شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص976 سلاطین و امراء اولی الامر نمی باشند هرگزعقل باور نمی کند که خداوند متعال اطاعت امر سلاطین

سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/

  1. شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص976
  2. سلاطین و امراء اولی الامر نمی باشند
  3. هرگزعقل باور نمی کند که خداوند متعال اطاعت امر سلاطین

 

صفرزاده-  https://safarzade.blog.ir

نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad

بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ‏ الرَّحِيمِ‏

«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ

کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی

  1. شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص976
  2. سلاطین و امراء اولی الامر نمی باشند
  3. هرگزعقل باور نمی کند که خداوند متعال اطاعت امر سلاطین و صاحبان امر ظالم و فاسق فاجری را قرین اطاعت خود و رسولش قرار دهد پس بطلان این عقیده و رویه بارز و آشکار است.
  4. و علاوه اگر این حق اجماع امت شرعی باشد اولی الامر باید در هر زمان با انتخاب حقیقی ملل اسلامی باشد و اختصاص بملتی دون ملت دیگر نداشته باشد.این حق شرعی تمام افراد جامعه مسلمین است که در هر گوشه و کنار عالم-فردی یا افرادی از مسلمانان در شهر و یا قریه ای سکنا داشته باشند باید در آن انتخاب رای بدهند و در تعیین صاحب امر شرکت نمایند نه آنکه دسته ای در شهری یا مملکتی رای بدهند رای آنها اجبارا مطاع باشد و سایر عقلاء و افراد برجستۀ مسلمین مجبورا تسلیم گردند و اگر جمعیتی نظر مخالفتی داشته باشد آنها را رافضی و مشرک خوانند و قتلشان را واجب بدانند.
  5. چنانچه صفحات تاریخ هزار و سیصد سالۀ اسلام را مطالعه نمائیم می بینیم که چنین اجماعی بعد از خاتم الانبیاء صلی اللّه علیه و آله و سلّم در هیچ زمانی واقع نشده که تمام مسلمین موجود در عالم یا نمایندگان حقیقی آنها مجتمعا رأی داده باشند پس عقیده بإجماع در هیچ دوره ای لباس عمل نپوشیده و نخواهد پوشید مخصوصا امروزه که بلاد مسلمین قطعه قطعه و ممالک اسلامی متعدّد،و هر یک امیر و پادشاهی دارند. ص :976
  6. اگر بنا شود اهالی هر مملکتی پادشاه و صاحب امر مستقلی برای خود انتخاب نمایند گذشته از آنکه در هر زمانی اولی الامر متعدد خواهد بود و هیچ یک از ممالک زیر فرمان پادشاه و اولی الامر مملکت دیگر نخواهند رفت چنانچه بین آنها هم خلاف و اختلافی واقع شود و نائرۀ حرب بینهما مشتعل گردد(چنانچه مکرر در تاریخ اسلام واقع شده)مسلمانان بلاتکلیف خواهند بود چه آنکه هر دو دسته از مسلمانان اطاعة لامر اولی الامر خود ناچار بجان هم افتاده و برادران مسلمان خود را بکشند آیا هر دو دسته از مسلمانان در برادرکشی مثاب و قاتل و مقتول اهل بهشت خواهند بود؟!.
  7. حاشا که اسلام و شارع مقدس چنین دستوری داده هرگز اسلام دین جامع کامل عقل پسند أمر بچیزی نمی کند که مورد انکار عقلاء و قابل عمل و اجراء نباشد بعلاوه سبب ایجاد تفرقه و جدائی مسلمانان گردد.
  8. پس اولی الامری که خداوند امر باطاعت آنها نموده منسوب بالاجماع نخواهند بود.
  9. چنانچه در لیالی ماضیه در مجلس بحث خصوصی با حضور علماء و دانشمندان فریقین(شیعه و سنی)بطلان اجماع را عقلا و نقلا ثابت نمودیم که در صفحات جرائد و مجلات درج گردیده (1)لا بد بنظر آقایان محترمی که در آن جلسات حاضر نبودند رسیده است.
  10. هر سلطان و امیر با قدرتی اولی الامر نمی باشد
  11. و اما قسم دوم که منسوب بالقدرة است یعنی هر امیر و سلطان و خلیفه سفاک خونخوار فاجری که بقهر و غلبه و سر نیزه و دسیسه بازی بر مردم مسلّط و صاحب امر نافذ باشد اطاعتش واجب گردد. ص :977
10-
  1. 1) مراجعه شود به ص 482 تا 491 و ص 742 تا 748 همین کتاب.
  2. چگونه عقل زیر بار رود و تسلیم باین عقیدۀ بی معنی گردد که اطاعت امراء و سلاطین و یا خلفاء سفاک بی باک و فاسق فاجر مانند اطاعت خدا و پیغمبر واجب باشد؟!.
  3. اگر امر چنین است چگونه علماء و مورخین و منقدین از اکابر علماء عامه خلفاء و امراء سفاک ظالم را در کتب و دفاتر خود تقبیح می نمایند مانند معاویه و یزید پلید سفاک و زیاد بن أبیه و عبید اللّه و حجاج و ابو سلمه و ابو مسلم و غیر آنها.
  4. و اگر فی الواقع کسی از راه لجاج بخواهد بگوید اطاعت این قبیل أشخاص وقتی آمر و نافذ و سلطان و خلیفه بر مسلمین شدند واجب است(چنانچه بعض از علماء عامه گفته اند)قطعا چنین اطاعتی بر خلاف نصّ صریح قرآن مجید و کتاب محکم آسمانی می باشد.
  5. زیرا خداوند متعال در آیات چندی از قرآن مجید کفّار و فسّاق و ظالمین را مورد لعن قرار داده و مسلمین را منع از اطاعت آنها نموده.
  6. پس چگونه در این آیه شریفه امر می کند که اولی الامر(فاسق فاجر ظالم بلکه کافر)را اطاعت کنند!!.
  7. بدیهی است نسبت دو قول متضاد بذات اقدس پروردگار از أقبح قبایح می باشد؟ و حال آنکه فخر رازی که از اکابر علماء عامه است در تفسیر این آیه شریفه صریحا گوید قطعا بایستی اولی الامر معصوم از گناه باشد و الاّ خداوند اطاعت او را در ردیف اطاعت خود و پیغمبر خاتم قرار نمی داد.
  8. پس وقتی با همین مختصر دلائل بطلان این دو عقیده ثابت شد که ممکن نیست اولی الامر منصوب بالاجماع یا منصوب بالقدرة باشد.
  9. اولی الامر باید منصوب و منصوص من جانب الله باشد
  10. ثابت می ماند قسم سیم که حتما بایستی اولی الامر منصوب و منصوص من جانب اللّه باشد فثبت المطلوب همین است عقیدۀ شیعه امامیه اثناعشریه که می گویند چون اولی الامر بایستی مانند پیغمبر مهذب و منزه از جمیع صفات رذیله و اخلاق فاسده و معصوم از تمام کبائر و صغائر ظاهرا و باطنا باشند و چون علم ببواطن امورهم أحدی جز خدای تعالی ذاتا و استقلالا ندارد پس باید خدای تعالی اولی الامر را معین نماید. ص :978
  11. همان خدائی که رسول را از میان خلق برگزیده و برسالت می فرستد اولی الامر را هم بایستی ذات اقدس او جل و علا انتخاب نموده و بمردم معرفی نماید.
  12. علاوه بر این قبیل دلائل که از خارج اثبات مرام می نماید صراحت ظاهر خود آیه حکم می کند که اولی الامر کسی باید باشد که واجد جمیع صفات رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم باشد الاّ ما خرج بالدّلیل که آن مقام وحی و رسالت است.
  13. و چون عالم بجمیع صفات بشریت جز ذات پروردگار دیگری نیست پس حق انتخاب مخصوص بذات او جل و علا می باشد.
  14. فلذا در آیۀ شریفه برای فرق بین واجب و ممکن دو اطیعوا آورده که می فرماید اطیعوا اللّه و اطیعوا الرسول خدا را اطاعت کنید بنحوی که او را واجب الوجود بالذات بدانید که آنچه از هستی صفات دارد از قبیل حیات و علم و حکمت و قدرت و غیر آنها از خود او و عین ذات او می باشد.
  15. و اطاعت کنید پیغمبر را بنحوی که او را ممکن الوجود و عبد صالح و واجد جمیع صفات حمیده و اخلاق پسندیده بدانید که تمام آن صفات از جانب واجب الوجود باو افاضه شده است.
  16. ولی وقتی بمعرفی اولی الامر می رسد کلمه اطیعوا نمی آورد فقط با یک واو عاطفه اولی الامر را معرفی می نماید و در این واو لطیفه ایست که می خواهد بمردمان منور الفکر روشن ضمیر بفهماند که اولی الامر آن کس است که واجد باشد هرچه را رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم واجد بوده است مگر آنچه بدلیل فاقد است از قبیل نزول وحی و استقلال در ابلاغ رسالت خلاصه آنچه رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم داشته اولی الامر نیز باید داشته باشد مگر مقام رسالت و نبوت پس اطاعت اولی الامر از سنخ اطاعت رسول اللّه می باشد!.
  17. فقط شأن اولی الامر اینست که مجری احکام و نگاهبان دین و قوانین شرع سید المرسلین صلی اللّه علیه و آله و سلّم باشد. ص :979
  18. فلذا جامعه شیعه امامیه معتقدند که مراد از اولی الامر ائمه اثنی عشر از نسل پیغمبر و عترت طاهرۀ آن حضرت می باشند که آنها امیر المؤمنین علی علیه السلام از عترت و اهل بیت پیغمبر و یازده فرزند بزرگوار آن حضرت هستند.
  19. و این آیه شریفه بزرگتر دلیل شیعه و جامعه امامیه بر اثبات امامت أئمه اثنی عشر علیهم الصلاة و السّلام می باشد.
  20. علاوه بر آیات کثیره دیگر که مورد استدلال ما می باشد که هر یک بجهتی از جهات اثبات مرام می نماید از قبیل آیه 118 سوره 2(بقره) قٰالَ إِنِّی جٰاعِلُکَ لِلنّٰاسِ إِمٰاماً قٰالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی قٰالَ لاٰ یَنٰالُ عَهْدِی الظّٰالِمِینَ (1).
  21. و آیه 6 سورۀ 33(احزاب) اَلنَّبِیُّ أَوْلیٰ بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَزْوٰاجُهُ أُمَّهٰاتُهُمْ وَ أُولُوا الْأَرْحٰامِ بَعْضُهُمْ أَوْلیٰ بِبَعْضٍ فِی کِتٰابِ اللّٰهِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُهٰاجِرِینَ (2).
  22. و آیه 120 سوره 9(توبه) یٰا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّٰهَ وَ کُونُوا مَعَ الصّٰادِقِینَ (3).
  23. و آیه 8 سوره 13(رعد) إِنَّمٰا أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هٰادٍ (4).
  24. و آیه 154 سوره 6(انعام) وَ أَنَّ هٰذٰا صِرٰاطِی مُسْتَقِیماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لاٰ تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَنْ سَبِیلِهِ (5). ص :980
34-
  1. 1) خدای تعالی(بابراهیم)فرمود من ترا امام و پیشوای خلق قرار دادم ابراهیم عرض کرد این امامت و پیشوائی را بفرزندان من نیز عطا خواهی کرد فرمود:آری اگر صالح و شایسته آن باشند که عهد من(امامت)هرگز بمردم ستمکار نخواهد رسید.
  2. 2) پیغمبر اولی و سزاوارتر بمؤمنان است از خود آنها و زنان پیغمبر(در اطاعت و عطوفت و حرمت نکاح)بحکم مادر مؤمنان هستند و خویشاوندان نسبی شخص بعضی بر بعض دیگر در کتاب خدا مقدمند از مؤمنین و مهاجرین.
  3. 3) ای اهل ایمان خدا ترس باشید و با مردان راستگو بپیوندید و پیرو آنها باشید.
  4. 4) جز این نیست که وظیفه تو إنذار و ترسانیدن(از نافرمانی خدا است)و هر قومی را از طرف خدا راهنمائیست.
  5. 5) اینست راه راست که راه من است پس پیروی کنید آن را و از راههای دیگر که موجب تفرقه شما است جز از راه خدا متابعت نکنید.«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید