بصیرت 108- جوان
سایت: پایگاه شخصی -https://hosein128.ir/
نهج البلاغه فرزاد - @nahjolbalaghehfarzad
وبلاگ صفرزاده- پردازاربعین https://safarzade.blog.i
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لالله رب العالمین
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
اللهم کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَحافظاًوقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طوی
اللهم انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین، والیهود والظالمین و استغفرالله لى و لکم. اللهم احفظ وانصر قائدنا الخامنه ائ اللهم انصر من نصره واخذل من خَذَلَهُ
- اللهم کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طویلا 15/9/ 1404- 15جمادی الثانی 1447شنبه
- مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح – استاد سالک ساعت هشت ونیم مدرسه صدر بازار
- بصیرت 108- بیان زمان شاه 16آبان وکشتار دانش آموزان ودانش جویان - درزمان شاه 16 آبان سخنران شهرمون آقای سحری را دستگیر کرد ساوک ؛ سید از منبر که اومد پایین ریختن گرفتن بردنش مردم بلند شدن رفتن دم شهربانی شلوغ شد یکی از این افسرای به اصطلاح فهمیده شهربانی اون روز این مثال زده بودم رفته بود پیش ریس کلانتری گفته بود که ببین به اینا هر چی فشار بیاری و اینا کلفت تر میشه رها کن آقای سید را آزاد کن و الا. گنده میشن حالا به تعبیر امروز اون کلفت میشه کلفت شدن.
- خوب سلام علیکم و رحمة الله و برکاته سلام علیکم و رحمة الله - بسم الله الرحمن الرحیم اللهم کل لولیک الحجت بن الحسن صلواتک علیه کل ساعه ولیا و حافظا و قائعدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا تمتعه فها طویلا
- اللهم عجل لولیک الفرج اللهم انصرخامنه ای. اللهم الکفار والیهود والمنافقین اللهم اشغل الظالمین بالظالمین اللهم وفقنا لما تحبو وترصی یک صدهشتمین جلسه بصیرت رو امروز انشالله دنبال میکنیم و موضوعشم تحت عنوان بصیرت و جوان ان میخواهیم ببینید امیرالمومنین علی علیه السلام فرمایشاتشون تو این زمینه چیه یه بحث مقایسهای هم داریم
- انشالله. که اطلاعات به روز را انشالله روش یک دقتی داشته باشه امیدوارم که بتونیم انشالله از پس این فهم مطالب کلمه فهم رو من روش تکیه دارم خدا کنه دادم توفیق پیدا کنم عمق کلمات امیرالمومنین علی علیه السلام قرآن رو بفهمهم و بعدم عمل کنه دوستان عزیز امروز رسالت ما و مسئولیت ما یعنی مسئولیت روحانیت به اصطلاح در شرایط کنونی تنظیم. ارتباطات منطقی و عاقلانه است مبتنی بر یه فرهنگ غنی با نسل نوجوان و جوان کشور یا الله حتی این مسئله یا الله برای فرزندان من و شما هم هست یعنی این مسئله ابتداً خود ما؛ هدف اصلی هستیم ؛
- لذا باید مخاطب خودمون رو خوب بشناسیمش چون اگه مخاطب نشناسیم نمیتونیم براش. نسخه بپیچی این مخاطب رو باید به طور دقیق و عمیق شناخت کلام حضرت علی علیه السلام که فرمودند ؛ اولادکم به آداب زمانکم هم اولاد را باید شناخت ادبیات روز را همین مجبور است بدانیم . بیحجاب شب نکن همزمان رو باید شناخت هم نحوه تربیت و تعلیم رو باید شناخت ما گیرمون تو روش تعلیم و تربیت. یه بخشیش اینا هستش بله؛ بله حالا من آدرسشو دیشب توفیق پیدا کردنش نداشتم این نکته اول که باید واقعاً هم آداب زمان رو شناخت
- بستر رشد بصیرت انسانی است من و شما مال ۲۰ سال ۳۰ سال قبلیم حالا نمیشه سنتی با اینا برخورد کرد اینجا من یک متن تهیه کردم که البته روش دارم کار میکنم انشالله بتونیم. روی این مسئله جوونا کار بشه یه تیمی درست کردیم داریم کار میکنیم این شناخت مخاطب که امروز نوجوان ما و جوون ما هست گرایشات غربیش بسیار بالاست همین چیزی که آقای وثوق اشاره میکند تعهدش به دین تضعیف میشه و به غرب تقویت پیدا میکنه عرض کنم که برای رفع غریزه جنسی به هر دری میزنه به دلیل اینکه امکان ازدواج نداره. و قدرتش ندارد و بعد مشکلاتی رو به وجود میاره و بعد تبدیل میشه به یک انسان واداده به تعبیر دیگه ارادش دیگه در اختیار پدر و مادر یا معلم یا استادش نیست به یه بیان دیگه جوون امروز این نکته قابل دقته جوون امروز متولد دیجیتاله یعنی متولد موبایل نیست که وقتی این بچه به دنیا دو سه روزش نشده شروع میکنن انگشت زدن بالاخره یه چیزی پیدا میکنه. یعنی این متولد دیجیتاله ما اگر بخواهیم این تربیتش کنیم بر اساس ادب و اولادکم به آداب زمانکم آداب زمان کن تولد دیجیتالی اینو باید خیلی دقت روش کرد و کار کرد
- خب این مسئولیت روحانیت زیادتر میکنه و این سنگینتر میشه وظیفه این مطالب راجع به همین. حالا ما تو راه حل الان نیستیم و راه حلش حرفهای مختلفی اگه منم یادداشت کنم از لطفتون متشکرم نکته بعد فردا. ۱۶ آذر و استکبار تصمیم داره فردا ۱۶ آذر تو دانشگاههای ایران تحرکی رو به وجود بیاره بهترین کار شما اگر به این فیلم کیش نگاه کنید که دیدین چه افتضاحی بود و سر و صدای همه رو درآورده که اگه من واقعاً مسئول این مسائل بودم رئیس سپاه و نیروی انتظامیشو همه رو بکشیم پای میز سوال و محاکمه.
- بستر رشد بصیرت انسانی است نکتهای هست اون - اینکه اینا دنبال رفراندومهای کشف حجاب تصمیم گرفته بودند پای برج تهران آزادی در یک روز بالغ بر ۵۰۰ حالا بحث هزار داشتن در یه آن واحد کشف حجاب کنند و مانور سنگین بدن که خوشبختانه برخورد بچههای سپاه و نیروی انتظامی اینا مانع شد. تهران نمیتونن این حرکتو انجام بدن منطقه حاشیه کشور رفته و در کیش البته دارن دنبال میکنن ما کشف حجاب مرد و زن را عنوانش مهم نیست ماهیت کار مهم مثل که اونا میخوان این مانور بدن تو کشور باید منتظر خیلی چیزهای. این کار درشورای عالی امنیت بحثها شده قرار شده که اعمالی حرکت کنند نه اعلانی الان تلویزیون ببینید بعد از فرمایشات آقا به خصوص پریروز که با خواهرا داشتند آقای من شوری رو برای بانوان کشور داخلی و خارجی مطرح کرد تلویزیون شبها برنامههای خیلی خوبی راجع به این بحث حجاب و اینا رو شروع کرده آدم دیشب مثلاً آقای وزیر ارتباطات مرد بسیار خوب و متدینیه دیشب خیلی خوب من نشستم پاسخ صحبتش بیش از یک ساعت. بعد از اخبار گوش دادم مطالبش حرکت شروع شده خیلی هم قوی شروع شده از جهات مختلفم شروع شد که این مسئله است حالا دیر و زودش دیگه بحثی است
- خب ما ۱۶ آذر چرا به وجود اومد ۱۳ آبان چرا به وجود اومد ۱۳ آبان به خاطر کشتار دانش آموزان بود ۱۶ آذر به خاطر کشتار دانشجویان بود تقریباً قربانی قدم رنجه نیکسون آمریکایی کردن شاهنشاه آریامهر تو این قضیه و این جوونای عزیز ما رو به شهادت. حالا در هر صورت ما این شهادت اینها رو تبریک عرض میکنیم
- دیکتاتوری و از این حرفا بهونهشونم ببینید سه چهار تا بهونه خوب اسرائیل و اروپا برای اغتشاشات داخلی کشور داره یک اقتصاد و معیشتی مردم بهترین بهترین مسئلهایست که میشه جرقه دو حجاب اجباری که آقا رد کردن. و گفتن حتی تو این کلمه آخوندام این حرفا رو میزده بعضیاشون واقعاً بعضیاشون مثل همین آدمایی که اسم بردش اینا دامن میزنن اینم نکته فکر میکنن که مال جمهوری. قال علی علیه الصلاة و السلام
- مرحوم آقای دشتی بند شصتم یعنی آخر خطبه ۸۳ -4 سطر آخرش اون مورد نظر ماست تو این بحثی که خدمت شما داریم امیرالمومنین میفرماید که الْآنَ عِبَادَ اللَّهِ وَ الْخِنَاقُ مُهْمَلٌ- وَ الرُّوحُ مُرْسَلٌ فِي فَيْنَةِ الْإِرْشَادِ وَ رَاحَةِ الْأَجْسَادِ- وَ مَهَلِ الْبَقِيَّةِ وَ أُنُفِ الْمَشِيَّةِ وَ إِنْظَارِ التَّوْبَةِ- وَ انْفِسَاحِ الْحَوْبَةِ قَبْلَ الضَّنْكِ وَ الْمَضِيقِ- وَ الرَّوْعِ وَ الزُّهُوقِ- وَ قَبْلَ قُدُومِ الْغَائِبِ الْمُنْتَظَرِ وَ أَخْذِ الْعَزِيزِ الْمُقْتَدِر
- این کلام حضرت امیرالمومنین علیه السلام - ۱۰ تا مطلب را امیرالمومنین تو همین یه تیکه بیان برای بندگان خدا یعنی یک عمق. دقیق و فرهنگی بصیرت را امیرالمومنین در این قسمت اولاً معنا کنیم این مسئله را امیرالمومنین علی علیه السلام فرمایند که ای بندگان خدا الان عباد الله ای بندگان خدا هم اکنون ریسمان مرگ به اصطلاح بر گلوی شما نشسته روح برای به دست آوردن کمالات آزاد و بدنها راحته و میتوانید با کمک یکدیگر مشکلات را حل کنید. بعد حضرت میفرماید که و هنوز مهلتی دارید خدا بهتون مهلت میده هنوز مهلتی دارید و فرصت برای تصمیم گرفتن باقی عمر به قول معروف و راه توبه بازگشت از گناه به سوی خدا بازه از این فرصت از این فرصتهای گرانبها استفاده کنیم پیش از آنکه در سختیق وضی پیش از آن که گرفتار. به اصطلاح سختی و تنگناها و ترس و نابودی قرار بگیریم و پیش از فرارسیدن مرگ که در انتظار شماست و قبل از آنکه دست قدرت خداوند متعال که مقتدر است قوی و مقتدر است شما را بگیرد
- نکتهای که در این مطلب هست اینه که پیش از همه اینها فرصت را مغتنم بشمارید و توشه برای قیامت تهیه کنیم اگه ما این ۱۰ تا محور رو تو این کلمه خلاصه کنیم خطا نکردیم. فرصتها را غنیمت بشماریم و یه توشهای برای قیامت تهیه بالاخره امیرالمومنین تو خطبه ۸۷ نازل به برای اون منزلی که به ناچار پا میگذاری توشه بفرست که این نکته قابل اهم مطالبی که در این کلام هست من این خطبه رو انشالله طولانی مفصل خواهم گفت
- بستر رشد بصیرت انسانی است امروز به دو سه نکته اکتفا میکنه نکته اول استفاده از فرصتها. به ویژه فرصت جوانی شما همتون در این بهشتی جوانی همه موندد بهش؛ ولی بدانیم که باید با نسل جوان چه جوری برخورد این نکته این خطبه معروف هست به خطبه قرقرا یعنی درخشان یکی از خطبههای عجیب امیرالمومنین که شراح نهج البلاغه ابن ابی الحدید و مستدرک و اینا در مقابل امیرالمومنین تو این خطبه ۸۳ زانو زدن. و این خطبه رو وقتی امیرالمومنین میخوندند که مردمی که پای صحبتهای امیرالمومنین بودند به لرزه افتادند و شروع کردند زارزار گریه کردن که امیرالمومنین میخوند ولی مردم گریه میکردند من و شما مگه با دقت بخونیم اینطوری خواهیم شد و این 10قسمت داره که آدم بتونه به خود بیاد از غفلت بیدار بشه از خواب غفلت این خطبه از ۱۸ بخش تنظیم شده مفسرین نهج البلاغه و یا ۱۳ قسمت دارد
- این خطبه ۸۳. از نهج البلاغه دشتی ازمن فیض الاسلام ندیدم خطبه چندم بشه یا صبحی صالح را ندیدم ولی از دشتی دیدم ۸۳ /۱۸ بخشه و ۱۳ قسمت که این قسمت هجدهم یا سیزدهم در حقیقت بیان عبرتهای گذشتگان که برای من و شما میشه درس میشه تابلوی حرکت همه بندگان خدا عرض کنم دراین مسئله تا قیامت. کلام امیرالمومنین در این خطبه ۸۳ میخوام بگویند این پند اندرز حضرت تا قیامت برای موجود وهم برای ما و هم برای آیندگان
- بستر رشد بصیرت انسانی است کلام کلامی نیست که برای یه مقطع تاریخی زمان باشه و بعدم تموم بشه نه کلام امیرالمومنین بدون کلام خداست اما اخوالقرآن است ۱۰ تا توصیه و مشتاق امیرالمومنین در این مسئله دارند که قابل دقت هم هست این خطبه رو بهش میگن خطبه قرقرا. مرحوم سید رضی رضوان الله تعالی علیه ایشون یه تفسیری در ارتباط با این خطبه قرا بیان میکنه روی فصاحت و بلاغت این خطبهها مرحوم سید رضی چون اصلاً نهج البلاغه است دیگه روی بلاغت و فصاحت کلام امیرالمومنین صحبت میکنه و بعد نقل قولهایی هم میکنه پیداست که خطبه باید طولانی باشه ولی حالا این مقدارش معلومه صحیح رضی انتخاب کرد
- خب مخاطب این خطبه کیه همه بندگان خدا هستند. اما به ویژه نوجوان آن جوونایی که به اصطلاح مورد توجه ما هستند و این حرکت هم تا قیامت انشالله ادامه پیدا میکنه خب در حقیقت میخوام اینو بگم ؛ بگم این خطبه ۸۳ نهج البلاغه خطبه القراء بستر رشد بصیرت انسانی است که عمق کلام حضرت امیرالمومنین علیه السلام را بفهمیم و وقتی که به عمق بصیرت برسه دیگه اون همون هدفیست که ما دنبال میکنیم.
- اینجا لغات سنگین این لغات رو ما یه بررسی لغات یادداشت کردیم یکی خناق این از ماده خنقه به معنای خفه کردن میاد خناق به معنای طنابی است که به گلوی فرد میندازند و خفش میکنه مثل مرحوم شمس آبادی آیت الله شهید شمس آبادی که عناصر هاشمی صبح میرن در خانه ایشون که صبح زود میرفت نماز (یاد میگیریم نمازرا) از این بزرگان. صبح میرفتند بعد با خانمشونم هم میرفتم اون شب عناصر مهدی هاشمی یه ماشین پیکان میبرن که حاج آقا خواهش میکنم بیان هرچی اصرار میکنه من ۵ قدم شما رو اذیت نکنم - بیچاره صندلی عقب جلو ماشین حرکت میکنه در مسجد میره خانمشم پیاده دنبال ماشین میدوئه که میارن تا دورچه و دیگه چه باخبر شدن
- درکتاب شهید جاویده صالحی بعد شهید شد. حکاک مامور ساواک اصفهان بود به من گفت حکاک به من گفت؛ من حکاک درگیر شدیم این مامور آقای منتظری بود هر روز صبح از اصفهان میرفت نجف آباد میرفت تو اتاق آقای منتظری مینشست اون گوشه هرکی میومد اطلاعات میداد ضبط میکرد و با ایشون ناهار میخورد و تا شام وشوم برمیگشت این کارش بود مامور ایشون بود که حالا داستان من دارم با این حکاکی آقای منتظری بمونه این خیلی آدم خبیثی بود به من گفت آقای اسم منو. گفت ما روی این کتاب شهید جاوید پیش علمای اصفهان ننه من غریبمی درآوردیم و اختلافی انداختیم که تا ابد حل نمیشه ما اختلاف ایجاد سر این کتاب اسم میبرد پیش کی رفتم؛ پیش کی رفتم ؛ پیش این رفتم ؛ چی گفتم پیش اون رفتم ؛ چی گفتم مثل هوش مصنوعیا هوش مصنوعی هر دوش از یه منبع انگلیس بیرون میاد
- یه چادری و با یه خانم دعواشون میشه سریع حجاب بعد پخش میکنن تو رسانه های گروه - گفت اختلاف انداختن که تا ابد حل نمیشه این حرف حکاک این اسم مستعارش بودا. بعد پیروز انقلاب من خیلی گشتم گیرش بیارم اعدامش کنیم نشد فرار کرده ولی نادری گیر افتاد دیگران تیمسار تقوی رو گرفتیمش تیمسار تقوی وقتی از پلههای ساواک میومد پایین من کنارش بودم دستشو گرفته بودم میومدیم پایین در اومد گفت ای پلهها عزت مرا دیدید امروز ذلت مرا هم ببینید عزت مرا دیدید امروز ذلت مرا هم ببینید ؛
- اعدام دادیم دادگاه محاکمهش کرد تمام چی بود همین گفت این کتاب بردم اختلاف ایجاد. مهدی هاشمی نام رو این مسئله حساس بودن تو این قضیه مدافع تقریض آقای منتظری آقای مشکینی آقای مشکین بعد بنده خدا فهمیدن متوجه شدن ولی خب دیگه نوشته بودن کارش نمیشد
- مثل همیشه تو مناظره ۴ ساعته مطرح من نهج البلاغه رو حفظ میکردم طلبه بودم که خیلی حفظ کرده بودم رفتم قم استاد نهج البلاغه خواستن این حرف مال سال. ۴۹ یک سال بعد از فوت پدر من رفتم با پدر ومنم مقلد حاج آقا کمال فقیه ایمانی بود به من ایشون گفت اگر بخوی درس بخونی هجرت کن اینجا واینست خب ما رفتیم من گشتم تو قم یک استاد نهج البلاغه پیدا کنم دوستان عزیز تو حوزه علمیه قم گیر نیاوردم فقط عاشق نعمت الله بود که عصرای چهارشنبه تو خونهشون تفسیر نهج البلاغه داشت خود وخودش یه ضبط میذاشت صحبت خب این. بعد و۵ و۶ روز من رفتم درس نهج البلاغ ایشون دیدم دارم منحرف میشم قطع کردم دیگه نرفتم دیدم ایشون حرفایی که برداشتهایی که از نهج البلاغه و اینا داره ؛ یه خط دیگهای به من بده ؛ یه خط انقلابی ما با یه روحه انقلابی تو شبکههای زیرزمینی کار کرده بودیم ؛ آدمی چیزی نبودیم دیدیم به ما نمیخونه من جدا شدم
- ولی استاد گیر نیاوردم یه بحثی ما داریم میگیم فلانی ضیق خناق داره ها. یعنی تنگی طناب بیخ گلوش آدما که ضیقه خناق دارند خطرناک هیچ نمی ارزه اونا صادر نمیشه و این مثلاً مهمه این کنایه از تنگی و گرفتاری شدید یه فرد و این نکته مهمه
- نکته بعد عرض کنم هست به معنای زمان و وقت اینم یک معنا نکته. از ماده بر وزن قول بر وزن قول به معنای ظهور و اشتهار استفاده شد به معنای صحن و سرای خونم با حرو میگیرم عربا استعمال میکنه به معنای آب فراوان و نخلم استفاده میکنند نخلستانها این به جهت اینه که ظهور بروزش خیلی آب ظهور و بروز خیلی داره نخلستان ها ظهور خیلی داره با هم به معنای این مسئله. بنابراین صحن و سروان به همین معناست احتشاد این احتشاد به معنای اجتماع برای انجام یک کار مشترک اینم کلمه لغتی احتشاد امیرالمومنین «واسْتَفْتَحَ التَّوْبَةَ وَ أَمَاطَ الْحَوْبَةَ»باب توبه را باز كرد و گناه را از خود كنار نمود.ناگفته نماند حوب بفتح اوّل و ضمّ آن هر دو بمعنى گناه آمده است (ا
- یک لغت دیگه دارند حبه بر وزن تبعه حضرت میفرماید که این حباً به معنای احتیاج و نیازه نیاز انسانه انسان رو به گناه میکشه حبه کارش این است که آدمو میبره تو میدان گناه قدرتش اینه. در قرآن به معنای گناه اومده
- بعد داریم بادروا بادروا قبل الضّنك و المضيق.پيشى گيريد بعمل پيش از تنگى حال و ضيق مجال يعنى بسبب رسيدن اجل و مقدّمات آن، «ضنك» و «مضيق» هر دو بمعنى تنگى است و تأكيد است. 4370-
- بستر رشد بصیرت انسانی : در نهج البلاغه در راجع به جوان . بیش از ۱۱ مورد امیرالمومنین صحبت کرد بخشیش در نامه ۳۱ نهج البلاغه است که اکثر مطالب امیرالمومنین راجع به جوان چون نامه ۳۱ نهج البلاغه موضوعات متنوعی و متعددی نکته دوم حکمت ۸۶ نکته سوم خطبه ۸۳ است ما از قسمت هجدهمش استفاده کردیم بخش ۱۸دهمش و الا خود خود ۸۳ این خطبه بسیار تکون میده آدم. راجع به توحید و پیغمبر و غوغا میکند این خطبه ۸۳ را یک شب که سرحالین وضو بگیریم رو به قبله بخونین از اول تا آخرش وقتی اگه نلرزیدید با من دگرگون میشی من در پایان این قسمت یک راجع به خطبه ۸۳ من جلسه بعد توضیح خواهم داد مطالبی هست درش که لازم میدونم تو زمان ما بیان بشه.
- اما یه حدیث از پیغمبر اکرم خدمت شما اونم تو این قسمتی که فرصتها رو از دست ندید پیغمبر قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم این آدرسش مکارم الاخلاق صفحه ۵۵ خطابشون به امیرالمومنین علی علیه السلام میفرمایند یا علی پیغمبر با امیرالمومنین صحبت میکنه َ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص بَادِرْ بِأَرْبَعٍ قَبْلَ أَرْبَعٍ بِشَبَابِكَ قَبْلَ هَرَمِكَ وَ صِحَّتِكَ قَبْلَ سُقْمِكَ وَ غِنَاكَ قَبْلَ فَقْرِكَ وَ حَيَاتِكَ قَبْلَ مَوْتِك- یا علی برتو باد: پیغمبر اکرم شبابک قبل حرمک حرمکم باه دو چسب دو چشم این روایتی که من نقل میکنم از مکارم الاخلاقه آدرسشم دادم صفحه ۵۰۵. از پیغمبر اکرم خطاب امیرالمومنین قبل سقمک یا سقمک مطمئنی سقمه و حیات که قبل موتک. حضرت علی علیه السلام پیغمبر این روایتی که ما دیدیم ۴ تا ممکنه ۱۰ تا روایت پیغمبر خدا صلی الله وسلم به امیرالمومنین علی بن ابیطالب مخاطب کلام قرار. اینکه میفرماد شبابک قبل حرم معلوم میشه دوران جوان ی امیرالمومنین باید باشه حرمک با دو چشم قبل حرمک اینو دقت بفرمایید معلوم میشه از این جمله شبابکه امیرالمومنین در دوران نوجوان ی بودند این این استنباط میکنه من اینجوری استنباط میکنم شما حتما به این مسئله توجه داریم قرینه این کلام بقیه جملات امیرالمومنین هست که همین را میرسونه. پس نکته اول اینه حضرت فرمود یا علی از جوونیت قبل از پیری استفاده کنیم بستر
- رشد بصیرت انسانی : فرصتها را از دست ندهید این نکته اول حالا راجع به این نکته چقدر میشه صحبت کرد ما جوان رو تشریح کنیم یعنی کی چه استعداد داره خدا چه عقلی بهش داده چه نخبهای یه بچهای رو آوردن دفتر من رفقا نوجوان شاید زیر ۲۰ سال ۱۵ سالش ۱۷ سالش بود آوردن اونجا گفتن این جوون. در آن واحد ۳۰۰ نقطه اسرائیل را هک میکنه گفتم در آن من میخواستم امتحان کنم رفتم کامپیوترمو روشن کردم گفتم جوون بنشین خودمم کنارش وایسادم من نمیدونم با این انگشتاش چیکار میکرد هک میکرد میزد رو مانیتور دومی سومی چهارمی من احساس خطر کردم که رد تلفن ما رو پیدا دولتیه مصیبت درست میشه گفتم قطعش کنم قطع کرد یعنی یه بچه ۱۵ ساله خدا بهش یک استعدادی داده. به خودش کار کرده رو خودش که در آن واحد همینطور که دارید کار میکنه ۳۰۰ نقطه اسرائیل را از گوشی تهران تو اتاق بنده هک میکند همه رو به هم ریخت تو این قضیه
- خب این این جوون شبا که قبلا این جوونو میخواید شما بهش مطالب امیرالمومنین رو بدید چی بهش میگی چی بهش میدیم چیکارش میکنیم البته بعد من نشوندمش اینو باشه خیلی صحبت کردم یه جوان دیگه بود پس گلپایگان اون غوغا بود. تمام آمریکاییها و شناساییش کرده بودند به پدر و مادرشم روستایی بودن گفتن این بچه رو بفرست ما هزینهاش میکنیم اونا مخای دنیا را برای خودشون میخوان بعد ابزار میشه دسته سیاستمدارای سازمان سیا و پنتاگون و جاهای دیگه
- و دیدید تو فلسطین تو غزه کیو اعدام کردن حماسیا ابوشباب کی بود عنصر اسرائیل بود چقدر آدم کشته ۷۰ هزار آدم کشته عنصر اسرائیلی به نام حماس و غزه. غزه متوجه شدند اعدامش کردن باندشم گرفتن اسرائیل یک کمرشکنی بدی پیدا کرد اینا میگن شبکه نفوذ خب تا همینجا بچههای اطلاعات جلسهای داشتیم اونا میگفتن ما تا حالا مثلاً سران اینا در ۱۵تاست یه قول ۳۰ تا یه قول ۱۲ تا سران هفت تاشون اعدام شدن تو این قضیه نوکراسرائیلی بودن داخل ایران یعنی اینجوریه
- بستر رشد بصیرت انسانی است: این قضیه را اگر ما توی استعداد شناسی خودمون و ظرفیت شناسی نسل جوان . کار ایمانی و تقوایی نکنیم دشمن از وجود اونا استفاده این واقعیت کلام لذا تو مسجدتون اگر دو تا بچه میاد و داد و فریاد میکنند زیر بار بگیرید محبت به شما بیرونشون نکنید از مسجد از مسجد این بچهها رو بیرون نکن اونا میخوان که ما درگیر بشیم این نکته خیلی مهمه رو این خیلی باید صحبت کرد
- نکته بعد اینه که از صحت و صحت که قبلا سق یا سقمه ببینم من ندیدم لغتش را. میفرماید که از اون تن درستی و صحتت قبل از بیماری - آدم تا بیمار نشده قدر سلامتی نمی دونه ؛ وقتی بیمار شد و فتقش دراومد و پروستاتش داد و فریادش رفت بالا و کلیاش داغونش کرد و اینا - و افتاد و سرم و اینا تازه میفهمه سلامت یعنی چی
- بستر رشد بصیرت انسانی است حضرت فرمود نگذاری دوران بیماری بشه و بفهمی صحت یعنی چی قبل از اون که به اون گرفتار بشه این کارو بکنه یه بخش سلامتی کشوره این یه ساختار داره یه تشکیلات داره.
- نکته سوم اینکه از توانگری غنا که قبل فقره از اون دوران توانگری و قناعت قبل از اینکه تهی دست بشی و فقیر بشی استفاده کن از غناعت استفاده کن نه از فقر اینجام دیگه فقر فکری فقر علمی خیلی چیزا جوونه که میتونه دانشمند بشه عالم بشه محبت بتونه در یه جایگاهی قرار بگیره ؛ نذاره تا فقیر بشه تا همه چی از دست بده معمولا اینجورییم گرفتارمون اینجوریه
- نکته آخر حیات و مرگه. حضرت میفرماید که از حیات استفاده کن حیاتی که قبل موتک قبل از اینکه مرگ تو رو فرا بگیره شما باید از حیاتت و زندگی دنیایی استفاده کنید
- ببینید دوستان عزیز اینا برای این نیست که من و شما یاد بگیریم حفظ کنیم بریم بالا منبر بگیم خودمون عمل نکنیم من خدا شاهد راجع به این آیه رو هر وقت میخونم میلرزم لمن - أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُون
- من و شما مسولیت مان در فردای قیامت زیادتر از مردمه. لباس پیغمبر انشالله این بیانات مال من و شماست اولاً و به ذات و ثانیاً هدایت جامعه امیدوارم این مطالب امیرالمومنین رو خوب بفهمیم و خوب عمل کنیم و السلام آل محمد.جوان
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم




