کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
صفرزاده- https://safarzade.blog.ir
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
- شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص985
- بروایت دیگر از حذیفة بن اسید نیز نقل می کند که آن حضرت فرمود الائمّة بعدی من عترتی عدد نقباء بنی اسرائیل تسعة من صلب الحسین اعطاهم اللّه علمی و فهمی فلا تعلّموهم فانّهم اعلم منکم اتّبعوهم فانّهم مع الحقّ و الحقّ معهم (1).
- اینها مختصری از دلائلی است که اکابر علماء عامه و اهل تسنّن بر اثبات علم و عصمت ائمۀ اثنا عشر ما نقل نموده اند که تقویت می کند دلائل عقلیه را.
- اشکال در اینکه چرا اسامی أئمه در قرآن نیامده
- اشاره
- بعضی بازیگران یا اشکال تراشها ایجاد شبهه نموده و در دسترس عموم قرار داده اند که اگر أئمۀ اثنا عشر شیعیان بر حقّند چرا اسامی آنها در قرآن مجید که سند محکم دیانت است ذکر نگردیده دیشب گذشته هم برادران عزیزم در مجلس خصوصی همین سؤال را از داعی نمودند چون وقت گذشته بود جواب را موکول بامروز نمودم اینک که باصرار آقایان منبر آمدم و مقتضی موجود گردیده با توجّهات خاصّه پروردگار رفع اشکال می نمایم.
- مقدمة عرض می کنم اشتباه بزرگی دامنگیر دسته ای از مردمان قصیر الفکر گردیده که گمان می کنند جزئیات جمیع امور در قرآن مجید موجود است و حال آنکه قرآن مجید که کتاب محکم آسمانی است بسیار مجمل و مختصر و موجز نازل گردیده فقط متعرض کلّیات امور است ولی جزئیات امور را موکول ببیان مبیّن که رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم است نموده چنانچه در آیه 7 سوره 59(حشر)می فرماید وَ مٰا آتٰاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مٰا نَهٰاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا (2). ص :985
6-
- 1) امامان بعد از من از عترت من بعدد نقباء بنی اسرائیلند(یعنی دوازده نفر)نه نفر از صلب حسین اند اعطاء نموده است خداوند بآنها علم و فهم مرا پس بآنها یاد ندهید و تعلیم ننمائید بدرستی که آنها اعلم از شما می باشند متابعت کنید آنها را پس بدرستی که آنها با حق و حق با آنها می باشد.
- 2) آنچه رسول حق بشما دستور دهد(و عطا کند)بگیرید و هرچه نهی کند شما را از آن واگذارید.
- فلذا وقتی باحکام و قوانین اسلام از طهارت تا دیات می نگریم می بینیم که در قرآن مجید کلیات آنها ذکر گردیده ولی شرح و بیان آنها را پیغمبر فرموده.
- جواب از اشکال
- اولا آقایانی که اشکال تراشی می کنند و می گویند چون اسامی و عدد امامان اثنا عشر در قرآن مجید نیست ما قبول نداریم و اطاعت نمی کنیم چیزی را که در قرآن نمی باشد-باید بآنها گفت که اگر امر چنین باشد که هرچه در قرآن مجید نام برده نشده و صراحت ندارد و جزئیات او ذکر نگردیده باید متروک گردد.
- پس آقایان باید ترک نمایند تبعیّت و پیروی از خلفاء راشدین و خلفاء اموی و عباسی و غیرهم را چه آنکه در قرآن مجید آیه ای که اشاره بمقام خلافت خلفاء راشدین(غیر از علی بن أبی طالب علیه السّلام)و خلفاء اموی و عباسی و طریقه اجماع و اختیار امت در تعیین خلافت و عدد و اسامی آنها نیامده پس روی چه اصل و قاعده تبعیت از آنها نموده و مخالفین آنها را رافضی و مشرک و کافر می خوانند؟!.
- و از اینها گذشته اگر امر چنین باشد که هرچه در قرآن مجید ذکر و نامی از آنها نشده بایستی متروک گردد.
- قطعا آقایان باید تارک جمیع عبادات و احکام گردند زیرا جزئیات هیچ یک از آنها در قرآن مجید ذکر نگردیده.
- عدد رکعات و اجزاء نماز در قرآن نیامده
- برای نمونه نماز را که اصل اولیه از فروع دین است که باتفاق فریقین رسول اکرم سفارشات و تأکیدات بلیغه در آن باب نموده تا آنجا که فرموده«الصلاة عمود الدین ان قبلت قبل ما سواها و ان ردّت ردّ ما سواها» (1).
- مورد مطالعه قرار داده می بینیم در قرآن مجید ابدا ذکری از عدد رکعات نمازها و طریق اداء آنها از حمد و سوره و رکوع و سجود و ذکر و تشهد نشده پس بایستی نمازها را ترک کرد چون در قرآن مجید ذکری از اجزاء آن نیامده؟!. ص :986
17-
- 1) نماز ستون و نگهبان دین است اگر نماز قبول شد ما سوای آن قبول و اگر نماز رد شد ما سوای آن هرچه هست رد می گردد.
- و حال آنکه این طور نیست در قرآن مجید فقط کلمه صلاة مجملا آمده اقم الصلاة-اقام الصلاة - اقیموا الصلاة ولی تعیین عدد رکعات و سایر أرکان از واجبات و مستحباتش در بیان مبیّن است که رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم می باشد.
- همین قسم است سایر احکام و قوانین دین که کلیات آنها در قرآن مجید آمده و جزئیات و شرائط و دستورات آنها در بیان رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم می باشد.
- پس همان قسمی که کلمه صلاة موجزا در قرآن آمده ولی تشریح معنای صلاة و تعیین اعداد رکعات و سایر اجزاء و دستوراتش را پیغمبر داده و ما موظّف عمل بآن دستورات هستیم.
- همین قسم راجع بامامت و خلافت بعد از خاتم الانبیاء صلی اللّه علیه و آله و سلّم هم در قرآن مجید موجزا و مجملا فرموده و اولی الامر منکم یعنی بعد از اطاعت خدا و پیغمبر اطاعت کنید صاحبان امر را.
- بدیهی است مفسرین مسلمین از شیعه و سنی از پیش خود نمی توانند اولی الامر را معنی کنند چنانچه کلمه صلاة را نمی توانند بمیل و إراده خود معنی کنند زیرا در حدیث روات فریقین است که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود من فسّر القرآن برأیه فمقعده فی النار (1).
- البته هر مسلمان عاقلی باید مراجعه کند به بیان مبیّن قرآن ببیند آیا از مبیّن قرآن مجید خاتم الانبیاء صلی اللّه علیه و آله و سلّم در معنای اولی الامر خبری رسیده از آن حضرت سؤالی شده یا نه اگر سؤالی شده و حضرت رسول اکرم که مبیّن قرآن مجید است جوابی داده بر جامعه امت واجب است ترک عادت و تعصب نموده تبعیّت و اطاعت نمایند گفتار و بیان آن حضرت را.
- مدت مدیدی است که تفاسیر و کتب اخبار شیعه و سنی را کاملا مطالعه نمودم بحدیثی که دلالت کند بر اینکه رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرموده باشد مراد از اولی الامر امراء و سلاطین اند بر نخوردم ولی بر عکس اخبار بسیاری در کتب فریقین(شیعه و سنی) موجود است که نقل نموده اند از رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم معنای اولی الامر را سؤال نمودند ص :987
25-
- 1) هر کس قرآن را برای خود تفسیر کند پس نشیمن گاه او آتش خواهد بود.
- آن حضرت جوابهای کافی داده و فرمودند مراد از اولی الامر علی و یازده فرزند بزرگوار آن حضرت اند الحال چند خبری بمقتضای وقت مجلس برای نمونه عرض می کنم البته متوجه باشید باخبار متواتری که از طرق اکابر علماء شیعه از طریق عترت طاهره و صحابه خاصّ رسیده ابدا استشهاد نمی نمایم.
- فقط بذکر چند خبر از اخبار بسیاری که از طرق آقایان اهل سنت و جماعت رسیده اکتفا نموده و قضاوت را بضمیر پاک و روشن آقایان با علم و منطق و انصاف وامی گذارم
- مراد از اولی الامر علی و ائمۀ از عترت طاهره هستند
- ابو اسحاق شیخ الاسلام حموینی ابراهیم بن محمّد در فرائد السمطین گوید آنچه از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم بما رسیده مراد از اولی الامر در آیۀ شریفه علی بن أبی طالب و اهل بیت رسول خدا هستند.
- عیسی بن یوسف همدانی از ابی الحسن و از سلیم بن قیس از امیر المؤمنین علی علیه السلام روایت کرده که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود شریکان من کسانی هستند که خدای تعالی اطاعت ایشان را مقرون باطاعت خود نموده و در حق ایشان و اولی الامر منکم تنزیل فرموده باید از کلام ایشان بیرون نروید و فرمانبردار ایشان باشید و انقیاد از احکام و أوامر ایشان نمائید-من چون این سخن را شنیدم عرض کردم یا رسول اللّه خبر ده مرا از اولی الامر که آنها چه کسانند فرمود یا علی انت اوّلهم.
- محمّد بن مؤمن شیرازی که از أعاظم علماء عامه و اهل تسنن بوده است در رسالۀ اعتقادات روایت می کند که وقتی رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم امیر المؤمنین علی علیه السلام را در مدینه خلیفه قرار داد آیه شریفه وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ نازل گردید در شان علی بن أبی طالب.
- خواجه کلان شیخ سلیمان بلخی حنفی در باب 38 ینابیع المودّة که مخصوص همین آیه قرار داده از مناقب نقل می نماید که در تفسیر مجاهد است که انّ هذه الآیة نزلت فی امیر المؤمنین علی علیه السلام حین خلّفه رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم بالمدینة-یعنی این آیه نازل شده در حق امیر المؤمنین علی علیه السلام زمانی که خلیفه قرار داد او را پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم در مدینه عرض کرد یا رسول اللّه مرا خلیفه قرار می دهی بر زنها و بچه ها حضرت فرمود أ ما ترضی ان تکون منی بمنزلة هارون من موسی آیا راضی نیستی که تو از من بمنزلۀ هارون باشی از موسی-یعنی همان قسمی که هارون را خداوند خلیفه موسی قرار داد تو را هم خلیفه من قرار داد. ص :988
- و از شیخ الاسلام حموینی نقل می کند بسند خودش از سلیم بن قیس هلالی که گفت در دورۀ خلافت عثمان جماعتی از مهاجر و انصار را دیدم نشسته و فضائل خود را نقل می کنند و علی در میان آنها ساکت نشسته بود عرض کردند یا علی شما هم حرف بزنید حضرت فرمودند
- آیا این فضائلی که نقل می کنید خدای تعالی برای خودتان عطاء فرموده یا بوسیله غیر؟عرض کردند خدا منّت بر ما گذارده بوجود محمّد مصطفی صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود
- آیا نمی دانید که پیغمبر فرمود من و اهل بیت من نوری بودیم که سعی می نمودیم بین قدرت خدای تعالی قبل از اینکه خلق کند آدم را بچهارده هزار سال پس چون آدم را خلق فرمود ان نور را در صلب او قرار داد که بزمین آمد و در پشت نوح قرار داد در میان کشتی و در صلب ابراهیم در میان آتش همین قسم از اصلاب پاک برحمهای پاکیزه از پدرها و مادرهائی که یکی از آنها از حرام نبودند-سابقین از اهل بدر و احد
- گفتند بلی ما شنیدیم از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم این جملات را فرمود شما را بخدا قسم می دانید که خداوند در قرآن مجید فضیلت داده است سابق را بر مسبوق و سبقت نگرفته است أحدی بر من در اسلام
- گفتند بلی فرمود قسم می دهم شما را بخدا آیا می دانید وقتی نازل شد آیه شریفه وَ السّٰابِقُونَ السّٰابِقُونَ أُولٰئِکَ الْمُقَرَّبُونَ (1)سؤال کردند رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم را از سابقین و اینکه این آیه در چه چیز نازل گردیده فرمود انزلها الله عز و جلّ فی الانبیاء و اوصیائهم فانا افضل الانبیاء و رسله و علیّ وصیّی افضل الاوصیاء نازل گردانید خدای عز و جل این آیه را در حق انبیاء و اوصیاء آنها پس من بهترین انبیاء و رسولان او هستم و علی وصی من بهترین اوصیاء می باشد آنگاه فرمود شما را بخدا قسم آیا می دانید وقتی نازل شد آیه أَطِیعُوا اللّٰهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ (1)و آیه إِنَّمٰا وَلِیُّکُمُ اللّٰهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاٰةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکٰاةَ وَ هُمْ رٰاکِعُونَ (2)و آیه وَ لَمْ یَتَّخِذُوا مِنْ دُونِ اللّٰهِ وَ لاٰ رَسُولِهِ وَ لاَ الْمُؤْمِنِینَ وَلِیجَةً (3). 38-
- 1) آنان که در ایمان بر همه پیشی گرفتند(در اطاعت خدا و رسول مقام تقدم یافتند)بحقیقت مقربان درگاهند آیه 10 سوره 56(واقعه). 1) اطاعت کنید خدا و اطاعت کنید رسول و فرمان داران(از طرف خدا و رسول را)که صاحبان امرند-آیه 62 سوره 4(نساء).
- 2) جز این نیست که اولی بتصرف در امور شما خدا و رسول و آن مؤمنانی هستند که نماز بپاداشته و در حال رکوع زکاة می دهند(که باتفاق مفسرین خاصه و عامه انفاق کننده در حال رکوع علی علیه السلام بوده).(رجوع شود به ص 447 تا ص 450 همین کتاب)آیه 60 سوره 5(مائده).
- 3) و نگرفتند از غیر خدا و نه رسولش و نه مؤمنین دوست پنهانی-آیه 16 سوره 9(توبه).




