بصیرت در جهاد جلسه 64- بحث بصیرت عدم رشد بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام قابل توجه است بصیرت سیاسی اجتماعی خطبه 27 نهج البلاغه

سایت : پایگاه شخصی حسین صفرزاده -https://hosein128.ir/        

نهج البلاغه فرزاد -@nahjolbalaghehfarzad 

وبلاگ صفرزاده-  https://safarzade.blog.i

  1. بسم الله الرحمن الرحیم 
  2. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم 
  3. شنبه –2 تیر  1403مطابق 3 ذالحجه 1445مدرسه صدر بازار ساعت هفت ونیم صبح ---استاد سالک  
  4. جلسه 64- بحث بصیرت عدم رشد بصیرت در قرآن ونهج البلاغه- وضرورت بصیرت سیاسی اجتماعی از نگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام
  5. قابل توجه است بصیرت سیاسی اجتماعی خطبه 27 نهج البلاغه را مورد برسی قرار دهیم
  6. قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ (علیه السلام): در خطبه 27 تهج البلاغه در فضل جهاد - أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ‏ الْجَنَّةِ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخَاصَّةِ أَوْلِيَائِهِ وَ هُوَ لِبَاسُ التَّقْوَي وَ دِرْعُ اللَّهِ الْحَصِينَةُ وَ جُنَّتُهُ الْوَثِيقَةُ فَمَنْ تَرَكَهُ رَغْبَةً عَنْهُ أَلْبَسَهُ اللَّهُ ثَوْبَ الذُّلِّ وَ شَمِلَهُ الْبَلاءُ نهج‏البلاغه، خطبه 27
  7. فان جهاد باب من ابواب الجنه  انصافا باب بصیرت امیرالمومنین در این خطبه رهنمود خوبی از برای  افراد مومن ودارای انیشه سالم ره گشا وثمر بخش است.
  8. امام على«علیه السلام»: جهاد درى از درهاى فردوس است كه خدا آن را براى دوستان ويژه خويش گشوده است. و آن، لباس تقوى و زره محكم خدا و سپر مطمئن او است. پس هر كه آن را- از سر فروگذارى- ترك كند، خدا جامه ذلت بر او بپوشاند، و گرفتار بلا شود، و بر سر او (و ناموس او) خوارى و زبونى فرو بارد، و
  9. الامام علي «علیه السلام»: امّا بعد! و ديّث بالصغار و القماءة، و ضرب على قلبه بالإسهاب، و أديل الحقّ منه بتضييع الجهاد، و سيم الخسف، و منع النّصف.[1]
  10. و نور خرد از دل او رخت‏ كشد (و به ياوه‏گويى افتد)، و با فرو گذاشتن جهاد، حق از او رويگردان شود، و خوارى به او روى آورد، و (چون ترك جهاد كند و ظالمان و متجاوزان آيند و مسلط گردند، هر چه فرياد زند و داد خواهد) كسى داد او ندهد.
  11. * زيد بن على بن الحسين «علیه السلام»، در باره اين تعبير قرآنى، در كلام خدا: «وَ لِباسُ التَّقْوى‏»[2] گويد: جامه تقوى، جامه جنگ است و پوشيدن ساز و برگ جنگ در راه خدا[3].
  12. الامام الصادق «علیه السلام»- عن آبائه، إنّ النّبيّ «صل الله علیه وسلم» قال: فوق كلّ ذي برّ برّ، حتى يقتل في سبيل اللَّه، فإذا قتل في سبيل اللَّه فليس فوقه برّ. الحياة با ترجمه احمد آرام، ج‏1، ص: 421
  13. امام صادق «علیه السلام»- از پدرانش: پيامبر اكرم گفت: برتر از هر نيكوكاريى نيكوكارى ديگرى هست تا اينكه آدمى در راه خدا كشته شود، كه چون در ر راه خدا كشته شد ديگر برتر از آن، كار نيكى نيست.
  14. اگر کس بخواهد عمق بصیرت حضرت امیرالمومنین را در کند باید این خطبه27 نهج البلاغه را مورد توجه خاص خود قرار داده ودر بحر لا یزال بینش بصیرت حضرت شنا گردد.
  15. یک بخش پیرامن موضوع جهاد از نظر حضرت اگر وارد شویم آیات متعددی در قرآن می یابیم که حضرت به آنها تمسک کرده اند. و «يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ» كسى‏كه به دنبال كسب رضاى او باشد. و «الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا»
  16. این خطبه چهار بخش دارد ما با توجه به بحث ما ورود به آیات نکردیم چون دیدم خیلی مفصل است . در فلسفه جهاد وآثار پر برکت جهاد. فَإِنَّ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ‏ الْجَنَّةِ
  17. بخش اول خطبه در باب مجاهدین امام صادق علیه السلام می فرمایند لجنه بابالمجاهدین  فاذا هو مفتح مجاهدین بدون حساب وارد بهشت می شوند.وبه به می گویند.
  18. جهاد داشتن غیرت دینی را می رساند : معاویه حمله به شهر انبار : همين كه به اميرالمؤمنين (علیه السلام) خبر دادند كه سربازان معاويه به شهر انبار تجاوز كرده‏اند و زيور زنان غيرمسلمانان را گرفته‏اند در يك سخنراني آتشين‏وبخش نامه صادر کرد و معاویه در این بخش نامه منکوب شد نامه‏اى به مردم نوشت و داد به دست سعد تا براى آنها بخواند. كه در همان نامه عبارت خطبه: «فَإِنَّ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّهِ» (نهج‏البلاغه/ خطبه 27) است. ايشان بعد از اميرالمؤمنين (علیه السلام)از ياران امام حسن (علیه السلام)شد و بعد هم از ياران امام حسين (علیه السلام) شد. الله اكبر.
  19. بخش دوم خطبه مرحله دو 2-
  20. الدعوه الی الجهاد دعوت به مبارزه ونکوهش از نافرمانی که وظیفه هر مسلمان را که در جهاد شرکت نموده واطاعت فرمان رهبری را بیان می کند .
  21. حضرت می فرمایند : من شبان و روزان، آشكارا و نهان، شما را به رزم اين مردم- تيره روان- خواندم و گفتم: با آنان بستيزيد، پيش از آنكه بر شما حمله برند،- و بگريزيد.-به خدا سوگند با مردمى در آستانه خانه‏شان نكوشيدند، جز كه جامه خوارى بر آنان پوشيدند. امّا هيچ يك از شما خود را براى جهاد آماده نساخت و از خوارمايگى، هر كس كار را به گردن ديگرى انداخت، تا آنكه از هر سو بر شما تاخت آوردند و شهرها را يكى پس از ديگرى از دستتان برون كردند. اكنون سربازان اين مرد غامدى به انبار در آمده و حسّان پسر حسّان بكرى را كشته و مرزبانان را از جايگاههاى خويش رانده‏اند. شنيده‏ام مهاجم به خانه‏هاى مسلمانان، و كسانى كه در پناه اسلامند در آمده، گردنبند و دستبند و گوشواره و خلخال از گردن و دست و پاى زنان به در مى‏كرده است، حالى كه آن ستمديدگان برابر آن متجاوزان، جز زارى و رحمت خواستن سلاحى‏نداشته‏اند.
  22.  أَلَا وَ إِنِّي قَدْ دَعَوْتُكُمْ إِلَى قِتَالِ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ لَيْلًا وَ نَهَاراً وَ سِرّاً وَ إِعْلَاناً وَ قُلْتُ لَكُمُ اغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ يَغْزُوكُمْ فَوَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا فَتَوَاكَلْتُمْ وَ تَخَاذَلْتُمْ حَتَّى شُنَّتْ عَلَيْكُمُ الْغَارَاتُ وَ مُلِكَتْ عَلَيْكُمُ الْأَوْطَانُ-
  23. بخش سوم خطبه مرحله سه3-
  24. شگفتا! به خدا كه هماهنگى اين مردم در باطل خويش، و پراكندگى شما در حقّ خود، دل را مى‏ميراند، و اندوه را تازه مى‏گرداند. زشت باديد و از اندوه برون نياييد! كه آماج تير بلاييد، بر شما غارت مى‏برند و ننگى نداريد. با شما پيكار مى‏كنند و به جنگى دست نمى‏گشاييد. خدا را نافرمانى مى‏كنند و خشنودى مى‏نماييد. اگر در تابستان شما را بخوانم، گوييد هوا سخت گرم است، مهلتى ده تا گرما كمتر شود. اگر در زمستان فرمان دهم، گوييد سخت سرد است، فرصتى ده تا سرما از بلاد ما به در شود. شما كه از گرما و سرما چنين مى‏گريزيد، با شمشير آخته كجا مى‏ستيزيد؟ اى نه مردان صورت مرد، اى كم خردان ناز پرورد! كاش شما را نديده بودم و نمى‏شناختم كه به خدا، پايان اين آشنايى ندامت بود و دستاورد آن اندوه و حسرت. خدايتان بميراناد! كه دلم از دست شما پر خون است و سينه‏ام مالامال خشم شما مردم دون،
  25. عَجَباً عَجَباً وَ اللَّهِ يُمِيتُ‏ الْقَلْبَ وَ يَجْلِبُ الْهَمَّ مِنَ اجْتِمَاعِ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ عَلَى بَاطِلِهِمْ وَ تَفَرُّقِكُمْ عَنْ حَقِّكُمْ فَقُبْحاً لَكُمْ وَ تَرَحاً حِينَ صِرْتُمْ غَرَضاً يُرْمَى يُغَارُ 75 عَلَيْكُمْ وَ لَا تُغِيرُونَ وَ تُغْزَوْنَ وَ لَا تَغْزُونَ وَ يُعْصَى اللَّهُ وَ تَرْضَوْنَ فَإِذَا أَمَرْتُكُمْ بِالسَّيْرِ إِلَيْهِمْ فِي أَيَّامِ الْحَرِّ قُلْتُمْ هَذِهِ حَمَارَّةُ الْقَيْظِ أَمْهِلْنَا يُسَبَّخْ عَنَّا
  26. در مرحله 3 – جهاد لباس تقوی  در قرآن آمده که ما دو گونه لباس داردیم . لباس ظاهری ولباس باطنیئ ولباس باطنی لباس تقوی برترین لباسها است. که انسان را از آفات حفظمی کند.
  27. خاصیت جهاد تقوی - جهاد تقوای مایه آبرو وسربلندی است لباس اضافه شده به تقوی اضافه بیانیباشد.

اصول تقوی تضمین کننده امنیت است.بست امنیت به تحقق جهاد است

اگر تقونیت لباس تقوی نیست جهاد وپیروزی نیست

مراد از «لِباسُ‏ التَّقْوى‏»، لباسى است كه بر اساس تقوا، تواضع، پاكى و پاكدامنى باشد و به هر يك از خشيت، طاعت، عفّت، حيا و عمل صالح نيز تعبير شده است. يا بَني‏ آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً يُواري سَوْآتِكُمْ وَ ريشاً وَ لِباسُ التَّقْوى‏ ذلِكَ خَيْرٌ ذلِكَ مِنْ آياتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ اعراف 26 –

معنای لباس وچند وظیفه

لباس جهاد  (زره) پشت ندارد  جهاد ابوذر را مطالعه کنید سپرداشت لکن در این زمان بمب ها را چگونه میتوان تفسیر کرد.

جهاد دو شعبه دارد جهاد اصغر جنگ بادشمن و جهاد اکبر با نفس عماره مبارزه  نکرد دشمن مغلوب است.

  1. بخش چهارم خطبه مرحله4-
  2. نکته چهارم در این راستای هدایت تامل سختی .استقامت . صبوری . تحمل مشکلات . وعدم سستی مورد توجه قرار داده اند.

سوال جهاد آیا دفاعی است یا نه تهاجمی  ؟ اسلام باشمشیر مخالف است اما اگر ضرورت پیدا کردحتی اگر در جایی که لازم شد آغاز کند .اسلام اهل منطق واهل عقلانیت است  اسلام اهل تشکیلات است .

  1. نتیجه برای رشد جامعه واز بین بردن تعدی و تجاوز وبرای رفع ودفع هر گونه موانع تعالی جامعه جهادرا قرداده است. تا انسانها به رشت وشکوفایی برسند. که عمق بصیرت در جهاد است
  2. در جهاد هفت عافت 7 مورد منفی بیان می کند که در جهاد شرکت نمی کنند.
  3. کسی که از روی اختبار از جهاد سر باز زند ظلت را برای خود خریده است .1000شهید در عملیات محرم –حاج آقا نجفی را گفتند که چه می بینی فرمودند..(توصیح دارد)
  4. از روی بی اعتنایی در جهاد برهمه حالات زندگی انسان اثر می گذارد وذلت وخاری در پی دارد.
  5. نکته ترک جهاد بلا و روسیاهی برای او آید.
  6. جهاد برای اسلام ومسلمین عزت وشرف در پی دارد  طوفان الاقصی زندگی یهودیان را به هم ریخته گرفتار فقر وگرفتارحقارت می شوند.
  7. یا علی! بهترین جهاد، جهادی است که دیگر به ظلم به کسی اهمیتی ندهد... يا علي‏! أفضل‏ الجهاد من أصبح لا يهم بظلم أحد.
  8. عقل وفهم این انسان فرار از جنگ تباه می گردد. نهایت اسارت وتسلط دشمن را در پی خواهد داشد -حق را از دست میدهد در حالی که حق گرفتمی است.
  9. نتیجه بحث بصیرت در جهاد = پس باید قوی شد . «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مّن قُوَّةٍ وَ مِن رّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ ... اقتدار وقدرت است. ولا يمكن تحقيق النصر إلا من خلال الجهاد... پیروزی جز با جهاد به دست نمی آید. وفی الجمله .... کسی که از جهاد می گر یزد ترس است وترس انسان ها را محو ونابود می کند.
  10. ترك‏ جهاد: قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ (علیه السلام): به خدا سوگند با مردمى در آستانه خانه‏شان نكوشيدند، جز كه جامه خوارى بر آنان پوشيدند. امّا هيچ يك از شما خود را براى جهاد آماده نساخت و از خوارمايگى، هر كس كار را به گردن ديگرى انداخت، تا آنكه از هر سو بر شما تاخت آوردند و شهرها را يكى پس از ديگرى از دستتان برون كردند. اكنون سربازان اين مرد غامدى به انبار در آمده و حسّان پسر حسّان بكرى را كشته و مرزبانان را از جايگاههاى خويش رانده‏اند. شنيده‏ام مهاجم به خانه‏هاى مسلمانان، و كسانى كه در پناه اسلامند در آمده، گردنبند و دستبند و گوشواره و خلخال از گردن و دست و پاى زنان به در مى‏كرده است،- أَنْتُمْ تُكَادُونَ وَ لا تَكِيدُونَ وَ تُنْتَقَصُ أَطْرَافُكُمْ فَلا تَمْتَعِضُونَ لا يُنَامُ عَنْكُمْ وَ أَنْتُمْ فِي غَفْلَةٍ سَاهُونَ‏ نهج‏البلاغه، خطبه 34  
  11. ترك‏ جهاد از عوامل سقوط ملت‏-  ترک جهاد عدالت و انصاف واستقامت را از جامعه می برد.
  12. مثبتات جهاد 1-  پیروزی ملت ها 2- حیات بخش ملت ها 3-جهاد در همه موجودات هست برای زنده ماندن4- رمزسعات وآبرو منی وعامل سرافرازی مردم جهاد است 4.-5- ...

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

[1] ( 1)« نهج البلاغه»/ 94.

[2] ( 2) سوره اعراف( 7): 62.

[3] ( 3)« مستدرك» 2/ 244

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید