیم تا رسیدیم باین جا که گفتم فرق پیشوایان مسلمین با تمام اهل عالم و دانشمندان معروف دنیا اینست که اینها با اسباب کشفیات می کنند و آنها بدون اسباب.
  2. برای مدعای خود چند خبر از ائمه طاهرین سلام اللّه علیهم اجمعین راجع بحیوانات ذره بینی خواندم که در زمانی که ذره بینها و میکرسکپها در عالم وجود نداشت(یعنی در هزار و سیصد سال قبل)پیشوایان بزرگ اسلام أئمه از عترت پیغمبر عظیم الشأن ما با چشم غیر مسلّح بآلات و ادوات ظاهریه حیوانات ذره بینی را دیده و بما معرفی و امر باحتراز از آنها نمودند.
  3. شماها امروزه مباهات می نمائید که بوسیله تلسکوبها و دوربینهای قوی از کرات جوّیه و موجودات هوائی و مخلوقات در کواکب و ستارگان فی الجمله اطلاع پیدا نموده اید.
  4. ولی در هزار و سیصد سال قبل پیشوای دوم مسلمین و معلم ثانی اسلامیان امیر المؤمنین علی بن أبی طالب علیه الصلاة و السّلام بدون اسباب و وجود تلسکوب و دوربین های بزرگ از کرات آسمانی طبق هیئت جدید خبر داده آنگاه همین خبری که امشب بعرضتان رسانیدم برای ایشان خواندم که آن حضرت فرمود هذه النجوم الّتی فی السماء مدائن مثل المدائن الّتی فی الارض. مسیو ژوئن- (بعد از قدری سکوت و تفکر)خبر را یادداشت نموده و گفتند خواهش می کنم نام کتابهائی که این خبر را ضبط و ثبت نموده اند بمن بدهید گفتم و نوشتند آنگاه گفتند در لندن و پاریس بزرگترین کتابخانه های مهم دنیا موجود است حتی نسخه های خطی هر کتابی در آنجا هست من اول بلندن می روم و بعد بپاریس در کتابخانه ها این کتابها را دقیقانه تحت نظر می گیریم و با دانشمندان و مستشرقین مطلب را مورد بحث قرار می دهیم اگر دیدیم تاریخ تألیف این کتابهائی که شما ذکر نمودید قبل از پیدایش تلسکوبها و دوربین های آسمانی بوده بشما قول شرف می دهم و خدای عیسی علیه السّلام و محمّد صلی اللّه علیه و آله و سلّم بین من و شما گواه باشد که بعد از تحقیق و فهمیدن مطلب مسلمان می شوم.
  5. زیرا قطعا گوینده چنین خبری بدون اسباب در هزار سال قبل چشم دنیائی نداشته و حتما چشم ملکوتی داشته دارای قوه الهی بوده پس دین اسلام با چنین پیشوائی حتما دین حق آسمانی می باشد که خلیفه و جانشین پیغمبر اسلام دارای چنین قوه و علمی ما فوق قوای بشریّت بوده-انتهی (1). ص :958
4-
  1. 1) بعد از مراجعت از سفرنامه ای از ایشان رسید با تصدیق بمراتب فوق و حقیقت خبر اظهار اسلام و اقرار بشهادتین و اعتراف بحقیقت اسلام نموده بودند.
  2. آقایان محترم جائی که بیگانگان ندیده و نشناخته بدون حبّ و بغض فقط روی قاعده و مبنای علمی چنین حکمیّت نمایند.
  3. ما و شما باید بطریق اولی این راه را بپیمائیم و روی همین دو قاعده هر کس را لایق پیغمبری و واجد شرایط دیدیم پیروی از او بنمائیم.
  4. و هم چنین است مقام خلافت و جانشینی پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم که اگر با دیده انصاف و بصیرت بنگریم و از غرض رانی و تعصّب خارج و لباس عادت را از تن بیرون کنیم می فهمیم بعد از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم در میان صحابه احدی لیاقت این معنی را نداشته که أزهد و أعلم و أفضل بعلاوه اعلا نسبا از مولاامیر المؤمنین علیه السلام باشد.
  5. جمیع علوم منتهی بعلی علیه السلام می شود
  6. چه آنکه آن حضرت بعد از رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم جامع جمیع فضائل و کمالات بوده علوم اولین و آخرین در نزد آن بزرگوار بوده و جمیع علومی که در میان خلق متعارف است از حکمت و کلام و تفسیر و قرائت و صرف و نحو و فقه و هندسه و طب و نجوم و عدد و جفر و حساب و شعر و خطبه و موعظه و بدیع و فصاحت و لغت و منطق الطیر تمام بآن حضرت منتهی می شود.
  7. در جمیع این علوم یا آن حضرت مبتکر بوده یا تشریح علم نموده و در هر علمی کلام خاصی بیان فرموده که اهل آن فن آن کلام را مصدر قرار داده و بعدها هرچه در آن فن گفتگو کرده اند شرح بر کلام آن حضرت بوده است.
  8. مانند آنچه به ابو الاسود دئلی در علم نحو فرمود که کلمه اسم و فعل و حرف است و نیز باب إنّ و باب اضافه و باب اماله و باب لغت و عطف را مرسوم داشت و تقسیم إعراب برفع و نصب و جرّ و جزم،دستور اصولی است برای حفظ عبارات از غلط از طرف آن حضرت صادر گردیده است.
  9. اعتراف ابن ابی الحدید بمقامات علمیه علی علیه السلام ص :959
  10. اگر شما صفحات اول دیباچه کتاب شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی را دقیقا بخوانید خواهید دید که این عالم منصف چگونه تصدیق بتمام این معانی نموده و مقام علمی آن حضرت را ستوده صریحا در ص 6 گفته.
  11. و ما اقول فی رجل تعزی الیه کلّ فضیلة و تنتهی الیه کلّ فرقة و تتجاذبه کلّ طائفة فهو و رئیس الفضائل و ینبوعها و ابو عذرها و سابق مضمارها و مجلی حلبتها کل من بزغ فیها بعده فمنه اخذ و له اقتفی و علی مثاله احتذی (1).
  12. علم فقهاء اربعه ابو حنیفه-امام مالک-امام شافعی-امام حنبل را از آن حضرت می داند و گوید فقهاء صحابه فقه را از علی آموختند.
  13. چون امشب مجلس ما خیلی بطول انجامیده بیش از این مقتضی نیست که بنقل تمام گفتار و بیانات آن عالم بزرگ خودتان شما را مشغول سازم.
  14. لازم است مراجعه نمائید به دیباچه شرح نهج البلاغۀ آن مرد بزرگ منصف تا مبهوت شوید از شهادت و تصدیق و اذعان و اعتراف عالم مورخ منصف از جماعت خودتان که گوید امر علی علیه السلام عجیب است که در تمام عمر کلمه لا ادری بر زبان او جاری نشده پیوسته همۀ علوم در نزد او حاضر بوده تا آخر جملات که گوید و هذا یکاد یلحق بالمعجزات لانّ القوّة البشریّة لا تفی بهذا الحصر و لا تنهض بهذا الاستنباط (2).
  15. اگر بخواهم اخبار غیبیه ای که از آن حضرت صادر گردیده و بعد از سالها بلکه قرنها وقوع یافته و اکابر علماء خودتان خبرها را نقل نموده و تصدیق بآن معانی نموده اند اشاره نمایم صبح طالع می گردد در حالتی که بعشری از اعشار نقل حقایق نرسیده ایم بیش از این مزاحم نمی شوم. در خانه اگر کس است یک حرف بس است. ص :960
19-
  1. 1) چه بگویم و چگونه معرفی نمایم شخصی را که ابواب فضائل تماما باو منسوب و فضل هر گروهی از فضلاء باو منتهی می گردد و هر طایفه فضل خود را از او گرفته و جذب نموده اند او است رئیس فضل و فضلاء زیرا هر فضیلتی از او سرچشمه گرفته حجج و براهین فضل از آن جناب ترشح نموده است او است برنده مسابقه در میدان سباق او است کاشف نتایج فضل و هر بابی از فضل که بعد از آن جناب هویدا گردیده باز ارتباط باو دارد بایستی باو اکتفاء بفضیلت نمود و بمثل او اقتدا کرد.
  2. 2) چنین امری البته ملحق بمعجزات است زیرا از قوۀ بشری خارج است که بتواند چنین قواعدی را احصاء یا باین مرتبه از استنباط نائل گردد.
  3. برای نمونه و روشن شدن أذهان گمان می کنم کافی باشد که آقایان بدانند آنچه ما می گوئیم با دلیل و برهان می باشد.
  4. از جمله روزهائی که پرده از علم آن حضرت برداشته شد و امت فهمیدند که آن حضرت عالم بمغیبات است مثل فردا روزی بود که بنا بر بعض اخبار صحیحه و مشهوره روز ولادت با سعادت ریحانه رسول اللّه ابا عبد اللّه الحسین ارواحنا فداه بوده است.
  5. خبر ولادت امام حسین علیه السّلام و تهنیت ملائکه و امت برسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم
  6. انّ الناس دخلوا علی النبیّ صلی اللّه علیه و آله و سلّم و هیّنوه بمولوده الحسین علیه السّلام مردم داخل می شدند برسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم و تهنیت می گفتند آن حضرت را بمولود حضرت حسین علیه السّلام شخصی از میان جمعیت عرض کرد بابی انت و امّی یا رسول اللّه پدر و مادرم فدای تو باد یا رسول اللّه امروز از علی امر عجیبی مشاهده کردیم فرمود چه دیدید عرض کرد چون ما برای تهنیت آمدیم ما را از ورود بر شما منع نمود بعذر اینکه یکصد و بیست هزار ملک از آسمان جهت تبریک و تهنیت نازل شده اند و حضور رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم می باشند ما تعجب نمودیم که علی از کجا شماره نمود و چگونه خبر دار شد آیا شما باو خبر دادید حضرت تبسمی نمود و بعلی فرمود از کجا دانستی آن قدر ملک در نزد من آمده اند عرض کرد.
  7. بابی انت و امّی ملائکه ای که بر شما نازل و سلام می نمودند هر یک بلغتی با شما حرف می زدند من شماره کردم دیدم به یک صد و بیست هزار لغت با شما حرف زدند فهمیدم یکصد و بیست هزار ملک خدمت شما آمده اند حضرت فرمودند زادک اللّه علما و حلما یا ابا الحسن خداوند علم و حلم تو را زیاد کند یا ابا الحسن(کنیه علی علیه السلام بود). ص :961
  8. آنگاه رو به امت نموده فرمود انا مدینة العلم و علیّ بابها ما للّه نبأ اعظم منه و ما للّه آیة اکبر منه هو امام البریّة و خیر الخلیقة امین اللّه و خازن علم اللّه و هو الراسخ فی العلم و هو اهل الذکر الّذی قال اللّه تعالی فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون انا خزانة العلم و علیّ مفتاحها فمن اراد الخزانة فلیأت المفتاح (1).
  9. قضاوت منصفانه
  10. آقایان محترم اگر انصاف دهید و قدری از عادت خارج شوید و قضاوت عادلانه نمائید بدون اراده روی فطرت پاک قلبتان تصدیق می نماید که چنین شخصیت بزرگی که جامع جمیع علوم انبیاء و اسرار غیوب و مرآت کامل رسل و واجد جمیع صفات حمیده و اخلاق پسندیده و صاحب مقام عدالت و تقوی و عصمت بوده رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم هم امر فرموده بدر خانۀ او بروید و اطاعت او را اطاعت خود و مخالفتش را هم مخالفت خود قرار داده و از حیث زهد و ورع و تقوی و نژاد برجستۀ خلق و اعلای از همه بوده بقسمی که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم او را امام المتقین و سید المسلمین خوانده که ببعض از آن اخبار در لیالی ماضیه اشاره نمودیم اولی و أحق بمقام خلافت و امامت بوده است از سایر صحابه و لو صحابه هم هر یک دارای فضائلی بوده اند ولی صحبت ما در أفضل و أکمل است که اولویّت و حق تقدم بر دیگران دارد.
  11. اگر شما در میان تمام صحابه و أقارب رسول اللّه فردی را معرفی نمودید که بفضائل و کمالات و صفات ظاهر و باطن برابری با آن حضرت نماید ما تسلیم می شویم و اگر همچو فردی را نتوانستید معرفی نمائید(زیرا همچو فرد شاخصی جز آن حضرت در میان صحابه وجود نداشته)حقا باید تسلیم حقیقت شوید و چشم از خلق پوشیده و با حق پیوند نمائید. ص :962
30-
  1. 1) من شهر علم هستم و علی دروازه او است نیست برای خدا خبری و آیتی بزرگتر از علی اوست امام خلق و بهترین مردم امین خدا و نگهدار علم او و اوست اهل ذکری که خدا فرموده سؤال کنید از اهل ذکر اگر شما علم ندارید من خزانه علم هستم و علی کلید آن خزانه است هر کس خزانه را می خواهد پس باید کلید را بیابد.
  2. (دستهای خود را بسوی آسمان برداشته عرض کردم)خدایا تو را شاهد و گواه می گیرم اداء حق نمودم و وظیفه دینی را بدون حب و بغض انجام دادم و دفاع از حریم تشیّع نمودم و حقیقت را در مقابل تهمتهای دشمنان ظاهر ساختم عوض و پشتیبانی را از خودت می خواهم و بس.
  3. بیانات نواب در قبول تشیع
  4. نوّاب-قبله صاحب ده شب است که در حاشیه این مجلس ذکر استضائه از انوار مقدسه و استفاده از مبانی علمیه و مبادی عالیه نموده و دلائل طرفین را استماع نمودیم چند نفر هستیم که تمام شبها با عشق تمام در مجلس حاضر و همه روزه در اطراف گفتارهای شبانه صحبتها نموده و مطالب را حلاّجی کامل نمودیم شکر می کنم خدای واحد را که اسباب هدایت ما را بوسیله شما فراهم آورده و مستبصر بحق شدیم و دلائل نشنیده شنیدیم کاملا صد در صد بر ما ثابت و محقق آمد که طریق شیعۀ امامیه اثناعشریه مذهب حق و طریقۀ حقیقت است
  5. بر خلاف تبلیغات سوء مخالفین که آنها را بما مشرک و غالی و رافضی و منحرف از حق معرفی نمودند بر ما معلوم آمد که دین حقیقی اسلام را آنها دارا هستند.
  6. نه ما عدۀ حاضر بلکه بسیاری از مردمان سادۀ بی غرض که در پی حق و حقیقت اند مانند ما در این شهر از خواندن روزنامه ها و مجلات و پی بردن بدلائل طرفین مستبصر بحق شده اند.
  7. منتها بعضیها توانائی تظاهر ندارند بواسطه اشتغال آنها در مجامع عمومی و مشاغل خصوصی و اختلاط با مخالفین-ولی در نزد ما محرمانه اظهار تشیّع نموده اند.
  8. چون شما راه ابهامی باقی نگذاردید و با بیان ساده نزدیک بفهم همۀ ما کشف حقایق نمودید.
  9. ولی ما عدّۀ حاضر چون از کسی باک نداریم با قوت قلب آمادۀ تظاهر هستیم چند شب است که می خواهیم پرده را برداشته و خود را معرفی نمائیم فرصت بدست نیامده و از حسن اتفاق هر شب بر بصیرت ما افزوده و دلائل محکم تری شنیده و بر عقیدۀ خود راسخ و ثابت تر شدیم. ص :963
  10. «اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید