@nahjolbalaghehfarzad یا https://safarzade.blog.ir
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
شنبه ----8 اردیبهشت 1403مطابق18 شوال 1445مدرسه صدر بازار ساعت هشت ونیم صبح ---استاد سالک
جلسه ----57- بحث بصیرت وموانع رشد بصیرت عدم رشد بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- حزب الله وحزب شیطان
- ضرورت آگاهی های سیاسی حزب الله وحزب شیطان از نگاه حضرت مولی امیر المومنین علی علیه السلام
- جلسه قبل پیرامون خطبه 10 نهج البلاغه بیان شد. دوم جنگ جمل قال علی علیهم السلام – أَلَا وَ إِنَ الشيطان قَدْ جَمَعَ حزبهُ وَ اسْتَجْلَبَ خَيْلَهُ وَ رَجِلَهُ وَ إِنَّ مَعِي لَبَصِيرَتِي مَا لَبَّسْتُ عَلَى نَفْسِي وَ لَا لُبِّسَ عَلَيَّ وَ ايْمُ اللَّهِ لَأُفْرِطَنَّ لَهُمْ حَوْضاً أَنَا مَاتِحُهُ لَا يَصْدُرُونَ عَنْهُ وَ لَا يَعُودُونَ إِلَيْه .. آگاه باشيد كه شيطان حزب خود را فراهم ساخته، و سوار و پيادهاش را فراخوانده، و- به سوى شما- تاخته. حقيقت بينى من با من است، نه حق را از خود پوشيده داشتهام، و نه بر من پوشيده بوده است. به خدا سوگند، براى آنان آبگيرى پر كنم كه چون بدان در آمدند، برون شدن نتوانند، و چون برون شدند، خيال بازگشتن در سر نپرورانند.
- در مقدمه وعده صادق را تبریک گفته وعده صادق مثل یک کبریت آتش گرفته که دانشگاهای مهم جهان حیران مانده وچیز عجیب در جهان اتفاق افتاد . «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب»، «أَلا إِنَ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُون»
- بصیرت سیاسی حزب الله و حزب شیطان.. قَدْ جَمَعَ حزبهُ وَ اسْتَجْلَبَ خَيْلَهُ وَ رَجِلَهُ وَ إِنَّ مَعِي لَبَصِيرَتِي...حضرت فرمودند : به بصیرت خودم به سوی شما تاخته حقیقت بینی من با من است .بصیرتی با ایمان به رسول الله –
- درخطبه 22 نهج البلاغه - أَلَا وَ إِنَّ الشيطان قَدْ [ذَمَرَ] ذَمَّرَ حزبهُ وَ اسْتَجْلَبَ جَلَبَهُ لِيَعُودَ الْجَوْرُ إِلَى أَوْطَانِهِ وَ يَرْجِعَ الْبَاطِلُ إِلَى نِصَابِهِ وَ اللَّهِ مَا أَنْكَرُوا عَلَيَّ مُنْكَراً وَ لَا جَعَلُوا بَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ نَصِفا... همانا شيطان يارانش را برانگيزانده، و لشكر خويش را از هر سو فراخوانده، خواهد كه ستم به جاى خود برقرار باشد و باطل پايدار. به خدا كه دامن مرا به گناه آلودن نتوانستند، و ميان من و خود انصاف را كار نبستند.
- در سوره المجادلة : 19 آمده - اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشيطان فَأَنْساهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ أُولئِكَ حزب الشيطان أَلا إِنَّ حزب الشيطان هُمُ الْخاسِرُون
- در حزب شیطان.الف غفلت: شيطان. «فَأَنْساهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ» شيطان، آنها را از ياد خدا غافل كرد.
- ب خسران در حزب شیطان : اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشيطان فَأَنْساهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ أُولئِكَ حزب الشيطان أَلا إِنَ حزب الشيطان هُمُ الْخاسِرُونَ «19»
- ج- تسلط در حزب شیطان وگاهى مريد شيطان مىشود وشيطان بر او تسلّط كامل مىيابد. «اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشيطان»
- 1- منافق در حزب شیطان متذکر نمی شود - مؤمن در صورت تماس با شيطان، متذكر ياد خدا مىشود، «مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشيطان تَذَكَّرُوا» امّا منافق كه از مرحله تماس به مرحله سلطهپذيرى شيطان رسيده، ديگر متذكر هم نمىشود. «فَأَنْساهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ»
- 2- حزب شیطان و سوگند دروغ، مقدّمه سلطه شيطان است. يَحْلِفُونَ ... اسْتَحْوَذَ ...
- 3- فراموشی در حزب شیطان - فَأَنْساهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ ... حزب الشيطان
- 4- غیر از حزب الله - بعضى گروهها، حزب شيطاناند.خود را در اختيار هر حزب و گروهى قرار ندهيم «أُولئِكَ حزب الشيطان»
- 5- درمرحله پنجم انسان را عضو حزب خود قرار مىدهد. «حزب الشيطان»* نیجه خسران واقعى، پيروى از شيطان است، نه فقط زيانهاى مالى. «إِنَ حزب الشيطان هُمُ الْخاسِرُونَ»
- چند نکته در این جا نهفته است نکته اول در قرآن دوآیه حزب الله داریم - بیش از 7 آیه در قرآن حزب داریم مجمع حزب شیطان نفاق ومنافق است.
- روایت های متعدد در مورد حزب آمده ما اینجا یک روایت انتخاب کرده ایم که بیان می شود
- نکته دوم حزب الله پیروز است به دلیل زیر..
- 1- وعده های خدا تخلف ناپذیر است اعتقاد قلبی می خواهد اهل یقین وعرفا خیلی زحمت کسیده اند ومی کشند که به این مقام برسند
- 2- شرایط حزب الله به دو دلیل است آیه 139 آل عمران – وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِين.. در جهان بينى مادّى، عامل پيروزى سلاح و تجهيزات است، ولى در بينش الهى، عامل پيروزى ايمان است. «إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» الف: «أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ» شما بلند مرتبهايد.ب خداوند بدون شرط به پيامبرش وعده برترى مىدهد، «إِنَّكَ أَنْتَ الْأَعْلى» ولى به مؤمنين به شرط وفادارى به ايمان، وعده برترى مىدهد، «وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» زيرا انبيا وفادار هستند، ولى مؤمنين ممكن است دست از وفادارى بردارند، لذا خداوند مىفرمايد: آنان به شرط وفادارى برترند.
- 3- دگر گونی هایی که در جامعه است از خود انسان است وعمل ما مبلغین است که باعث دیر آمد ن حضرت ولی امام عصر (عج) است . لذا دگر گونی را از خود ما باید شروع کرد . دلیل این مطلب خود خدا می فرماید: ذَ لِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيّراً نّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيم
- در پرانتز (دکترین حضرت امام 10 اصل دارد اولین اصل اول آن عدم تفکیک دین وسیاست است ) واصل دوم آن دگر گونی است که مطلب زیاد دارد . اصل دهم تشکیل حکومت عدل الهی به سر پرستی حضرت صاحب الامر حجت بن الحسن العسگری (عج) دکترین حضرت مقام رهبری . 5 محوردارد. بخش آخرآن با حضرت امام یکی است .
- .اگر درخود انسان تحول ایجاد شود سیطان وسوسه می کند اثر ندارد . «وَيُحْىِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا» (روم/ 19)
- از این جا موضع مثبت بحث را عرض می کنیم..
- افراد خاص توفیق های عدیده ای دارند. هر كس به مقدار لياقت و استعداد حقّپذيرى كه در خود ايجاد كرده، توفيق داده و لطف مىكند. «وَ لَوْ عَلِمَ اللَّهُ فِيهِمْ خَيْراً لَأَسْمَعَهُمْ» پس در همه حال در همه حال، هشيارى لازم است، حتّى نماز نبايد مسلمانان را از خطر دشمن غافل كند. «وَ لْيَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ»
- 1- به رشته محکم الهی باید چنگ زد. در روايات مىخوانيم: رهبران معصوم و اهلبيت پيامبر عليهم السلام و علاقه و مودّت آنان، ريسمان محكم الهى و عروةالوثقى مىباشند. «نحن العروة الوثقى»، «العروة الوثقى المودّة لآل محمّد»
- 2- وحدت مومنین را باید محکم کنیم :شیطان و حزب شيطان، دشمن صلح و وحدت است وهمهى نداهاى تفرقهانگيز، بلندگوهاى شيطانى هستند. «ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ»
- 3- نیروهای مومن باید بسیج باشند توقف وعقب گرد اصلا نباشد. خداوند در تاريخ و جامعه قوانينى ثابت قرار داده است كه همه از آن تبعيّت مىكنند؛ نه مىتوانند توقف كنند، نه به عقب بازگردند و يا به سويى ديگر روند. «كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً»
- 4- مطمین باشند دشمن هر جند قدرت مند باشد در مقابل نیروی کم حزب الله مقاومت نتواند کند برای نمونه وعده صادق است. «وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»
- 5- با خلوص در بصیرت باید پیش رفت : در اين آيات نام شش نفر از انبيا (ابراهيم، اسحاق، يعقوب، اسماعيل، اليسع و ذوالكفل) آمده و براى آنان شش صفت ذكر شده است: بندگى خدا، قدرت، بصيرت، خلوص، برگزيدگى و نيكى. سوره ص، آيه 48وَ اذْكُرْ إِسْماعِيلَ وَ الْيَسَعَ وَ ذَا الْكِفْلِ وَ كُلٌّ مِنَ الْأَخْيار
- 6- به هشدار های خداوند توجه داشته باشند. روش تبليغ براى كفّار، انذار است. اگر انذار و هشدار در انسان اثر نكند، بشارت و وعدهها نيز اثر نخواهند كرد. «سَواءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ»
- جمع بندی محبت خدا ومحبت دشمن یک جا و در یک دل جمع نمی شود. نصف از برای این ونصف برای آن نمی شود : دلى كه از محبّت خدا خالى شد، بيمار و وابسته به كفّار مىشود، ولى دلى كه از مهر خدا پر است هرگز وابسته نمىشود. فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسارِعُونَ فِيهِمْ ... يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ ... أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِين
- پیروزی از آن ملت حزب الله است : وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ «56»
- اگر محبت شیطان آمد محبت خدا می رود : تكرار پرتاب سنگ در سرزمين منى به شيطان و تكرار لعنت در زيارت عاشورا، نشاندهندهى آن است كه بايد با محبّت خوبان و بغض دشمنان خو بگيريم و خو گرفتن در اثر تكرار است.
- تأييد ويژه الهى. «وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ» 5شرط دارد :
- 1- محبت خدا در قلب 2- شناخت روح که ای روح چیست 3- ُ وَ يُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها 4- رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ.. درکتاب حضرت امام حدیث دهم توصیح این مطلب آمده است . 5- اعلام عمومی خداوند: أُولئِكَ حزب اللَّهِ أَلا إِنَّ حزب اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُون که اعلام عمومی خیلی قیمت دارد.
- قرآن جب بالله وبغض بالله خیلی تاکید دارد در این جا ولایت ولایت از اولیای الهی است .به ویژه حزب الله - فان حزب الله هم المفلحون
- برحزب شیطان لعنت آمده - لعنت در زیارت عاشورا ، نشانه برائت است. لعنت، نشانه نهي از منكر است. لعنت، نشانه بغض في الله است. لعنت، نشانه موضع گيري نسبت به ستمگران امروز است. لعنت، جدايي خط حق از خط باطل است. «اللَّهُمَ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَى ذَلِكَ»
- برحزب الله کلمه دال برحکومت دارد : اين آيه «وَلِيُّكُمُ» كه لزوم پذيرش ولايت خدا و رسول و امامان را بيان مىكند، مىفهماند كه مراد از «وَلِيُّكُمُ» در آيهى قبل، سرپرست و حاكم است نه دوست و ياور، چون تعبير «حزب اللّه» و غالب بودن آنان، اشاره به نظام قدرتمند و حكومت دارد.
- خیلی عمیق تر از طلب است - هم الغالبون وهم المفلحون خیلی عمیق تر از طلب است . كلمه مفلحون در قرآن و غالِبون در قرآن همان حزب الله است. كلمه مفلحون در قرآن را پيگيري كنيم، كه حزب الله كيانند.
- عن عليّ بن ابى طالب عليه السلام قال: قال لي سلمان الفارسي: قلّما طلعت على رسول اللَّه (صلّى اللَّه عليه و آله و سلم) يا أبا الحسن و أنا معه إلّا ضرب بين كتفيّ و قال: يا سلمان هذا و حزبه هُمُ الْمُفْلِحُونَ.
- علىّ بن ابى طالب (علیه السلام) گفت: سلمان فارسى به من گفت: اى ابو الحسن كمتر اتفاق مىافتاد كه تو خدمت پيامبر مىرسيدى و من با او بودم مگر اينكه پيامبر به كتف من مىزد و مىفرمود: اى سلمان اين (على) و گروه او همان رستگارانند.
- ازحضرت سلمان است که فرمودند به خدمت رسول الله میرسم دست بر کتف من می گذارند و جمله ای می فرمایند . از حضر امیر المومنین فرمودند هم المفلحون استدلال به این آیه حب فی الله وبغض فی الله است.
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم