بسم الله الرحمن الرحمن
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
جلسه سی وسه رشد - بصیرت – موانع رشد بصیرت - استاد سالک
@nahjolbalaghehfarzad https://safarzade.blog.ir
حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار غافلان -هوی پرستی – در قرآن ونهج البلاغه
- رسیدیم به موانع وضعیت چه چیزهایی مانع رشد بصیرت
در27 خرداد 1402 پیرامون موضوع بصیرت دارد. جلسه 33
- ما ادامه دادیم و رسیدیم به موانع بصیرت چه چیزهایی مانع رشد بصیرت انسان می شود سه محور را بیان کردیم حال مهور چهارم موانع رشد بصیرت غفلت در زندگی دنیا
- غفلت در زندگی دنیا - امروز محور چهارمین مانع رشد بصیرت عبارت است از غفلت در قرآن آیات متعددی داریم غافل و غافلین ها دارای نکات بسیار دقیقی دراین آیات وسیر تاریخی دارد با توجه به آثار وضعی غفلت میاورد .
- زندگی دنیا و غفلت آخرت -آیات قابل توجه هست به تعداد زیادی ؛ تعدادی را یادداشت کردم خدمتتون عرض می کنم یکی از آیات که در بین این آیات انتخاب کرده برای جلسه امروز این سوره رم آیه هفتم قرآن می فرماید: یَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ (رم7)
- دنیا نگری وغفلت - از دیدگاه قرآن، دنیاطلبى و دنیاگرایى اگر سبب غفلت از آخرت و انحصار خواستهها در دنیا باشد، نکوهیده است. این نکته در آیات فراوانى مطرح شده است، این مردم کوتاه فکر کوتاه بین قدرت آینده نگری ندارند
- این آیه از دوبخش تشکیل شده است ۱ حیات دنیا این دو روز و سه است 2- مکمل آیه می فرماید از آخرت غافلند
- غفلت در دنیا - درنکته اول 50 مورد مطلب دارد چند مورد انتخاب کردم خدمت شما عرضه بدارم . نکات بسیار دقیقی در این آیه عْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَیاةِ الدُّنْیا هست که 6 مورد آن را آماده کرده ام خدمت شما عرضه بدارم.
- مطلب اول غفلت در دنیا – مردم کم بین کوتاه بین از زندگی فقط ظاهر آنرار می بنند وتوجهی به باطن دنیا ندارند
- مطلب دوم غفلت در دنیا – مردم کم بین وعدم بصیرت قدرت جهانی بینی لطفی ندارند. از عمق 80 متری دریا .10 متری دریا می بینند موج وسطح دریا را می بینند ؛ کوتا بین وزود گول می خورند ؛ آدم باید عمیق بین باشد بسیار عمیق ؛ الأعراف : 196 إِنَّ وَلِیِّیَ اللَّهُ الَّذی نَزَّلَ الْکِتابَ وَ هُوَ یَتَوَلَّى الصَّالِحین.. - خداوند، صالحان متّقى را تحت ولایت قرار مىدهد، چنانکه در آیات قبل خواندیم، إِنَ وَلِیِّیَ اللَّهُ ... وَ هُوَ یَتَوَلَّى الصَّالِحِینَ ولى بىتقوایان، گرفتار اخوّت شیطانى مىشوند. «إِخْوانُهُمْ یَمُدُّونَهُمْ فِی الغَیِّ»
- مطلب سوم غفلت در دنیا - : انسانی که ظاهری می بیند دیگر دنبال درک وفهم بیشری بمی باشد .
- مطلب چهارم غفلت در دنیا ..... در گیر لذت های زود گذر- بد بینی ها – خیالها باطل – با مشکلات دست وپنجه نرم می کند گرفتار – یک وقت بی قراری دارد آن هم لحظه مرگ ؛ عاقبت این آدم طاهر بین به آن ناکجا آباد است.
- مطلب پنجم مقام انسان در دنیا – زندگی تشکیل شده از حلقه هایی از هنگام تشکیل نطفه دررحم مادر ؛ دوران کودکی ؛ نوجوانی ؛ ازدواج ؛ تشکیل خانواده ؛ کهن سالی ؛ که در هرکدام معرف دینی درش هست با بکارگیری معارف در این دوران وعدم بکارگیری ؛ بصیرت وعدم آن که انسان ظاهر بین نگاه می کند سنجیده می شود .. بلکه در سوره الحجر 29 و ص : 72در دو جا ی قرآن می فرماید : فَإِذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی فَقَعُوا لَهُ ساجِدین..که تکریم وتمجید وسجد خداوند بستگی به بصیرت وعدم بصیرت دارد .
- اما مادی گراها نمی بینند چرا که خلاقیت وخلقت انسان در زندگی حلیقیه ای پیوسته که بصیرت وشناخت الهی لازمه جهان بینی آن است که فهیم و بصیرت این حلقه زندگی در دنیا را درک می کند چون ازدواج که رشد انسان را در پی دارد!!..
- مطلب ششم غفلت وغافلون در دنیا ازحقیقت دنیا غافلند علت این بی خبری تاکید بر این نکته وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ (رم7)
- مطلب هفتم غفلت تفاوت فاحش مسلمانان با یک عنصر کافر ؛ ایمان ؛ توحید وجهان نگری نصرت الهی به این مجموعه با نگاه وبینش بصیرت است ؛ با یک انسان کافروبی دین تفاوت می داند ؛ گاهی هم درمیدان دشمن
- مطلب هشتم غفلت انسان کوتاه بین فردی از نوعی جهلی برخورداراست که عدم توجه به ماورای مادیات وقدرت الهی دارد که 11آیه در قرآن برای افراد کوته بین آمده وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُون،
- مطلب نهم افراد اهل بصیرت - در آیه 110 سوره کهف خدای متعال می فرماید کسانی که امید و ایمان وامید به لقاء الله دارند وبه این عقیده ماند فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَدا .. یعنی امید به ملاقات با حضرت حق دارند و عمل صالح انجام میدهند ؛ اینها اهل بصیرت ند، ولیکن افراد غافلین واهل غفلت اصلا امیدی و ایمان به ملاقات با خدا را وداده های خدا را قبول ندارند و قبول ندارند بعد مرگ حیات اخروی هست.
- سوال..آیا دنیا خوب است یا بد ؟!! جواب دنیا بد نیست غفلت در دنیا بد است !! دنیا برای رشد بصیرت است 1-انسان باید ژرفنگر و عمیق باشد، نه ظاهربین و غافل. 2- دنیا بد نیست، غفلت از آخرت بد است. 3- علم به ظواهرِ دنیاى مادّى بدون توجّه به آخرت، مورد انتقاد است. - دنیا ظاهر و باطنى دارد و آخرت، باطن دنیاست. - توجّه به ظواهر دنیا، سبب غفلت از آخرت است. قرآن می فرماید : یَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ (الرم 7) پس دنیا بد نیست غفلت در دنیا بد است.
- غفلت در دنیا - همانا مثل دنیا مثل زهریست که شخص بىخبر آن را مىخورد. ْ فَإِنَّمَا مَثَلُ الدُّنْیَا مَثَلُ السَّمِّ یَأْکُلُهُ مَنْ لَا یَعْرِفُه...امام صادق علیه السّلام روایت مىکند که فرمود: مثل دنیا مانند آب دریا مىباشد، تشنه هر چه از آن بخورد بر تشنگى او افزوده مىگردد و تا آنگاه که او را مىکشد. یَا هِشَامُ مَثَلُ الدُّنْیَا مَثَلُ مَاءِ الْبَحْرِ- کُلَّمَا شَرِبَ مِنْهُ الْعَطْشَانُ ازْدَادَ عَطَشاً حَتَّى یَقْتُلَهُ-
- غفلت در دنیا - امیر المؤمنین علیه السّلام فرمودند: مثل دنیا مانند مار است خوش خط وخال ظاهری زیبا بدنش نرم ولى باطن گزیدنش سخت مىباشد، از هر چه در دنیا خوشت آمد از آن دورى کن چون اندکى با او خواهى بود، هر چه بیشتر از آن خوشت مىآید بیشتر از آن بترس، زیرا هر کس از متاع دنیا خوشش بیاید و به آن مطمئن گردد همان متاع او را بد حال خواهد کرد. یإِنَّ مَثَلَ الدُّنْیَا مَثَلُ الْحَیَّةِ- مَسُّهَا لَیِّنٌ وَ فِی جَوْفِهَا السَّمُّ الْقَاتِلُ- یَحْذَرُهَا الرِّجَالُ ذَوُو الْعُقُولِ- وَ یَهْوِی إِلَیْهَا الصِّبْیَانُ بِأَیْدِیهِمْ- مار خوش
- غفلت در دنیا - رسول اکرم صلى اللَّه علیه و آله فرمودند: مثل من و مثل دنیا مانند سوارى است که در یک روز گرم حرکت میکند، و در زیر یک درختى اندکى در سایه آن استراحت مینماید، و بعد از آن بار دیگر سوار مىشود و به سیر خود ادامه میدهد. فَقَالَ صلى اللَّه علیه و آله مَا لِی وَ لِلدُّنْیَا وَ مَا مَثَلِی وَ مَثَلُ الدُّنْیَا إِلَّا کَرَاکِبٍ سَارَ فِی یَوْمٍ صَائِفٍ فَاسْتَظَلَّ تَحْتَ شَجَرَةٍ سَاعَةً مِنْ نَهَارٍ ثُمَّ رَاحَ وَ تَرَکَهَا
- صاحب دنیا مثل ناخدا وکشتی - و مثل دنیا و صاحب دنیا مثل دریا و ناخدا و کشتى است و لقمان حکیم به پسر خود فرمود: اى فرزند من بدرستى که دنیا دریائى است عمیق و بتحقیق که هلاک شدهاند در آن عالمى فراوان پس تو کشتى خود را در آن ایمان بخداوند قرار ده و توشه خود را در آن تقواى خدا نما و بادبان آن کشتى را در این دریا توکل بر خداوند کن، پس اگر نجات یافتى برحمت خدا بوده و اگر هلاک شدى بگناهان خودت هلاکشدهاى.. و مثل الدنیا و صاحبها کمثل البحر و الملاح و السفینة.وَ قَالَ لُقْمَانُ- عَلَیْهِ السَّلَامُ- لِابْنِهِ: «یَا بُنَیَّ، إِنَّ الدُّنْیَا بَحْرٌ عَمِیقٌ وَ قَدْ هَلَکَ فِیهَا عَالَمٌ کَثِیرٌ، فَاجْعَلْ سَفِینَتَکَ فِیهَا الْإِیمَانَ بِاللَّهِ، وَ اجْعَلْ زَادَکَ فِیهَا تَقْوَى اللَّهِ، وَ اجْعَلْ شِرَاعَهَا التَّوَکُّلَ عَلَى اللَّهِ. فَإِنْ نَجَوْتَ فَبِرَحْمَةِ اللَّهِ، وَ إِنْ هَلَکْتَ فَبِذُنُوبِکَ».
- دل بستن به دنیا - آقا جانم امیر المومنین علی علیه السلام می فرمایند - دنیا جازبه های زیبا دارد دنبال عشق وجوانی وجمع کردن مال وسروت وجاه ومقام پست ومنیت و ریاست وسلطه از این دنیا ی به این زیبایی اعراض کن - وَ قَالَ علی علیه السلام - یَا دُنْیَا یَا دُنْیَا إِلَیْکِ عَنِّی أَ بِی تَعَرَّضْتِ أَمْ لِی تَشَوَّقْتِ لَا حَانَ حِینُکِ هَیْهَاتَ غُرِّی غَیْرِی لَا حَاجَةَ لِی فِیهَا قَدْ طَلَّقْتُکِ ثَلَاثاً لَا رَجْعَةَ فِیهَا فَعَیْشُکِ قَصِیرٌ وَ خَطَرُکِ یَسِیرٌ وَ أَمَلُکِ حَقِیرٌ آهِ مِنْ قِلَّةِ الزَّادِ وَ طُولِ الطَّرِیقِ وَ بُعْدِ السَّفَرِ وَ عَظِیمِ الْمَوْرِد..
- اما خوبی های دنیا – 8 محوردارد که حضرت آقا جانم امیر المومنین علی علیه السلام برای کسی که مذمت دنیا می کرد فرمودند - قد سمع رجلا بذم الدنیا -ایها الذم للدنیا ..ان الدنیا دارصدق لمن صدقها
- وَ مِنْ ذَلِکَ قَوْلُهُ علی علیه السلام: الدُّنْیَا دَارُ صِدْقٍ لِمَنْ عَرَفَهَا وَ مِضْمَارُ الْخَلَاصِ ... و سراى پند گفتن است از براى کسى که پند پذیرد بآن، بتحقیق که اعلام کرده است بجدائى خود، و ندا کرده بمفارقت خود، و خبر داده از مرگ خود و اهل خود، پس تصویر کرده و تمثیل نموده از براى ایشان ببلاى خود بلا را، و آرزومند گردانیده ایشان را بشادى خود بسوى شادمانى، شام کرده بعافیت و بامداد آمده
- دنیا خانه راستى است - وَ مِنْ ذَلِکَ کَلَامُهُ علیه السلا- لِرَجُلٍ سَمِعَهُ یَذُمُّ الدُّنْیَا مِنْ غَیْرِ مَعْرِفَةٍ بِمَا یَجِبُ أَنْ یَقُولَ فِی مَعْنَاهَا الدُّنْیَا دَارُ صِدْقٍ لِمَنْ صَدَقَهَا - بدرستى که دنیا خانه راستى است از براى کسى که تصدیق کند آن را،دنیا آنقدر زیباست که عاشق او می شوند.
- سراى عافیت است از براى کسى که بفهمد وَ دَارُ عَافِیَةٍ لِمَنْ فَهِمَ عَنْهَا - و سراى عافیت است از براى کسى که بفهمد از آن، وَ دَارُ غِنًى لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا - و خانه توانگریست از براى کسى که توشه برگیرد از آن، مَسْجِدُ أَنْبِیَاءِ اللَّهِ – دنیا محل سجده گاه انبیاء خداست وَ مَهْبِطُ وَحْیِهِ – جایگاه نزول وحی است (چو انجیل زبور وقرآن) وَ مُصَلَّى مَلَائِکَتِهِ – جایگاه نماز ملایکه الله است .
- دنیا به نیستى خود خبر داد، - وَ مَتْجَرُ أَوْلِیَائِهِ اکْتَسَبُوا فِیهَا الرَّحْمَةَ - تجارتخانه اولیاى خداست که رحمت او را کسب مىنمایند و در قبال این اکتساب، وَ رَبِحُوا فِیهَا الْجَنَّةَ فَمِنْ ذَا یَذُمُّهَا؛ بهشت را به عنوان سود تجارت خویش به دست مىآورند
- وَ قَدْ آذَنَتْ بِبَیْنِهَا - پس کیست این کس که دنیا را نکوهش کند وَ نَادَتْ بِفِرَاقِهَا و در حالى که دنیا مردم را بدورى خود (از ایشان) آگاه ساخت، و بجدائى خویش آواز داد، و به نیستى خود خبر داد،
- دنیا براى بیم دادن و بر حذر داشتن - نَعَتْ نَفْسَهَا فَشَوَّقَتْ بِسُرُورِهَا إِلَى السُّرُورِ- و بوسیله شادى خویش آنان را بشادى آخرت آرزومند کرد، و بسبب بلاء و گرفتارى خود از..وَ بِبَلَائِهَا إِلَى الْبَلَاءِ تَخْوِیفاً وَ تَحْذِیراً وَ تَرْغِیبا.. بلاء و گرفتارى آخرت ترسانید، براى بیم دادن و بر حذر داشتن و ترغیب و ترساندن
- دنیا و مسابقه = الحدید : 21 سابِقُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُها کَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ
- جمع بندی 8 محور برای فضیلت های دنیا برای راستی وصداقت برای کسانی که اهل راستگوی وصادق باشند دنیا هم برای راستگویان وصادقین است.
- نکته 1-دنیا خانه برای عاقبت خواهان وتندرستی وسلامت است. برای دنیا شناسان ؛ پس سرسری با دنیا برخورد نکنیم دنیا شناس قوی خوب برایش هدایت در دنیا نقش مهم وفراوان دارد..2- دنیا خانه بی نیازی تقوی است وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوى و تَزوَّدَ من الدُّنْیا للآخرة. یخچالها را دردنیا پر از تقوی کنید برای فردای برزخ وقیامت در بهشت . 3-دنیا خانه خوبى است در صورتى که دل به آن نبندى و آن را جاى اقامت ندانى. 4-دنیا خانه صداقت است براى کسى که با دنیا صداقت داشته باشد، و خانه عافیت میباشد براى آنهائى که فهم داشته باشند خانه توانگرى است براى کسى که از آن زاد و توشه تهیه کند، و خانه پند و اندرز میباشد براى آنهائى که موعظه پیدا کنند و پند گیرند.5-دنیا مسجد می شودبرای خدا ..حضرت آیت الله خزعلی میفرمودند مسجد سید اصفهان 40 متهجد داشت . شب را بیدار و متهجد بودند و نماز شب به جای می آوردند که خدایشان به مقام محمود (شفاعت) مبعوث گرداند.-6-دنیا جای نماز فرشته گان است . در جلسه روضه نگوید کسی نیامده یک نفر هم آمده با آن یک نفر شروع کن ملایکته الله در آن جلسه روضه شرکت می کنند .7-دنیا فرود گاه وحی الهی است. برای پیمبران ؛ حضرت رسول الله (صلی الله علیه وآله)، حضرت فاطمه الزهرا(علیها السلام) 8- دنیا مسجع وخانه شهادت اولباء الله
- دنیا رحمت و فضل - بانگاه امیر المومنین علی (علیه السلام) چقدر زیبا برای کسی که مذمت دنیا می کرد شروع کرد که حالا توجه کن که دنیا این است ؛ به این زیبایی ؛ چون الدنیا مزرعته الآخره است. جمع بندی حضرت َمی فرمایند: اعْتَصَمُوا بِهِ، فَسَیُدْخِلُهُمْ فِی رَحْمَةٍ مِنْهُ وَ فَضْلٍ، کسانى را که به خدا ایمان آوردند و به او متمسّک شدند، به زودى در رحمت و فضل خود در خواهد آورد، و در راه راست به سوى خود راهبریشان خواهد کرد*
- تجارت پرسود در دنیا - قرآن درآیه 111توبه إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ..میدان می دهد در دنیا وعده می دهد در اعمال پسندیده در دنیا می فرماید تجارت پرسود مطرح می کند؛ حضرت می فرماید دنیا همه اش رحمت است ونعمت الله است که به ما ازرانی داشته خداوند باری تعالی در دنیا غفلت نداشت باشیم که بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ.. آیه 111توبه
- بصیرت و پاداش بهشت؛ ِ- در هر معامله ای 5مطلب است بایع فروشنده ؛ مشتری خریدار؛ ثمن کلا ؛ مثمن عوض؛ قیمت غ در این آیه هر 5 مورد با خدا معامله کردن آمده که بایع بنده خدا؛ مشتری وخریدارخداوند ؛ جنس وکالا نفس وجان ؛ پاداش بهشت؛ ِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا هِیَ مَهْبِطُ وَحْیِ اللَّهِ وَ مَتْجَرُ أَوْلِیَائِهِ اتَّجَرُوا فَرَبِحُوا الْجَنَّةَ..
- حقیقت دنیا - حضرت علی (علیه السلام) [و در صفت دنیا فرمود:] مىفریبد و زیان مىرساند و مىگذرد. خدا دنیا را پاداشى نپسندید براى دوستانش و نه کیفرى براى دشمنانش. مردم دنیا چون کاروانند، تا بار فکنند کاروانسالارشان بانگ بر آنان زند تا بار بندند و برانند.
- فریب دنیا برای غافلین - وَ قَالَ علی (علیه السلام) الدُّنْیَا تَغُرُّ وَ تَضُرُّ وَ تَمُرُّ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى لَمْ یَرْضَهَا ثَوَاباً لِأَوْلِیَائِهِ وَ لَا عِقَاباً لِأَعْدَائِهِ وَ إِنَّ أَهْلَ الدُّنْیَا کَرَکْبٍ بَیْنَا هُمْ حُلُولٌ إِذْ صَاحَ بِهِمْ سَائِقُهُمْ فَارْتَحَلُوا ..خطبه415..دنیا فریب می دهد؛ 1- کیفیت فریب دنیا را در دعای مکیل می فرماید؛ 2- زیان آور است از برای غافلین غفلت زده ها آنسان را از آخرت غافل می کند؛ 3 - تَغُرُّ – تند با حوادث دنیا را از شما می گیرد؛
- 4- عمل در دنیا وکیفر دشمنان - را پادش خود قرار مده بلکه قیامت را پاداش قرار ده ومزد زحمات خود را برای قیامت توشه برگیر. در دنیا برای خود دوست جاهل مگیر خیلی ها مثل شارون جنایت کار ویا مثل صدام شیعه های عراق را در مکان جمع کرد از چهار طرف بر آنها عرصه را برآنها تنگ نمود ؛ بعد از هلکوپتر آمد پایین همه را به شهادت رساند. و همچون چنگ 8 ساله را برملت ایران تحمیل کرد؛ چه کسی می تواند کیفر این دشمن نا بکار در دنیا قرار بدهد؟ خدا می فرمایند دنیا را پاداشى نپسندید براى دوستانش و نه کیفرى براى دشمنانش. مردم دنیا چون کاروانند، تا بار فکنند کاروان سالارشان بانگ بر آنان زند تا بار بندند و برانند. فقط حسرتش برای اهل دنیا می ماند وبس!!
- دنیا محل رحمت برای اهل بصیرت - این نگاه حضرت آقا جانم امیر المومنین (علیه السلام) است برای دنیا .. الف - فریبنده وسمی خطر ناک وکشنده چو مار خوش خط وخال .. باء - از نگاه امیر المومنین در مقابل کسانی که نکوهش دنیا می کنند – اجرای صداقت؛ اجرای بهتر عافیت وسلامت ..پایگاه پند آموزی عبرت های دنیا در دنیا 8 سال چنگ وانقلاب ایران که حضرت امام فرمودند مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود؛ نتیجه و نکته دنیا محل رحمت است از برای اهل بصیرت ؛ غفلت کردی زیبایی های دنیا برایت نکبت خواهد بود !!
- اهل بصیرت ورحمت در دنیا - حصرت باری تعالی برای کسی که اهل بصیرت باشد زحمتی در دنیا نباشد چون آفرینش، براساس لطف ورحمت الهى است. «کتب على نفسه الرحمة» براى مقرّبان، زمینهساز سه رحمت است: 1- رحمترهایى از غصّهها و سختىهاى دنیا 2- رحمت«فَرَوْحٌ»، رسیدن به الطاف الهى «رَیْحانٌ» 3- رحمت و رسیدن به کامیابى ابدى. «جَنَّةُ نَعِیمٍ» فرمود؛ من نکردم خلق تا سودى کنم..... بلکه تا بر بندگان جودى کنم. ما خودرا باید به ارحم الراحمین بست بزنیم.. هر که هستی با خدا وبا بسم الله الرحمن الرحیم با رحمت واسعه حضرت حق باشد دنیا برایش بهشت را مطرح می کند آینجا وانجا.. واگر خدا نباشدغفلت است و جهنم اینجا وآنجا..
- بصیرت بهشت قرین - نکته آخر با اهل بصیرت بهشت قرین است وماهیت ومصداق بارز رحمت الهی ! پس غفلت بی بصیرت درهستی آلودگی وضلالت وگمراهی است والسلام .. اللهم صل علی محمد وآله محمد وعجل فرجهم