جلسه98- بصیرت
سایت: پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/
نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad
وبلاگ صفرزاده- https://safarzade.blog.i
شنبه -مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح --استاد سالک
31شهریور-آغازجنگ تحمیلی - آغاز هفته دفاع مقدس را در پیش داریم
- 29/ 6/ 404 برابر 27ربیع الاول 1447
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لالله رب العالمین
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
اللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طویلا
الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین، والیهود والظالمین و استغفرالله لى و لکم. اللهم احفظ وانصر قائدنا الخامنه ائ اللهم انصر من نصره واخذل من خَذَلَهُ
- قسمت دوم موضوع بحث امروز - آگاهی و رشد بصیرت و دفاع است.
- هفته دفاع مقدس 8 ساله و جنگ 12 روزه امسال به ملت ایران و پیشکسوتان و پیروزی های پی در پی را تبریک عرض می نمایم .
- جلسه98- 1-بحث بصیرت وآگاهی بصیرت در قران ونهج البلاغه - موضوع جلسه ضرورت بصیرت سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی عليه السلام بصرو نظر و استبصر- بصیرت صدق رمزاصلی پیروزی –
- قسمت دوم موضوع بحث امروز - آگاهی و رشد بصیرت و دفاع است.
- هفته دفاع مقدس 8 ساله و جنگ 12 روزه امسال به ملت ایران و پیشکسوتان و پیروزی های پی در پی را تبریک عرض می نمایم .
- درآگاهی و رشد بصیرت و دفاع سوره حج آیه 38- انَّ اللَّهَ يُدَفِعُ عَنِ الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ
- قطعاً خداوند از كسانى كه ایمان آورده اند دفاع مى كند، بى شك خداوند هیچ خیانتكار ناسپاسى را دوست ندارد.
- یكى از وعده ها و سنّت هاى الهى، نصرت و دفاع از مؤمنین است و خداوند این دفاع و حمایت را به عنوان یك حقّ، بر خود لازم فرموده است: «و كان حَقّاً علینا نَصرالمؤمنین» [39] البتّه معناى دفاع و نصرت الهى، همیشه دفاع و نصرت فورى و كوتاه مدّت نیست، بلكه دفاع دراز مدّت را نیز شامل مى شود،
- زیرا در آیات دیگر مى فرماید: «والعاقبة للمتّقین» آرى، ممكن است در یك درگیرى و جنگ، مؤمنین به ظاهر شكست بخورند ولى اهداف و تفّكر آنان پیروز شود، چنانكه ابن ملجم، حضرت على علیه السلام را به شهادت رساند، ولى آیا خداوند او را حمایت كرد یا على علیه السلام را؟ نام على، فرزند على، كتاب على، مناجات على، عزّت على، شیعه ى على و تفكّر على سرانجام به پیروزى رسید.«خَوّان» و «كَفور» به معناى كسى است كه كفر و خیانت، كار و سیره ى او باشد.
- پیامها آگاهی و رشد بصیرت و دفاع
- -1تحقّق وعده ى الهى در دفاع از مؤمنان، حتمى است. «اِنَّ»
- 2- مؤمنان، تنها و بى مدافع نیستند. «اِنّ اللّه یُدافع عن الّذین آمنوا»
- 3- حمایت خداوند، ابدى است. «یُدافع»
- 4- مؤمنان، از حریم خدا دفاع مى كنند وخدا از حریم مؤمنان. «یُدافع»، نه «یدفع»
- 5 - مؤمنان، محبوب خدا هستند. «اِنّ اللّه یُدافع»
- 6- عنصرى كه نصرت و دفاع خدا را جلب مى كند، ایمان است. «عن الّذین آمنوا» «و كان حقّاً عَلینا نَصرالمؤمنین» [40]
- 7- قهر و غضب خداوند، بر اساس معیارهاست. «یدافع عن الّذین آمنوا - لایحبّ كل خَوّان» (دین خداوند امانتى در دست ماست كه نباید به آن خیانت شود) «لایحبّ كلّ خَوّان ...»
- 8 - همه ى مردم در برابر خداوند یكسانند، «كلّ خَوّان» و خیانت از هیچ كس بخشیده نیست.
- 9- بدتر از خیانت، خیانت پیشگى؛ «خَوّان» بدتر از كفر، كفرپیشگى است. «كَفور»
- 10- خیانت، زمینه ى كفر است. (اوّل «خَوّان» مطرح شده، بعد «كَفور»)
- 11- كسى كه ایمان ندارد به خود و خدا و رسول خدا صلى الله علیه وآله خیانت كرده است. («خوّان» در برابر «آمنوا» قرار داده شده)
- آیه 36سوره حج –برای قربانی می فرماید وَالْبُدْنَ جَعَلْنَهَا لَكُم مِّن شَعَئِرِ اللَّهِ لَكُمْ فِيهَا خَيْرٌ فَاذْكُرُواْ اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا صَوَآفَّ فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَكُلُواْ مِنْهَا وَأَطْعِمُواْ الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ كَذَلِكَ سَخَّرْنَهَا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
- و (قربانى كردن) شترهاى چاق را براى شما از شعائر الهى قرار دادیم، در آنها براى شما خیر است، پس (هنگام قربانى) نام خدا را بر شتران در حالى كه ایستاده اند ببرید، پس چون به پهلو افتادند (و جان دادند) از (گوشت) آنها بخورید و به فقیر قانع و فقیرى كه روى سؤال ندارد اطعام كنید، بدین گونه حیوانات قربانى را براى شما (رام و) مسخّر كردیم، تا شاید شكرگزارى كنید.
- پیامها درآگاهی و رشد بصیرت و دفاع
- -1در بزرگداشت شعائر الهى، سخاوت مندانه خرج كنید. «والبُدن» («بُدن» به معناى شتر چاق است)
- 2- عرب جاهلى مى پنداشت كه از گوشت قربانى نباید استفاده كند. «فكلوا»
- 3- در تعظیم شعائر دینى، مهم توجّه وعنایت الهى است، خواه نسبت به جماد باشد، خواه نسبت به حیوان. «اِنّ الصفا و المروة من شعائر اللّه»، «والبُدن... من شعائر اللّه»
- 4- دراحكام دینى باید از طریق وحى معیّن شود. «جعلنا»
- 5 - در شعائر الهى، منافع انسان ها نیز تأمین است. «لكم» (برخلاف قربانى در راه بت ها و یا ریخت وپاش هاى مسرفانه)
- 6- در مكتب تربیتى اسلام، در تغذیه نیز خدا مطرح است. «فاذكروا اسم اللّه»
- 7- بهترین روشِ قربانىِ شتر، نحر آن در حال ایستاده است. «صَوافّ»
- 8 - تا جان در بدن حیوان هست، مصرف گوشتش ممنوع است. «فاذا وَجَبت جُنوبها فكلوا»
- 9- گوشت قربانى باید تقسیم شود. (بین خود و دیگران) «كلوا - اطعموا»
- 10- به تمام گروه هاى بى بضاعت رسیدگى كنید. «القانع - المعترّ»
- 11- قربانى در مكانى انجام گیرد كه محل عبور فقرا باشد. «المعترّ»
- 12- رام بودن و مسخّر بودن حیوانات، خوردن گوشت قربانى واطعام به دیگران، ذِبح ونَحر حیوانات
- در مراسم حج واخلاص ورنگ الهى داشتن، نعمت هایى است كه باید شكرگزارى شود. «لعلّكم تشكرون»
- آیه 36 سوره حج – 1- مربوط به اعمال حج بویژه بحث قربانی که فلسفه کردن وقربانی شدن به عظمت الهی ؛ همان خدای که شما را به مسیر تشریع وتکوین هدایت کرده وآیین بندگی واطاعت را به شما آموخته ونیکی به نیازمندان وتامین زندگی خود را...
- 2- قربانی درس ایثار – فداکاری-گذاشت – آمادگی شهادت در راه خدا با بصیرت را به ما می آموزد و کمک به نیازمند
- به حمایت ودفاع دارند که خداوند می فرماید. از مومنین از خود گذاشتگی وحمایت بی دریغ ولایت مداری .نگاه به نیاز های جامعه
- 3- نظرتان را به این نکته تاریخی جلب می نمایم – که طوایف وقبایل عرب و یهود ونصارا ومشرکان شبه جزیره عرب دست به دست هم تا پیامبر اسلام راو مومنین را تحت فشار وآزار واذیت قرار دهند ؛ به گمان نابود کردن آنها ولی خداوند وعده دفاع به آنها داده است .تا به بقای اسلام تا دامنه قیامت ...است ----
- آیه 37 سوره حج - ليَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَآؤُهَا وَلَكِن يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُواْ اللَّهَ عَلَى مَا هَدَيَكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ هرگز گوشت و خون حیوانات قربانى، به خداوند نمى رسد، بلكه آنچه از طرف شما به او مى رسد تقواست، این گونه خداوند حیوانات را براى شما مسخّر نمود، تا خدا را به خاطر آن كه شما را هدایت كرده است به بزرگى یاد كنید، و به نیكوكاران بشارت ده.اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم