!!!. کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
صفرزاده- https://safarzade.blog.ir
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
کلام اسلامی شبهای پیشاور سلطان واعظین شیرازی
- شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع ص1008-
- و الحال هم هرکجا قدرتی بدست آوردند سعی می کنند در نوشتن کتابها و انتشار مقالات حتی در جرائد و مجلات آتش فتنه را دامن زده و اختلاف در مسلمین افکنده مرکب سواری بیگانگان گردند.
- آقایان محترم قدری در اطراف حالات(سرجون غلام رومی)مشاور معاویه دقت کنید که چه کسی بوده بعنوان اسیر و غلامی بدستگاه معاویه علیه الهاویه وارد و در جمیع شئون مملکتی مورد شور معاویه قرار می گرفت و رای او را مورد عمل قرار می دادند چنانچه معاویه به یزید پلید وصیت کرد که در مواقع لزوم با سرجون مشورت کن که بسیار عاقل است.فلذا در موضوع حضرت امام ابا عبد اللّه الحسین علیه السّلام یزید با او مشورت کرد رای داد که عبید اللّه را حاکم کوفه نما تا کار را تمام کند مطابق دستور او عبید اللّه را حاکم کوفه نمود.تا فتنۀ کربلا برپا و سبب قتل عام عترت و اهل بیت رسول اللّه و اسارت دختران آن حضرت گردید-پس همیشه بیگانگان به لباسهای مختلف و صورتهای گوناگون در دستگاه های مسلمین وارد گردیده و زمینه را برای غلبه و استیلای بیگانگان فراهم می نمایند. ص :1008
- پس آقایان حاضرین برادران عزیز عرایض داعی را یادداشت کنید و بغائبین مسلمین از شیعه و سنی حتی در ولایات دیگر اعلام نمائید علی رغم بیگانگان و ایادی مرموز و بازیگران آنها(گرگان ملبس بلباس میش)از خوارج و نواصب دست اتحاد بهم دهید در مساجد و مجامع یکدیگر با حسن ظن کامل حاضر شوید و با هم مهربان باشید.
- برای چند کلمه صحبت های علمی و مناظرات مذهبی از هم دوری ننمائید خدا را گواه می گیرم در تمام ده شبی که با آقایان علماء و فضلاء و سایر برادران اهل تسنن مذاکرات علمی دینی و مناظرات مذهبی داشتیم کوچک ترین سوء نظری بآنها نداشته و الحال هم که بالای منبر نشسته و باین همه جمعیت از برادران سنی خود می نگرم وجوهی زیبا و گیرنده می بینم و میل دارم پیوسته با آنها مأنوس و صمیمانه اشتغال بامور مذهبی داشته باشیم.
- آقایان محترم-بزرگان دین و پیشوایان مذهب-عترت و اهل بیت رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم بما غیر از این رفتاری که مسلمین امروز دارند دستور داده اند و خود عمل می کردند.
- فرقی بین مساجد سنی و شیعه نمی باشد
- مخصوصا در خبر دارد که راوی خدمت امام بحق ناطق کاشف اسرار حقایق جعفر بن محمّد الصادق علیهما السّلام عرض کرد من از مساجد مخالفین بدم می آید و میل ندارم در آنجاها نماز بگذارم آیا این عمل من بد است یا نیک حضرت فرمودند مساجد بیوت اللّه اند مگر نمی دانی ما من مسجد الا و قد بنی علی قبر نبی او وصی نبی قتل فاصاب تلک البقعة قطرة من دمه فاحب الله ان یذکر فیها الفرائض و اکثروا فیها من النوافل.
- یعنی هیچ مسجدی نیست(بزرگ یا کوچک مسجد شیعه یا سنی)مگر بتحقیق بنا شده است بر قبر پیغمبری یا وصیّ پیغمبری که کشته گردیده پس در این بقعه قطره از خون آن نبی یا وصی رسیده پس بسبب آن خون خدای تعالی دوست داشته اینکه یاد شود در آن بقاع و مساجد پس اداء نمایند واجبات را و زیاد نمایند در آن مساجد نوافل و مستحبات را. و فقهاء بزرگ شیعه از این قبیل اخبار استخراج معانی عالیه نمودند که نزدیک
- ظهر است وقت بیش از این اجازۀ گفتار نمی دهد عالم علیم و فقیه بزرگ شیعه مرحوم سید مهدی بحر العلوم قدّس اللّه تربته در منظومه فقهیّه فرموده. و السر فی فضل صلاة المسجد .....قبر لمعصوم به مستشهد .....برشّة من دمه المطهرة .....طهره الله لعبد ذکره ص :1009
- خلاصه بزرگان دین و اهل بیت رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم این قسم شیعیان و پیروان خود را تربیت می کردند.ره چنان رو که رهروان رفتند.
- آقایان محترم موقع اداء فرائض و نوافل بهر یک از مساجد شیعه و سنی نزدیک بروید بیکدیگر توهین نکنید و بدبین نباشید أیادی مرموز و بازیگران بیگانه پرست اختلاف مسائل فقهیه را از قبیل سجده بتربت و خاک پاک نمودن یا دست باز و دست بسته نماز خواندن و سایر اختلافات و نظریات فقهاء را مستمسک قرار داده شما را بجان هم انداخته إیجاد دوئیت و نفاق و بدبینی می نمایند شما هم علی رغم أنف آنها توجهی به اختلافات مسائل فقهیه ننموده هر یک راه خود را بروید ولی با یکدیگر صمیمی و دوست و مهربان باشید.
- برادران شیعه و سنی پهلوی یکدیگر با دست باز و دست بسته-با مهر و بی مهر نماز بگذارید-در مساجد و مجامع یکدیگر شرکت کنید-همان قسمی که حنفیها و شافعیها و مالکیها و حنبلیها با اختلافات بسیاری که در اصول و فروع احکام دارند برادرانه زندگی می نمایند.
- برادران جعفری را هم در آغوش مهر و محبت خود گرفته-آزادانه عبادات و عقاید خود را انجام دهید بیکدیگر توهین نکنید و با نظر بد و عداوت بیکدیگر ننگرید.
- اگر دیدید فردی یا افرادی ملبّس بلباس روحانیت یا غیر آن شما برادران شیعه و سنّی را بر خلاف این عرایض حقیر تحریک می نمایند-قطع بدانید که از أیادی مرموز بیگانگان اند که می خواهند بوسیلۀ ایجاد نفاق و دوئیت و برادرکشی زمینه را برای تسلط آنها فراهم نمایند-جدا آنها را طرد و از خود دور گردانید تا سیادت اسلامی را حفظ نمائید. ص :1010
- سعادت و سیادت امت در پیروی علی بن أبی طالب است
- آقایان محترم برادران شیعه و سنی بهترین راه برای جلوگیری از نفاق و دوئیت و تفرقه پیروی نمودن از رویه و رفتار مولای متقیان و امیر مؤمنان علی بن أبی طالب علیه الصلاة و السّلام می باشد. هر یک عقاید عقلانی را محکم نگاهدارید و با هم ائتلاف کنید و اتحاد نمائید تا شقّ عصای مسلمین نگردد.
- چنانچه مولای همۀ ماامیر المؤمنین علیه السلام با آنکه خود را أحق بمقام خلافت می دانست چنانچه در اول خطبۀ شقشقیّه فرموده اما و الله لقد تقمصها فلان و انه لیعلم ان محلی منها محل القطب من الرحی.الخ
- ولی وقتی از تغسیل و تکفین رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم بر حسب وصیت آن حضرت که اوجب از هر واجبی بود در آن وقت فارغ شد از فتنۀ سقیفه با خبر و خود را در مقابل فرقه ای از مخالفین مشاهده نمود.
- همین که آن دسته بندیهای(سیاسی)را دید با آنکه أحدی در امت نصوص واردۀ از رسول خدا را جلیّا و خفیّا مانند آن حضرت نداشت و کبار از صحابه و بنی هاشم اطراف آن حضرت بودند بنی امیه هم بقیادت ابی سفیان(برای رسیدن بمقاصد خودشان) آن حضرت را تحریک بقیام می نمودند ولی چون منبع قوۀ عاقله بود تأمّل و تفکر نمود که اگر در مقابل آن دسته بندیها قیام نماید و در مقام مطالبه حق ثابت خود برآید قطعا دودستگی در اسلام پدید آید.
- و در اثر اختلاف کلمه و تفرقه مسلمین اعادی اسلام که سالها است عقب فرصت می گردند غالب آمده و اصل دین از میان می رود و مسلمانان قریب العهد بکفر از اسلام منحرف گردند.
- لذا صلاح را در صبر و تحمّل و شکیبائی دید با تمام سختیها ساخت و بردباری نمود چنانچه فرمود صبرت و فی العین قذی و فی الحلق شجی. با مخالفین خود مبارزه ننمود چون دید اول اسلام است جنگ داخلی تولید تفرقه می نماید و تفرقه باعث محو اسلام می گردد(چنانچه در لیالی ماضیه و مجلس مذاکرات خصوصی مبسوطا ذکر ادله نمودیم). ص :1011
- فعلی هذا با مخالفین خود مماشات نمود با آنکه بر عقیدۀ خود ثابت بود ولی برای استحکام اساس اسلام بمسجد و نماز جماعت حاضر می شد تا فرصت بدست اعادی منتظر الفرصة ندهد و جلوگیری از تفرقه نماید.
- چنانکه مکرر می فرمود و ایم الله لو لا مخافة الفرقة من المسلمین ان یعودوا الی الکفر قد غیرنا ذلک ما استطعنا و در جای دیگر می فرمود فرأیت ان الصبر علی ذلک أفضل من تفریق کلمة المسلمین و سفک دمائهم یعنی بخدا قسم اگر نمی ترسیدم از تفرقه بعض مسلمین که بر گردند بسوی کفر-و دین اسلام محو گردد هرآینه قیام بحق می نمودم و این اوضاع را تغییر می دادم و لکن دیدم صبر و تحمل بهتر است از تفرقه مسلمانان و ریختن خون آنها لذا صبر را پیشه نمودم(تا اسلام را حفظ نمایم). (1)
- بهمین طریق شیعیان و پیروان خودش را که کبار از صحابه بودند دستور داد مخالفت ننمایند.
- فقط همان روزهای اول مناظراتی برای اثبات حقانیت خود نمودند ولی بعدها از جهت احتراز از دوئیت و اختلاف در تمام ادوار خلافت خلفاء از طرف آن حضرت و شیعیانش کوچکترین عمل تظاهر که موجب اختلاف علنی گردد بر خلاف خلفاء واقع نشد. برای حفظ حوزۀ اسلام و تقویت مسلمین که سنگ تفرقه و جدائی بین مسلمانان نیفتد کاملا مماشات نمودند.
- جامعه مسلمانان امروز هم که روز غربت اسلام است باید از عناد و لجاج و تعصبات جاهلانه بر کنار باشند. ص :1012
26-
- 1) مراجعه شود به ص 839 تا 843 همین کتاب.
- در عین آنکه حقانیت ما با دلائل عقل و نقل و کتاب سنت ثابت است چنانچه در لیالی ماضیه ببعض از آن دلائل اشاره نمودیم.
- ولی نمی توانیم انکار نمائیم وقایع جاریه بعد از وفات رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم را که بر حسب ظاهر ابی بکر و عمر و عثمان و علی امیر المؤمنین مسندنشین خلافت شدند و در آن سی سال(همان قسمی که پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم خبر داده بود)خدمات بزرگی باسلام شد و پرچم توحید در سراسر جهان باهتزاز در آمد.
- همان قسمی که مولای ما امیر مؤمنان علیه الصلاة و السّلام با آنکه دلائل حقّانیت خود را پیوسته بیان می فرمود و خود را اولی و احق بمقام خلافت می دانست برای حفظ ظاهر اسلام و جلوگیری از تفرقه و تشتت بمسجد و نماز و شور و مشورت و حلّ معضلات حاضر می شد فرزندان و شیعیان را بکار و خدمت می گماشت،ما و شما هم بایستی تبعیّت نموده از تفرقه مسلمانان جلوگیری نمائیم أیادی مرموز و فتنه جوها و دو بهم زنها را که میکربهای خانه خراب کن جامعه می باشند از خود دور نموده تا فرصت بدست أعادی و بیگانگان نیفتد که اساس اسلام را از هم پاشیده و مسلمین را زبون نمایند. اثبات حقانیت و ابراز دلائل را نتوان دلیل بر مخاصمه قرار داد ما ده شب با دلائل عقلیه و براهین نقلیه اثبات مرام و اظهار حق نمودیم بازهم می نمائیم.
- ولی الحال هم بالای منبر می گویم چنانچه مولای ما وقتی در مقابل امر واقع شده قرار گرفت برای جلوگیری از فتنه و فساد و اختلاف کلمه صبر و تحمل نمود و در مقام مخالفت بر نیامد ما هم چون در مقابل امر تاریخ واقع شده قرار گرفته ایم با اقرار بآنچه تاریخ بما نشان می دهد که ابی بکر و عمر و عثمان و امیر مؤمنان هر یک بعد از دیگری ظاهرا(و لو بهر طریقی بوده) مسندنشین خلافت بودند با یکدیگر ائتلاف نموده آقایان سنی ها علی رغم خوارج و نواصب و أیادی مرموز بیگانگان و مفتّنین و دو بهم زنها بمساجد و امام باره های شیعیان-و شیعیان بمساجد و مجامع آنها بروید تشکیل اتحادیه قوی بدهید با کینه و عداوت بهم ننگرید برادرانه طرق و راههای أعادی را مسدود نمائید نگذارید نقطۀ ضعفی پیدا نموده رخنه در اتحادیه شماها بنمایند. ص :1013
- تا بوسیله این اتحاد ضعف و سستی که امروزه در عالم اسلام پیدا شده تقویت گردد در مرتبه اول علماء و سران قوم بعد تمامی افراد شیعه و سنّی باید از خودگذشتگی بخرج داده مسئولیّت این امر بزرگ را بر عهده گرفته و پراکندگی را بر طرف کنند.
- امروز روز بزرگی است عید سعید میلاد سر سلسلۀ مجاهدین عالم است که آن شخصیت بزرگ اسلامی در سنه شصت و یکم هجری در زمین کربلا اتحادیه بزرگی تشکیل داد که با هفتاد و دو یک دل در مقابل دشمنان عالم توحید صف آرائی نمود(و لو ظاهرا مغلوب شد)ولی همان اتحاد و شهامت و شجاعت و از خودگذشتگی هفتاد و دو نفر انصار اللّه به پیشوائی سبط اعظم رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم و امام سیم حضرت ابا عبد اللّه الحسین أرواحنا فداه سبب إعلای کلمه توحید و ریشه کن شدن أعادی دین مبین گردید.
- آقایان محترم برادران عزیز از قراری که می شنوم مجالس مباحثات علمی و مذاکرات مذهبی بین دو دسته برادران مسلمان وقت بدست أعادی داده برای تولید نفاق بین برادران اسلامی تحریکاتی می نمایند. ممکن است این تحریکات در برادران جوان متعصّب ما اثرات نامطلوبی بخشد و نتایج وخیمی بر له دشمنان نصیب ما گردد.
- 1014
- پس بیدار شوید فریب نخورید بدانید نفاق و بدبینی مسلمانان بیکدیگر باعث مسرت و تقویت دشمنان اسلام و مسلمین می گردد.
- در خاتمه عرایضم اولا از آقایان برادران مسلمان حاضر(شیعه و سنی)تقاضا می کنم علی رغم أعادی چون روز عید است از منبر که بزیر آمدم برادرانه همگی یکدیگر را در آغوش محبت بگیرید مطابق دستور شرع انور مصافحه و معانقه نمائید دست هم را صمیمانه فشار دهید اظهار و داد و اتحاد نمائید چنانچه خدای نکرده در دل کدورتی از هم دارید برای رضای خدا و حفظ وحدت و عظمت اسلام رفع نمائید خود داعی هم در خدمتگزاری همگی بجان و دل حاضر می باشم. ص :1014
- ثالثا موقع ظهر است تا بمسجد برویم فضیلت نماز اول وقت ممکن است از دست برود مقتضی است در همین امام باره نماز جماعت بر قرار نمائید. بحمد اللّه علماء فریقین(شیعه و سنی)حاضرند هر یک از برادران شیعه و سنی را مقدم داشتید داعی هم اقتداء می کنم تا در کمک کردن بعالم اتحاد و اسلام در نزد خداوند متعال و صاحب شریعت جدّ بزرگوارم مأجور باشیم.
- و نیز دشمنان بفهمند بین برادران شیعه و سنی ابدا نفاق و دوئیت و بدبینی نمی باشد همگی متفقا برای مقابله با کفار حاضر بجانبازی هستیم.
- ثالثا چون اخوان معظّم ما دو فحل بزرگ علم و دانش جنابان حافظ محمّد رشید و شیخ عبد السّلام مهمانان عزیز شب گذشته تودیع نموده و عازم وطن خود هستند.
- داعی هم حاضر و عازم حرکت بسمت أرض اقدس و مشهد مقدس مولانا ابو الحسن علی بن موسی الرضا صلوات اللّه علیه و علی آبائه و اولاده ائمة الهدی می باشم از جمیع برادران عزیز محترم مخصوصا آقایان قزلباشها که منتها درجه محبت را إبراز نمودند تودیع نموده سلامت و عزت و توفیق و اتحاد و یگانگی را برای همگی برادران شیعه و سنی از از خداوند متعال بوسیله عترت و اهل بیت طهارت خواهانم. و السّلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته ص :1015«اللهم صل على محمد! و آل محمد! وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
- ص1008 کتاب پایان یافت 4 آبان 1404 الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين حسین صفرزاده




