جلسه 55/1موانع رشد بصیرت رسید یه بین انسان‌های با بصیرت و بی‌بصیرت

  1. جلسه 1/55استاد سالک موانع رشد بصیرت : چیست؟ -  – در قرآن ونهج البلاغه

   @nahjolbalaghehfarzad  یا https://safarzade.blog.ir

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

  1. جلسه 1/55 موانع رشد بصیرت
  2. حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار استادسالک
  3. موضوع بصیرت به موانع رشد بصیرت رسید یه بین انسان‌های با بصیرت و بی‌بصیرت آیه سوره انعام ۱۰۴
  4.  بصیرت را از قرآن بگیرید :قَدْ جاءَكُمْ بَصائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ عَمِيَ فَعَلَيْها وَ ما أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفيظٍ (104)
  5. برهیچ کس راه عذری نیست - با نزول قرآن، راه عذرى بر هيچ كس باقى نمانده است. «قَدْ جاءَكُمْ‏ بَصائِرُ»
  6. مردم در انتخاب راه، آزادند. فَمَنْ‏ أَبْصَرَ ... وَ مَنْ‏ عَمِيَ
  7. آگاه كردن مردم، از شئون ربوبيّت الهى است. «بَصائِرُ مِنْ‏ رَبِّكُمْ‏»
  8. سود ايمان و زيان كفر مردم، به خودشان برمى‏گردد نه خدا. فَلِنَفْسِهِ‏ ... فَعَلَيْها
  9. كيفر گروهى از مردم، نشانه‏ى باطل بودن تعاليم انبيا نيست، بلكه نشانه‏ى كوردلى خود آنان است. «وَ مَنْ‏ عَمِيَ‏»
  10. وظيفه‏ى پيامبر، ابلاغ است نه اجبار. «ما أَنَا عَلَيْكُمْ‏ بِحَفِيظٍ»
  11. دلایل بصیرت آفرینی از طرف پروردگار برای شما آمده کسی که به وسیله  آگاهی یافت برود خود عمل می‌کند سود گرفته  قول پیامبر فرمودند من پیامبر شما نسیم که جبری در کارها باشد برای ایمان آوردن
  12. کلید واژه بصایر جمع بصیرت از ماده بصر به معنای دیدن ودرون  بینش فکری و عقلانی به کار بروده  می شودآیه ای که قرائت شد دلیل  و گواه است بر این معنا فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ عَمِيَ فَعَلَيْها کسی که بیبصیرت باشد کوراست ضمنا این یک امر طبیعی است ازطرف تمام عقلا
  13. در اینجا لازم است نظربه چند نکته -- انسان آگاه با بصیرت کیست ؟
  14. خطبه ۱۵۳ قسمت دوم حضرت برای درمان غفلت می‌فرمایند : فَلْيَنْتَفِعِ‏ امْرُؤٌ بِنَفْسِهِ‏ فَإِنَّمَا الْبَصِيرُ مَنْ سَمِعَ فَتَفَكَّرَ وَ نَظَرَ فَأَبْصَرَ وَ انْتَفَعَ بِالْعِبَرِ ثُمَّ سَلَكَ جَدَداً وَاضِحاً يَتَجَنَّبُ فِيهِ الصَّرْعَةَ فِي الْمَهَاوِي وَ الضَّلَال‏ الْمَغَاوِي وَ لَا يُعِينُ عَلَى نَفْسِهِ الْغُوَاةَ بِتَعَسُّفٍ فِي حَقٍّ أَوْ تَحْرِيفٍ فِي نُطْقٍ أَوْ تَخَوُّفٍ مِنْ صِدْق‏..
  15. وَ نَظَرَ - و او در این جا - گمراهى است- كه خدايش مهلت داده، تا در پى هواى بيخبران افتاده. روز را با گناهكاران گزارد، نه راهى راست در پيش و نه امامى راهبر دارد.
  16. از اين خطبه است‏ تا چون كيفر نافرمانى‏شان را بر ايشان آشكار كرد، و از پرده‏هاى غفلتشان بيرون آورد، رو به چيزى نهادند كه بدان پشت كرده بودند، و پشت به چيزى كردند كه روى بدان نهاده بودند. پس نه از آنچه مى‏خواستند و بدان رسيدند، سودى بردند، و نه از آنچه حاجت خويش بدان روا كردند، برى خوردند. من از اين غفلت نگرانم-
  17. و شما و خود را از آن مى‏ترسانم. هر كسى بايد از- كار- خود سود ببرد، كه بينا كسى است كه شنيد، و انديشيد، و ديد، و به دل بينا گرديد، و از آنچه مايه عبرت است سود گزيد، سپس راهى روشن را سپرد، و از افتادن در پرتگاهها و گم شدن در كوره راهها دورى كرد،-
  18. و بكوشيد تا جانب عدالت را نگه دارد- و براى گمراهان جاى اعتراض نگذارد، با ستم و سختگيرى در راه حق كردن، يا معنى سخنى را دگرگون نمودن، يا از سخن راست گفتن ترسيدن.
  19. پس اى شنونده از پس مستى هشيار باش و از خواب غفلت بيدار باش، و اندكى بكاه از شتاب خويش، و بدانچه از زبان پيامبر امّى (صلی الله علیه وآله) به تو رسيده نيك بينديش! آنچه را كه شنيدنش بايد، و تركش نشايد. آن كس را كه جز اين گفت، و سخن ديگرى را شنفت، رها كن با آنچه براى خود پذيرفت. ناز خود بنه و بزرگى فروختن بگذار و گور خويش به ياد آر! كه گذرگاه تو بر آن است،
  20. و هر چه كنى بر تو تاوان است، و آنچه كشتى، درو نمايى، و آنچه امروز فرستى، فردا بر آن در آيى. پس جاى در آمدنت را بگستران! و برگ آن را از پيش روانه گردان. پس اى شنونده پرهيز! پرهيز! و اى بيخبر، برخيز! برخيز! «و كس تو را خبر ندهد چون خدا، كه- آگاه است و دانا».
  1. انسان بینا وبصیرکسی که به درستی گوش دهد تفکر و اندیشه کند پند واندرزرا خوب عمل نماید:
  2. دراینجا چند مساله هست قال  فَإِنَّمَا الْبَصِيرُ مَنْ سَمِعَ فَتَفَكَّرَ وَ نَظَرَ فَأَبْصَرَ
  3. در این بیان چند مساله است مساله1-گوش دادن .مرحوم شهید بهشتی خیلی با بصیرت بود امام  ره خیلی با بصیرت بود – انسان بصیر خیلی خوب گوش می دهد. خوب می شنود . حضرت می فرماید انسان بصیر به عمق باید نگاه کرد .فهمید که دنیا  جایی نیست که بدان دل بست
  1. مساله 2 – عبرت گرفتن انسان با بصیر کسی است که از حوادث  روزگار خبر داشته باشد عاقبت کار دیگران را نگاه کند. عبرت از درگذشت روزگاربگیرد .
  2. مساله 3-انسان ها ی با بصیرت امتحان قبولی میدهند زندگی خیلی ما را امتحان جای گرفته است. چرا دختران در سال ۱۴۰۱ آتش ورزیدند امتحان شدند واستحاله  شدند (تغيير سنت الهي با استحاله‏ انسان‏ها و جامعه‏ها نيز با استحاله پاك مي‏شوند و به دنبال آن سنت خدا هم تغيير مي‏كند.
  3. قرآن درسنت خدا مي‏فرمايد: وَ إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا اسراء، 8. اگر شما برگرديد ما هم برمي‏گرديم. قهر و غضب ما به دنبال گناه شما و لطف و مهر ما، به دنبال خوب شدن شما است. در آيه ديگر مي‏خوانيم: وَ إِنْ تَعُودُوا نَعُدْ انفال، 19.)
  4. حضرت  امیرالمومنین علیه السلام -  بی‌بصیرتی مردم بصره را به رخ می کشند که سنت خدا را پاس نداشتند - زمین شما نزدیک‌ترین نقطه به آب است ......من السماء ماء   فاصله دارد ...
  5. این مدح بصره بخاطر ودلیل رزالت اخلاقی ازرحمت خداست که بی بهره هستید  حضرت می‌فرماید : و من كلام له(علیه السلام) في مثل ذلك‏
  6. وبازازكلام حضرت (علیه السلام) که می فرمایند : أَرْضُكُمْ قَرِيبَةٌ مِنَ الْمَاءِ بَعِيدَةٌ مِنَ السَّمَاء خَفَّتْ‏ عُقُولُكُمْ‏ وَ سَفِهَتْ حُلُومُكُمْ فَأَنْتُمْ غَرَضٌ لِنَابِلٍ وَ أُكْلَةٌ لِآكِلٍ وَ فَرِيسَةٌ لِصَائِلٍ [وَ فَرِيسَةُ الصَّائِلِ‏]
  7. خردهايتان اندك است - سرزمين شما به آب نزديك است، و دور از آسمان، خردهايتان اندك است و سفاهت در شما نمايان، نشانه تير بلاييد و طعمه لقمه ربايان و شكار حمله كنندگان هستید.
  8. چند موضوع هست این‌جا صاحب عقل کامل و کافی نیستند اندیشه آنها پایین است وصف شما مثل زندگی آدمهای سفیه است.
  9. بعد حضرت می‌فرماید  ........سه مساله را بیان میکنند 1- عقلتان پایه پایین است سفیهانه زندگی میکنید ...2-.شما هدف  تیراندازان هستید ....... 3- شما خود انسانهای گدشته اید شما صید صیادان هستید --- خطبه ۱۵۲...تفکربصیرت الهی نمیکند. عفلت شما .... حضرت در این خطبه انسانهای بی بصیرت را معرفی می کند.
  10. پس‏ بهوش‏ باش‏اى‏ شنونده‏! وازخواب غفلت بيدار شو، و از شتاب خود كم كن، و در آنچه از زبان پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بر تو رسيده انديشه كن، كه ناچار به انجام آن مى‏باشى و راه فرارى وجود ندارد، و با كسى كه رهنمودهاى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را به كار نمى‏بندد و به جانب ديگرى تمايل دارد مخالفت كن و او را با آنچه براى خود پسنديده رها كن. فخر فروشى را واگذار، و از مركب تكبّر فرود آى. به ياد قبر باش كه گذرگاه تو به سوى عالم آخرت است، كه همانگونه به ديگران پاداش دادى به تو پاداش مى‏دهند، و آن گونه كه كاشتى، درو مى‏كنى،
  11. آنچه امروز، پيش مى‏فرستى، فردا بر آن وارد مى‏شوى، پس براى خود در سراى آخرت جايى آماده كن، و چيزى پيش فرست. اى شنونده! هشدار، هشدار، اى غفلت زده! بكوش، بكوش! «هيچ كس جز خداى آگاه تو را با خبر نمى‏سازد»
  12. دنیا محل عبرت است درروزگار خدا کند انسان مومن عبرت اولیاء خدا باشد این انسان با بصیرت است وازحوادث روزگاردرس می گیرد.- شقاوت مند ترين انسان‏هاى روزگار در سوره شمس‏ «فَعَقَرُوهَا فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاهَا» (شمس/ 14) جنايت كار در تاريخ زياد بوده است که مورد عبرت است.‏
  13. انسان با بصیرت نباید دیگران برایش طراحی کنند. نفى سلطه‏ى ديگران و رسيدن به استقلال‏، يك ارزش است. «لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ»
  14. انسان بصیر همه چیز برایش روشن است. «لَعِبْرَةً لِأُولِي الْأَبْصارِ»  
  15. این انسان از هیچ قدرتی نمی ترسد. بزرگوارى و بزرگ منشى عزت نفس و كرامت، كمالات واقعى. امروز اين جمله را معنا مى‏كنيم: «وَ سَلَامَهً مِمَّنْ تَوَعَّدَنِى، وَ وَفِّقْنِى لِطَاعَهِ مَنْ سَدَّدَنِى، وَ مُتَابَعَهِ مَنْ أَرْشَدَنِى» (صحيفه سجاديه/ دعاى 20)
  16. انسان باید به این مقام بصیرت برسد که خداوند باری تعالی می فرماید. خلق همه چيز براي انسان است‏ وَسَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الارْضِ جَمِيعاً مِنْهُ إِنَّ فِي ذلِكَ لاياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ‏ جاثيه/ 13.
  17. اللهم صل علی محمد وآله محمد وعجل فرجهم
  18. ----.........

بسم الله الرحمن الفرحیم

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

جلسه 2/55-عوامل رشد بصیرت وموانع بصیرت

  1. حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار استادسالک
  2. بصیرت را از قرآن بگیرید :قَدْ جاءَكُمْ بَصائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ عَمِيَ فَعَلَيْها وَ ما أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفيظٍ (104)
  3. برهیچ کس راه عذری نیست - با نزول قرآن، راه عذرى بر هيچ كس باقى نمانده است. «قَدْ جاءَكُمْ‏ بَصائِرُ»
  4. انسان بصیرآن کسی است که در دره ودر کوه برنفس اماره غالب است ودر دام نفس اماره نمی افتد . تكيه‏گاه مطمئن‏ دارد «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»
  5. انسان بصیر دامنش پاک و در گرفتاری ها برنفس اماره نمی شود. «فَكَفى‏ بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ إِنْ كُنَّا عَنْ عِبادَتِكُمْ لَغافِلِينَ» بزرگترین گرفتاری ها در شناخت است

انسان غالب و پیروزحوادث بازمی گردد.وحاکم برنفس خود است. «وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَ اللَّهُ مَعَكُمْ» (محمد/ 35)

  1. حضرت فرمودند: انسان درراه افتادن وخیزان دارد. أَمَّنْ يَمْشِي سَوِيًّا عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيم.. مؤمن به كسى كه راست قامت راه مى‏رود، تشبيه شده برخلاف کاقر..

غفلت ما ناشی ازعدم شناخت ادبیات حضرت علی علیه السلام است باید ما خودمان را بسازیم

  1. انسانهای با بصیرت  برخورداراز4 مساله هستند
  2. 1-طالب مطالب الهی ؛ دربصیرت دقیق شده
  3. 2- مردمی دقبق ؛ خوب گوش می کنند؛ تفکر، تدبر،اندیشه ؛ تبین ، کار خود را در محضر خدا می دانند..
  4. 3- اندیشه می کنند اهل سوال هستند. با جواب مختصر مطلب را می گیرند. زمانشان را به مطالبه می کشند وبه خود اشراف دارند  بدون اینکه به دیگران وابسته باشند.
  5. 4- مطالعه تاریخ دارند واز حوادث روزگارعبرت گرفته ودیگران را به سرحد رشد می رسانند.
  6. ازخطبه حضرت امام به امام حسن علیه السلام همین جمله باید برای ما درس باشد.
  7. انسانهای با بصیرت مسیر حرکت خود را تنظیم می کنند..با وجود حواث روزگار عبرت گرقته براثربصیرت صدای خود را به جهانیان می رسانند...
  8. ما با این آدمها مثل پشه چه کنیم آقایمان درحکمت 147 می فرمایند : مردم سه دسته‏اند، دانشمند الهى، و آموزنده‏اى بر راه رستگارى، و پشّه‏هاى دست خوش باد و طوفان و هميشه سرگردان، كه به دنبال هر سر و صدايى مى‏روند، و با وزش هر بادى حركت مى‏كنند، نه از روشنايى دانش نور گرفتند، و نه به پناهگاه استوارى پناه گرفتند. النَّاسُ‏ ثَلَاثَةٌ فَعَالِمٌ‏ رَبَّانِيٌ‏ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ أَتْبَاعُ كُلِّ نَاعِقٍ يَمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيحٍ لَمْ يَسْتَضِيئُوا بِنُورِ الْعِلْمِ وَ لَمْ يَلْجَئُوا إِلَى رُكْنٍ وَثِيق‏
  9. ما باید از نعمت عقل استفاده کنیم .ازنعمت حق وحقیقت دردانایی وبینش وبکارگیری بصیرت استفاده کنیم تا به سعادت برسیم
  10. حکمت ۱۴۷آقایمان به ما این‌ درس ها را آموزش که با اینهایی که مثل شیردرنده مانند چه کنیم وچگونه از نعمت‌های خدادای بهره گیریم وازعقل استفاده کنیم ازوضعیت این چنانی دنیا استفاده بهینه کرده تا به عاقبت بخیری وبه سعادت برسیم.
  11. اشاره حضرت براین انسانهایی است که دنبال بصیرت یافتن نور دانش گرفتن نمی روند ومانند مگس با وزش باد به هر سویی سرگردنند
  12. این حکمت حضرت اشاره به درس گرفتن انسان‌هاست که خود را مانند پشه دست خوش باد وطوفان ندهند خصوصا جمعیت جوان را ازبی‌ بصیرتی وعدم آگاهی سوق به تبین حوادث ونعمت های جمهوری اسلامی واستفاده کرده -- عقلانی باشیم که جامعه ما گرفتار چون جامعه های غربی نگردد. که آنها جامعه را به جهل می بسپارند!!!
  13. با گفتار وکردارو رفتارعقلایی موانع رشد بصیرت در خود ودیگران آموزش دهیم
  14. نکته دوم باید محیط را سالم ورستگاری وبه آینده نگری وتمسک به قرآن.محیط را.سالم  کنیم . 
  15. شخص بصیر درعملباید تلاش کند مدافع اجتماعی سالم .خوش بینی.آینده نگری.  امید واری داشته باشد. محیط را برای آینده روشن نصرت ویاری دهد .........
  16. نکته سوم عمل مارا مردم مدام  رصد می کنند مردم عمل ما را محک می بیند.ملاک در جامعه عمل ما وحرکت ماست وبر حرکت ما می اندیشند. باحرکت مثبت ما جامعه رشد مطلبوب پیدا می کند وشکوفا می شود .
  17. مردم عمل ما را تحت نظردارند: وما را ازتبع جماعت نادان جدا می کند. هرچند بصیرت جامعه انقلاب اسلامی قابل تقدیراست.ولی شیطنت های عوامل غیررشد بصیرت را فرموش نکنیم!!!...
  18. حضرت (علیه السلام) فرمودند: دربحث های گذشته عوامل رشد بصیرت وبصیرت جامعه مفصل صبت کردیم.... در دلها حالات رغبت و بى‏رغبتى است، در موقع رغبت بمستحبات اقدام كنيد و دربى‏رغبتى بواجبات قانع باشيد. درحکمت ۳۱۲ عوامل رشد بصیرت است مطالعه کنید.
  19. - عن علىّ (علیه السلام): انّ‏ للقلوب‏ اقبالا و ادبارا، فاذا اقبلت فاحملوها على النّوافل و اذا ادبرت فاقتصروا بها على الفرائض
  20. حرکت ما آخوندا-.در جامعه خیلی تاثیر گذار است ساندویج خوردن در خیابان نه حرام است ونه اشکال شرعی دارد ولی درشان یک روحانی نیست که باید دارای زهد وآگاهی وروشت بصیرت باشد ما باید خیلی مراغبت کنیم – یک روحانی سه ویژگی لازم داریم 1- گفتار مستند وقوی 2- محیط سالم وبستر سازی محیط سالم 3- عمل  که عمل ما بصیرت ما موجب رشد جامعه شود.
  21. عوامل رشد بصیرت حضرت (علیه السلام) می فرمایند1- ازهد فی الدنیا یبصرک حکمت 391 ..زاهد ترین انسان آن کسی است که [و فرمود:] خواهان دنيا مباش، خدا زشتيهاى آن را به تو خواهد نمود و بى خبر ممان كه از تو بى خبر نخواهند بود. خدواند ....بینایش کند. وَ قَالَ(علیه السلام) ازْهَدْ فِي‏ الدُّنْيَا يُبَصِّرْكَ‏ اللَّهُ عَوْرَاتِهَا وَ لَا تَغْفَلْ فَلَسْتَ بِمَغْفُولٍ عَنْك-
    1. نکته این جاست که اگرزاهد غفلت کرد گرفتارمی شود.وعدم رشد بصیرت چرا چون فقط با ذکرو دعا بود.
    2. نتیجه غفلت مانع رشد بصیرت است یک لحظه غفلت  کردی گرفتار می شوی زاهد باید مواظب باشد گول نخورد مواظب باشید گول نخورید.
    3. 2- ثلاش برای شناخت دنیا مفصل صحبت کردیم شناخت برای بصیرت که ازدنیا فریب نخوریم
    4. 3- استفاده از خوبی های عقلی دنیا ونعمت های خوب دنیا ، شام ؛ نهار؛ فرزند ، زیبایی      
  22. درمشاوره بصیرت حضرت (علیه السلام) می‌فرمایید .....غفلت مانع رشد بصیرت است تلاش برای بصیرت که گول نخورد غفلت کرد گرفتار می شود
  23. زاهد ترین انسان بصیر دررشد بصیرت وعوامل رشد بصیرت است وَ لَا تَغْفَلْ فَلَسْتَ بِمَغْفُولٍ عَنْك‏ تنها یک بیان نیست بلکه یک هشدارمهم از حضرت  است حکم فرمودند ..حضرت (علیه السلام) می فرمایند غافل مشو حواست باشد لحظه ای غافل شوی غفلت تورا فرامی گیر که مانع رشد بصیرت است  دایما در حال مشاوره بصیرت .تبین مسایل ..می‌فرمایید  غفلت مانع رشد بصیرت است تلاش برای شناخت زشتی های دنیا .واز زیبایی های آن  که گول نخوردن واستفاده خوبی هاست
  24. یک نقشه مهم این است – که ازنعمتهای الهی استفاده کن ولی باید گول نخوری  گول نعمت‌های الهی را نخور که دایمی نیست – درس بگیرولی وابسته نباش ؛ بدان پیروزی در آگاهی وبصیرت درعمل کرد انسان است... بصیرت درعمل باید
  25. دررسیدن ماه مبارک رمضان مناسبت دارد -امير المؤمنين على (علیه السلام) فرموده است، چه بسيار روزه گيرى كه از روزه خود بهره‏يى جز تشنگى ندارد و چه بسيار نمازگزارى كه از آن بهره‏يى جز رنج براى اونيست.
  26. درحکمت ۱۴۵می‌فرماید قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام)كَمْ‏ مِنْ‏ صَائِمٍ‏ لَيْسَ‏ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلَّا الظَّمَأُ وَ كَمْ مِنْ قَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيَامِهِ إِلَّا الْعَنَاء
  27. از اميرالمؤمنين (علیهم السلام)  ميفرمايد: عمق حكمت بوسيله عقل و عمق عقل بوسيله حكمت بيرون آيد، حسن‏ تدبير وسيله ادب شايسته است؛
  28. و نيز ميفرمود تفكروتعقل مايه زندگى دل شخص با بصيرت‏ است چنان كه رونده در تاريكى كه بوسيله نور گام بردارد بخوبى رهائى يابد و اندكى در راه درنگ كند.
  29. قَالَ كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) يَقُولُ‏ - بِالْعَقْلِ اسْتُخْرِجَ غَوْرُ الْحِكْمَةِ وَ بِالْحِكْمَةِ اسْتُخْرِجَ غَوْرُ الْعَقْلِ وَ بِحُسْنِ السِّيَاسَةِ يَكُونُ الْأَدَبُ الصَّالِحُ قَالَ وَ كَانَ يَقُولُ التَّفَكُّرُ حَيَاةُ قَلْبِ الْبَصِيرِ كَمَا يَمْشِي الْمَاشِي فِي الظُّلُمَاتِ بِالنُّورِ بِحُسْنِ التَّخَلُّصِ وَ قِلَّةِ التَّرَبُّص‏..
  30. بى‏رغبت باش در دنيا تا اين كه بينا گرداند ترا خدا بعيبهاى آن،( ازهد افضل التفصیل است) و غافل و بى‏خبر مباش پس نيستى تو بغافل شده از تو، يعنى از تو غافل نيستند و هر چه كنى نوشته شود از براى حساب و كتاب، پس تو هم غافل و بيخبر از صلاح حال خود مباش و كارى كن كه باعث رستگارى تو شود.
  31. زهد ذکرودعا فقط کافی نیست در زمان شاه یک عده در تخت فولاد قبرچال می کندند ودر قبربه ذکرودعا شب تا صبح مشغول ودرهمان زمان یک عده درساواک زیرشکنجه ستم بودند
  32. اصل زهد مبارزه وجهاد است.فقط تهجد ذکرودعا واهل نماز شب وبیدارخواب نیست رنجی به خودش داده است وبهره ای نبرده فقط رنجی برده است. كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ وَ الظَّمَأُ وَ كَمْ مِنْ قَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيَامِهِ إِلَّا السَّهَرُ وَ الْعَنَاءُ
    1. بعد حضرت فرمود این نکته اش قسنگه است: حَبَّذَا نَوْمُ الْأَكْيَاسِ وَ إِفْطَارُهُم - خوشا به حال کسی که زیزک است و اهل فهم ؛ دانا واین انسان خوابش زیباست افطارش هم زیباست ، آدم زرنگ و آدم با بصیرتی است وخوشا روزه گشادن آن.
  33. من پیشنهادم این است که خطبه 154و خطبه 6 قابل بحث ان شاالله بعد ماه رمضان اگردر خدمتتان بودیم.
  34. خلاصه این جلسه پس درامروز روی 3 موضوع بیشتر تکیه کردیم یک مقایسه ای کردیم بین انسان با بصیرت وانسان بی بصیرت.
  35. عزیزان فرهیختهگان ما که لباس پیامبررا به تن کردیم ما باید اهل بصیرت باشیم – بصیر خوب است ولیکن اهل بصیرت بودن مهم است ، خیلی ها بصیرند ولی در تنگنا ها جا خای میروند..  الَّذِينَ أَسْلَمُوا وَ أَنْتُمُ‏ الْمُسْلِمُون‏ اگر این جوری شدیم به حرف مردم خوب گوش می دهیم ، خوب فکر می کنیم ، خوب استفاده می کنیم ؛ خوب اطلاع رسانی می کنیم ،
  36. امروز درشریطی هستیم که به مرز رسیده ایم واین فشار زندگی که به مردم وارد می شود.در بزنگاه قرارگرفته ایم تا آخرباید هوشیار باشیم دشمن می خواست در این انتخابات کاری کند به حمد الله  به خیر وخوبی انجام شد وحضرت آقا تشکر کردند .. در این جا یک رمز است و رمز کلمه  اطاعت از رهبری  .والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته   
    1. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید