کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
صفرزاده- https://safarzade.blog.ir
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
- شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص981
- و آیه 180 سوره 7(اعراف) وَ مِمَّنْ خَلَقْنٰا أُمَّةٌ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلُونَ (1).
- و آیه 98 سوره 3(آل عمران) وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّٰهِ جَمِیعاً وَ لاٰ تَفَرَّقُوا (2).
- و آیه 45 سوره 16(نحل) فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لاٰ تَعْلَمُونَ (3).
- و آیه 33 سوره 33(احزاب) إِنَّمٰا یُرِیدُ اللّٰهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً (4).
- و آیه 30 سوره 3(آل عمران) إِنَّ اللّٰهَ اصْطَفیٰ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْرٰاهِیمَ وَ آلَ عِمْرٰانَ عَلَی الْعٰالَمِینَ ذُرِّیَّةً بَعْضُهٰا مِنْ بَعْضٍ (5).
- و آیه 29 سوره 35(فاطر) ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتٰابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنٰا مِنْ عِبٰادِنٰا (6).
- آیه 35 سوره 24(نور) اَللّٰهُ نُورُ السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکٰاةٍ فِیهٰا مِصْبٰاحٌ الْمِصْبٰاحُ فِی زُجٰاجَةٍ الزُّجٰاجَةُ کَأَنَّهٰا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبٰارَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لاٰ شَرْقِیَّةٍ وَ لاٰ غَرْبِیَّةٍ یَکٰادُ زَیْتُهٰا یُضِیءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نٰارٌ نُورٌ عَلیٰ نُورٍ یَهْدِی اللّٰهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشٰاءُ (7). ص :981
7-
- 1) و از خلقی که آفریده ایم فرقه ای بحق هدایت می یابند و از باطل همیشه بحق بازمیگردند (که مراد پیشوایان دین و ائمه معصومین اند).
- 2) همگی برشته دین خدا(و ولایت عترت طاهره)چنگ زده به راه های متفرق نروید.
- 3) از اهل ذکر(قرآن)(که خاندان محمد و آل محمد سلام اللّه علیهم اجمعین اند)بپرسید اگر شما نمی دانید.
- 4) جز این نیست که مشیت خداوند تعلق گرفته که رجس هر آلایش را از شما خانواده نبوت ببرد شما را از هر عیب پاک و منزه گرداند.
- 5) بحقیقت خدا برگزید آدم (علیه السلام) و نوح (علیه السلام) و خانواده ابراهیم(علیه السلام) و خانواده عمران را بر جهانیان و فرزندان بعض از آنها را بر بعض دیگر.
- 6) پس(از آن پیغمبران سلف)ما آنان را که از بندگان خود برگزیدیم(یعنی محمد و عترت طاهره او علیهم السلام )وارث علم قرآن گردانیدیم.
- 7) خدا نور(وجودبخش)آسمان ها و زمین است داستان نورش بمشکاتی ماند که در آن چراغی روشن باشد و آن چراغ در میان شیشه ای که تلألؤ آن گوئی ستاره ای است درخشان و روشن از درخت مبارک زیتون که با آنکه شرقی و غربی نیست شرق و غرب جهان بدان فروزانست و بی آنکه آتشی زیت آن را بر افروزد خود بخود جهانی را روشنی بخشد که پرتو آن نور حقیقت بر روی نور قرار گرفته و خدا هر که را خواهد بنور خود(و اشراقات وحی خویش)هدایت کند.
- و آیات بسیار دیگر که وقت مجلس اقتضای ذکر تمامی آنها را ندارد تا آنجا که خطیب خوارزمی در مناقب و امام احمد در مسند و حافظ ابو نعیم در ما نزل من القرآن فی علی و حافظ ابو بکر شیرازی در نزول القرآن فی أمیر المؤمنین آورده اند که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود.ربع قرآن درباره ما اهل بیت نازل شده.
- و نیز حافظ ابو نعیم در ما نزل من القرآن فی علی و احمد حنبل در مسند و واحدی در اسباب النزول و محمّد بن طلحه شافعی در مطالب السئول و ابن عساکر و محدث شام در تاریخ خود و حافظ أبو بکر شیرازی در نزول القرآن فیامیر المؤمنین علیه السلام و محمّد بن یوسف گنجی شافعی در اول باب 62 کفایت الطالب و خواجه کلان سلیمان بلخی حنفی در باب 42 ینابیع الموده از طبرانی نقل می نمایند از ابن عباس(حبر امت)که فرمود نزلت فی علیّ اکثر من ثلاثمائة آیة فی مدحه (1).
- و البته در اطراف هر یک از این آیات أقلا بایستی چند ساعتی صحبت نمود که بواسطه نبودن وقت فقط بطور فهرست بعض از آنها را قرائت نمودم تا اهل فن بکتب اکابر علماء عامه از قبیل تفاسیر امام فخر رازی و امام ثعلبی و زمخشری و جلال الدین سیوطی و طبری و نیشابوری و واحدی.
- و کتابهای فرائد السمطین حموینی و صحیح بخاری و صحیح مسلم و سنن ابی داود و جمع بین الصحیحین حمیدی و مسند امام احمد بن حنبل و صواعق ابن حجر و شرف المصطفی خرگوشی و شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید و حلیة الاولیاء حافظ ابو نعیم و مفاتیح الاسرار شهرستانی و مناقب خوارزمی و فصول المهمه مالکی و شواهد التنزیل حاکم ابو القاسم و استیعاب ابن عبد البر و سقیفه جوهری و ینابیع الموده خواجه کلان حنفی و مودة القربی همدانی و ما نزل من القرآن فی علی،اصفهانی و مطالب السئول محمّد بن طلحه شافعی و نهایة ابن اثیر و کفایت الطالب گنجی شافعی و نزول القرآن فی امیر المؤمنین ابو بکر شیرازی و رشفة الصادی سید ابی بکر بن شهاب الدین العلوی و غیر آنها را مراجعه و با دیدۀ تحقیق بنگرند تا حقیقت بر آنها کشف گردد. ص :982
18-
- 1) زیاده از سیصد آیه در مدح علی علیه السلام نازل گردیده.
- خلاصه خوبست اطالۀ کلام ندهم و آیه اول مجلس را که ادلّ دلائل آوردیم ذکر نمائیم که عرض کردم عقیده جامعه شیعه امامیه اینست که مراد از اولی الامر در آیه شریفه طبق دلائل عقلیه و براهین نقلیه أئمه اثنی عشر سلام اللّه علیهم اجمعین اند.
- اما دلائل عقلیه بر این معنا بسیار است که وقت مجلس مقتضی ذکر تمامی آنها نیست ولی بحکم قرینه ثابت است اولی الامری که اطاعتش توام با اطاعت خدا و پیغمبر است بایستی معصوم از خطاء باشد.
- چنانچه امام فخر رازی هم در تفسیرش اقرار باین معنی نموده که اگر گفته شود اولی الامر معصوم نیست اجتماع نقیضین خواهد شد و آن محالست.
- و دیگر آنکه اولی الامر باید أعلم و أفضل و أورع و أتقی و أکمل من فی الارض باشد تا واجد صفات پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم گردیده اطاعتش از هر حیث واجب آید.
- این صفات در میان امت جز دربارۀ أئمه اثنی عشر(بتصدیق اکابر علماء عامه)گفته نشده مقام عصمتشان طوریست که خداوند در آیه تطهیر شهادت باین معنی داده است.
- و اخبار بسیاری در کتب معتبره اکابر علماء اهل تسنن در عصمت آن خاندان جلیل ذکر گردیده من باب نمونه بچند خبری از اکابر علماء اهل تسنّن تبرک می جویم.
- اخبار در عصمت أئمه از طرق عامه
- از جمله شیخ سلیمان بلخی حنفی در ص 445 ینابیع الموده ضمن باب 77 و شیخ الاسلام حموینی در فرائد السمطین از ابن عباس روایت نموده اند که گفت سمعت رسول اللّه صلّی اللّه علیه و سلم یقول انا و علیّ و الحسن و الحسین و تسعة من ولد الحسین مطهّرون معصومون (1).
- و از سلمان فارسی نقل می نمایند که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم دست بر کتف حسین علیه السّلام گذارد و فرمود انّه الامام بن الامام تسعة من صلبه أئمة ابرار امناء معصومون (2). ص :983
28-
- 1) شنیدم از رسول خدا(صل الله علیه وآله وسلم) که فرمود من و علی و حسن و حسین و نه نفر از اولاد حسین همگی پاک و پاکیزه و معصوم(از جمیع صغائر و کبایر و اخلاق رذیله)می باشیم.
- 2) بدرستی که او امام پسر امام و نه نفر از صلب او امامان و نیکوکاران امناء با عصمت اند.
- و از زید بن ثابت روایت نموده که آن حضرت فرمود و انّه لیخرج من صلب الحسین أئمّة ابرار امناء معصومون قوّامون بالقسط (1).
- و از عمران بن حصین نقل می کند که گفت از رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم شنیدم که بعلی علیه السلام فرمود انت وارث علمی و انت الامام و الخلیفة بعدی تعلّم الناس ما لا یعلمون و انت ابو سبطی و زوج ابنتی و من ذریتکم العترة الائمة المعصومین (2).
- از این قبیل اخبار از طرق اکابر علماء عامه بسیار رسیده که برای نمونه در این وقت مختصر کفایت می کند.
- و اما درباره علم آنها نیز اخبار بسیاری از طرق اهل سنت و جماعت وارد است که در لیالی گذشته و جلسات خصوصی در این باب بحث مفصّل نمودیم لا بد بنظر محترم آقایان در جرائد و مجلات رسیده امروز هم برای نمونه بنقل چند خبر اکتفا می کنیم.
- اشاره بعلم عترت و اهل بیت طهارت
- ابو اسحاق شیخ الاسلام حموینی در فرائد السمطین و حافظ ابو نعیم اصفهانی در حلیة الاولیاء و ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه از ابن عبّاس روایت می نمایند که فرمود رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم عترت من از طینت من آفریده شده اند و خدای تعالی علم و فهم بایشان کرامت فرموده وای بر کسی که ایشان را تکذیب نماید.
- ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه و صاحب کتاب سیر الصحابة از حذیفة بن اسید روایت کرده اند که رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم بعد از اداء خطبه مفصل و حمد و ثناء حق تعالی فرمودند انّی تارک فیکم الثقلین کتاب اللّه و عترتی ان تمسّکتم بهما فقد نجوتم طبرانی با این زیادتی نقل می نماید که فرمود فلا تقدموهما فتهلکوا و لا تقصروا عنهم فتهلکوا و لا تعلّموهم فانّهم اعلم منکم (3). ص :98437-
- 1) هرآینه بیرون می آید از صلب حسین امامان نیکوکار امناء با عصمت کارگذاران بعدل و داد.
- 2) تو وارث علم منی و توئی امام و خلیفه بعد از من یاد می دهی بمردم چیزی که نمی دانند و توئی پدر دو دختر زاده من و شوهر دختر من و ذریه شما است عترت پاک و امامان با عصمت.
3) دو چیز نفیس بزرگ را در میان شما می گذارم که اگر باین دو چیز تمسک جوئید نجات یابید یکی قرآن مجید و دیگری عترت من اند آنگاه فرمود امت بر ایشان سبقت نجوئید و تقصیر و کوتاهی نکنید از آنها که هلاک خواهید شد بایشان یاد ندهید و تعلیم ننمائید که ایشان از شما داناترند.




