شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص964 برای آنکه وقت از دست نرود اجازه دهید پرده را برداشته

کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی

سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/

صفرزاده-  https://safarzade.blog.ir

نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad

بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ‏ الرَّحِيمِ‏

«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ

کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی

  1. شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص964
  2. برای آنکه وقت از دست نرود اجازه دهید پرده را برداشته أقاریر ما را بشنوید و بما افتخار دهید و نام ما را در دفتر شیعیان مولای عالمیان امیر المؤمنین علی و ائمه هدایت اثنا عشر علیهم السلام  ثبت و ضبط نمائید و بجامعه شیعیان هم اعلام فرمائید که ما را به برادری خود بپذیرند و در روز قیامت در محکمه عدل الهی و حضور جدّ بزرگوارتان هم شهادت بدهید که ما از روی علم و یقین ایمان بولایت أئمه اثنا عشر و اوصیاء و خلفاء رسول خدا آورده ایم.
  3. داعی - بسی خرسندم که می بینم افراد برجسته ای با دیده بصیرت و گوش حقیقت توجه بحقایق نموده حق را بروشنائی نورعقلبدست آورده براه راست و صراط مستقیم وارد شدند.
  4. همان صراطی که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم دستور داده چنانچه اکابر علماء سنت و جماعت از قبیل امام احمد بن حنبل در مسند و ابن ابی الحدید در شرح نهج و محمّد بن طلحه شافعی در مطالب السئول و ابن مغازلی در فضائل و خوارزمی در مناقب و سلیمان حنفی در ینابیع الموده و دیگران نقل نموده اند که آن حضرت فرمود صراط علیّ حقّ نمسکه یعنی راه علی حق است می چسبیم او را.
  5. امیدوارم سایر برادران اسلامی ما هم از عادت و تعصّب خارج گردیده و پرده استتار از مقابل دیدگانشان برداشته حق و حقیقت بر آنها آشکار گردد.
  6. نواب- قبله صاحب با تشکر از مراحم و الطافتان که با روی باز و حسن اخلاق جواب مستدعیات ما را دادید اینک مختصر اشکالی در گوشه دل ما است تمنا داریم آن را هم حل نمائید که باعث مسرت و امتنان و روشنائی دیدگان برادران ما و استحکام عقیده و ایمان ما گردد.
  7. داعی - خواهش می کنم بفرمائید اشکال در چه چیز است تا جواب آن را عرض نمایم.
  8. نواب- اشکال ما راجع بامامت أئمۀ اثنا عشر و اسامی آنها می باشد چون در این شبها آنچه مورد بحث قرار گرفته شخصیت امیر المؤمنین علی علیه السلام بود ص :964
  9. متمنی است برای ما شرح دهید که اولا در قرآن کریم آیه ای هست که ما را دلالت بامامت أئمۀ اثنی عشر بنماید یا خیر.
  10. ثانیا در کتابهای ما اسامی دوازده امام شیعیان ثبت شده یا خیر چنانچه هست برای اطمینان قلب ما بیان فرمائید.
  11. داعی - فرمایش شما بسیار بجا و سؤال بموقع نمودید و جواب آن هم حاضر است ولی چون وقت تنگ و نزدیک سحر است و جواب این سؤال هم ممکن است قدری طول بکشد چنانچه موافقت فرمائید یا فردا شب تشریف می آورید و جواب عرض می نمایم یا فردا صبح بعرض جواب مبادرت ورزم.
  12. چون فردا روز عید سعید میلاد سعادت بنیاد ریحانۀ رسول اللّه حضرت امام ابا عبد اللّه الحسین علیه السّلام است از طرف برادران قزلباش ما جشن مفصلی از صبح تا ظهر در امام باره (حسینیه)رسالدار برقرار است ممکن است در آنجا بعنوان عیدی این جواب را عرض نموده و حل اشکال نمایم ان شاء اللّه تعالی.
  13. نواب- با کمال افتخار موافقیم و بیش از این مزاحم وقت شما نمی شویم پس الحال اجازه فرمائید آقایان محترمی را که از انوار مضیئه این مجلس نورانی استضائه نموده اند بحضور مبارک معرفی نمایم.
  14. داعی - با یک عالم میل و مسرّت آماده ایم که آقایان عزیز را در آغوش مهر و محبت بپذیریم.
  15. تشیّع اختیار نمودن شش نفر اهل تسنن
  16. نواب- آقایانی که افتخار دارند امشب در تحت لوای لا اله الاّ اللّه محمّد رسول اللّه اقرار بخلافت و امامت علی و یازده نفر امامان از فرزندان آن حضرت بنمایند.
  17. 1-حقیر مخلص شما عبد القیّوم 2-سید احمد علی شاه 3-غلام امامین (از تجار محترم)4-غلام حیدر خان(از اعیان سرحدی)5-عبد الاحد خان (از تجار محترم پنجاب)6-عبد الصمد خان(از رجال و ملاکین معروف)(شکل 22).
  18. (آقایان رو بداعی  آمدند داعی  هم از جا برخاسته تمام اهل مجلس همه برخاستند) ص :965
  19. عدّه ای از اکابر برادران شیعه و سنّی و مستبصرین اهل تسنّن که بفیض سعادت تشیّع نائل شدند (شکل 22) ص :966
  20. (هر یک را در آغوش محبت گرفته بوسیدم بعد تمام اهل مجلس با آنها معانقه نمودند) (چون دیدم برادران اهل تسنن خیلی گرفته شدند برای دلجوئی آنها گفتم شب عید) (است مطابق دستورات اسلامی مسلمین بایستی با یکدیگر مصافحه و معانقه نمایند) (که موجب ثواب فراوان است-فلذا خوبست همگی با هم مصافحه و معانقه نمائیم) (اول دست بگردن جناب حافظ و شیخ عبد السّلام و بعد با سایرین معانقه نموده و پیشانی) (همگی را بوسیده آنگاه شربت و شیرینی مفصلی بمجلس آوردند و با صحبت های شیرین) (مجلس را مسرتی تازه دادیم و کدورتهای ظاهری را که در وجنات آنها بود بر طرف) (نمودیم).
  21. حافظ- صاحب ما از دیدار شما در این شبها بهرۀ کافی بردیم که تا آخر عمر لذائذ آن فراموش شدنی نیست.
  22. مخصوصا بر شخص بنده منت بزرگی دارید جد بزرگوارتان بشما عوض بدهد زیرا کشف حقایق بسیاری نمودید چنانچه شبهای قبل هم عرض شد که حقیر را بیدار نمودید قطعا من آن آدم شب اول نیستم یعنی هر انسان عاقل منصفی که دلائل خالی از شائبه شما را بشنود قطعا بیدار و هشیار می شود-مانند این بندۀ حقیر که امیدوارم بطریقۀ ولایت عترت و اهل بیت رسالت از این عالم بروم و در مقابل رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم سفید روی باشم.
  23. خیلی مایل بودم که مدت بیشتری با شما مأنوس باشم ولی چون وقت ما تنگ گردیده و کارهای شخصی بسیار داریم ما بخیال دو روزه آمدیم تصادفا خیلی طولانی شده امشب را با اجازۀ آقایان لیلة الوداع قرار می دهیم که فردا شب با ریل(راه آهن)حرکت نمائیم و از شما دعوت می کنیم که بمحل ما تشریف فرما شوید تا از محضرتان بهره های خصوصی برداریم.
  24. داعی - آقایان تصدیق فرمائید از شب اول که بزیارتتان نائل آمدم الی الحال با وداد و صمیمیت بدون عناد و تعصب سرگرم مهر و محبت بودم و بآقایان انس و علاقۀ مخصوصی پیدا نمودم هیچ گاه از طرف داعی  مانعی برای حرکت آقایان نبوده ولی
  25. الحال که می شنوم آقایان خیال حرکت دارید تأثیر عجیبی در خود مشاهده می نمایم. ص :967
  26. یکی از عرفاء شامخین گوید من با انس و وصال(بر خلاف عموم)مخالفم برای آنکه در عقب وصال فراق می آید و در دیوان منسوب بمولانا امیر المؤمنین علی علیه السلام است که فرمود: یقولون انّ الموت صعب علی الفتی ..... مفارقة الاحباب و اللّه اصعب (1)
  27. الحق در این ده شب از دیدار آقایان عموما و شخص جنابعالی خصوصا توشۀ بسیار برداشتم که هرگز فراموش نخواهم نمود.
  28. و لو در این ده شب بمناسبت الکلام یجرّ الکلام رشتۀ سخن بسیار طولانی شد و هر شبی بدون إراده زیاده از شش هفت ساعت و بیشتر وقت آقایان جلساء محترم را گرفتم ولی چون سراسر مجلس ما ذکر آیات شریفه قرآنیه و نقل احادیث رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم بوده و از عناد و لجاج جاهلانه و لهو و لعب بر کنار بودیم خود عبادتی از عبادات را انجام دادیم.
  29. ولی نظر بآنکه انسان مرکز سهو و نسیان و اشتباه است چنانچه در طی کلمات از طرف داعی  سهوا(نه عمدا)إسائۀ ادب یا اطالۀ کلام روی داده یا بنظر آقایان محترم بد آمده عفو و اغماض فرمایند و در مظان استجابت دعوات داعی  ناچیز محتاج را از دعای خیر فراموش نفرمایند.
  30. حافظ- از حسن بیان و ابراز الطافتان کمال امتنان حاصل است و احدی از ما از شما رنجشی ندارد که پوزش می طلبید چه آنکه حسن اخلاق و ادب جنابعالی بقدری زیاد است که ما را مفتون و مجذوب خود نموده و از طول کلمات هم ابدا افسردگی نداریم بلکه طلاقت لسان و حسن بیان شما باندازه ای قوی است که گمان نمی کنیم هر قدر طولانی شود ملال آور باشد.
  31. داعی - با تشکر از مراحم آقایان در خاتمه عرایضم می خواهم مطلبی بعرض برسانیم که چون فردا روز عید بزرگ مولود مسعود منجی امت ریحانۀ رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم می باشد و از طرف آقایان محترم قزلباش و برادران شیعی شما مجلس جشن با شکوهی در امام باره(حسینیه)رسالدار بر قرار است. ص :968
30-
  1. 1) می گویند مرگ بر جوان سخت است و حال آنکه مفارقت دوستان بخدا قسم سخت تر است.
  2. و آقایان محترم از شخص جنابعالی و آقایان حاضر بتوسط شما از جمیع برادران اهل تسنّن صمیمانه دعوت می نمائیم نظر بعلاقۀ مخصوصی که برسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم دارید برای خرسندی روح پرفتوح آن حضرت فردا صبح را با اجتماع مهمّی از برادران اهل سنت و جماعت بآن مجلس جشن تشریف فرما شوید که از شرکت خودتان در آن مجلس جشن شیعیان علاوه بر اینکه عموم ما را ممنون و متشکر خواهید نمود.
  3. با نظر داعی  موافقت خواهید فرمود که با شرکت دو فرقه برادران ایمانی و اسلامی در این جشن عمومی چنان اتحادیه اسلامی تشکیل دهیم که اعادی اسلام را(که خواهان تفرقه و جدائی مسلمانان اند)در حیرت و عبرت بگذاریم.
  4. قد فرغت من الکتابة فی جمادی الثانی 1374 و انا العبد الفانی محمد الموسوی (سلطان الواعظین الشیرازی) ص :969
  5. عید میلاد حسینی
  6. اشاره
  7. فدت شهر شعبانها الاشهر فمن بینها یمنه الا شهر ..... طوی الهمّ عنّا و زال العنا ..... و بشر الهنا بیننا ینشر ..... لثالثه فی رقاب الانام ..... ایاد لعمرک لا تنکر ...... فصبح الولاء بمیلاد سبط .....هادی الانام به مسفر ..... و باب النجاة الامام الّذی ..... ذنوب العباد به تغفر ..... و غصن الامامة فیه سما ..... جنی هدایتها یثمر ..... و روض النبوّة من نوره ..... سنی و من نوره مزهر ..... لمتهن بمیلاده شیعة ..... لهم طاب فی حبّه عنصر (1)
  8. صبح روز سیم شعبان المعظم سال 1345 که عید میلاد سعادت بنیاد مولانا و مولی الکونین امام سیم حضرت ابا عبد اللّه الحسین علیه و علی جده و أبیه و امه و اخیه و تسعة المعصومین من ذریته الصلاة و السّلام بود طالع،مجلس،جشن با شکوهی از طرف آقایان محترم قزلباش در امام باره(حسینیّه)رسالدار منعقد و بر قرار شد از اول صبح عموم طبقات مختلفه بآن مجلس با شکوه هجوم آورده چهار ساعت بظهر مانده داعی  باتفاق جمع کثیری از علماء و رجال شیعه که بمنزل آمده بودند جهت شرکت در جشن به امام باره رفتیم الحق مجلس با شکوهی بوده. ص :97038-

  1. 1) از بین جمیع دوازده ماهه سال شهر شعبان که مشهور بیمن و خیریت است صدای خود را به بشارت از میلاد آن حضرت بلند نمود هر گونه هم و غم را از ما زائل و صدای تبریک از هر طرفی برخاست باینکه در سیم ماه شعبان حسین بن علی علیهما السّلام متولد گردید و لذا صبح ولایت بمیلاد پسر پیغمبر خدا روشن و منور گردید که او کسیست که باب نجات و سبب آمرزش خلایق است شاخه درخت امامت از او بلند و میوه های درخشنده ولایت نه امام بعد از او هستند باغ نبوت از نور او روشن و پر از گل و میوه است تهنیت بگو بمیلاد آن بزرگوار گروه شیعیان را یعنی آن گروهی که از عیب و ریب بسبب محبت او خالص اند. «اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید