اصول دوشنبه ۱۴۰۴/ آذر ۰17
سایت: پایگاه شخصی -https://hosein128.ir/
نهج البلاغه فرزاد - @nahjolbalaghehfarzad
- وبلاگ صفرزاده- پردازاربعین https://safarzade.blog.i
- بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لالله رب العالمین
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- اللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاًوقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طویلا
- الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین، والیهود والظالمین و استغفرالله لى و لکم. اللهم احفظ وانصر قائدنا الخامنه ائ اللهم انصر من نصره واخذل من خَذَلَهُ
- اللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طویلا مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح – استاد سید ابوالحسن مهدوی زید عزه
- درسخارج #اصول؛ کفایة الاصول-تاریخ: https://eitaa.com/doroos_mahdavi/3482 آدرس صوت
- مقصد هشتم؛ فصل_ قصد هشتم؛ فصل- مقصد هشتم؛ فصل_برهان المحقّق الرشتيّ على امتناع تقديم الصدوريّ علىالجهتيّ و فساده
- تاریخ: دوشنبه ۱۴۰۴/ آذر ۰17اصول -15/9/404-اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله هالرحمن الرحیم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم گفتیم ترجیحهایی که خارجیه ازش یاد میکنند علی اربعه اقسام قسم اولشو خوندیم و اون این بود که دو تا روایت متعارضین یکی از اینها موافق با ظن غیر معتبره ؛آیا از جهت که ظنی پشتوانه. روایت هست آیا میشد اینو به عنوان مرجح حساب بکنیم تا که ظنش غیر معتبره ما گفتیم مثالش مثل اماره امارات غیر معتبره بگیم خواب و استخاره چیزایی مثال خیلی دستا نزدیکی به دستمان هست اینه که برای بعضی خوابهایی که میبینند مفیده ظن نسبت براشون بعضی بالاتر ظن که من یقین دارم به خواب خودم حالا یه مجتهدی دو تا روایت متعارف جلوشه ثب خواب میبینه که. روایت اولو عمل کن حتی بگو خوابه امام صادق علیه السلامم دیدش که دیگه میدونه خواب امام خواب امامه تحویلم که نمیخواد بکنه اما خواب ما میدونیم ظن غیر معتبره آیا میشد به این عمل کرد یا نه یکی از مرجحاته خب بحثشو کردیم دیروز بحث خیلی مهم بود مطالب خوبی هم صاحب کفایه گفتم نکته ای را داشتیم 00:01:100
- 00:01:100-اما امروز راجع به. مراجعه خارجیه دوم پخش میخوایم بکنیم و اونی که دو تا روایت یکیش موافق با قیاسه و قیاس میدونید امارهاست که خصوصشو اهل بیت علیهم السلام زدن تو سرش و رد کردن این دیگه مثل استخاره و خواب نیست که رد کرده باشن یه مقدار حیالنه قیاس اینطوریه. حالا یکی از این روایتها موافق قیاس یکیش نه مخالف قیاسه آیا این موافق بودن با قیاسو میتونی به عنوان مرجع ازش یاد بکنیم
- اول میگم اخباری که ما رو نهی میکند از عمل به قیاس همون اخباری که ما را نهی میکنه از ترجیح به قیاس فرقش چی شد دقت کنید اونجایی که اخبار ناحیه هست مال جای یه دونه روایت داریم ما الان بخث ما دوتا روایت فرقش اینه لذا. اگر یه روایت داشتیم و موافق با قیاس روایت نهی میکنه عمل به قیاس نکن الان بحث ما تو تعارض دو تا روایت داریم یکیش موافق ؛ یکی نه مخالفه
- لذا میگیم همون اخبار که نهی از عمل به قیاس کرد شامل این بخش هم میشه که میخوایم ترجیح بدیم احدا روایتین رو چیکار کنیم آیا میتونیم تجلی بدیم میگه نه قیاسا وجودش کالعدم. شد به عنوان مرجح نمیتونی ازش یاد بکنی بلکه ما سختتر میریم جلو و اون چیه میگیم اونجایی که نهی از عمل به قیاس میکرد یه دونه روایت بود در مسئله فرعیه یعنی یه مسئله مثلا دیه بود که میدونید بحث دیگه رو؛ عوان ابن تقلب اومده بود میخواست قیاس کنه از جلوش سفت گرفتن. اون نهی که از قیاس شده تو مسائل فرعیه ؛
- بحث امروز ما تو اصوله تو اصول میخوایم یه قاعده کلی درست کنیم که هرگاه دو تا روایت با هم تعارض کرد و یکیش موافق قیاسه آیا عمل بکنیم به عنوان مرجحیت بپذیریم؛ یا نه اگه گفتیم بپذیریم ده ها مورد تو فقه نتیجه میگیریمما اینجا تو اصوله یه کبراست فرض کنید. اصول میگه دو تا روایت متعارض هرگاه هرگاه ممکن ۵۰ مورد تو فقه باشه عددشو کار نداریم که اینجا کبراست میگیم هرگاه دو تا روایت تعارض کرد که احدهما قیاسش قیاس مرجح میدانیم تا گفتیم تو فقه ۵۰ مورد باید عمل به قیاس بکنیم میتونیم لذا اگه روایت رو گفتیم عمل به قیاس نکن چون اصول منفک از فقه که نیست که. اصولی و کبرا وقتی مثل ظواهر میمونه تو اصول میگه ظواهر حجت است تا گفتی چند هزار آیه قرآن ۵۰۰۰ -۶۰۰۰ آیه قرآن ظهور داره یا ظواهر احادیث یه مرتبه ۱۰۰ هزار روایت چرا تو اصول یه مطلب رو یه قاعده کلی رو ثابت میکنید
- بله تو فقه سر در میاره هزاران مورد حالا تو ما نحن فی میخویم بگیم روایتها. نهی از عمل به قیاس که میکنه تو فقه کرده به طریق اولا میگیم تو اصول نمیتونیم عمل به قیاس بکنیم روایتها را ما سه تاشو حالا اینجا یادداشت کردیم بخونیم و بعد ببینیم که چه نتیجه بگیریم از این روایتها
- یکیش اینه از امام صادق علیه السلام جلد ۲ وسایل صفحه ۵۸۸ با باب ۴۱ از ابواب حیض. عن ابی عبدالله علیه السلام ان السنت لاتغاش سه تا کلمه بیشتر نیست اما کلی سنت الله تقاص معلومه که تو فقه دارد میگه سنت نبوی سنت اهل بیت علیهم السلام با قیاس نمیتونی بری جلو اونقت تو اصول میتونیم بگیم هرگاه دکتر تعارض پیدا کرد یکیش عمل کن که موافق با قیاس سر از ده ها مورد تو فقه در میاره. حدیث دیگر این حدیث دومی جلد ۱۷ مستدرک وسایل صفحه ۲۶۲ بحارالانوارم جلد ۲ صفحه ۳۰۳ از امام زین العابدین علیه السلام ان دین الله لا یسابقوق
- 00:09:29-حدیث سوم عن ابی عبدالله علیه السلام ابی حنیفه. حضرت فرمودند اتق الله ولا تقصر فانا نقف قد بین یده الله فردا یعنی فردای قیامت فنقول ما اینطور میگیم میگیم قال الله و قال رسول و تقولو انت و اصحابک سمعنا وینا تو اصحاب به جای اینکه بگی خدا پیغمبر گفته میگی ما شنیدیم اما رای خودمون این بود عقیده مون این بود. عرض شود که این بحثو تا اینجا ما قطعش میکنیم یه مطلب دیگهای رو مطرح بکنیم ما تا حالا گفتیم قیاس به عنوان مرجح نمیتواند باشد
- ولیکن بعضیا اومدن گفتن قیاس به عنوان مرجح حالش مثل قیاس مورد خارجیه موضوعات خارجی چیه موضوعات خارجی یه فرض کنید که مثلاً من. یه قرصی رو دارم میخورم قرصش یه اسم خاص ؛ دکتر گفته این قرصو روزی یه دونه بخور این قرصی که میخوام بخورم فردا میخوام قیاس کنم با اون قرص دیروزاسمش که همونه همه مریضا این کارو میکنن دارن یه نوع قیاس میکنن تو موضوعات خارجی
- میگه دیروز قرص خوردم حالم خوب شد پس امروزم همین موضوع خارجی که میخورم حالم دوباره خوب میشه یه نوع قیاس نیست. یاس موزاد خارجیه همه دارن همین کارو میکنن اگه بخوان نکنن باید هر قرصش رو جداگانه ببرن تو آزمایشگاه بدونن که این قرص خواصش چیه کسی که این کارو نمیکنه موضوع رو با یه موضوع دیگه مقایسه میکنه حالا من قرص و بسازم بیان تو خوراکیها فرض کنید یه سیب رو میل کردیم دیدیم حالمون خوب شد خب سیبهای دیگه هم با همین قیافه روزهای بعد
- اصلا ما یه قاعده کلی میگیم هرگاه کسی مثلا فلان. حالتو داره اگه سیب بخوره حالش خوب میشه قیاسو داره میکنه تو سبزیجاتشم همینه تو اصلاً موضوعات خارجی همش همینه ما داریم مرتب قیاس میکنیم تو همه کارامون حالا در بحث اینجا من یه قاعده فلسفی هم بگم حکم الانسان فی ما یجوز و فی ما لا یجوز واحدا که تو فلسفه میخونیم ها اینجا باید اضافه بکنیم عبارت فی ما یجوز. و فی ما لا یجوز خیلی عبارت وسیع است فی ما یجوز مثل همین که الان چند تا مثال زدیم هر موردیو که گفتید بلافاصله امثالشم همون حکم و دارد
- لذا هیچ مشکلی نداریم که ما راجع به یک موردی اگر یک حکمی رو صادر کردیم موردهای بعدی هم داره بیان میکنه که نتیجه اینه که ما اگر با یک خوراکی کلی حرف میزنیم. با یک خوردنی با دارو باشه میخواد میوه باشه میخواد آبگوشت باشه اگه با یه خوردنی یک حکمی را به نتیجه رسیده مثل اینکه مثلاً حکمی که حالم خوب شد قند داشتم بیماری قند فلان چیزا خوردم قندم اومد پایین خب این خیلی فراوانه دیگه که وقتی اینطوره میگم پس یه چیز کلی میگن میگم هر کس فلان چیز رو میل کرد قندش میاد پایین. خوب یعنی چه یعنی این چیزی که من خوردم امثال او هم همین حکم دارد حکم امسال فی ما یجوز و فی مالا یجوز واحدا لا یجوزش هم همینطوره
- مثلاً من قند دارم اگر یه شکری نمیدونم نبات شیرینی خوردم رفت بالا لازم نیست بگم فقط خصوص این قندی که امروز خوردن این کارو کرد نه امثالشم میگن هر کسی قند میل بکنه شکر قندش میره بالا پس لا یجوزشم همینو میگه. نتیجه اینه اگر ما تو موضوعات قیاس میکنیم برای چیه برای اینه که تو قیاس تنقیح موضوع میکنیم درسته با تنقیحضوع بحث امروز ما حل میشه و اون اینه که دو تا روایت با هم تعارض داره یکیش موافقه قیاسه ما میایم موضوع میکنیم و قیاس را مرجح همون روایت میدانیم جواب.
- جواب اینه که این قیاسی که شما دارید میگید تو موضوعات خارجی هست قبول داریم مثالم زدیم براش همه گفتیم دارن همین کارو میکنن اما این کاری با دین نداره ؛ ما الان داریم قیاس در دین رو میکنیم وقتی اومدیم تو دین اجازه نداریم قیاس بکنیم چرا روایتها جلوی ما رو میگیره. فرب ان دین الله لا یسابیه ( إِنَّ دِينَ اللَّهِ لَا يُصَابُ بِالْقِيَاس(جا دیگه داره من نخوندم الان که سنت الله اذا قیست محق الدین اگه با قیاس اومدی تو دین وارد شدی مثل ابوحنیفه اصلاً دینو از بین بردی
- 00:18:00-محقدین یه مقدار کج شده بود اون وقت بچه نشسته بود مطالب یاد میگرفت و بعد که. ابوحنیفه ارتباط پیدا کرد با جاسوسهایی که درباره خلیفه داشتن ۴ سال مسیحیهای بودن مال روم بودن با منصور دوانیقی اینا ارتباط داشتند اونا اروپاییهای امروز که میگن لبنانه ببینید فریب میدن هی مرتب میرن و میان همین اروپاییا به لبنان میگن این کارو بکن این کارو بکن لبنان تعقل داشت سفارت فرانسه رو به تعطیل میکرد. اسرائیل اگه اومد اینجا گردن شماست شما دارید کمکش میکنید سفارت آمریکا را اعلام میکنه میگه دیگه یه بار دیگه این اومد تو کشور من شما رو تعطیل میکنه برخورد نمیکنه میترسند فقیه که نیستند که رئیس جمهورآنجور؛ نخست وزیرآنجور؛ یادتونه دو سه ماه پیش حتی فشار آوردن که باید خلع سلاح بشه هیچکس نیست این حرفو بزنه اولین بار بود ما اینا رو پریروز گفتیم گفتن اگه میخوید خلع سلاح بکنید اول خلع سلاح بکنید. تا ظلم هست که مقاومت هست
- نتیجه ظلمه دیگه ظلم نبود که کسی مقاومت نمیخواست بکنه شما داری ظالم را اسلحه بهش میدید بعد به مظلوم میگه اسلحه نداشته باش ؛ اول اسلحه ظالمو بگیرید بعد میگه هیچکس نداشته باشه ؛این درسته تعجبم که هیچکس هم این حرفو نمیزنه آخرش ما دیگه مطرح کردیم دیگه پخش شده
- 00:20:15 حالا عرضم اینه که اگر بخواهیم قیاس بکنیم. توموضوعات خارجی اشکالی نداره چون تلقیح موضوعه من فلان سبزی رو برداشتم خوردم این سبزی مثلاً برای حافظه من موثر بود چون خواصی داره بعد میتونم قیاس کنم بگم همه این نوع سبزی ولو سبزی دوم سوم که مثلاً پیش من قیاس میکنن همش خاصیت داره اما الان بحث ما قیاس در دینه قیاس در دین؛ نه. اروپاییا تکمیل صحبتم اینه که اینا تو دربار خلیفه که بودن فریب میدادن خلیفه را فریبه چطوری میگفتن اگه میخوای حکومتت ادامه پیدا بکنه باید امام رو محدود بکنه چطوری محدود بکنه
- خب مردم وقتی میرن یه کسی علم غیب داره اونم علم غیب اینطوری نه علم غیب معمولی همین یکی علم غیب از گذشته همه چی داشته باشه چقدر نفوذ پیدا میکنه. مراجعه میکند و دوربینهاست که میاد روشو و در خانه اشم شلوغ میشه بحث ساده این نیست و فقط هم علم غیب نیستا حالا قدرتشم اضافه کنید که بگن یه کسی میتونه جلو خورشیدو بگیره به خودش بگه برگرد برمیگرده اینا دنیای امروز اگه امام زمان علیه السلام بینشون بودن و حضرت این کار میکردن دنیا چی میشد دنیا می رخت به هم این شخص شخص حجت خدا چیه فوری میشناختن. و الان تو دوران غیبتیم مهمتر از این شق قمر و نمیدونم رد شمس و اینا اخلاقه اینو ما زیاد مهمش نمیدونیم
- مهمتر میدونم که ریاضتها رو میکشن برای اون کارا؛ اخلاقاشون هنوز خوب نیستا اخلاق مهمتر از اینه که بیاد خورشید برگشت اخلاق مثل صبر بی نهایت کره زمین هیچکسو نداره ما تو جامعه فقط به ائمه میگیم و منتهه الحل. به هیچکس دیگه نمیتونیم بگیم مختص امامه آیه ۲۴ سجده اونجا ۲۴ سجده صبر میگه تو زیارت جامعه اینو میگه و همینطور بحثهای اخلاقی مهمتره صبر بینهایت شجاعت یقین؛ یقین کی داره الان رو کره زمین یقین به خدا یقین به قیامت امام باز آیه ۲۴ سجده یقین دائمی داشتند یقین پیدا کردند یقین پیدا کردن. مال حضرت ابراهیم از تو آیه ۷۵ انعام اینا رو با هم مقایسه بکنید و کذالک النوری ابراهیم ملکوت السماوات والارض ولیکون من الموقنین لیکون میگه کانوا اما تو آیه ۲۴ صبررامیگه کانو به آیاتنا یوقنون مفیده اگه به شما بگن دلیل اینکهمثلا. امیرالمومنین علیه السلام فوق حضرت ابراهیم چیه این آیاتو بخونید روایت بخش بعدی ابد دوتا آیه بزار جلو هم بگید نگاه کن قرآن به ابراهیم میگه لیکون من الموقنین امیرالمومنین علیه السلام کانو به آیاتنا یوقنون فرقش اینه حالا بحث من تو این نیست تو مقایسه نیست مثلاً در اینه که میتونید غیر امام زمان علیه السلام یکی کره زمین که کانون یوقنون باشه از بچه گی تو یقین همینطور رفته باشه جلو. این مهمتر از شرط نیست معجزه باید با چشم ببینیم با عقل فکر بکنی عقلم خدا بهمون داده چه که نادیدنی فکر بکنیم مهمتره که یه بشری مثلاً عفوش یه عفو بینهایت باشه نداریم رو کره زمین عفو بینهایت یه یوسف و قرآن میخواد به رخ ما بکشه چند هزار سال پیش یوسف برادرشو گفت لا تصب علیکملیوم و ارحم الراحمین.
- 00:26:50 -اما امروز خبر داریم که یک یوسفی است یوسف کل جهان که اون یوسفه اینا به پای او نمیرسد اگه ما بریم خدمت بگیم آقا ما رو ببخشید حلالمون کنید ما یه عمری سرباز شما بودیم اما اشتباه کردیم واقعا نه ساختگیا حقیقتاً نصف شب که کسی هم نیست بریم در خانشون ببینید امام زمان بهتون همینو میگن یا نه ما الان افتخارمون اینه که لا تصب علیکم الله. الا کل خاتمی امام هیچ اشکال نداره از حالا به بعد حرکت کن من ببینم دور میزنی یا نه یا هنوز ایرادو ادامه میدی اگه دور زدیم معلومه که درست داریم میگیم استغفرالله درسته امام هم میبخشه این بخشش امام بخشش معمولی نیست حقیقتک ارحم الراحمین فی موضع العفو ورحمه دست همه را از پشت بسته متحیرن که این ارحم الراحمین یعنی ارحم. ارحم الراحمین دیگه در هر صورت برگردیم به این نکته که این اروپاییها به منصور دوانی گفتند کاری که نمیتونی بکنی که امامو که نمیتونی محدود بکنی مردم عاشق امامن یه جلسه دارن خدمت امام جذب امام میشه
- 00:28:21 -گفت چیکار کن گفت کار موازی کاری بکن یه افراد دیگری را درست بکنم بشینن تو خونه شروع کنن حدیث بخوانند.گفت کیه : گفت ابوحنیفه میشه آدمی است که میشه فریبش داد؛ یک دکان دیگه باز کن ؛ گفت شاگرداش کسی نمیاد شاگردش بشه وقتی سواد نداره کسی نمیاد پیشش چی گفتن گفتم پول سکه گفتند سکه بهش بده اینطوری بگید به شاگرداش که هر کس روایت من میخونم و یادداشت کرد بعد کتابی که میاره برای من به اندازه وزن کتاب و سکه بهش میدن. تو تاریخ داره که هجوم آوردن اینا که پول میخواستن گفتن کجا سکه میدن گفتن خونه ابوحنیفه خونه مالک بن انس اینا را طاغوت اینا را فریبشون داد اینطوری ؛
- اون وقت چیکار میکرد اومدن ۱۰ تا ۲۰ تا میومدن خونه و اینا رو مینوشتم وقتی تو تاریخ داره که برای اینکه وزن کتاب سنگینتر بشه بین خطوط فاصله مینداختن برای اینکه کتاب مثلاً ۱۰۰ صفحه بشه ۲۰۰ صفحه وزنش دو برابر بشه. خطوط با فاصله مینداختند و آب وزن کتاب سنگینتر میکردن سکه هارو میگرفتن بعد کتاب چی شد کتابا رفت تو بصره و کوفه و اونجا اونام که اطلاع نداشتن دیگه میگفتن اهل بیت چی گفتن گفتن این کتاب بردارید کتاب استفاده کنید؛ اروپاییا میدونستن دارن چیکار میکنن
- 00:30:22 -اینطوری اهل تسننو درست کردن اهل تسن تا سال ۱۴۵ هجری نداشتیم که فقط قصر خلافت شده بود. فرقه جدید هست این فرقه رو ابوحنیفه درست کرد که الان حنفیها همینان ابوحنیفه مال سال ۱۵۰ هجریه مالک ابن سنمی تو بقیهشون که مال سال ۲۰۰ هجرین ۵۰ سال بعد یعنی چهار تا فرقه اینطوری درست شد بعد یه مشکل دیگه پیدا کردن اون مشکلی که اومدن گفتن که در مسجد حرام هرحرفه ای که میخواد کرسی درس داشته باشه باید صد هزار دینار بده. اون چهار فرقه رفتن فوری دادن سید مرتضی رضوان الله تعالی علیه ۸۰ هزار دینارشو جور کرد از پول خودش ۲۰ هزار دینار دیگه باقی مونده بود به شیعیان هرچی التماس کرد نیومدن این باعث شد که عقب افتاد اینا رو تو تاریخ برید نگاه بکنید ببینید چه بلاهایی که همون وقت شیعه هم این کارو میکردن
- خب شیعیان به عنوان یک گروه البته نه در مقایسه با اونا بلکه باید بگیم اسلام ناب. که اسلام ناب عقب افتاد این نبود تو تاریخ اینا رو ملاحظه کنید دیگه رسید به این اواخر آیت الله عظمی بروجردی رضوان الله تعالی یه کاری که کردن با دانشگاه الازهر مصر میدونید بحث تقریب رو ایشون مطرح کردند و اونام پذیرفتند و تو این تقریب باعث شد که یه مقدار به شیعه نزدیک شدند و بعد فتوایی که رئیس دانشگاه الازهر داد این بود که عمل کردن به فتوای شیعه جایز است عبادات. به عنوان یک صحت تجویز و جالبه بلکه وهابیهای عربستان فشار آورده بودند به الازهر که این فتواتو پس بگیر چرا این کارو کردی اما خب بعدشم بازم ادامه پیدا کرد
- 00:32:56 -خدا رحمت کنه با آیت الله عظمی میلانی رو اونجا هم باید تو زندگی نامه ایشون اگه ملاحظه بکنید از دانشگاه بازم ایشون تاکید رو همین نکته داشتن. و امروز که بعد از پیروزی انقلاب یه مرتبه بحث خیلی با شدت بیشتری حضرت امام ورضون الله علیه رهبر انقلاب دنبال میکنند و مجمع جهانی دارالترتغریب را تقویت کردند مرکزش تو ایرانم هست و هر سال جلسه میگیرند و اینا تقریباً همینه بشینن مذاهب گوناگون اسلامیها به جای اینکه بزارن تو سر همدیگه بزارن سرآمریکا بگن فلانی آمریکا از بینش ببرید دشمن مشترکمونو.
- انگلیسی را بزنید تو سرش همین انگلیسی اومد اسرائیلو گذاشت وسط کشور اسلامی حالا هم دارن چه حمایتم میکنن چقدر جنایت کرده سالها با انگلیس کرد این کارو اگه فرقههای مسلمانها ترکیه مصر عراق ایران نمیدونم پاکستان کشور اسلامی نیستن دیگه همینا ارتباط با اسرائیل قطع میکردن نه قطع بکنن یکی یه موشک میزدن اونجا تموم شد امام یه بار یه حرفی زدن گفتن اگه یه سطل آب. همه مسلمان آب میبرد ۲۰۰ میلیون بیشتر ۵۰۰ میلیون مسلمان ۲ میلیارد حداقل یه ۵۰۰ میلیون تو این منطقه هستند امام خیلی سخن دقیقی گفتن
- نمیریزن و یه گذرگاه رفاه و مصر عرضه نداره اینو باز کنه کمک عمل دیگه بره چرا چون دولت امریکایی است مشکل. کارو بکنم من باید برم کنار من میخوام حکومت بکنم ترکیه حالا دیگه میدونی نفاق گونه تو ظاهر داره به مردم هی تظاهرات میکنن علیه اسرائیل میگه بله داره بنزین هواپیماهاشو میده با پولشم دارن میگیرن و کارای خلافی که چی بگم دلمون پره از خیلی چیزهایی که جراتت اون موقع میخوام بگم اروپایی ها این خیانت کردن.
- که فرقه اهل تسننو راه انداختن ؛ داعشو میان فریب میدن یا داعش را؛ مین واصلحه بهشون میدن چیکار میکنن چه مشکلاتی برای ما درست میکنند اهل بیت علیهم السلام خیلی دقت میکردن مسلمانها رو بیدار بکنن ترویج بکنن
- خب حالا میخوایم اینو عرض بکنیم قیاس در موضوعات خارجی داریم داریم دیگه؛ ثبت نام مثلا میکنه برای خودرو. فلان خودرو مثلاً چی بگم خودرو پراید ثبت نام میکنید اون پراید که سوارش میشیدا میگید من قبلا چند سال پراید داشتم خب اون موضوع رو به این موضوع فعلی چیکار میکنید مقایسه همونه موتورش دندهها حکم الانصال فی ما یجوز فی ما لاجورد اینکه میگم ۱۰۰ تومن میخوام بگم دقیقاً این خودروی جدید اولین باره داری شما سوارش میشید اصلا تجربه نداریدا اما قیاس میکنید
- قیاس همیشه هست. فرش میخرید نمیدونم فرش هزار چونه قبلا داشتی قیاس کنید با اون فرش جدید اما بحث ما اینه این آقا میگفت همونطوری که موضوعات خارجی قیاس میکنی بیا قیاسو به عنوان یه مرجح ازش یاد کن جواب چیه میگم قیاس مز خارجی هست اما تو دین ما نداریم بحث ما الان قیاس تو دینه که حکم خدا میتونم قیاس بکنم ابوحنیفه وقتی که ارتباطشو قطع کرد با امام شروع کرد با قیاس بره جلو.
- 00:38:01 -امام به خاطر همین خودش برخورد کردن یه برخوردای دیگه هم داشتند یه بار بهش گفتن تو یه حرف از قرآنم سرت نمیشه شنیدم تفسیر میگویی گفت بله نگفتن نصفی قرآنو بلد نیستیا گفتن یه حرف از قرآنم بلد نیستی تفسیرشو بگی اینطوری حضرت ردش کردن بعد برای اینکه مچشو بگیرن اون آیه رو براش خوندن ثم لا تسلا گفتن تفسیر این چیه خدا از کدوم نعمت روز قیامت سوال میکنه گفت نعمت. گفتن خدا کریمتر از اینه که این کارو بکنه تو خودت مهمان که میکنی بعد ازش سوال میکنی چند لقمه نون خوردی چند تا لیوان آب خوردی چای خوردی تو سوال نمیکنه از مهمان و خدا کریمتر از اینه که بخواد از ما سوال کنه تو دنیا چقدر آب خوردیم چند لیتر چای خوردیم
- ابوحنیفه خیلی اشتباه کرد گفت پس چیه خدا چه نعمتی از ما سوال فرمودند نعمت ولایت ما اهل بیته خواستم بگم تو خودت یکیش که نداری. روز قیامت اینو ازت سوال میکنم امام چقدر زیبا همون چیزی که قبول نداشت آیه رو مطرح کردن ثابتم کرد که تفسیر بلد نیستی چرا تفسیر میگی خب پس قیاس در دین اینه که ما بخوایم خبر موافق قیاس و ترجیح بدیم نتیجه اینه که اصلاً دین از بین میره و افساد او اکثر اصلاحی اگه بخواهیم تو تعارض روایت این کارو بکنیم. ادامه داره انشالله فردا انشالله.
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم




